Bijna een reepje BH5 gesloopt

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 12:48
Ik was zojuist bezig met het verwijderen van de heatspreaders van een reepje corsair xms 3202 v1.1 en toen hoorde ik wat op de grond vallen :o .

Als natuurlijke tweaker reactie begon ik ff flink te zweten na het bedenken dat ik dit mooie stukje speelgoed had gemolt. Toen heb ik de heatspreader er maar verder afgehaald om te kijken wat er nou viel. Na het bestuderen van het reepje miste ik een smd weerstandje, ik begon metteen nog meer te zweten :P

Voorzichtig het reepje terug in mijn moederbord geprikt en de computer aangezet.

*piep* *piep* ........
[zweet] [zweet]

reepje er weer uitgehaald en nogmaals terug gezet in mijn mobo in de hoop dat hij er niet goed in zat.
ik druk op de powerknop, geen piepjes, windows bootscreen :)
toen nog even gekeken of het nog wel stabiel was door een keertje 3dmark05 te runnen, deze ging ook goed.
[/zweet]

Is het aan te raden om het geheugen nog verder te testen?

het ging trouwens om een smd boven een leeg "soldeer punt" aan de andere kant van het reepje zat wel een winbond chippie.

Dus ik denk dat ik geluk heb gehad (niet de eerste keer met deze reepjes btw, ik heb er 2 gekocht voor 60 euro op de hcc vorig jaar)
Ik zal kijken of ik er van de week nog een foto bij kan zetten, ik heb momenteel geen digicam beschikbaar die hebben mijn ouders momenteel mee.

Verwijderd

hmm lijkt mij wel handig om effe verder te testen bedoel die dingen zitten niet zomaar erop ;) .

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
kan je het er niet terug op solderen ?
Dan is weet je dat het gewoon weer goed is :)

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:54
ik zou geen videobenchmark gebruiken om je geheugen te testen. Down en brand Memtest op een cd laat dit een nacht runnen.. geeft ie geen error's / fouten dan is het toch redelijk veilig om het geheugen te gebruiken maar ga er altijd vanuit dat er iets fout kan gaan :)

@geforce5_guy: ik denk dat de gemiddelde soldeerskillz van de tweaker niet de soldeerskillz van een robot evenaart. Dus of het dan weer 'gewoon' werkt is niet met zekerheid te zeggen. Voor hetzelfde geld schroeidt ie een ander vitaal onderdeel en dan doet het geheugen het helemaal niet meer

[ Voor 36% gewijzigd door Webgnome op 11-10-2004 18:40 ]

Strava | AP | IP | AW

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Webgnome schreef op 11 oktober 2004 @ 18:39:
ik zou geen videobenchmark gebruiken om je geheugen te testen. Down en brand Memtest op een cd laat dit een nacht runnen.. geeft ie geen error's / fouten dan is het toch redelijk veilig om het geheugen te gebruiken maar ga er altijd vanuit dat er iets fout kan gaan :)

@geforce5_guy: ik denk dat de gemiddelde soldeerskillz van de tweaker niet de soldeerskillz van een robot evenaart. Dus of het dan weer 'gewoon' werkt is niet met zekerheid te zeggen. Voor hetzelfde geld schroeidt ie een ander vitaal onderdeel en dan doet het geheugen het helemaal niet meer
Zal vast wel een goede elktozaak kunnen doen als een tweaker dat niet kan.
Die weerstand zit er niet voor niks op denk ik zo.

• MonkeySandwich
ten 1e moet ik eerst het weestandje zien terug te vinden ergens hier op de vloer.
ten 2e zag het er nog al bruut afgebroken af, dus niet netjes op de soldeer puntjes maar meer midden op.
ten 3e, zijn die dingetjes volgens mij veel te klein om met de hand te solderen en heb dus niet de skills om dit zelf te doen.

