pc start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

• SPOXER
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-06 13:01
Ik heb al verschillende onderwerpen gezocht maar ik kom er nog steeds niet uit.
Nadat de pc 15min aanstond viel hij spontaan uit. Na onderzoek kwam ik er achter dat de voeding voor een deel kapot was. Deze heb ik dus vervangen. Maar nu was het probleem nog steeds niet opgelost. Ik heb alle apparaten eruit gehaald inclusief processor. De processor zat vastgeplakt aan de heatsink en kon er zo uit. Er waren 2 pinnetjes een beetje omgebogen. Deze heb ik weer recht gezet. Processor+heatsink goed schoongemaakt en nieuwe koelpasta erop. Alles weer in elkaar gezet en de pc opgestart. Nu blijft het beeldscherm gewoon staan op no signal. Ik heb de processor uit de mobo gehaald en toen opgestart. De mobo begon toen te piepen. De fan op de heatsink werkt gewoon als ik de pc aanzet.
Na de faq te hebben gelezen denk ik dat de proc of mobo het probleem vormt. Want ik kon ook niet in de bios.
merk cpu. intel 2.4ghz.
mobo. asus p4pe.

[ Voor 7% gewijzigd door SPOXER op 11-10-2004 15:43 ]

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 13:55
ok, paar dingetjes:
-wat deugde er niet aan de voeding?
-waarom heb je alles uit elkaar gehaald en weer helemaal inelkaar gezet? zonder processor werkt je computer niet.
-hoe bedoel je de processor kon er zo uit, trok je hem los zonder het hendeltje om te leggen?

voor dat je met het echte troubleshooten begint:
-heb je al een BIOS reset cq. clear CMOS gedaan?

[ Voor 17% gewijzigd door Initial G op 11-10-2004 15:47 ]

Verwijderd

'no signal'....
Heb je de grafische kaart wel een passende dreun verkocht? Die moet echt goed vastzitten.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check de startpost van het PMG Beleid: post je volledige PC-specificaties en dus niet domweg alleen maar het mobo+CPU ;)

Terugkomend op het probleem: heb je de CPU eigenlijk wel van de heatsink losgekregen en het kauwgomachtige spul dat ertussen zat weggehaald?
[search=cpu vast aan heatsink]
[search=cpu heatsink koelpasta schoonmaken]

• SPOXER
voeding.
Ik had alle apparten aangesloten maar de pc ging niet aan. Videokaart, processor, geheugen. aangesloten en de pc ging weer aan. Maar als ik er 1 hdd aankoppelde ging hij niet meer aan. Toen heb ik geprobeerd een hdd aantesluiten terwijl de pc aan was en hij ging meteen weer uit.

Processor eruit gehaald.
Ik heb via de search gelezen dat je je mobo kan testen door de pc op te starten zonder de processor erin. Hij begon meteen te piepen. Dus ik dan denk ik dat de mobo niet kapot kan zijn.

Ik kon de processor zo lostrekken zonder het hendeltje te openen. Maar het kon niet anders want ik kon door de heatsink nooit bij het hendeltje komen. De processor zat vastgeplakt aan de heatsink.

• SPOXER
BalusC schreef op 11 oktober 2004 @ 15:56:
Check de startpost van het PMG Beleid: post je volledige PC-specificaties en dus niet domweg alleen maar het mobo+CPU ;)

Terugkomend op het probleem: heb je de CPU eigenlijk wel van de heatsink losgekregen en het kauwgomachtige spul dat ertussen zat weggehaald?
[search=cpu vast aan heatsink]
[search=cpu heatsink koelpasta schoonmaken]
ATX 300watt standaard
Moederbord Asus PEP4 lan+usb 2.0
Processor(s) PIV 2.4 GHZ, 533 mhz fsb
Geheugen 512 mb ddr 2700/333 twinmos
Hard Disk(s) maxtor 60gb 7200rpm, Maxtor 20gb 7200rpm
Videokaart(en) Leadtek geforce 4 TI 4400
Monitor(en) Highscreen Optiquest "17"
Brander(s) Philips 12x8x32
CD/DVD-Drive(s) Pioneer DVD 16x
Speakers Creative Labs Inspire 4400
Geluidskaart(en) Creative Soundblaster 1024

