Fedora core 2: make werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Hmail
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 08:32

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
Om de 1 of andere reden kan ik geen enkel programma installeren. Een voorbeeldje:
Zojuist heb ik pureadmin gedownload. Op de Docs-page staat:
Compiling from source

Step by step instructions for building and installing PureAdmin from source:

1. Unpack the source:
tar xvfpz pureadmin-<version>.tar.gz
cd pureadmin-<version>
2. Configure and compile the source:
./configure
make
3. Install the program, this step must be performed by root:
su -c "make install"
<Enter root password>
4. All is done, start the program by typing:
pureadmin

Dat doe ik precies zo:
[root@localhost Downloads]# tar xvfpz pureadmin-0.1.11.tar.gz
(hele reeks bestanden vliegt langs)
[root@localhost Downloads]# cd pureadmin-0.1.11
[root@localhost pureadmin-0.1.11]# ./configure
(hele reeks gegevens dat hij dingen aan het checken, configureren, etc etc is)
[root@localhost pureadmin-0.1.11]# make
(hele vracht tekens vliegen langs die me niets zeggen)
laatste regels:
collect2: ld gaf exit-status 1 terug
make[2]: *** [pureadmin] Fout 1
make[2]: Leaving directory `/root/Desktop/Downloads/pureadmin-0.1.11/src'
make[1]: *** [all-recursive] Fout 1
make[1]: Leaving directory `/root/Desktop/Downloads/pureadmin-0.1.11'
make: *** [all] Fout 2
vervolgens kan ik nog wel make install proberen, maar dat geeft dezelfde foutmeldingen, en pureadmin starten kan ik zoiezo wel bekijken. :(

Volledige log
Heeft iemand enig idee wat ik fout doe?

[ Voor 6% gewijzigd door Hmail op 11-10-2004 11:39 ]

It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-02 18:14

Robtimus

me Robtimus no like you

Het compilen gaat niet fout, het linken (zie je aan de ld) gaat fout. Ergens probeert de linker functie `FAMResumeMonitor' en `FAMSuspendMonitor' te vinden maar dat lukt niet. De oorzaak is meestal een ontbrekende dependency. Die moet je zoeken in deze lijst:
-lgtk-x11-2.0 -lgdk-x11-2.0 -latk-1.0 -lgdk_pixbuf-2.0 -lm -lpangoxft-1.0 -lpangox-1.0 -lpango-1.0 -lgobject-2.0 -lgmodule-2.0 -ldl -lglib-2.0 -lfam -lcrypt
Persoonlijk verdenk ik die voorlaatste, lfam.

Voer eens een locate uit op libfam en kijk of die er wel is. Zo nee, kijk dan of je fam en fam-devel wel hebt geinstalleerd.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Hmail

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
IceManX schreef op 11 oktober 2004 @ 12:05:
Het compilen gaat niet fout, het linken (zie je aan de ld) gaat fout. Ergens probeert de linker functie `FAMResumeMonitor' en `FAMSuspendMonitor' te vinden maar dat lukt niet. De oorzaak is meestal een ontbrekende dependency. Die moet je zoeken in deze lijst:

[...]
Persoonlijk verdenk ik die voorlaatste, lfam.

Voer eens een locate uit op libfam en kijk of die er wel is. Zo nee, kijk dan of je fam en fam-devel wel hebt geinstalleerd.
Oke, ik heb in de console locate libfam getypt. Geen resultaat.
Vervolgens heb ik met enorm veel pijn en moeite Fam en Fam-devel gedownload en geinstalleerd, maar er gebeurt niets. Enig idee waar het dan nog aan kan liggen?

It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Hoe heb je fam en fam-devel geinstalleerd? Via RPM of source? Via RPM zou het weinig pijn en moeite mogen kosten.

Enne, het is libfam, zonder r.

More than meets the eye
system specs

• Hmail

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
IceManX schreef op 11 oktober 2004 @ 16:27:
Hoe heb je fam en fam-devel geinstalleerd? Via RPM of source? Via RPM zou het weinig pijn en moeite mogen kosten.
fam heb ik via source geinstalleerd, en fam-devel heb ik via RPM geinstalleerd. Ik ben een (nogal) beginner met Linux, dus het kostte mij vrij veel moiete ;)
Enne, het is libfam, zonder r.
O-)

Maargoed, het probleem blijft dus, er is niets aan veranderd. Moet ik nog iets installeren? Config-files doorbladeren?

[ Voor 13% gewijzigd door Hmail op 11-10-2004 17:28 ]

Verwijderd

Hmail schreef op 11 oktober 2004 @ 17:18:
fam heb ik via source geinstalleerd, en fam-devel heb ik via RPM geinstalleerd. Ik ben een (nogal) beginner met Linux, dus het kostte mij vrij veel moiete ;)
Dan is bij deze je systeem verneukt... Probeer als beginner altijd RPMs te gebruiken, of wat je package manager dan ook gebruikt, anders kun je na een maand herinstalleren.

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Je kan misschien alsnog fam via RPM installeren, maar volgende keer: als er een RPM bestaat die gebruiken.

More than meets the eye
system specs

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Gebruik uptodate, yum, of beter nog apt in combinatie met synaptic:
Zie http://apt.freshrpms.net/

Update daarna je systeem met apt.

Voorbeeld:
# rpm -ivh http://ftp.freshrpms.net/...5cnc6-1.1.fc2.fr.i386.rpm
# apt-get update
# apt-get upgrade
# apt-get install synaptic
# apt-get install fam

Synaptic is een grafische interface voor apt, werkt erg handig.

