Toon posts:

5.1 boxenset aansluiten op DVD zonder versterker?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben even benieuwd of dit eigenlijk wel of niet mogelijk is.

Stel je koopt bij bijvoorbeeld Scheer en Foppen (uch) een DVD-speler die zowaar alles kan afspelen wat je je maar kan bedenken. Prijs van dit dingetje is €86,- (Dit valt dus reuze mee).

Het enige wat er aan deze speler ontbreekt, is een ingebouwde versterker (verklaart waarschijnlijk ook gelijk de prijs).

Nu ben ik eigenlijk benieuwd of het mogelijk is om bijvoorbeeld een Creative Inspire 5500 (is 5.1) of de nieuwere Creative Inspire T7700 (is 7.1) rechtstreeks op de DVD-speler aan te sluiten.

Mocht dit inderdaad niet mogelijk zijn, leg dan eens uit waarom niet? Op mijn pc kan ik namelijk gewoon een 5.1 set aansluiten, terwijl ik gebruik maak van onboard sound. Dus ook niet van een versterker.

Ben benieuwd wat jullie antwoorden zullen zijn. Ben zelf namelijk onbekend met dit soort audio combinaties.

Verwijderd

Op je pc zit al een kleine versterker.......en op die dvd spelers niet.
simpel toch ??
wat je wel kan doen is een 5.1 setje MET ingebouwde versterker aansluiten.

Verwijderd

Eerste reactie is, ja kan .. tweede reactie is ;
welke aansluitingen zitten er op de dvd, en op de speakerset ?

//met actieve sub zou het kunnen miss...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2004 12:23 ]

Verwijderd

In princiepe is dit wel mogelijk, aangezien die Creative Inspire's een ingebouwde versterker hebben en er zowel uit je onboard soundcard als uit je DVD-speler een line-signaal komt, is dit dus mogelijk. Het enige wat problemen zou kunnen opleveren is de aansluiting. Ik weet niet wat voor aansluiting erop die Creative sets zitten, maar ik denk gewoon 3 x 3,5mm Stereo Jacks en als er in die DVD-speler een encoder zit dan heeft die waarschijnlijk 6 x tulip uitgang of je kunt het doen met een optische uitgang. ik zal het zelf ook even checken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 oktober 2004 @ 12:21:
Op je pc zit al een kleine versterker.......en op die dvd spelers niet.
simpel toch ??
wat je wel kan doen is een 5.1 setje MET ingebouwde versterker aansluiten.
Uit je soundcard komt gewoon een line-signaal, net zoals uit je DVD-speler ;) .

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ja, dat kan. Vereiste is wel een multi-channel output op je DVD speler (6 tulpstekkers) of een coaxiale/optische ingang op je speakers. Wanneer je een coaxiale of optische ingang hebt op je speakers zit er ook een decoder op de speakers en gebruik je dus de decoder van je speakers ipv die van je DVD speler.

7.1 zal niet lukken zonder fatsoenlijke decoder op de speakerset. Ik ben niet zo thuis in computer speakersets dus heb geen idee of de setjes die je noemt dat hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Aardig wat reacties in een korte tijd.

Ik weet dat er op de DVD-speler een aansluiting is voor digitaal geluid (DTS?). Is dit gelijk aan bijvoorbeeld de optische aansluiting bij de 5500?

De speler beschikt over een 5.1 aansluiting, ik weet alleen niet hoe die aansluiting eruit ziet. Heb niet echt naar de achterkant van deze speler gekeken.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:28

E-Vix

Nu met sneeuw!

Verwijderd schreef op 11 oktober 2004 @ 13:12:
Aardig wat reacties in een korte tijd.

Ik weet dat er op de DVD-speler een aansluiting is voor digitaal geluid (DTS?). Is dit gelijk aan bijvoorbeeld de optische aansluiting bij de 5500?

De speler beschikt over een 5.1 aansluiting, ik weet alleen niet hoe die aansluiting eruit ziet. Heb niet echt naar de achterkant van deze speler gekeken.
Volgens mij heeft de 5500 geen optische aansluiting er op zitten... en DTS is overigens geen aansluiting, maar alleen maar een ondersteuning voor DTS signaal. DTS kan zowel over optisch als over coaxiaal verstuurd worden.

Het belangrijkste wat je nodig hebt is een decoder om het surround sugnaal om te zetten naar een signaal voor iedere speaker. Je hebt dus een Prologic, een Dolby Digital of een DTS decoder nodig. Deze moet je dus of in de speakers hebben zitten (reken in dit geval op een prijs van rond de € 400 voor je speakers. Speakers sluit je dan met één kabel, coaxiaal of optisch, aan) Je moet hem in je DVD speler hebben zitten (herkenbaar aan meerdere speaker aansluitingen achterop je DVD speler. Je speakers worden dan met minimaal 3 kabels aangesloten.) óf je moet een losse decoder hebben (Creative heeft dat tegenwoordig. Kost rond de € 150,- uit mijn hoofd).

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
E-Vix schreef op 11 oktober 2004 @ 13:28:
[...]

