Spontane freezes onder verschillende OSes

Pagina: 1
Acties:
  • 1.386 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
Na menig gebruik gemaakt te hebben van de zoekfunctie op GoT kwam ik er echt niet uit, en heb ik toch maar besloten een topicje te openen.

Wat is het probleem?
Mijn server / LAN game bakje vertoont veel spontane freezes, alles loopt vast, niets reageert meer, op willekeurige momenten. Muis / keyboard input word niets mee gedaan, geen HD / Netwerkactiviteit... Alles hangt gewoon vast.

Specs:
CPU: AMD Athlon 1200 Mhz (12x100)
Mobo: ECS K7VZA
RAM: 1x 512 MB 133 Mhz SDRAM en 1x 256 MB 133 Mhz SDRAM
HDD: 1x Maxtor 80 GB, 7200 RPM
GPU: Nvidia GeForce 2 MX 400 (64 MB)
PSU1: Noname 350 Watt
PSU2: Noname 350 Watt
DVD-ROM: Samsung 12x DVDrom
CD-RW: Aopen 52x48x52
Monitor: 14” IBM dingetje

OSes:
Windows 2000 Professional + SP4, Windows 2003 Server Enterprise Edition en Windows XP + SP1
Deze heb ik allemaal apart geprobeert, het probleem deed zich voor bij alle OSes die ik tot nu toe geprobeert heb.

Wat heb ik al geprobeert?:
Ik heb zoals je bij de specs kan zien al een andere voeding geprobeert, dit na aanleiding van MBM5 die m’n 12.00V op 12.60 aangaf, dit heeft geen resultaat gegeven, ik kreeg nog steeds zo’n hoog voltage.

Ik zit thuis niet op de randaarde, dus toen heb ik vervolgens een piekspannings-beveiligd stekkerblok tussen m’n PC en de netspanning gehangen. Dit verhielp de hoge voltages, maar niet de crashes.

Ik heb de HD’s al gechecked met FOBO’s Bad sector repair, en windows checkdisk, FOBO’s Bad sector repair gaf geen bad sectors aan, windows checkdisk gaf 4kb aan bad sectors aan op de C:/ schijf, die heb ik als ’t goed is gerepareerd (chkdsk c: /f /r), (de gebruikte checkdisk was die van windows 2000 professional)

Ik heb memtest al gedaan, 90 passes laten doen en die gaf geen errors.

Ik heb de Maxtor HDD Repair tool er al op los gelaten, dit gaf ook geen resultaat.

Temperaturen al nagekeken, op momenten dat hij freezed zijn deze 35 graden ongeveer. Dus dat zal het probleem niet zijn.

Ik heb hem al laten draaien puur en alleen met windows, geen andere progsels zoals Azureus aan, dit gaf ook geen resultaat.

Wat wil ik nog gaan proberen?:
Een chkdsk /r /f op de d: schijf loslaten buiten windows om (heb het al eerder via cmd gedaan, maar dat gaf geen resultaat), maar ik denk niet dat dit resultaat geeft aangezien chkdsk gewoon al geen bad sectors vond.

Bios updaten, alleen dit word een probleem, aangezien ik er geen floppy drive aan heb hangen, en zodra ik er een aanhang boot m’n windows 2000 installatie niet meer :x

HDDreg draaien, maar hier is dus hetzelfde probleem als met die floppy, maar HDDreg zou ik misschien nog dmv een CD kunnen draaien als ‘k m’n pc in true dos boot via “The ultimate boot CD” en dan het programma draai vanaf CD.

