[FreeBSD-5.3BETA7] Wake On lan werkt niet meer sinds 5.x

Pagina: 1
Acties:

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Topicstarter
Hoi,

Sinds ik FreeBSD-5.x draai werkt mijn wake on lan prog niet meer..
Ik heb al een andere geprobeerd (zowel wakeonlan als wol uit de ports) maar dat maakt niks uit..
Is er iets wat sinds 5.x veranderd is? iets wat er aangezet moet worden op de netwerkkaart om dat WAKEUP! pakket te versturen?

Ik probeer dus met mijn freebsd machine een andere machine aan te zetten..
Onder 4.x heeft dit altijd gewerkt maar onder 5.x dus niet meer.
Het is nu een andere machine, maar met exact dezelfde netwerkkaart die in de vorige zat dus dat kan het probleem ook niet zijn.

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Om wat voor kaartje gaat het precies? Ik denk eerder dat de FreeBSD 5.x driver van je kaartje het nog niet (helemaal) ondersteunt. Immers, FreeBSD is een server OS, en daar heb je dat ook niet zo 123 nodig. (Zoals je hier kunt zien)

• xzenor

xzenor

Topicstarter
Hee die site was ik ook al tegen gekomen :)
Ben het alleen niet helemaal eens met het feit of het wel of niet nuttig zou zijn voor servers om dat te 'versturen'..
Het lijkt mij juist erg fijn om de mogelijkheid te hebben om remote al je clients aan te kunnen zetten, maar dat is mijn mening..

Het gaat hier puur om het versturen van wat eentjes en nulletjes naar een mac-adres.
Dat moet toch gewoon kunnen? Ik snap niet echt wat de driver daar mee te maken heeft om eerlijk te zijn. technisch gezien is het sturen van pakketjes naar een mac-adres toch wel de main-objective van een netwerkkaart..
het enige verschil is dat er geen ip aan vooraf gaat nu en dat de pc zelf uit is...

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Wellicht snap ik het verkeerd hoor, maar wil je nou je FreeBSD bak op standy zetten en hem vervolgens van standby af te halen? Of wil je echt dat je PC opstarten met wake-up LAN? Bij het eerste heb je wel een driver nodig. Immers, FreeBSD moet wel weten wat hij moet doen als ie die pakketjes krijgt ;) Het laatste zou, zover ik weet, gewoon afhankelijk moeten zijn van je BIOS en heeft verder niets met je OS te maken.

• xzenor

xzenor

Topicstarter
jah en ik wil dus het laatste..
ff voor de duidelijkheid nog..
mijn server (scorpio) staat te serven met FreeBSD-5.3 en hiermee wil ik mijn XP bak (aquarius) aan kunnen zetten..
Normaal werkte dit dus, dus de bios van aquarius zit wel goed..

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Heeft de netwerkkaart op de FreeBSD-server die je gebruikt om te wol'len wel een ip-adres op het moment dat de wol verstuurd wordt? Dit moet namelijk wel. Werkt bv. niet als je die netwerkkaart op DHCP hebt staan, en er is nog geen adres beschikbaar.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• xzenor

xzenor

Topicstarter
hij is zelf de dhcp server, dus hij heeft wel een ip :)
verrekte handig dat isc-dhcpd voor de buurman die niets van ip's weet :P
Zelf gebruik ik alleen statische ip adressen..
Dus hij heeft in iedergeval een ip.. dat is het probleem dus niet.

• xzenor

xzenor

Topicstarter
Even een kickje met wat extra's..
Ik heb in de manpage van ipfw zitten spitten..
Vanaf 5.x zit er ipfw2 in en in 4.x was dat altijd ipfw1 (tenzij je specifiek anders aan gaf).
Nou kwam ik in die manpage ook tegen dat ipfw ook op lagere niveaus kan filteren, blokken, etc. etc.
Heeft hier iemand ervaring mee? misschien dat ipfw2 de boel wel gewoon blokkeert want ik heb het vanaf een andere fbsd5.3 bak geprobeerd en dan werkt het dus wel gewoon..
Maar die heeft geen firewall aan staan maar ook een ander type netwerkkaart...

• xzenor

xzenor

Topicstarter
Hele late reply, ik weet het.
Maar voor de search wil ik het toch nog even kwijt hier..
Het was een vrij domme fout, maar eentje die je snel maakt denk ik....

Ik had er geen broadcast adres bij gezet.
Blijkbaar als je geen broadcast adres invult dan pakt hij de eerste interface die hij tegen komt. (op naam, eerst xl0 dan xl1)
Aangezien dat altijd mijn internet netwerk was ging dat goed..
Nu is dat mijn externe netwerk en dus gaat het WOL pakketje helemaal de verkeerde kant op.
(eerst fxp0 dan pas xl0)

Door het broadcast adres er bij te zetten gaat het wel goed en start de boel gewoon op.
Pagina: 1