Toon posts:

Proble(e)m(en) met Asus A7V600-X moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb al eens eerder een post geplaatst over mijn probleem met deze (voor mij ;) ) nieuwe pc:

De specs:

-moederbord genoemd in titel
-AMD Athlon 2600+
-512 MB Blueray DDR-RAM (vervangen door leverancier door Infineon RAM ivm defect)
-160 gig maxtor ide133
-Radeon 9600 Pro

Het probleem:

Zodra ik de pc kreeg gelijk begonnen met Win Xp erop te zetten (hoer verrassend), daarna de standaard driver-installaties en toen begonnen de problemen...

Na een restart en een beetje Windows XP verkennen wilde ik Halo installeren, dit lukte, maar na bepaalde tijd "hing" het systeem. Ik heb Halo verscheidene keren geprobeerd te installeren, maar steeds hetzelfde resultaat...

Hierna ben ik dus doorgegaan met andere dingen doen op de pc en toen viel hij plotsklaps uit... ventilatoren enz. draaiden gewoon door, verder alles stil...
Restart en weer werken... na onbepaalde tijd valt de pc weer uit...

Dus de leverancier ge-contact, pc weggebracht, nieuw geheugen erin, nu weas hij volgens hen stabiel.... Ik heb hem nu net getest, EN DAT IS HIJ DUS NIET, nog steeds uitvallers...

Van een vriend hoorde ik vreemde verhalen over DDR-RAM timings, hij raadde me aan om in het bios de timing te verlagen (volgens mij is dat met mijn mobo Memory Frequency, dit stond op AUTO, wat 400 zal betekenen (=de hoogste manueel in te stellen waarde). Ik heb dit nu verlaagt naar 266 en tot nu toe draait het systeem stabiel!

Nou zul je misschien denken,; "wat is nou het probleem"?

Nou, ik vertrouw m'n pc dus niet, en ik heb het gevoel dat ik nu een tragere pc heb, dan ik had moeten hebben voor m'n geld...

Dan heb ik nog een feitje, ik heb geen idee of dit er iets mee te maken heeft; ik heb voordat de radeon erin kwam een agp 2x kaartje erin geprobeerd (dom! zul je denken...maar ik wist niet beter :(), deze brandde dus na 10 sec door...

Ik hoop dat iemand me kan vertellen of m'n pc nu stabiel zal blijven, of dat hij toch is beschadigd door die videokaart en/of ik hem nog een keer moet wegbrengen omdat mijn moederbord niet zo snel werkt als zou moeten...

Alvast bedankt!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je had je geheugen het beste op DDR333 kunnen zetten. Dat is iig nog synchroon aan de FSB van de CPU en dat geeft de beste performance. Beter dan wanneer je je geheugen sneller of langzamer dan de FSB laat draaien :) Wellicht moet je de geheugentimings manueel instellen: zo hoog mogelijk instellen en vervolgens op verschillende manieren stap voor stap teruggaan totdat je instabilliteit verneemt. Ook zou je kunnen proberen de spanning op het geheugen (Vdimm) te verhogen. Zie verder ook het Geheugen-gedeelte van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter B)

En dat van de doorgebrande AGP 2x kaart: sja, het mobo zóu er iets aan over kúnnen houden. Maar zolang je PC stabiel is de AGP slot niet zwartgeblakerd is, lijkt me er weinig aan de hand :)

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
ja het kan zijn dat je agp poort dood aan het gaan is.

ik heb ook een a7v600 gehad en daar had ik ook zo'n probleem alleen met een oude 96xt kaart. nadat ik die op agp4x instelde in bios en smartgart werkte alles goed.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb ook eens een keer zo'n a7v600-x ingebouwd voor een klant, maar niets dan ellende. eigenlijk net als jouw probleem, vage vastlopers. heb toen ook vanalles geprobeerd, geheugen wisselen etc. maar niet hielp. uiteindelijk een a7v8x-x er in en probleem over.

Ik zal wel iets fout gedaan hebben maar het kan ook zijn dat het gewoon een kritisch ding is.

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties:

-Ik ga aan het klooien met mijn geheugen instellingen, maar moet ik het mobo eigenlijk niet gewoon laten vervangen, omdat hij niet op de beloofde snelheid werkt.
-Aan het agp-slot is niks te zien, ook het beeld is stabiel, dus ik mag aannemen dat dat gedoe met agp er niks mee van doen heeft?