Sorry dat ik niet meer gegevens heb gepost maar ik ging ervan uit dat jullie zouden kijken naar mijn specs onderin.
Ja het gelukt. Via de search heb ik gelezen dat er verschillende manieren waren om de cpu los te krijgen van de heatsink. Ik heb het gedaan met een fohn op de laagste stand en op verschillende punten fohnen. En daarna cpu+heatsink goed schoongemaakt met wasbenzine. Op de punten waar die pasta zat dan.

[ Voor 20% gewijzigd door SPOXER op 11-10-2004 16:04 ]

Verwijderd

Toen heb ik geprobeerd een hdd aantesluiten terwijl de pc aan was en hij ging meteen weer uit.

dat is nogal logisch dat die dan uitvalt dat zal wel kortsluiting hebben gemaakt, lijkt me geen hotswap oid

heb je het alleen geprobeert met die hdd ?
heb je je bios al eens proberen te resetten dmv of het baterijtje eruit te halen en dan even aanzetten, of via een jumpertje op je mobo.
kijk eens of je het anders kan proberen met een andere cpu, en eventjes zeker checken dat je cpu goed zit in de gaatjes ik had dat ook gehad na een cpu wissel.
kreeg ook geen beeld meer.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

SPOXER schreef op 11 oktober 2004 @ 15:57:
voeding.
Toen heb ik geprobeerd een hdd aantesluiten terwijl de pc aan was en hij ging meteen weer uit.
Niet meer doen. IDE schijven zijn niet hotswappable :X
SPOXER schreef op 11 oktober 2004 @ 16:01:
Sorry dat ik niet meer gegevens heb gepost maar ik ging ervan uit dat jullie zouden kijken naar mijn specs onderin.
Stel dat iemand volgend jaar dit topic terugvindt met de Search en je bent ondertussen van PC veranderd, dan zou diegene weinig tot niks aan het topic hebben, omdat er geen specs zijn vermeld ;)

Ontopic: gezien de probleembeschrijving zou ik de CPU toch het meest verdenken. Of mogelijk is het socket beschadigd. Ik zou maar eens een andere So478 CPU en/of mobo regelen om dat uit te sluiten.

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 11-10-2004 16:08 ]

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 13:55
SPOXER schreef op 11 oktober 2004 @ 15:57:
voeding.
Ik had alle apparten aangesloten maar de pc ging niet aan. Videokaart, processor, geheugen. aangesloten en de pc ging weer aan. Maar als ik er 1 hdd aankoppelde ging hij niet meer aan. Toen heb ik geprobeerd een hdd aantesluiten terwijl de pc aan was en hij ging meteen weer uit.
Naast het feit dat je in principe nooit een HD moet aansluiten terwijl de pc aanstaat, lijkt dit er op te wijzen dat ofwel de HD, ofwel de IDE controller ofwel de IDE-kabels kapoet zijn. Idd mogelijk ook de voeding, maar dat is onwaarschijnlijker als je daar verder niks aan hebt kunnen vinden.

• SPOXER
BalusC schreef op 11 oktober 2004 @ 16:07:
[...]
Niet meer doen. IDE schijven zijn niet hotswappable :X

[...]
Stel dat iemand volgend jaar dit topic terugvindt met de Search en je bent ondertussen van PC veranderd, dan zou diegene weinig tot niks aan het topic hebben, omdat er geen specs zijn vermeld ;)

Ontopic: gezien de probleembeschrijving zou ik de CPU toch het meest verdenken. Of mogelijk is het socket beschadigd. Ik zou maar eens een andere So478 CPU en/of mobo regelen om dat uit te sluiten.
Weer wat geleerd. Het batterijtje en jumper reset. Dat heb ik al geprobeert. Ga morgen wel ff naar de winkel om daar te laten testen of het aan de mobo of proc ligt.

