Toon posts:

RAID0 array niet meer benaderbaar na array-verhuizing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

En dan bedoelde ik met de topic:
boot raid0; gegevens behouden bij toevoeging nieuw array en verhuizing van array0 naar array1.....
Ik kan op dit forum echter niet vinden hoe ik het topic kan wijzigen.
Excuses dus om te beginnen.......

Ik heb tot op heden met 2 schijven van 120 Gb in raid0 gedraaid met als primair OS W-XP (pro).
Ik kwam wat krap in de ruimte en heb nu 2 extra schijven van 160 Gb aangeschaft.
Vanwege problemen met de installatie op de 120-Gb-schijven heb ik op de 160 Gb-schijven in raid0 alvast W-XP 'vers' geinstalleerd.
Hiertoe heb ik de 2 schijven van 120 Gb eenvoudigweg vervangen en ben opnieuw begonnen.
Nu wil ik echter de data van de 2 schijven van 120Gb ook kunnen benaderen.
De partities op dit 'oude' array zijn als volgt:
- 10 Gb voor het os
- 115 Gb voor een data-partitie
- 115 Gb voor overige zaken.
Als ik deze onder array 1 (in plaats van de voormalig array 0, waar nu dus de 160 Gb-schijven onder hangen) plaats kan ik in de disk-manager van W-XP de 2 schijven wel vinden (als 1 partitie), maar ik kan er niks mee. Ze hebben geen drive-letters of whatever en het spulletje is 'greyed out'.
Kortom, hij ziet de schijven wel als array (zo ook de array-manager van ITE RAID zelf), maar ik kan er binnen de huidige windows-installatie op de 2x160 Gb niks mee.

Iemand ervaring/enig idee ?
(Als ik m.b.v. de raid-instellingen bij booten e.e.a. verander, dan kan ik er wel voor zorgen dat hij weer opstart op de 'oude' 2 X 120Gb, maar daarmee kan ik dan ook weer niet bij de 2x 160 Gb komen.......

Uw suggesties zijn (zeer) welkom,

B.v.d.
jepjepjep

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2004 00:24 . Reden: topic niet helder genoeg ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 00:15:
Als ik deze onder array 1 (in plaats van de voormalig array 0, waar nu dus de 160 Gb-schijven onder hangen) plaats kan ik in de disk-manager van W-XP de 2 schijven wel vinden (als 1 partitie), maar ik kan er niks mee. Ze hebben geen drive-letters of whatever en het spulletje is 'greyed out'.
Wellicht heb je de schijven dynamisch gemaakt en er dynamische volumes op zitten? Dan moet je even erop rechtsklikken en de volumes importeren :) Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gegane data terug?".
(als 1 partitie)
Staat er wel bij hoe groot deze partitie is?

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 12-10-2004 09:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste BalusC,

Bedankt voor je reaktie.
Ik ben een hele tijd aan het knoeien geweest, want ik krijg ze nu helemaal niet meer naast elkaar opgestart. (Het opstarten van dat schijfbeheer onder computerbeheer met beide combinatie eraan gehangen duurde toen ook al zo verrekte lang en ik verwacht eigenlijk dat ik mazzel heb gehad dat ik uberhaupt een keer beide schijfcombi's heb gezien...)
De ene combinatie (2x160) start los prima op en de andere combinatie (2x120) ook.
Ik heb ze uiteindelijk dus los gestart en gecontroleerd op 'dynamisch'.
Beide combi's geven na rechtermuisklik de optie om naar dynamisch te converteren.
Ik denk dus dat dat niet het probleem is.

Zou het probleem hem kunnen zitten in het feit dat ik 2 primaire partities heb als ik beide combinaties aansluit ?
By the way, hoe moet je dat eigenlijk voor de beste resultaten doen?
Als ik namelijk op het ene kabeltje master van de 120 en slave van de 160 aansluit en op het andere kabeltje master van master van de 160 en slave van de 120, dan blijft hij bij het opstarten al hangen (verifiëren dmi-pool-data).
Het wil alleen werken als ik beide schijven van 1 combi apart aan het einde van een kabeltje hang of als ik de ene combi op het ene kabeltje aansluit en de andere op het andere kabeltje. In dat laatste geval verwacht ik echter dat de snelheidswinst van je raid niet meer van toepassing is omdat ze dan beide op dezelfde ide-kabel zitten aangesloten.

Nog ideeën / suggesties ?

M.vr.gr.,
jepjepjep

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Als je nou met een appart schijfje boot en je dan je raid drivers installeert onder die windows, en je probeert dan je beide arrays te benaderen?
zodat je later misschien de boel weer goed werkend kan krijgen, maar je hebt iniedergeval je data dan veilig.
En als je vanaf array 0 op start staat er dan misschien niet in je device manager een apperaat zonder drivers, dat je dus nogmaals je raid drivers moet voeren om ook op array 1 te komen

Verwijderd

Topicstarter
Beste y2kbug,

Bedankt voor de hulp, maar ik heb het inmiddels opgegeven.
Heb zo'n beetje alle combi's gehad, maar wat ik wil blijkt lastig, zo niet onmogelijk.

Voor alle duidelijkheid, ik was geen data kwijt.
Ik had een systeem draaien met een 2x120-combi met daarop WXP en een boel data.
Ik wilde daarbij mijn nieuw aangeschafte combi 2x160 met een WXP-installatie plaatsen, zonder dat de data van 2x120 verloren zou gaan.
De combi 2x120 stond op raid0, array0.
De combi 2x160 heb ik op alle mogelijke manieren geprobeerd er naast te plaatsen, uiteraard eveneens op de raid-controlerpoorten, dus op dezelfde ide-kabeltjes (3 en 4) als waar combi 2x120 al op zat.
Dat wil mij in ieder geval met geen mogelijkheid lukken.

Heb nu de 2x160 gewoon op ide1 aangesloten als master/slave.
De boel geformatteerd en voila, het werkt allemaal.
Ga nu de data overpompen naar de nieuwe schijven en dan de WXP-installatie op de raid0-combi (2x120) gewoon opnieuw uitvoeren.

Bedankt voor uw reacties.
M.vr.gr.,
Jepjepjep