Wat wil ik van jullie?:
Graag nog andere ideeen, visies en oplossingen, alles is welkom natuurlijk. Ook dingen als: Chkdsk uitvoeren gaat niet helpen, want ik weet niet zeker of dat uberhaupt wel kan helpen, dus voordat ik allemaal dingen ga doen die helemaal niet nodig zijn.
En natuurlijk alle rest van de hulp die jullie zouden kunnen bieden :D

Ik ben dus behoorlijk ten einde raad, heb geen idee wat ik hier mee aanmoet. Linux installeren zou ik kunnen doen, maar dan kan ik er moeilijk meer op gamen, en moet ik weer allemaal nieuw spul gaan leren, (ben niet zo’n linux goeroe), en als ‘k het me goed kan herinneren deden de problemen zich ook voor in de tijd dat ik met Suse aan het experimenteren was.

Als jullie nog meer info nodig hebben, geef maar een gil, ik zit nu op m’n stage, maar dan zal ‘k vanavond wel editen en bijwerken enzo…

Bij voorbaat dank :)

PS: Ik zal voor de zekerheid als 'k thuis ben de server weer rebooten en de MBM5 dashboard op de voorgrond zetten, dan zal 'k morgen wel de voltages etc posten.

edit: ik bedenk me ineens dat die chkdsk d: /r /f wel buiten windows om was, namelijk via BartPE

edit2: voor de modjes, ik heb geen idee waar ik dit anders had moeten plaatsen, vandaar da'k hem hier maar heb neer gezet, verplaats maar als tie fout staat.

Update voor de duidelijkheid
Specs
CPUAMD Athlon 1200 Mhz (12x100)
MoboECS K7VZA
RAM1x 512 MB 133 Mhz SDRAM en 1x 256 MB 133 Mhz SDRAM
HDD1x Maxtor 80 GB, 7200 RPM
GPUNvidia GeForce 2 MX 400 (64 MB)
PSU1Noname 300 Watt
PSU2Noname 300 Watt
DVD-ROMSamsung 12x
CD-RWAopen 52x48x52x
Monitor14” IBM
OS1Windows XP Professional
OS2Windows XP Professional + SP1
OS3Windows 2003 Server – Enterprise Edition
OS4Windows 2000 Professional + SP4
Wat heb ik al geprobeert?
Wat?Resultaat
TrendMicro Online Housecall gedraaitGeen virussen
Andere voeding geprobeertGeen Resultaat
Meerdere OSes geprobeertGeen Resultaat
PC aan de Randaarde gehangenGeen Resultaat
HD’s op Bad Sectors gechecked4 KB bad sectors gerepareerd, +30 minuten max uptime
Memtest 90 PassesGeen errors, Geen Resultaat
Maxtor HDD repair toolGeen Resultaat
Temperaturen gechecked25 – 35 Graden
Alleen Windows laten draaienGeen Resultaat
Videokaart en RAM losgehaald, schoongemaakt en teruggestoptGeen Resultaat
Heatsink losgehaald, nieuwe koelpasta & andere (oudere) heatsink + cooler er terug op+2 dagen max uptime
Heatsink gevoeldVoelt niet warm aan
DVD / CDrom drives loshalenGeen Resultaat
Op een geaard stopcontact geprobeertGeen
Partities gedefragmenteerd met Diskkeeper+4 uur max uptime
Condensators gecheckedZien er goed uit
Met bios power-settings gespeeldGeen Resultaat
VIA 4in1 Hyperion drivers geinstalleerdGeen Resultaat

[ Voor 36% gewijzigd door Wussie op 27-10-2004 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05 21:28

Initial G

f.k.a. GKLQuake

hmm 35 graden voor een thunderbird 1200, dat is verdacht, die moet haast wel hoger liggen, tenzij je waterkoelt ofzo. Heb je de heatsink ook gevoeld?
videokaart te heet? Ergens toch een stekkertje niet helemaal goed aangedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
videokaart nog niet geprobeert, en het is geen thunderbird volgens mij... D'r zit een Coolermaster koelblokje op, die er nu ongeveer 1/2 jaartje op zit, dus dat zou 't wel kunnen verklaren, erg stressed draait ie ook niet...
't nadeel aan niet op de randaarde zitten is dat je niet kan "voelen" want dan krijg je een schok, :o als 't de GPU zal zijn die er mee uitscheidt, zal de HDD activiteit toch gewoon doorgaan lijkt me?