Verwijderd

Pc na 15 minuten opeens uit lijkt mij, op ervaring afgaand, een probleem met je cpu of je moederbord.
Je kan proberen je bios te flashen, maar als je nog garantie hebt zou ik in eerste instantie gewoon even naar je compu winkel lopen.
Dan kan er ook niks misgaan waardoor je garantie vervalt en krijg je in 9 van de 10 gevallen een nieuw op gerepareerd moederbord mee terug.
Als je hem zelf gebouwd hebt, zorg er dan voor dat je bij het inleveren bij de compu winkel een juiste hoeveelheid pasta op je cpu hebt zitten, want anders willen ze hier nog wel een moeilijk over doen.

succes.

edit:

Je zegt ook dat je cpu loskomt zogauw je de koeler er af trekt en deze helemaal aan elkaar geplakt zaten.
Het zou heel goed kunnen dat bij het bouwen alleen de termiche laag die al op de koeler zat gebruikt.
Dat gaat vaak nogal plakken. (meestal roze goedje, kauwgum achtige substantie)
Dit gaat vaak ook helemaal tussen de randen van je cpu zitten en is moeilijk schoon te maken.
Of je socket was gewoon altijd al niet in orde waardoor de cpu niet goed klemde :P

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2004 16:23 ]

• SPOXER
Verwijderd schreef op 11 oktober 2004 @ 16:18:

Je zegt ook dat je cpu loskomt zogauw je de koeler er af trekt en deze helemaal aan elkaar geplakt zaten.
Het zou heel goed kunnen dat bij het bouwen alleen de termiche laag die al op de koeler zat gebruikt.
Dat gaat vaak nogal plakken. (meestal roze goedje, kauwgum achtige substantie)
Dit gaat vaak ook helemaal tussen de randen van je cpu zitten en is moeilijk schoon te maken.
Of je socket was gewoon altijd al niet in orde waardoor de cpu niet goed klemde :P
De pc heeft het 1,5 jaar gedaan zonder problemen. De pasta of wat dan ook wat erop zat dat was een soort stickertje met zilver erop. Maar stel die socket was vanaf het begin al niet in orde dan heeft het nog best lang geduurd voordat ie problemen ging geven.

[ Voor 9% gewijzigd door SPOXER op 11-10-2004 16:33 ]

Verwijderd

SPOXER schreef op 11 oktober 2004 @ 16:32:
[...]

De pc heeft het 1,5 jaar gedaan zonder problemen. De pasta of wat dan ook wat erop zat dat was een soort stickertje met zilver erop. Maar stel die socket was vanaf het begin al niet in orde dan heeft het nog best lang geduurd voordat ie problemen ging geven.
uitsmeerbaar zoals tandpasta of hard zoals plastic.
Ik hoop niet voor je ze het bescherm folie er op hebben laten zitten ofzo :P
In dat geval zou ik mooi verhaal gaan halen, ookal is je garantie verlopen.

Heb je nu wel nieuwe pasta er op gedaan of het ouder er op gelaten?
Anders ben je namelijk helemaal je spul naar zijn grootje aan het helpen :X

• SPOXER
SPOXER schreef op 11 oktober 2004 @ 15:41:Processor+heatsink goed schoongemaakt en nieuwe koelpasta erop.
Zit gewoon een zilverkleurig folie erop. Deze was 1 met de pasta bij het installeren. Andere folie heb ik er destijds gewoon afgehaald. En dit bleef toen over. Heb het destijds alemaal zelf in elkaar gezet.

[ Voor 7% gewijzigd door SPOXER op 11-10-2004 19:54 ]

• SPOXER
Het probleem is opgelost. Het lag uiteindelijk aan het geheugen dat was kapot. :) Het was lastig te testen want ik had maar 1 heugenchipje.

[ Voor 27% gewijzigd door SPOXER op 12-10-2004 16:57 ]

Pagina: 1