• Hmail

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
Ploink schreef op 11 oktober 2004 @ 19:17:
Gebruik uptodate, yum, of beter nog apt in combinatie met synaptic:
Zie http://apt.freshrpms.net/
Update daarna je systeem met apt.
Voorbeeld:
Synaptic is een grafische interface voor apt, werkt erg handig.
_/-\o_ Ik ben er mee bezig, ik loop alleen weer tegen mijn probleem aan, ik zit achter een proxy. apt.conf heb ik al bijgewerkt, en ik zit nu met Synaptic te klungelen. Die blijft staan op Downloading File 3 of 9 :|
Verwijderd schreef op 11 oktober 2004 @ 18:40:
[...]

Dan is bij deze je systeem verneukt... Probeer als beginner altijd RPMs te gebruiken, of wat je package manager dan ook gebruikt, anders kun je na een maand herinstalleren.
:o ow. Nou word ie helemaal mooi, van mijn informatiekunde-leraar kreeg ik de tip om zoveel mogelijk source-packages te installeren. Dit ter bevordering van mijn Linux-kennis :/ 8)7

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tja, maar dat moet je dus niet doen met RPM/Deb etc based distro's ;) Pak dan slackware oid, iets wat ik je overigens niet aanraad. Het is gewoon zo dat als je een distro gebruikt met packages jij je daar beter aan kan houden. Pas als je echt weet wat je doet kan je met source packages gaan werken

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Hmail schreef op 11 oktober 2004 @ 20:17:
:o ow. Nou word ie helemaal mooi, van mijn informatiekunde-leraar kreeg ik de tip om zoveel mogelijk source-packages te installeren. Dit ter bevordering van mijn Linux-kennis :/ 8)7
Bij deze van een kernel ontwikkelaar + module maintainer: hij heeft ongelijk. Als 'ie dat met me wil bediscussieren mag je hem mijn email adres geven.

[/arro]

Zie ook Zwerver trouwens. :).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2004 22:20 ]

• Hmail

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
*kick* :)
Ik krijg met geen mogelijkheid fam geinstalleerd. Dit is de foutmelding die ik krijg in Synaptic:
Tijdens installatie van fam-2.6.10-9.FC2:

warning: /etc/fam.conf created as /etc/fam.conf.rpmnew
warning: /etc/xinetd.d/sgi_fam created as /etc/xinetd.d/sgi_fam.rpmnew
error: unpacking of archive failed on file /usr/bin/fam: cpio: lsetfilecon failed - Ongeldig argument
Als ik in de console apt-get install fam intyp krijg ik dit:
Preparing... ########################################### [100%]
1:fam warning: /etc/fam.conf created as /etc/fam.conf.rpmnew
warning: /etc/xinetd.d/sgi_fam created as /etc/xinetd.d/sgi_fam.rpmnew
########################################### [100%]
error: unpacking of archive failed on file /usr/bin/fam: cpio: lsetfilecon failed - Ongeldig argument
W: Some errors occurred while running transaction
Geen idee wat ik verkeerd doe :? Proxy is goed ingesteld, alles zou moeten werken :|

overigens...
Je had gelijk :/
Na een reboot kapte Nautilus er mee, en zat ik met een vracht "zombie-processen" waar ik niet goed van werd :X (* Hmail gaat z'n leraar Linux eens opzoeken)
Fedora maar weer eens opnieuw geinstalleerd, maar fam werkt nog steeds niet.

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Die eerste twee meldingen moet je vergeten, zijn waarschuwingen dat de default config files als <file>.rpmnew worden gesaved. Kun je later zelf je oude settings en de nieuwe settings combineren.

Die laatste foutmelding is compleet nieuw voor me, dus daar kan ik je niet mee helpen helaas. Maar de fam en fam-devel zijn de versies van FC2 zelf? Zoja, dan moeten die gewoon geinstalleerd kunnen worden, eventueel met dependencies meegeinstalleerd.

More than meets the eye
system specs

• Hmail

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
Ik ben heel bang dat het gewoon aan mijn versie van Fedora ligt. In een bui om de nieuwste versie te hebben heb ik er voor gekozen om FC3 TEST 2 te downloaden.
Kan het daar aan liggen denk je? Iedere keer als ik fam probeer te installeren, en daarna opnieuw opstart is Nautilus overleden. :(

edit:
ik zie net dat ik dat nergens hiervoor heb aangegeven. Excuses daarvoor. |:(

[ Voor 14% gewijzigd door Hmail op 14-10-2004 00:59 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:12
Wat je eerst al zou kunnen doen is met yum je systeem up2date maken, kan zijn dat er een bug in fam of nautilus zit waardoor je hele systeem over de zeik gaat.

Verder denk ik niet dat jij de enige bent met dit probleem, aangezien het een nogal vreemd probleem is die jij keer op keer kunt reproduceren. Fedora heeft een bugtracker, waar je bug vast in moet staan, en anders ben jij de aangewezen persoon om alle info die je maar bijelkaar kunt krijgen over je probleem samen te voegen in een bugreport. Denk hierbij na dat je met een TEST release te maken hebt, dus er kan van alles en nog wat broken zijn.

IMHO zou ik als beginnende linux gebruiker niet meteen allerlei test software gaan draaien, maar liever iets gebruiken wat zichzelf bewezen heeft. Onder meer de huidige Fedora Core 2 heeft zich redelijk bewezen, maar ook andere distro's zijn een optie om naar te kijken.
Pagina: 1