edit: wat ik me wel ineens bedenk, zodra de videokaart ook maar 't kleinste beetje inspanning moet vertonen (lees: directX games spelen zoals Quake 3), hij er ontzettend veel moeite mee heeft, hij draait dan voor 2 seconden, en vervolgens hangt het beeld helemaal vast voor soms wel een minuut, en dan kan je weer even 10 seconden spelen en dan hangt 't weer... Zou dus misschien defecte GPU kunnen zijn? Maar dat zou die freezes niet verklaren denk ik

[ Voor 38% gewijzigd door Wussie op 11-10-2004 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

als je een schok krijgt door de heatsink aan te raken, dan klopt er zeker iets niet, want ook zonder randaarde hoor je geen schok te krijgen. Trust me ;) ook niet van de kast zelf zelfs, tenzij je met je andere hand de verwarming ofzo vastpakt, dat ken ik!

voor HDD activeit is de processor wel een vooorwaarde, tenminste als je daar lees/schrijf bewegingen mee bedoelt en niet alleen het draaien van de schijf.

Het kan wel een athlon XP/palomino zijn, maar dan is ie ondergeklokt, anders is het toch echt een thunderbird.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
oh, mja daar heb ik me niet in verdiept, maar de naam Thunderbird heb ik nog nooit ergens horen vallen ofzo :D

Over de heatsync, nooit geprobeert, maar als 'k m'n case aan de buitenkant aanraak (op 't metaal achterop) krijg 'k al een schok, ik zal vanavond es wat gaan voelen aan alle kanten :D

De heatsync is toch dat blok onder de cpu cooler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

WuSSiE schreef op 11 oktober 2004 @ 13:09:
oh, mja daar heb ik me niet in verdiept, maar de naam Thunderbird heb ik nog nooit ergens horen vallen ofzo :D

Over de heatsync, nooit geprobeert, maar als 'k m'n case aan de buitenkant aanraak (op 't metaal achterop) krijg 'k al een schok, ik zal vanavond es wat gaan voelen aan alle kanten :D

De heatsync is toch dat blok onder de cpu cooler?
de heatsink IS je koelblok naar mijn weten hoor ;)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
ja, maar de fan zelf staat op zo'n blok, dat blok bedoel je neem ik aan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kan je de PC niet een keer testen op een wel geaard stopcontact? Misschien veroorzaakt dat wat problemen?

En je koelblok kan je echt wel veilig aanraken ;) als je daar een opdonder van krijgt, zit je met een rotte processor. Zorg alleen wel dat je niet je koelblok en kast tegelijk aanraakt, ik weet namelijk niet of die 110volt lekspanning dan alsnog via het koelblok je PC inschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
k thanx, dat zal ik dan in ieder geval nog ff proberen vanavond...

Nog een leuk, sappig weetje... Na zo'n crash, als ik hem weer aan zet krijg ik 9 van de 10 keer een INVALID SYSTEM DISK error :x dit word vaak verholpen door even te wachten en weer aan te zetten, of door eerst 'n keer BartPE op te starten :/ Lekker wazig allemaal :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
updeet, heatsink is gewoon koel, niet erg warm dus :x
videokaart is ook koel..
Heb nu de 2 CD/DVD rom drives losgekoppeld, geeft ook geen resultaat ;x

[ Voor 49% gewijzigd door Wussie op 11-10-2004 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03 12:36
heb jij mss ooit eens je heatsink van je cpu afgehaald?

