Problemen met Adobe Premiere importeren

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:59
Hoi jongens,

Ik heb een probleem met Adobe Premiere. De situatie is als volgt;

- Ik heb met een camcorder een 90 min lang durende 'film' gemaakt van een reis naar Lille

- Ik heb deze film laten inlezen met NeroVision 2. Die film staat nu op mijn harde schijf als 4,3 GB grote file.

- Gaandeweg kwam ik erachter dat er meer achter de horizon was dan een programmaatje van 20 euro (wat op zich erg goed werkte, voor dummies), en kwam ik dus achter het bestaan van Premiere.

- Maar nu komt het; als ik deze file wil inlezen in Premiere, crasht ie. Ongeldige bewerking enz.

=> Wat is het beste om nu te doen? Situatie;

- Ik heb 6 scenes. Deze scenes heb ik bewerkt, geedit en geknipt met Pinnacle Studio 9. Stuk voor stuk. Vervolgens heb ik deze bestanden geexporteerd naar een .mpeg bestanden. DVD compatibel. Ik heb dus 6 .mpeg bestanden van 200-600 mb.

- Mijn idee was om deze bestanden dan met NeroVision 2 van achtergrondmuziek te voorzien. Ik ben ook fan geworden van dit progje door de makkelijke werking en de mogelijkheid om een Star Wars achtige intro te maken. Kan dit in principe ook met Premiere? Want met NeroVision is het niet echt bijster mooi geworden.

- Met NeroVision 2 exporteer ik de uiteindelijke .mpeg bestanden dan naar een map in mijn harde schijf.

- Vervolgens, als laatste, wilde ik met NeroVision2 een menuutje maken en alle .mpeg bestanden achter elkaar plakken als chapters.

=> Echter, ik heb gezien dat je veel meer kan. Om slechts een menuutje te maken met meteen al die chapters vind ik nogal amateuristisch. Ik wil graag, zoals in een film, "Play movie", "Scene selection" enz.
Dit kan, geloof ik, met Adobe Encore.

Maar, de uiteindelijke vraag is dus; ik kan mijn .mpeg bestanden niet importeren in Adobe, omdat ie dan crasht (einde verhaal). Heel jammer, maar het gaat me dus vooral om;

- Een prof. menu maken.
- Die Star Wars intro evt. mooier maken met Premiere. Kan dit?
- Een mooie aftiteling toevoegen.
- De 6 scenes importeren in Adobe Premiere.

Wat moet ik doen?

Heel hartelijk bedankt voor evt. reacties

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 15:00

Xymox

Determinism rulez !

Allereerst : hoe heb je de film initieel op je PC gekregen ? betreft het een analoge bron (HI8 bijv.) of betreft het DV materiaal (Digital8 bijv).

Het is niet handig om MPEG te capturen en dit als input (bron) materiaal te gebruiken voor verdere bewerkingen. Dit komt de kwaliteit niet ten goede.

Met Premiere kan je video voorzien van achtergrond muziek en een StarWars intro is ook geen probleem.

Het beste is 1 lang videobestand te maken en dit in Encore te gebruiken. Daar voeg je chapterpunten toe die je koppelt aan menu opties.

In premiere maak je dus een sequence voor je intro en je aftiteling. Je eigenlijke videofilm ook als aparte sequence. Daarna plak je in Premiere alle sequences achter elkaar en exporteer je dit naar 1 MPEG2 bestand.

Deze importeren in Adobe Encore en daar maak je de menu's en hoofdstukken.

Vanuit Encore brand je de DVD !

[ Voor 24% gewijzigd door Xymox op 11-10-2004 16:03 ]

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Atomius
Bedankt voor de slimme en hulpvaardige reply! :D

- Hoe maak je die SW Intro? Beetje non-tweaker vraag, maar staat dat ergens beschreven in de help? (Ik ga nu eerst kijken ;)) (Waarop zou ik moeten zoeken? :P)

- Het was een Sony Digital Camcorder, dus digitaal.

