[flashMX + ASP] Fotoalbum icm Actionscript *

Pagina: 1
Acties:

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
Mensen,

Ik wil een fotoalbum gaan maken in FlashMX. Ik denk dat ik hiervoor wel ASP zo kunnen gebruiken.
Het probleem is dat ik zeer goed thuis ben met ASP, in Flash ook makkelijk uit de voeten kan komen, maar totaal niets weet van actionscript.. Ik heb zo eens wat actionscript door gekijken en dat ziet er niet al te moeilijk uit.

Wat is dan m`n vraag ;) zul je denken.

Nou de opzet is een een fotoalbum te maken dat de volgende dingen doet.

- foto`s worden dynamisch uit een map gehaald. dit kan ik wel met ASP doen, dus kijken welke mappen er zijn en kijken welke foto`s er in die mappen staan.. De foto`s noem ik denk ik gewoon 1.jpg, 2.jpg, enz..
- de foto`s worden extern ingeladen in Flash
- de foto`s worden weergeven met thumbnail.

Mijn grote raadsel is nu nog hoe ik in Flash dynamisch voor elke jpg in een bepaalde map een movieclip kan maken.. omdat het aantal jpg variabel is moeten de movieclip wel dynamisch aangemaakt worden.

Ik zou ook graag het effect willen geven dat alle foto`s door elkaar liggen, dus elke movieclip waarin een foto word geladen zou dan een random rotation krijgen en een randam positie.

Veel vragen dus, maar ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen..

Alvast bedankt

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:11

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

* gorgi_19 gokt dat er meer kenners met flash / actionscript zitten in Webdesign & Graphics :)

>> Webdesign & Graphics

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Predje
Kan ik inkomen ;)

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-05 15:11
Je vraag is nogal breed... XML lijkt me de aangewezen manier om de folderstuctuur en de bestandsnamen in Flash in te lezen (vanwege de hierarchie). Daarna kun je door de nodes loopen en the correcte aantal movieclips aan maken met createEmptyMovieClip en er plaatjes inladen met loadMovie. Een even handler voor onRelease roept de grote versie. Al met al lijkt het me echter een tamelijk ingewikkelde klus voor iemand die geen actionscript kan.

• Predje
Weefselkweekje schreef op 11 oktober 2004 @ 15:59:
Je vraag is nogal breed... XML lijkt me de aangewezen manier om de folderstuctuur en de bestandsnamen in Flash in te lezen (vanwege de hierarchie). Daarna kun je door de nodes loopen en the correcte aantal movieclips aan maken met createEmptyMovieClip en er plaatjes inladen met loadMovie. Een even handler voor onRelease roept de grote versie. Al met al lijkt het me echter een tamelijk ingewikkelde klus voor iemand die geen actionscript kan.
Het is idd een lastige klus ja.. voor mij dan..
Maar wat heeft XML hier dan voor een meerwaarde?
Met ASP kan ik toch ook de folders doorlopen?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:11

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Met ASP kan ik toch ook de folders doorlopen?
Maar hoe wil je die informatie dan aan Flash geven? :) Flash == clientside, asp == serverside :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Predje
gorgi_19 schreef op 11 oktober 2004 @ 16:56:
[...]

Maar hoe wil je die informatie dan aan Flash geven? :) Flash == clientside, asp == serverside :)
Uhmm jah je kunt gewoon de variabelen vanuit ASP ophalen in Flash via GET of POST.. En je kunt vanuit flash ook gewoon variabelen naar ASP sturen idem.

bijv.

variabelen.asp
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<%
Dim blaat

blaat = "Dit is een tekst"

Response.Write = Server.URLEncode(blaat)

%>

En dan is flash heel simpel in de frame
code:
1
LoadVariables("variabelen.asp", 0)

of om vanuit flash te verzenden
code:
1
LoadVariables("variabelen.asp", 0, "POST") // of get

greetz

• roytanck
Ik dacht aan XML omdat het een mooie universele standaard is, flash het inleest, en het heel handig hierarchische structuren (zoals folders) kan weergeven.

• Predje
Ja ok XML zou hier natuurlijk ook goed voor zijn..

Maar eigelijk zijn me deze dingen wel duidelijk, waar het mij om gaat is meer HOE kan ik jpgtjes laden in een MC in een MC en die MC is dus een sjabloon ;) snappie?

IK heb die een MC.. deze MC bevat a) die holder-MC voor de JPG èn andere graphics.. zoals een lijstje, maskeffect enz.. Deze movieclip moet dus dynamisch in flash voor elke JPG in een map gedupliceert worden.. en per JPG moet dan de gedupliceerde MC ook nog eens een random rotation en position krijgen..

Dus de stappen VOOR het flash gebeuren lukt me denk ik wel.. het gaat me nu dus meer om het AS.

• roytanck
Ff wat zoektermen dan, ik had ze al genoemd, maar ok.

- AttachMovie
- LoadMovie (werkt ook met jpegs!)
Pagina: 1