mss dat je bent vergeten de oude koelpaste eraf te doen en nieuwe prut erop te smeren, of mss verkeerd bevestigd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
k heb 'm wel veranderd, maar wel weer nieuwe koelpasta opgesmeerd, en volgens mij zit ie gewoon goed... ;x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03 12:36
stomme vraag, maar waar maak je uit dat ie goed zit? (no effence he ;))
voelt je heatsink warm aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
al gepost, heatsink is koud, en ik denk dat ie goed zit omdat ie er nog nie afvalt? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
update: ik heb hem vanochtend op een geaard stopcontact gezet, maar 2 minuten geleden kreeg ik weer een freeze... dat is het dus ook niet :( zal ik anders vanavond even de heatsink er af halen en nieuwe koelpasta er op smeren... Maar hij word niet te warm dus dat lijkt me ook niet echt het probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door Wussie op 12-10-2004 11:51 . Reden: #spellingsschool ©by PromWarMachine ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
een lief klein subtiel schopje:
http://www.math.grin.edu/...tures/2002/italy/boot.jpg
Ik heb de pc al op de randaarde gehangen, dit gaf geen resultaat, ik heb beide partities al gedefragmenteert met Diskeeper, hierdoor houdt hij het wel wat langer uit (uurtje of 16) maar dan nog krijg ik freezes :(
Heatsink is soms wel wat warm na een freeze, en ik krijg toch een klein beetje stroom d'r door als ik hem aanraak :/...
Iemand nog ideeen, tips? :/

[ Voor 3% gewijzigd door Wussie op 14-10-2004 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik weet niet of dit bord er ook last van heeft, maar het lijkt er wel verdacht veel op.
Kijk eens of de condensatoren op je bord niet kapot zijn. Dat zijn die groene tonnetjes boven je CPU socket.
http://www.wedopc.com/image/spimage/zuban/big/k7vza.jpg :)

Edit:
En hulde voor je uitgebreide topicstart. Daar kan men een voorbeeld aan nemen d:)b

[ Voor 17% gewijzigd door Atlas op 14-10-2004 10:18 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
hehe thanks :D zal vanavond eventjes kijken,
bij die dingen moet ik dus kijken of 't streepje wat 'r door zit niet open is toch? althans dat kan ik me herinneren van vorige topics die'k heb doorgespit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Wussie schreef op 14 oktober 2004 @ 10:20:
hehe thanks :D zal vanavond eventjes kijken,
bij die dingen moet ik dus kijken of 't streepje wat 'r door zit niet open is toch? althans dat kan ik me herinneren van vorige topics die'k heb doorgespit :D
Zo moeten ze er iig _niet_ uitzien: MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics* :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
juist dat was dat topic wat 'k tijdje geleden ook gelezen had :D _/-\o_ voor link :P k laat vanavond wel weten hoe het gegaan is :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 22:07

Smarron

The bend

Kun je je vcore niet hoger zetten? Het lijkt me zowieso geen softwarematig probleem. Je hebt geheugen en HD al getest en freezes kan met het voltage van je cpu te maken hebben.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
dus overclocken om freezes te voorkomen :? lijkt mij een beetje raar, maja 't is 't proberen waard lijkt me ;)

overigens zit er ook in mijn bios 3 dingen voor 12*100
namelijk:
12*100(+0.5%)
12*100
12*100(-0.5%)

Weet niet precies wat dat inhoud?
Voltages zal ik vanavond even kijken, verwacht hier rond 7 uur maar 'n stel pics van bios instellingen en mobo enzo :x

edit: omg, k schaam me om 'n tweaker te zijn, collega vraagt me net: "Heb je wel op virussen gescand"... |:( dus ook nog niet gedaan |:( misschien dat dus 'n install van azureus of irc geinfecteerd is met 't een of 't ander... Ook dat zal ik vanavond dus even uit gaan zoeken :Y)

[ Voor 30% gewijzigd door Wussie op 14-10-2004 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
update:

- Virusscan (Trend Micro online Housecall) gaf geen virussen
- In m'n bios kan 'k nergens voltages instellen
- Om 't allemaal nog maar wat leuker te maken doet ie nu ook aan spontane reboots :(
Volgende week heb 'k vakantie dan ga 'k dat ding even helemaal van top tot teen strippen en weer opnieuw in elkaar zetten :/ k word hier behoorlijk ziek van :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Laatst online: 22-04 02:56
Initial G schreef op 11 oktober 2004 @ 13:01:
als je een schok krijgt door de heatsink aan te raken, dan klopt er zeker iets niet, want ook zonder randaarde hoor je geen schok te krijgen. Trust me ;) ook niet van de kast zelf zelfs, tenzij je met je andere hand de verwarming ofzo vastpakt, dat ken ik!
Als je computer een radio of TVkaart heeft dan krijg je ook dit soort effecten.
Er zit hier 60V verschil tussen de kast en de aarde van de TV-kabel van UPC. :?

Spontane freezes krijg je ook door slecht geheugen, ook al lijken alle testen goed te gaan.
Je zou voor de grap eens alles op de meest bagger settings kunnen zetten. Misschien dat een van je modules het af en toe net niet trekt.

Maar verder is het erg lastig te vinden moet ik bekennen.

Het is ook niet iets vaags als een PCI kaart die een beetje (te) scheef zit?

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

_bas_ schreef op 15 oktober 2004 @ 09:20:
[...]

..
Ik heb ook een TV-kaart, maar ook als die aangesloten is zou ik nooit (na ervaring!) de computerkast en enige kabel/stekker daarvan aanraken, dus zo goed aardt een kabelaarde niet, anders was er geen spanningsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Heb je geprobeerd alles eruit te halen wat je niet nodig hebt,
de moederborden van de laatste jaren hebben vaak wel een vga aansluiting,
geheugen controleren, en een andere harde schijf erin doen.
Eventueel bios updaten.
Nero kan een een diskettestation emuleren. Dus van de "diskette" een image maken en door nero laten branden. Diskette kun je vrijwel overal maken, als je op je werk bent, of als je op school bent. Wel voor zorgen dat je een schone diskette hebt. Eventueel zelf in elkaar knutselen, zonder een diskettstation, maar met de benodigde files maar het heeft wel iets meer risico's als je niet precies weet waar je mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
hmm, dat is wel 'n handige tip van dat nero :x da wist ik niet :Y)
maar kan ik dan ook van die floppy booten?

Over minimaal booten:
ik heb atm geen andere schijf ter beschikking, 't enige wat aangesloten zit is m'n agp kaart (kep geen on-board video) en m'n hdd, en m'n 2 memory moduletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Het wordt gewoon geboot als een cd-rom, maar je computer ziet het als een a: station.
Als je de computer hebt geboot; dan krijg je een dosvenster met A:\ .
Je kunt zelf een image maken met winimage. Zoek op internet de componenten io.sys , msdos.sys en command.com bij elkaar. Vervolgens een config.sys en autoexec.bat voor eventuele andere functies te starten bij boot.
Daarnaast nog de flashutility en bios, die kun je vaak vinden op de site van de moederbordfabrikant.

Overigens, tegenwoordig kun je de bios vaak vanuit windows zelf updaten. Als die optie er is, ga dan nietvoor de bovenste, behalve als je zeker weet waar je mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
helaas is mijn bios niet vanuit windows te flashen, zit zo'n dos boot diskette niet ook bij "The Ultimate Bootdisk" in? Want die heb ik wel thuis liggen, ik zal kijken of 'k memtest, de flashutil en hddreg op een CDtje kan branden en dan laat ik die wel even lopen dan.
Veel dank :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door Wussie op 15-10-2004 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
Update:
Het werkt weer, voor zover ik weet, op het moment van posten heeft de betreffende pc een uptime van: 3d 11h 6m :D
wat ik nou heb gedaan is even de RAM chipjes en videokaart er uit gehaald, en de sloten even goed schoongeblazen, vervolgens nieuwe koelpasta op de proc gedaan, en dezefde heatsink+fan d'r weer op gezet, en even later die d'r weer af gehaald en de originele heatsink+fan d'r op gezet, omdat ik me bedacht dat ik deze beter voor iets anders kon gebruiken.
En sinds dien loopt ie :D
Danku allen voor uwen hulp, case closed :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
Update:
Wederom, freezes ;( de uptime is nu weliswaar meer dan verdubbeld, zo'n 2 tot 3 dagen, maar hij blijft nog steeds hangen :(
Iemand nog andere ideeen? :| K weet echt nix meer :( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Misschien is het toch een temperatuur ding, Kijk eens naar je CPU load rondom je freezes. Voelt je heatsink al warmer aan, als het goed is, moet ie op zijn minst iets warmer zijn dan de kamertemperatuur, deze kan dus als hij goed geplaatst is nooit koud aanvoelen (hoeft niet persee heel heet te zijn).

