IDE Controller kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Morph666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-03 23:31
Heb een leuk server computertje voor erbij maar naar ongeveer 1 jaar zit ik nu met het volgende probleem;

1. Hmmz... Windows XP blijft hangen tijdens opstart scherm en reboot automatisch (blijft oneindig doorgaan) even de search gebruikt en kwam toch wel uit gewoon WinXP opnieuw installeren en de optie bij een BSOD automatisch opnieuw opstarten uitzetten.

2. Windows XP cd in de computer; hmm waar zijn me IDE devices heen?
- ziet soms wel / soms weer niet alleen me Maxtor hd (40gb )
- me andere 2 maxtor 40gb schijfjes + dvdspeler ziet ie niet meer vanuit de bios.

Heb geprobeerd;
-Bios reset, wat met de ide opstelling gerommelt (alleen die harddisk en dvdspeler bv.), Plextor cdbrander geprobeerd.
In alle gevallen ziet ie geen IDE devices met uitzondering van me primary maxtor met winXP install erop.
(krijg de melding BOOT FAILURE en vervolgens doet de pc nix meer)

Misschien een mogelijk probleem is dat ik me P III 1000mhz 0.1 volt hoger draai en wat strakkere mem timmings en me FSB op 145.

Specs:
Abit KT133 moederbord (preciese type nummer kan ik vanavond pas bij)
Pentium III 1000
Aopen DVD Speler 12x
3x Maxtor 40GB schijven.
(nvidia tnt2, 3com netwerkkaaartje)

Oplossing lijkt me te zitten in een nieuw moederbord maar zoiets gaat ook weer richting de 50/75 Euro en wil binnenkort toch al computer aanschaffen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Morph666 op 11-10-2004 09:43 ]

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Als je denkt dat het zou kunnen liggen aan je minimale overklok, waarom probeer je hem dan niet eerst eens terug op normale settings vooraleer hier te komen posten?

• Morph666
:+ zoiets is automatisme, natuurlijk staat alles weer netjes standaard zoals het hoort. (bios reset ook gedaan).

Temperatuur is ook netjes 30 graden in de bios dus zit ook wel goed,

Is er een manier toevallig om winXP op een andere computer te installeren; en vervolgens de harddisk terug in de computer te doen zodat ie opnieuw geinstalleerd is?
(soort van je CABS tijdens je windows 9x installatie op je harddisk gooien maar van voor winXP :+)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Dat IDE apparaten niet gevonden kan heel goed liggen aan die hoge FSB (145 -> PCI = 36MHz) ... vaag dat de problemen er dan nog steeds zijn als je em terugklokt...

Heb je al andere IDE bekabeling geprobeerd? Jumpers master/slave/cableselect staan goed?

Je kunt de XP CDROM gewoon kopieren op bijv. een FAT32 partitie (of tweede schijf) en dan vanaf de harddisk draaien geloof ik ja.

[ Voor 22% gewijzigd door roelio op 11-10-2004 10:33 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Insano
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 21:33
Morph666 schreef op 11 oktober 2004 @ 10:26:
Is er een manier toevallig om winXP op een andere computer te installeren; en vervolgens de harddisk terug in de computer te doen zodat ie opnieuw geinstalleerd is?
(soort van je CABS tijdens je windows 9x installatie op je harddisk gooien maar van voor winXP :+)
Ja, Sysprep :)

• Morph666
zal vanavond eens kijken of ik wel een floppy drive erop aangesloten krijg en dan eens bios upgrade doen.

Kheb met de volgende ide setups geprobeerd

prim ide channel
-hd (cs) en dvd (of plextor) (cs)
-hd (master) en dvd (of plextor (slave)
secend. ide channel
-hd (cs) en dvd (of plextor) (cs)
-hd (master) en dvd (of plextor (slave)
(ja de master op het uiteinde van de ide kabel :P)
Heb ata66 kabels gebruikt maar ook udma 100 en een udma 133 kabel van andere computer even geleend; werkt allemaal niet :(

• Morph666

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zie ook het welkomst-gedeelte van de PMG FAQ B) I/O controller == I/O controller ;)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:33
Vaag... Want ik heb een vergelijkbaar probleem...

Hier betreft het een Intel slot-1 BX-mobo met een Celeron 950 in een socket-slot converter...
Heeft jaren prima gewerkt (win2k), maar nu ineens niet meer...
als w2k boot, herstart ie vanzelf, nog voor het bereiken van de login.
CD erin om installatie te fixen, maar deze schakelt de machine uit, vlak na het laden van de keyboard driver (nog voordat ik keuzes kan maken).

Bij mij blijven de IDE-drives WEL zichtbaar en kan ook booten van CD, maar toch werkt het zooitje niet :(

Andere CD helpt niet, andere CD-driver helpt niet... Alles logekoppeld, memtest gedraaid...

En om de een of andere reden, wil ie NIET starten van losse Promise Ultra controller (zowel CD als harddisk).

Ik denk dat het een mobo en/of ACPI probleem is...

Anyway, voor < 200 euro heb je nieuw mobo + proc + mem. Tevens gelijk een leuke upgrade...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Morph666
mja misschien eens kijken op de komende hcc beurs :)

Heb namelijk die PIII als server computer voor wat file shares en p2p sharing.
Workstation is een amd xp1800+,512ddr,ati r8500 etc... :+

Wou het binnenkort een stukje opschuiven,

Nieuwe amd s939 64bit 3500+ ervoor :)

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 14:59

BIM

Nothing interesting

Ik had iets dergelijks laatst hier op 't werk.
Bij mij bleek het de HDD te zijn.
(zowel de HDD als de cdrom werd ineens niet meer gevonden)

Eerst geprobeerd om de zooi op ide2 te zetten, maar dat werkte maar een uurtje.
HDD vervangen en geen problemen meer.

• Morph666
Dat kan het probleem ook niet zijn.

3 verschillende hardschijven geprobeerd en die als enigste op master staan bijvoorbeeld. Grote kans dat er iets mis is met de ide controller.

Jammer maar helaas;
Heb het moederbordje 2 jaar geleden voor 25Euro gekocht op de HCC
Voeding van 25Euro ook van hcc
Processor van iemand gehad vanuit een kapotte computer (kortsluiting en proc. werkte nog)
Vanuit een bepaalde inkoop van een winkel aantal schijfjes kunnen kopen (maxtors 40GB)
Plextor had ik nog over na upgrade van vorige computer.

Voor toen 50Euro de computer werkend gemaakt :)
heeft zijn afschrijving wel gehad in 2 jaar dan.
Pagina: 1