• ikman
als de problemen blijven dan gewoon terug gaan en om een ander mobo vragen.

Verwijderd

Topicstarter
jah, dat zal ik dan maar doen...tot nu toe is de pc stabiel met de 266 mhz instelling!

Verwijderd

Hallo, ik heb hetzelfde moederbord en heb last van dezelfde verschijnselen, namelijk spontaan vastlopen, beeld op zwart.
Dit gebeurt meestal (maar niet altijd) wanneer een nummer is afgelopen en de volgende 'gestart' moet worden. Dit komt voor bij zowel CD-audio als mp3 en zowel Windows Media Player als Winamp.
De pc reageert door in feite stand-by te gaan: het scherm gaat op zwart in de standy stand (oranje lampje) en niets reageert meer, alleen de resetknop.
De helpdesk van de computerwinkel Paradigit wees op software, drivers van kaarten. Dus ik ben de hele software gaan uitpluizen en alle drivers gaan vernieuwen.
Apparaatbeheer geeft geen foutmeldingen, en ook in de windows logboeken valt niets te vinden. Ik heb geen virussen (heb de nieuwe update van Norton AntiVirus) en geen spyware (AdAware gecontroleerd).
Hij doet dit al zo lang als ik hem heb: ik heb zelf alle software geinstalleerd. De temperatuur van de processor is trouwens 50 graden dus dat lijkt me ook geen probleem.
Het zou dus erg goed het moederbord kunnen zijn, maar de frequencies zijn wel goed. Ik heb namelijk (volgens CPU-Z) een FSB snelheid van 166.6, bus speed is 333.3. De geheugensnelheid is ook gewoon 166.6, een FSB:DRAM ratio van 1:1. Ik heb ook niet aan mijn BIOS gezeten. Denken jullie dat het het mobo is dat hier het probleem geeft?

Mijn systeem is: AMD Athlon XP 2500+ (Barton), Asus A7V600-X, 512 MB PC2700, WD 160 GB, LG GSA4120 DVD+-RW, Nvidia GeForce FX5500 128 MB. Onboard LAN en geluidskaart.

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-08 13:35
Ik had ook een probleem met deze mobo.

Bij spellen liep hij binnen enkele secondes of minuten vast :?. Soms ook gewoon in Windows liep ie vast en dan krijg je gelijk een spontane reboot.

Onder tussen heb ik al een oplossing gevonden:
Ik had toen mijn vidoekaart en agp slot op 8x lopen.
nu staan ze beide op 4x en dat werkt.

op 1 of ander manier kan het agp slotje geen 8x trekken en dan begint de moederbord te flippen.

Dus misschien heb je hier wel wat aan :).

edit {
ik heb een
athlon xp 3000+ barton FSB 333mhz
768 DDR op 333mhz.
120 SATA schijfje.
ati radeon 9600 Pro.
};

[ Voor 13% gewijzigd door albert04 op 12-10-2004 19:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey, en weer bedankt voor jullie reacties :P...

dus ik mag denk ik wel concluderen dat dit asus bordje BAGGER is...

Ik heb net doom 3 geinstalleerd en net wat je zegt, hij loopt na 1 min vast :s...

Ik zal ook ff agp op 4x zetten, maar geeft dat geen enorme performance-decrease...?

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-08 13:35
nee het moet niet zo veel uitmaken.. (Zo heb ik het gelezen)..
ik merk het niet als ik aan het gamen ben haha :P

dus je kunt het gerust op 4x zetten. Je moet ook even kijken in smartgard of ie daar ook op 4x staat.

Verwijderd

Topicstarter
yo, ik zal het ff nakijken... Nou, ik voel me flink genaaid met dit mobo'tje, hij kan niet;

-de beloofde memory snelheide halen;
-de beloofde agp-snelheid halen...

:S:)...

En dan denk je dat je met Asus kwaliteit koopt...

Verwijderd

Bedankt voor de reacties, ik zal mijn agp op 4x zetten! (staat nu op 8x)
Trouwens, ik heb niet de nieuwste BIOS versie, misschien dat dat wat uitmaakt... En ik ben ook benieuwd wat de agp doet op de performance... In ieder geval bedankt voor de hulp.