- Waarom niet in mpeg? Dat is toch juist de beste kwaliteit? DVDs zijn toch ook in mpeg gecodeerd? Ik wil je btw best geloven hoor ;)

- Het is niet echt meer een optie om alles nu in Premiere te laden, want ik ben al zo'n 40 uur bezig geweest met knippen en plakken. Is er misschien een andere optie?

Thanks nogmaals!

Verwijderd

eerste hit in google :)

star wars premiere tutorial

http://www.wrigleyvideo.c.../tutdes_starwarstitle.htm

trouwens hele goede site voor premiere/encore tutorials..

en het is idd veel beter om met ruw materiaal te werken ipv al een compressie te gebruiken. bij iedere volgende stap komt er dus een compressie vd compressie en dat komt de kwaliteit niet ten goede, of loopt premiere vast omdat hij de codec net niet goed herkent. Beter om gewoon in DV te blijven werken

• Atomius
DV is dus uncompressed. Mpeg is compressed. Kwaliteit is minder bij compressed. Dank je!!
eerste hit in google

star wars premiere tutorial
Thx! Je bent de man _/-\o_ _/-\o_

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

WizZie- schreef op 11 oktober 2004 @ 17:15:
DV is dus uncompressed. Mpeg is compressed. Kwaliteit is minder bij compressed.
Nou, niet helemaal. DV is wel degelijk compressed (zo uit m'n hoofd dacht ik 1:5).

Maar standaard DV kwaliteit is altijd beter dan de MPEG compressie die je krijgt bij je capture programma.

De stappen zijn dus als volgt.

Capture (of eigenlijk overzetten) van de camcorder tape naar je PC en je gebruikt daarvoor de DV codec (meestal standaard als je de camcorder als inputdevice via FireWire instelt). Met scene detect optie ingeschakeld worden alle losse scene's al s losse DV-AVI bestanden opgeslagen tijdens het overzetten van de tape.

Je hebt in Premiere meteen die AVI's in je project staan, dus kan je deze bewerken. De tutorial over het StarWars effect hierboven genoemd kan je gebruiken inderdaad. De aftiteling maak je ook in Premiere, kan je vinden in het handboek hoe dat te doen.

Als het zaakje af is, exporteer de bewerkte video als MPEG2 bestand.

Dat bestand importeer je in Encore en ook hier volgens handleiding de menu's erbij maken voor de DVD, en uiteraard de hoofdstuk indeling.

[ Voor 5% gewijzigd door Xymox op 11-10-2004 21:33 ]

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Atomius
Dank je, dat maakt het duidelijk.

Ik heb alleen nu weer een ander probleem. Ik heb de hele videotape op mijn harde schijf staan als avi file. 20 GB. Ik heb geen scene detection aangevinkt, zonder moet toch ook kunnen?

Iig, nu heb ik een nieuw project gestart. Ik heb de .avi file geimporteerd. Daarna sleep ik die avi file naar de VIDEO 1 track.

Ik wil echt niet alles hebben, ik wil cutten. Dus ik hak dat ding in tweeën met CTRL-K (Razor gedoe). Ik heb dan een linker en een rechter deel in die VIDEO 1 track.

Als ik dan een stuk van die rechterkant weghaal, en dat vastplak aan de linkerkant, dan het uiteinde van de linkerkant opeens 2-4 seconden van de rechterkant erbij :S

Het slaat echt nergens op, maar het gebeurt... Begrijp je het? Ik niet iig. Andere programma's deden het wel gewoon goed.

Nu heb ik bij een crossfade een heel raar ongewenst irritant effect; omdat het uiterste uiteinde van de linkerhelft het begin is van de rechterhelft, is de fade op de helft

Maar al zou de fade goed zijn; dit klopt gewoon niet en is uitermate irritant...

Hulp..?

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Zonder scene detectie gaat het ook, maar dan moet je de scenes handmatig opzoeken in je film.

