Toon posts:

[xp] (profiel) Problemen met samba (3.0.4-debian) pdc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ja, hier is _weer_ een probleem met windows xp, samba pdc en profielen.
(uiteraard heb ik de hele dag al op GOT rondgezocht, maar helaas heb ik geen oplossing kunnen vinden.)

het probleem:

Aanmelden met de machine waar ik nu op zit gaat niet goed, hij geeft de error 'kan uw serverprofiel niet vinden' oid. met als detail: Kan de netwerknaam niet vinden.

Probeertie mijn lokale profiel te laden, maar je raad het al: geen lokaal profiel, dus standaard instellingen.

Het leuke is dat de oplossingen uit dit topic niet werken.

Het is een versche windows xp SP1 install (op een dell dimension 2350) met echte, non-illegale, van de computerkast overgenomen, werkende sleutel.

Bij de eerste paar keer booten had ik hetzelfde probleem, toen profielen van de server weggehaald, gereboot, en *plop* het werkte.
Helaas was mijn blijdschap van korte duur, want na de eerste de beste reboot had ik het probleem weer terug.

Daarna heb ik wederom geprobeert om de profielen weg te halen, maar daar trapte windows dus niet meer in. Ik kan uiteraard wel via het netwerk bij de server, en zomaar in de homedir van deze user.
Ook kan ik alle gedeelde mappen van de server bekijken, en waar ik toegang tot heb gegeven, schrijven.

Nu zit ik ondertussen al een paar uur mijn smb.conf te verzieken, en al mijn windows instellingen te vernaggelen.

Probeer ik met een andere user in te loggen, dan komt windows met de melding 'Het domein <domein> is niet beschikbaar'.
Terwijl ik op _elke_ andere computer zonder problemen kan inloggen. (/me boekt ondertussen een ticket naar redmond)

Ook is er niets mis met de netwerk verbinding, aangezien ik dit berichtje kan typen, en jullie, als het goed is, dit kunnen lezen... (stel me niet teleur :P )

Ik heb heel netjes aangemeld bij het netwerk (eerst machine account weggehaald, toen weer opnieuw aangemaakt, dit is een reinstall van een machine) en netjes een netwerk user lokaal aan de administrators group toegevoegd.

nogmaals, ik heb op geen een andere computer problemen, en er staan hier toch al gauw een stuk of 10 windows xp machines. (en ook nog een sloot 2000 peecees, en die werken toch wel)

/verhaal

de smb.conf staat hier

danku voor uw tijd :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:45
Probeer eerst eens te upgraden naar een nieuwere versie van Samba. Je hebt nu sowieso al een onofficiele versie te pakken, zowel testing, unstable als de backports op de samba FTP voor stable zitten allemaal op 3.0.7 tegenwoordig.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, Ik ben alweer een paar stapjes verder.

Na een nachtje slapen en denken erover had ik een vermoeden dat het misschien wel aan winbind kon liggen.

Ze hadden hier namelijk nog een nt4 machine in het netwerk hangen, en die is er vorige week uitgegaan. De NT4 bak is uitgezet, en misschien hadden de windows computers nog iets van een cache. Ik had mezelf weer afgemeld van het netwerk, en weer opnieuw aangemeld (geprobeert), en jawel 'De domeincontroller voor het domein "stam" kan niet gevonden worden' en een of andere vage dns melding erbij.

Winbind verherconfigureerd, gestart, en het werkt!.
(als eerste samba geupgrade, maar dat maakte niet veel uit, helaas)

Maar!

Nu kan ik met een aantal gebruikers niet (op het domein) aanmelden op deze computer, want dan komt windows met de melding 'Een apparaat wat op het systeem is aangesloten werkt niet'
De oude oplossing is een nieuwe gebruiker aanmaken op de server, en dan heb je ong. 75% kans dat het werkt, en als het niet werkt maak je gewoon weer een nieuwe user aan. Er is trouwens niets te vinden in de logs van windows :(

Heeft iemand enig idee wat deze melding in het engels is (zodat ik echt overal kan zoeken) en misschien ook hoe ik dit kan oplossen, maar dan op de nette manier.
De smb.conf die hierboven staat is ondertussen ook weer geupdate naar de versie die ik hier heb draaien.

Alvast bedankt
(degene die een oplossing heeft stuur ik een virtuele taart :D )

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2004 10:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
okay, ik ben eruit!

ook het antwoord op Dit topic van mij.

Het heeft met de group sid's te maken.

Op het moment dat je een computer verherinstalleerd dan maakt windows een nieuwe group-sid aan als je je aanmeld bij het domein.

De oude sid voor de gebruiker klopt dus niet met de nieuwe sid, en geeft windows dus de heldere foutmelding 'een apparaat wat is aangesloten op dit systeem werkt niet' of in het engels (engelse windows r0xx, want daarmee heb ik meerdere hits gekregen) 'a device attached to the system does not function correctly'.

De oplossing:

code:
1
2
 su -
rm /var/lib/samba/group_mapping.tdb

voor de zekerheid ook nog even samba herstarten, en klaar is klara.

Toch bedankt voor het bekijken van mijn problemen (/me gaat zichzelf nu even op een virtuele taart trakteren :) )

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:45
SID veranderingen zijn idd rampzalig. Om dit te voorkomen draai ik daarom ook met de LDAP backend, waardoor alle SIDs voor zowel het domein als de accounts als de groepen gewoon vaststaan. Al flikker ik mn hele server weg en hang ik een compleet andere machine aan die LDAP tree, alle SIDs blijven hetzelfde.

Bovenstaande heb ik mogen doen nadat ik een complete exchange 5.5 server mocht recoveren omdat domain SID veranderd was na een samba upgrade :X