[dual Debian/Win98] Debian geen netwerk, Windows wel

Pagina: 1
Acties:

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een probleem met mijn zojuist geinstalleerde dual boot debian/win98. Onder windows doet internet en het netwerk het perfect, maar als ik debian boot dan kan er ineens geen gebruik meer gemaakt worden van de netwerkkaart.

Het is dus net alsof de router (of windows) bepaald heeft dat debian het netwerk niet op mag ofzo.

Het probleem lijkt een beetje op http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/847018 , maar is het toch niet helemaal omdat debian bij mij helemaal niets doet. Ondanks dat doet dit me vermoeden dat het probleem bij de router ligt (is bijna hetzelfde als die ik heb).

Het netwerk ziet er als volgt uit:

SMC7004ABR Barricade router (deelt ip's uit via DHCP)

Daaraan hangen:
Pentium IV, Windows XP
Pentium I, Debian
Pentium II, Dual boot Debian(woody stable, kern2.2)/Windows 98 SE

Als ik vanuit debian(dual) ping naar de router krijg ik 'network unreachable'.
Als ik vanuit, bijvoorbeeld, de andere debian bak ping naar de dual boot dan krijg
ik helemaal geen melding.

Tijdens de Debian installatie kreeg ik al de melding dat DHCP niet automatisch geconfigureerd kon worden (wat normaal geen probleem is). Daarom heb ik de netwerkinstellingen (behalve de hostnaam) overgenomen van mijn andere Debian bak, die overigens wel prima werkt. :/

wie o wie heeft suggesties?!

Leave the gun, get the canoli

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:38
Wat geeft "ifconfig" als resultaat?

Welke DHCPclient gebruik je?

Mischien wel handig

• Joghert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 03:10
staat er ondertussen in je "/etc/network/interfaces" file de regel
code:
1
2
auto eth0
iface eth0 inet dhcp

• Drgn
  • Niet online
Joghert: Ja, die regels staan erin

Candymirror:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
eth0
Link encap:Ethernet  HWaddr 00:50:BF:9E:DF:72
inet addr:192.168.2.101 Bcast:192.168.2.255 Mask:255.255.255.0
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:59 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:68 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:100
RX bytes:7570 (7.3 KiB) TX bytes:8291 (8.0 KiB)
Ineterrupt:11 Base address:0xda00

lo
Link encap: Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU:3924 Metric:1
RX packets:52 errors:0 dropped:0 overrruns:0 frame:0
TX packets:52 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:3536 (3.4 KiB) TX bytes:3536 (3.4 Kib)

De DHCP client...goeie vraag :o
Volgens mij draait Debian standaard het DHCP-client pakket. Volgens apt is dat ook geinstalleerd, maar hoe check ik of de client ook draait??

• jelvank
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-03-2025
Wat voor IP-adres krijg je als je onder Windows bent opgestart?
192.168.2.101?

Kun je alleen niet internetten, of kun je helemaal niets op het netwerk? Probeer eens een andere computer te pingen?

Wat krijg als je
ifdown eth0 |ifup eth0
doet?
Overigens kan upgraden naar een 2.4 of 2.6 (maar die is niet beschikbaar in Debian stable) kernel helemaal geen kwaad. Heb zelf ook problemen gehad met dhcp onder de 2.2 kernel, maar nergens meer last van gehad nadat ik naar 2.4 ben gegaan (zit inmiddels op 2.6 btw)

Verwijderd

Welke module gebruik je voor je netwerkkaart (of eigenlijk: weet je zeker dat die kaart het doet met die kernel modules? Ik heb nogal wat problemen gehad met een aantal debian installaties en netwerkkaarten waarvoor wel de module geladen was maar de boel het niet deed, na upgrade na 2.4 kernel geen problemen meer mee gehad).

Als je trouwens zegt dat je de netwerkinstelingen uit je andere Debian bak over hebt genomen (alleen de hostname niet), heb je dan wel een ander ip adres gebruikt? Probeer er ook eens eentje buiten de scope van je router.

Hoe dan ook, succes.

• Drgn
  • Niet online
IP onder Windows is idd 192.168.2.101

Ik kom het hele netwerk niet op. Bij pingen naar de andere pc's krijg ik
ping: unknown host

bij ifdown eth0 en ifup eth0 krijg ik een nieuwe command regel...wat zou daar moeten gebeuren?

Overigens ben ik nog steeds aan het klooien met de dhcp client.. Ik kan nergens vinden hoe ik erachter kom of ie draait en ik kan DHCP (daar zitten de man pages in) niet installeren omdat ik de cdrom speler niet aan de praat krijg (kom ik net pas achter).
Eigenlijk denk ik dat het probleem hier ligt. Immers, tijdens installatie is deze stap overgeslagen en dus zal er nu geen client actief zijn..

Er zijn geen speciale modules geladen in etc/modules. Uit de search leidt ik af dat dit betekent dat ze in de kernel zijn opgenomen.

[ Voor 12% gewijzigd door Drgn op 11-10-2004 15:34 . Reden: per ongeluk negeren van bassieman ]

• Candymirror
Er is een nieuwere versie van de standaard dhcpclient onder debian weet zo niet uit m'n hoofd welke (volgens mij dhclient2.1 of zoiets) de originele zonder versie toevoeging werkt niet met elke router/provider.

Heb je route tabel wel goed staan?

"route"

Die melding tijdens de installatie ken ik idd. Ik heb kabel inet bij essent en de standaard dhcpclient pakt mijn modem ook niet.

Het kan trouwens ook zo zijn dat je router de mac adressen "locked" maar dan zou hij het onder windows ook niet moeten doen.

Zorg er voor dat in de config file van dhclient de juiste versie aangeroepen wordt. je kan het commando dan ook gewoon handmatig runnen want in de schripts ifup/ifdown staat echo op off

[ Voor 61% gewijzigd door Candymirror op 11-10-2004 15:14 ]

• Drgn
  • Niet online
Ja, hebbes!

Soms kan het zo simpel zijn:

"dhclient" in de command line en hoppa, alles werkt zoals het moet...

Bedankt voor de hulp!

[ Voor 15% gewijzigd door Drgn op 11-10-2004 15:43 ]

• Candymirror
Controleer nog ff je dhclient.conf waarschijnlijk moet je hier nog ff wat in instellen. Om dhclient nu rechtstreeks vanuit de bash aanteroepen elke keer na het opstarten is niet zo netjes.

succes

• Drgn
  • Niet online
@Candymirror:
Net even geprobeerd wat er gebeurd na reboot, maar het werkt...beetje vreemd, maar wel lekker :9

Pagina: 1