Het invoegen van video doe je als volgt :

Dubbelklik op het grote AVI bestand in je project window. De video wordt dan weergegeven in het monitor window. Daar kan je de video afspelen en scrubben met de blauwe slider.
Zoek nu het exacte beginpunt van de scene die je wilt gebruiken in je uiteindelijke film.

Klik dan op de button "set in point", de button met het teken {. Of druk i op het toetsenbord.
Dit zet een beginpunt van je scene, vanaf het beginpunt wordt de balk donkergrijs tot het einde van de film wat aangeeft dat het donkergrijze gedeelte van de film een clip (scene) is.

Zoek dan het einde van de scene op en druk op de button "set out point" } of druk o op het toetsenbord.

Nu is de clip donkergrijs en de rest daarbuiten lichtgrijs.

Je kan de positie van het in en out point nog aanpassen door met de muis de randen van het donkergrijze gebied te verslepen of de gehele grijze balk te verplaatsen.

Is de scene goed, dan sleep je met de muis de video vanuit het monitor window naar de timeline (video track). Nu wordt niet de gehele film op de timeline gezet, maar slechts dat stukje dat je hebt afgebakend (donker grijze selectie).

Dit herhaal je voor alle andere clips door de in en out points te wijzigen. (Met de rechtermuisknop op de grijze balk kan je met "clear clipmarker" de selectie wissen).
Sleep elke keer de clips achter de vorige clip op de timeline.

Het plaatsen van overgangen is simpel, sleep het effect op de videotrack precies tussen de twee clips waar een overgang moet komen. Je ziet dan dat de twee clips een overgang hebben.

• Atomius
Jij bent zo de koning! Bedankt! Dit werkt veel beter dan mijn manier!

Ik heb nu weer een probleempje.. ik heb een Star Wars intro gemaakt. Aan het begin komt de tekst Star Wars zeg maar achter je vandaan en zoomt tot in het midden van het scherm. Alsof het valt. Maar... de letters trillen verschrikkelijk. Weet jij mss wat dit veroorzaakt?

[ Voor 67% gewijzigd door Atomius op 12-10-2004 22:35 ]

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Je bedoelt het trillen van de video bij het afspelen binnen Premiere ?

De effecten worden zover het gaat realtime weergegeven. Maar of je PC dat trekt is maar afwachten. Zolang je video nog niet gerenderd is zal het beeld vaak wat stotteren en in preview kwaliteit.

Je kan de kwaliteit wat verbeteren door het wingmenu te openen van het monitor window (kleine button met pijltje rechts bovenin de hoek) en daar highest quality aan te vinken.

Hou er ook rekening mee dat DV-AVI's die je gebruikt interlaced zijn. Je monitor is niet interlaced. Zodra je een interlaced video afspeelt op je PC zal je bij beweging in de video horizontale strepen zien. Dit is normaal. Aangezien je de video op DVD zet en het op een TV gaat bekijken (TV=interlaced) zal het streepeffect verdwenen zijn.

Om het afspelen binnen Premiere wat te versoepelen kan je de effecten laten renderen door Premiere. Dat doe je door in het menu "Sequence" de optie "Render work area" te kiezen. Premiere zal dan alle nog niet gerenderde stukken film gaan renderen. Dat kan afhankelijk van het gebruikte effect/overgang wel even duren.

Maar daarna zal het afspelen wat beter gaan.

Verder moet je van me aannemen dat als je een MPEG2 van je film maakt en brandt op DVD de effecten soepel zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Xymox op 12-10-2004 22:56 ]

• Atomius
Oke, dat hoop ik dan maar. Ik bedoelde echter niet de preview in Adobe zelf; ik heb het stukje Star Wars intro gerendered naar een DV AVI file. In PAL 4:3.

De fade tekst met Star Wars trilt enorm (ook op mijn TV-out) en de beroemde "schuivende zinnen" 'golven' als het ware. Je ziet golven in de zinnen. Heel vaag, op het sampeltje van die man die die tutorial had gemaakt zie je ze niet golven... :\

• Atomius
Iemand die weet weer dat trillende "Star Wars" tekstje door veroorzaakt wordt?
Pagina: 1