Volgens mij heeft de 5500 geen optische aansluiting er op zitten... en DTS is overigens geen aansluiting, maar alleen maar een ondersteuning voor DTS signaal. DTS kan zowel over optisch als over coaxiaal verstuurd worden.

Het belangrijkste wat je nodig hebt is een decoder om het surround sugnaal om te zetten naar een signaal voor iedere speaker. Je hebt dus een Prologic, een Dolby Digital of een DTS decoder nodig. Deze moet je dus of in de speakers hebben zitten (reken in dit geval op een prijs van rond de € 400 voor je speakers. Speakers sluit je dan met één kabel, coaxiaal of optisch, aan) Je moet hem in je DVD speler hebben zitten (herkenbaar aan meerdere speaker aansluitingen achterop je DVD speler. Je speakers worden dan met minimaal 3 kabels aangesloten.) óf je moet een losse decoder hebben (Creative heeft dat tegenwoordig. Kost rond de € 150,- uit mijn hoofd).
Inderdaad E-vix, maar als ik mij niet vergis, heeft de 5500 dit wel als ik de volgende link moet geloven: http://www.theddrzone.com...p?id=170&category=&page=1

Tevens kom ik deze set tegen voor €155,- in de pricewatch, alleen weet ik niet of hier ook de decoder bijzit (je zou het haast wel geloven).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zie net bij http://www.empc.nl het volgende:

Creative Inspire met decoder voor €155,-

Vermogensspecificaties
6 watt (RMS) voor het centrale kanaal
6 watt (RMS) voor elke surround-satelliet (x4)
Krachtige subwoofer van 18 watt (RMS)
Frequentierespons 45 Hz-20 kHz
Dolby® Digital en Dolby® Pro Logic-verwerking voor een indrukwekkend surround sound.
Zwaar versterkte houten subwoofer met 6-kanaals versterking voor een betere audiobeleving.
Line-in, digitale coaxiale en optische ingangen voor veelzijdige connectiviteit met DVD-spelers en andere toestellen.
Draadloze afstandsbediening met de belangrijkste functies, voor een handige regeling.
De nieuwe, elegante decoder met elegant zilveren front past in elk interieur.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2004 13:46 ]

• Plague
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 oktober 2004 @ 13:42:
[...]

Inderdaad E-vix, maar als ik mij niet vergis, heeft de 5500 dit wel als ik de volgende link moet geloven: http://www.theddrzone.com...p?id=170&category=&page=1

Tevens kom ik deze set tegen voor €155,- in de pricewatch, alleen weet ik niet of hier ook de decoder bijzit (je zou het haast wel geloven).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zie net bij http://www.empc.nl het volgende:

Creative Inspire met decoder voor €155,-

Vermogensspecificaties
6 watt (RMS) voor het centrale kanaal
6 watt (RMS) voor elke surround-satelliet (x4)
Krachtige subwoofer van 18 watt (RMS)
Frequentierespons 45 Hz-20 kHz
Dolby® Digital en Dolby® Pro Logic-verwerking voor een indrukwekkend surround sound.
Zwaar versterkte houten subwoofer met 6-kanaals versterking voor een betere audiobeleving.
Line-in, digitale coaxiale en optische ingangen voor veelzijdige connectiviteit met DVD-spelers en andere toestellen.
Draadloze afstandsbediening met de belangrijkste functies, voor een handige regeling.
De nieuwe, elegante decoder met elegant zilveren front past in elk interieur.
The system we have here today, the Creative Inspire 5.1 5500 Digital, is almost at the pinnacle of both input and output technology. It can accept optical in and has an external Dolby decoder for the latest in surround sound. It is when using these highly advanced technologies that these speakers truly shine.

Tadaaaah, Dolby Digital decoder ;)

Verwijderd

Topicstarter
Plague schreef op 11 oktober 2004 @ 13:51:
[...]

The system we have here today, the Creative Inspire 5.1 5500 Digital, is almost at the pinnacle of both input and output technology. It can accept optical in and has an external Dolby decoder for the latest in surround sound. It is when using these highly advanced technologies that these speakers truly shine.

Tadaaaah, Dolby Digital decoder ;)
Dus ff ter bevestiging: Dit gaat gewoon werken :Y)

• Plague
  • Niet online
Als die DVD speler een optische uitgang heeft: ja :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Plague schreef op 11 oktober 2004 @ 14:02:
Als die DVD speler een optische uitgang heeft: ja :Y)
Net ff een belletje gepleegd naar Scheer en Foppen :r

Yep er zit een optische aansluiting op. :+

Verwijderd

nou gaan met die banaan dan :) Spring op de fiets, rij naar Scheer & Foppen en halen die DVD-speler! Even shoppen op internet, Creative Inspire 5.1 5500 bestellen en afwachten tot ie binnen komt. Het enigste wat je dus dan nog nodig hebt is een optisch of coaxiaal kabeltje. DVD-speler aansluiten op je TV en speakers plaatsen. DVDtje in de speler en KNALLEN MAAR!!! :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2004 16:37 . Reden: kleine correctie ;) ]

Pagina: 1