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Je kunt het wel terug solderen. Is niet zo heel moeilijk

Ik heb het zelf ook 1x moeten doen bij m'n Kingston BH-5 :X

Hier kun je zien dat de 3e van links eraf was gebroken
Afbeeldingslocatie: http://www.voidyourwarranty.nl/images/misc/BH-5/bh5_off.JPG\

En hier zit hij er weer op
Afbeeldingslocatie: http://www.voidyourwarranty.nl/images/misc/BH-5/bh5_backon.JPG

Mem werkt weer als vanouds en clockt nog steeds hetzelfde :) (paar mhz harder eigenlijk, omdat het zonder heatspreaders draait :P)

[ Voor 17% gewijzigd door Syngrow op 11-10-2004 18:49 ]

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• MonkeySandwich
Bij mij is hij afgebroken zonder dat er een chippie onder zit, mijn reepje is double sided.
Sjit :P me cd's zijn op en ik heb ook geen floppydrive

Verwijderd

Mythrill schreef op 11 oktober 2004 @ 18:53:
Bij mij is hij afgebroken zonder dat er een chippie onder zit, mijn reepje is double sided.
Sjit :P me cd's zijn op en ik heb ook geen floppydrive
Als hij niet nodig was dan zat hij er niet op. Er zal nu ongetwijfeld iets met je mem aan de hand zijn. Wat je kan doen is bij het andere reepje kijken welke het was, eraf solderen, meten en een nieuwe halen. Is ff wat moeite, maar dan heb je wel weer een goed reepje.
Solderen kun je oefenen btw.. Zo'n weerstandje zit er zo weer op.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Ik zou er voor de zekerheid wel een nieuwe op zetten.

Igg je kunt memtest pakken om je mem helemaal te controleren.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• MonkeySandwich
Ik heb nu memtest lopen, hij is all ongeveer een half uur bezig (2x compleet getest) en nog geen errors, hopelijk blijft dat voorlopig ook zo :)
Het afgebroken smd-tje is officieel onvindbaar verklaard.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-02 21:55

FlyEragon

Alien Monkeys

Meestal zijn het ontstorings capaciteitjes of weerstanden, in eerste instantie dus niet zo heel erg nodig...

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:03
Het onderdeeltje op de foto's zijn condensatoren. Die worden gebruikt om de voedingspanning te ontkoppelen en ontstoren. In principe is 1tje per DIMM genoeg, maar ze zetten ze bij iedere chip apart neer om piepkleine hoogfrequent storingen te onderdrukken. Vandaar dat het geheugen nog wel werkte.
Zal wel een rotklusje zijn geweest om dat priegelding er weer op te solderen...

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• YoupY
  • Laatst online: 08-06-2024
Die bruine dingetjes zijn idd condensatortjes en die zwarte dingen zijn de weerstandjes. Functie is netzoals WEBsel al zegt.

Maybe dat je er zo niet zoveel last van hebt, maar wanneer je een aardig eind gaat OC-en met die dingen dan zul je de gevolgen wel merken imho. Verstandigst is dus ff een nieuw dingetje te regelen en er weer opzetten. Is op zich best gemakkelijk te doen ;)

• MonkeySandwich
Status:

gister:
memtest @ 12,5 x 166
een aantal runs op dual channel (512)
daarna een aantal runs op single (256) / het beschadigde reepje

vandaag:
memtest @ 10 x 200
runt al ruim 8,5 uur zonder errors (40 passes)

Tot nu toe lijk ik er geen last van te hebben, misschien dat het idd gaat spelen als het overclocken wat heftiger wordt.

• MonkeySandwich
Afgelopen week ben ik even bij de elctroboer langs gegaan om event e vragen of zij het kunnen repareren. Helaas was dit niet mogelijk omdat er geen gegevens op de condensatortjes staan Tijdens het verwijderen van het geheugen uit mn pc kwam ik er ook nog achter dat het niet een condensatortje is die ik mis, op het andere reepje mis ik er ook 2 :S).
Hierna ben ik naar corsair gaan mailen. Ook deze mailde mij terug met het antwoord dat ze de onderdelen niet kunnen vervangen ivm met garantie (logisch) en dat ze de onderdelen ook niet willen/kunnen sturen.
Iemand nog een oplossing? (of een defecte reep corsair bh5 mem)

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Garantie of niet. Als leverancier hebben ze ook na de garantieperiode een inspanningsverplichting.

