Ik wil een soort universele formvalidatie maken. Ik wil dus met behulp van 1 functie controleren of een bepaalde ingevoerde waarde voldoet aan een aantal eisen.
Als voorbeeld zal ik controleren of een ingevoerde waarde een getal is:
Mijn Functie:
Form:
Deze code werkt nu wel, maar nu wil ik dus ervoor zorgen dat na die alert het betreffende veld in mijn form wordt leeggemaakt.
ik heb al geprobeert om na de alert de volgende codes te gebruiken, allen zonder succes...:
this.value = "";
document.form.this.value = "";
Ook heb ik geprobeert om, wanneer ik de functie aanroep, de name van het veld mee te geven:
Deze deed ik dan in de functie op de volgende manier gebruiken:
Ook dit werkte niet.
Mijn vraag is dan ook, hoe zorg ik ervoor dat ik een veld na de validatie leeggemaakt krijg? Ik hoop dat jullie mijn verhaal kunnen volgen
Alvast bedankt!
Als voorbeeld zal ik controleren of een ingevoerde waarde een getal is:
Mijn Functie:
code:
1
2
3
4
5
| function isnummer(value){
if (isNaN(value)){
alert(value + " is geen numerieke waarde");
}
} |
Form:
code:
1
2
3
4
| <form name="form" method="post"> <input type="text" name="veld1" onBlur="javascript:isnummer(this.value);"> <input type="text" name="veld2" onBlur="javascript:isnummer(this.value);"> </form> |
Deze code werkt nu wel, maar nu wil ik dus ervoor zorgen dat na die alert het betreffende veld in mijn form wordt leeggemaakt.
ik heb al geprobeert om na de alert de volgende codes te gebruiken, allen zonder succes...:
this.value = "";
document.form.this.value = "";
Ook heb ik geprobeert om, wanneer ik de functie aanroep, de name van het veld mee te geven:
code:
1
| onBlur="javascript:isnummer(this.value,this.name); |
Deze deed ik dan in de functie op de volgende manier gebruiken:
code:
1
2
3
4
5
6
| function isnummer(value,name){
if (isNaN(value)){
alert(value + " is geen numerieke waarde");
document.form.name.value = "";
}
} |
Ook dit werkte niet.
Mijn vraag is dan ook, hoe zorg ik ervoor dat ik een veld na de validatie leeggemaakt krijg? Ik hoop dat jullie mijn verhaal kunnen volgen
Alvast bedankt!