Je hebt ook 2 reepjes geheugen, dus je zou gewoon eens een van de 2 kunnen verwijderen, om te kijken of het helpt, misschien dat je geheugen bij bepaalde temperaturen toch foutjes kan geven. Ook al is het niet waarschijnlijk, wel eenvoudig om 100% uit te sluiten.

Heb je overigens bij het installeren van je computer gedacht aan je via 4in1 driver?

Verder kan ook met kabelaarde de kast wel een gelijkspanning opbouwen. Vaak wordt de kabelaarde van de echte aarde gescheiden met een condensator, dierdoor worden kleine piekspanningen afgevangen, terwijl grote schommelingen en opbouw van gelijkspanning kan blijven voorkomen. Het voordeel hiervan is dat je bij een blikseminslag niet al je op kabel aangesloten aparatuur doorbrand.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
heeft een ECS k7vza VIA 4in1 drivers nodig dan? 't geluid enzo doet 't wel gewoon... Maar 'k zal ze es installeren... thanx voor de tip...

edit: done, ik wacht even af en laat wel weer weten als er een freeze voorkomt :x

[ Voor 29% gewijzigd door Wussie op 24-10-2004 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98889

_bas_ schreef op 15 oktober 2004 @ 09:20:
[...]

Beetje off-topic, maar als jij ook zulke spanningsverschillen hebt tussen je kabel aarding en je instalaltie binnen dan moet je je coax ontkoppelen.

Je kabel massa en kern doorknippen en verbinden met 2 100nF/400V condensators lost het probleem op. Alleen weet ik niet zeker wat dat doet als je er een kabelmodem aan hebt hangen. Voor gewoon TV signaal lost dat een hoop last en bromgeluiden op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
... en weer een freeze.... ook had ik gister een spontane reboot ineens :s vanavond zal 'k het 256mb ram stickje d'r ff uit trekken... kijken wat ie dan doet :x Als ik even tijd heb vandaag maak ik wel even een duidelijke opsomming van wat ik al heb gedaan ;x
Update:
Specs
CPUAMD Athlon 1200 Mhz (12x100)
MoboECS K7VZA
RAM1x 512 MB 133 Mhz SDRAM en 1x 256 MB 133 Mhz SDRAM
HDD1x Maxtor 80 GB, 7200 RPM
GPUNvidia GeForce 2 MX 400 (64 MB)
PSU1Noname 300 Watt
PSU2Noname 300 Watt
DVD-ROMSamsung 12x
CD-RWAopen 52x48x52x
Monitor14” IBM
OS1Windows XP Professional
OS2Windows XP Professional + SP1
OS3Windows 2003 Server – Enterprise Edition
OS4Windows 2000 Professional + SP4
Wat heb ik al geprobeert?
Wat?Resultaat
TrendMicro Online Housecall gedraaitGeen virussen
Andere voeding geprobeertGeen Resultaat
Meerdere OSes geprobeertGeen Resultaat
PC aan de Randaarde gehangenGeen Resultaat
HD’s op Bad Sectors gechecked4 KB bad sectors gerepareerd, +30 minuten max uptime
Memtest 90 PassesGeen errors, Geen Resultaat
Maxtor HDD repair toolGeen Resultaat
Temperaturen gechecked25 – 35 Graden
Alleen Windows laten draaienGeen Resultaat
Videokaart en RAM losgehaald, schoongemaakt en teruggestoptGeen Resultaat
Heatsink losgehaald, nieuwe koelpasta & andere (oudere) heatsink + cooler er terug op+2 dagen max uptime
Heatsink gevoeldVoelt niet warm aan
DVD / CDrom drives loshalenGeen Resultaat
Op een geaard stopcontact geprobeertGeen
Partities gedefragmenteerd met Diskkeeper+4 uur max uptime
Condensators gecheckedZien er goed uit
Met bios power-settings gespeeldGeen Resultaat
VIA 4in1 Hyperion drivers geinstalleerdGeen Resultaat

