Raid-0 niet onder SATA maar U-ATA ?

Pagina: 1
Acties:

• Fish2281
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06-2023
Hey all,

Ik zit momenteel met een P4-2.66 (nog geen HT :( )op een systeembus van 533 mhz en op een Gigabyte GA-8PE667 Ultra 2 mobo die een Onboard Promise PDC20276 raid chipset heeft. Hier de specs :

Onboard Promise PDC20276
Supports data striping (RAID 0) or mirroring (RAID 1)
Supports concurrent dual ATA133 IDE controller operation
Support ATAPI mode for CD ROM, DVD ROM ..etc.
Supports IDE bus master operation
Support ATA133/RAID mode switch by BIOS
Mirroring supports automatic background rebuilds
Features LBA and Extended Interrupt 13 drive translation in controller onboard BIOS

Ik draai hierop 1 partitie van 240 gb die bestaat uit een RAID-0 set van 2x120 GB Maxtor schijven met 8mb cache elk. Verder heb ik geheugen-wise 1x512mb DDR333 en 1x256mb DDR333 modules die beide van verschillende fabrikanten zijn, sucky maar ben momenteel platzak... :(

Mijn vraag aan jullie is, is het normaal dat mijn pc enorm traag werkt en soms wait-states (wacht/pauzemomenten) heeft? Verder wou ik ook vragen of raid-0 ook echt voordelen heeft als je nog op U-ATA zit, in het artikel op T.net vind ik in die benchmarks geen enkele U-ata setup... Ik game hierop en doe ook alle dagdagelijke mail enz. Vooral in het spel Lineage2, kwestie multitasken zou dit zonder problemen moeten lukken. Als ik dit spel speel, ok toegegeven het is zwaar voor het systeem, en ik tab naar Windows dan moet ik soms 35-45 seconden wachten eer ik een bvb een IE of een MSN venster kan openen, is dit omdat ik maar 768mb geheugen heb of is er iets anders mis? Verder vind ik gewoon dat m'n pc echt traag is. Ik moet wel toegeven , m'n winXP draait ondertussen al bijna 2 jaar zonder te herformateren..... Systeem word wel dagelijkes gecontroleerd met Kaspersky, Pestpatrol en Ad-aware.

Iemand enige suggesties ?

Greetz en alvast bedankt !

Lalalala.... :) Watercooling rocks

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PATA vs SATA maakt niet uit wat betreft de RAID0 performance, mits goed afgesteld :)

Check allereerst de FAQ van dit subforum onder "Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?" voor tips/suggesties en post hier je bevindingen. Dan kunnen we je verder helpen :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 11-10-2004 11:13 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vele S-ATA disken zijn gewoon P-ATA (parallel ATA, wat jij wsl. bedoelt met U-ATA) disken met een bridge chip hierop. Hierdoor zijn de prestaties vaak vrijwel gelijk tussen de disken, en kan je dus ook gewoon een performance winst boeken met RAID0 over P-ATA disken. Neem bijvoorbeeld hier maar een kijkje; daar staan wat ATTo resultaten met een P-ATA RAID0 set.

Het is natuurlijk niet normaal dat je systeem niet goed reageert. Zie ook het stukje waar BalusC al naar verwijst. :)