• ikman
nou mem snelheden weet ik niet bij mij deed hij fsb230 op 2,85v met 2,5-3-3-8 (goedkoop geheugen)

agp8x werkt niet bij sommige oude ati kaarten, vooral de 96 serie werkt heel slecht. maar op agp4x werkt het prima en je hebt heel weinig verlies.
ik heb hier veel over gelezen op de sapphires forum (www.sapphiretech.com)

mijn oude 96xt werkt alleen op agp4x maar na dat die dood ging en via rma een nieuwe kreeg werkt hij wel op agp8x. lay out van die kaart was geheel anders.

[ Voor 5% gewijzigd door ikman op 12-10-2004 19:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
tja ik zal es kijken... ik voel me niet echt relaxt met dit mobo'tje als kloppend hart in m'n pc :s....

Verwijderd

Ik heb op gelezen op [onderstaande link] dat het in de praktijk weinig uitmaakt of het agp 4x of 8x is.

http://www.cpuplanet.com/...ticle.php/30231_2117941_3

Verwijderd

Als ik mijn agp op 4x zet in bios, en ik kijk vervolgens onder het tabblad van het mobo in cpu-z, blijft hij 8x aangeven. Maar hoe dan ook, ik heb de hardwareversnellingen van mijn videokaart op een lager pitje gezet en dat lijkt mijn mobo wel te trekken, typische vastloopmomenten zoals het opstarten van een dvd gaan nu wel naar behoren.
Dus klopt het als ik zeg dat de traagste/goedkoopste videokaart (want dat is een geforce 5500FX) nog te snel is voor dit mobo?

Verwijderd

Ik heb alle hardwareversnellingen en dergelijke aangepast maar niets lijkt te helpen... Ik ben er via andere forums achtergekomen dat er vergelijkbare problemen met dit moederbord zijn opgetreden bij een te snel werkende COP (doorbrandbeveiliding op de asusborden) die daarom als beveiliging het systeem op non-actief zet. Die denkt namelijk dat de athlon 95 graden is maar in werkelijkheid is dat gewoon 45 of 50. |:(
Ik ga maar eventjes bij de leverancier (paradigit) langs. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mijn systeem nu ook op agp 4x lopen, het gaat een stuk beter, alleen loopt de pc nu na een iets langer tijdsbestek vast...

Ik breng dit moederbordje terug, nu maar eens abit proberen :| ...

Ik kan iig iedereen aanraden (zeker omdat heel veel mensen "mijn probleem" hebben):

KOOP DIT MOBO NIET!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:43

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik heb hem en hij draait perfect (als ik Fast Write in de BIOS uitzet) op mijn pc (PC2 van sig)...

[ Voor 25% gewijzigd door BiG-GuY op 14-10-2004 08:18 ]

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

Verwijderd

Ik heb alles geprobeerd maar niets werkt... Maar nu kreeg ik ineens een BSOD voordat de pc weer uitviel! En daar stond geschreven (heb er gelijk maar een foto van gemaakt):

Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om schade te voorkomen.

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Als dit de eerste keer is dat u dit scherm met de stopfout ziet, moet u de computer opnieuw opstarten. Als het scherm nogmaals wordt weergegeven, kunt u het best de volgende stappen uitvoeren:

Controleer of alle nieuwe hardware en software op de juiste wijze is geinstalleerd. Is dit een nieuwe installatie, vraag de leverancier dan of er nieuwe windows-updates zijn die u nodig hebt.

Als de problemen zich blijven voordoen, dient u alle nieuwe hardware en software te verwijderen of uit te schakelen. Schakel BIOS-geheugenopties zoals caching of het maken van schaduwkopieen uit.

Als u voor het verwijderen of uitschakelen van onderdelen de veilige modus moet gebruiken, dient u de computer opnieuw op te starten, op F8 te drukken om de geavanceerde opstartopties te selecteren en vervolgens de veilige modus te kiezen.

Technische informatie (mogelijk in het Engels):

*** STOP: 0x00000050 (0xF4A2FFDC, 0x00000001, 0x80565AA1, 0x00000000)

Het is een schone installatie qua hardware (de kast is nog niet eens open geweest) en qua software heb ik gewoon Win XP SP 2, Office 2003, Norton 2003, Ad-aware, IE, Winamp, Pinnacle CD en DVD programma... gewoon de standaard dingen. En het probleem was er ook al toen ik een lege pc had.
Ik heb de stop-message via deze website en google te proberen achterhalen maar alles wijst een andere kant uit...

Komt dit iemand bekend voor?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2004 16:08 ]

Pagina: 1