Ik ram dit tabelletje ook wel ff bij TS

[ Voor 223% gewijzigd door Wussie op 27-10-2004 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Laatst online: 15:58

rimpeldinky

nani?

probeer eens een beetje met het voltage van je cpu te spelen, als je zeker weet dat je cooling voldoende is zet em dan iets hoger, een zwaardere voeding is ook nog een optie mocht het aan een instabiel voltage liggen, eventueel nog een andere videokaart, misschien de huidige videokaart in een ander systeem testen

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Laatst online: 23-05 22:07

Smarron

The bend

Ik mis 1 ding geloof ik nog: Bios-update

Ik las dat het moeilijk zou worden, maar dit zou echt kunnen werken.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
ok kleine update...
ik heb er nog steeds last van; had laatste 2 reply's nog niet gelezen magoed...

Voltages staan nu wel zoals ze altijd hebben gestaan; ook fail-safe defaults werken niet :( ik zal eens kijken of ik in die gare ECS bios wat kan veranderen er aan... cooler is zat; is weliswaar de boxed cooler maar hij stresst nooit erg veel, en hij draait redelijk idle op 20-25 graden.

Ook kan ik redelijk goedkoop aan een GF2TI komen, 32 mb, die zal ik er eens inhangen, want heb laatst even zitten kijken; en op de huidige videokaart zaten op de printplaat nog wat stukjes koelpasta die er blijkbaar aan zijn gekomen toen ik 'n andere cooler d'r op heb gezet, zou misschien een oorzaak kunnen zijn.

ik heb laatst een gratis nieuwe floppydrive gescoord; zal vanavond even gaan speuren naar nieuwe bios-versie, als die d'r van wil booten enzo :x

edit: * Wussie schopt winflash hard... hij wil m'n biosses nie pakken :( prutsers bij ECS ook altijd :( dan maar proberen met "the ultimate bootdisk" te booten ofzo :x lekker kansarm dit :(

waarschijnlijk dus toch bios probleem:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/507087

[ Voor 20% gewijzigd door Wussie op 23-11-2004 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
goed... bios update is na 'n hoop gekloot succesvol verlopen. Versie 3.6a staat er nu op (omdat ik hier gelezen had dat 3.7 nogal veel problemen gaf).
Als het goed is krijg ik vanavond een TNT2, dus als de bios update niet werkt kan ik dat nog proberen :)

Ik hou jullie wel op de hoogte, en tot zover _/-\o_ thx _/-\o_ voor alle reacties =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Niet echt gevolgd, maar download een Gentoo (minimal) BootCD. Zit oa memtest86 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
^^ memtest had 'k dus al gedraait;

bios update heeft geen resultaat gegeven :( k zie dat 'k hier nog 2 PCI videokaartjes heb liggen, daar ga 'k er 1tje van in doen, kijken of dat wil helpen :X
Als dat niet werkt denk ik dat 't mobo gewoon de pijp uit is ofzo :(
zonde... :(

• Wussie
*SCHOP*

danku allen voor de medewerking; het probleem is opgelost, het lieve systeempje heeft nu een uptime van bijna een maand...

De oplossing:

Windows => Debian \o/
Pagina: 1