Overigens zou ik Corsair vragen om de specs van het betreffende ontbrekende onderdeel en dan terug gaan naar de electroboer.

Wellicht nog even ten overvloede. Maar wat was de garantieperiode op de geheugenmodules. Europese wetgeving stelt namelijk minimaal 2 jaar. Gevolg is dat als je leverancier je maar 1 jaar heeft gegeven, hij voor de wet toch 2 jaar moet leveren.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Syngrow
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Mijn huidige corsair BH-5 reepje mist 2 van die dingen en doet nog steeds 273 1:1
Zijn wel weg op een plek waar geen chip zit, dus dat kan schelen.

Maar uit je SP maak ik op dat dit bij jouw hetzelfde is, dus waarom wil je het reepje mem repareren?

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• MonkeySandwich
Kalizec schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 12:56:

Wellicht nog even ten overvloede. Maar wat was de garantieperiode op de geheugenmodules. Europese wetgeving stelt namelijk minimaal 2 jaar. Gevolg is dat als je leverancier je maar 1 jaar heeft gegeven, hij voor de wet toch 2 jaar moet leveren.
Dit is een duidelijk geval van VOIDED WARRANTY, het is namelijk gebeurd tijdens het verwijderen van de heatspreaders

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-02 21:55

FlyEragon

Alien Monkeys

Geeft ie nu errors dan? Laats in oktober had je memtest 40 passes correct uitgevoerd.

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-02 09:57
is er iets mis want zo te zien doet je pc ut nog :P

• MonkeySandwich
Ik wil het gewoon graag gerepareerd hebben. Zal wel gewoon iets psychologisch zijn. Idd het werkt nog steeds. Heb alleen nog nooit op hoge fsb's gestest (mede door ontbreken van goede koeling) die test met 40 passes was gelof ik op 200Mhz fsb.. Nouja, binnenkort ga ik toch een voltmod doen dus dan zie ik nog wel of ik me gewoon aanstel.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als je het niet vertrouwd: wegdoen.
Het zou misschien nog op originele snelheden kunnen werken, maar overclocken zou ik niet proberen, er kan meer beschadigd zijn (contactje los)

Het was een stuk erger geweest als je met je stoel er nog een keer overheen gerold bent :+
Helaas ervaring mee (maar niet met geheugenreepjes)

-oeps ik laat wat vallen
*rolt bureaustoel naar achteren
-oeps ik ben er overheen gereden :X

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Resistor schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 21:11:
Als je het niet vertrouwd: wegdoen.
Het zou misschien nog op originele snelheden kunnen werken, maar overclocken zou ik niet proberen, er kan meer beschadigd zijn (contactje los)

Het was een stuk erger geweest als je met je stoel er nog een keer overheen gerold bent :+
Helaas ervaring mee (maar niet met geheugenreepjes)

-oeps ik laat wat vallen
*rolt bureaustoel naar achteren
-oeps ik ben er overheen gereden :X
wat voor het mislukkelingen topic (hoe heet dat topic ook al weer)

maar je reepjes ram, ik zou het er persoonlijk gewoon op wagen als je niet te horen krijgt welk weerstandje het is

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• MonkeySandwich
GoldenSample schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 21:22:
[...]

wat voor het mislukkelingen topic (hoe heet dat topic ook al weer)

maar je reepjes ram, ik zou het er persoonlijk gewoon op wagen als je niet te horen krijgt welk weerstandje het is
Dat voor de mislukte casemods bedoel je, hier niet echt aan de orde denk ik. Of hij moet over zijn kast heen zijn gerolt >:)
Pagina: 1