Toon posts:

Nieuwe PC reboot tijdens het gamen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
PROBLEEM:
Sinds een week heb ik een nieuwe PC. Deze heb ik samen met mijn broertje in elkaar gezet, en alles lijkt goed te werken. Behalve in het spel Dawn of War. Ik moet bekennen dat ik hier een, ehm, "speciale" versie van heb (originele versie is onderweg, spel is zeer tof). MAar op andere computers waar dezelfde versie van het spel op geinstalleerd is heb ik dit probleem niet gezien.

WAT ER GEBEURT:
Ik speel het spel. Dit gaat doorgaans wel een uur of zo goed. Daarna kan het in-game voorkomen dat hij een totaal blauw scherm geeft, en dan reboot. Ook gebeurt het wel eens bij het overgaan naar een volgende missie. Zelfs als ik het spel afsluit geeft hij soms een blauw scherm met een windows exception error of zo, met een of ander address bestaande uit letters en cijfers er op. Het scherm is te snel weg om te zien wat het precies is.

De eerste keer dat dit gebeurde was in-game: blauw scherm met allemaal vage witte puntjes/streepjes waarvan de bovensten heen en weer bewogen.
Andere keren: totaal blauw scherm zonder iets er op.
Ook andere keren: Dus die windows exception error.

SYSTEEM:
Ik draai Windows XP, met alles nieuwste drivers voor beeld en geluid op het volgende systeem:

Proc: AMD Athlon64 3000+ (boxed)
Video: Sapphire ATI Radeon 9800pro 128mb
Kast: AOpen H600B met 350w voeding
Geheugen: 512mb Corsair RAM (1 stripje)
mobo: MSI K8T Neo FSR
HDD: 2x Maxtor SATA schijven (120 en 160gb)

OVERIGE DETAILS:
Ik speel verder ook het spel Unreal Tournament 2004 op deze PC, maar daar heb ik nog geen problemen mee gehad.
Verder heb ik nog proberen te kijken of er iets warm wordt in de PC, door direct na het rebooten de zijkant er af te halen. Maar alles lijkt verder in orde. En dan zou UT2004 ook problemen moeten geven denk ik.

-----------------------------------
EDIT:
Ik heb iets gevonden over een "loop error".
http://www.viaarena.com/d...?PageID=5&ArticleID=9&P=1

Heb nu de nieuwste VIA drivers gedownload, maar dit helpt ook niet. Tevens geprobeerd Fast AGP write uit te zetten in de bios, maar dat helpt ook niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2004 23:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Ik heb het dus ook in Doom 3. :(

Ben nu mijn PC aan het formatteren, stond toch nog niet veel op. Zet eerst alleen WinXP, de nieuwste DirectX en de nieuwste ATi Catalyst drivers er op. Dan Dawn of War. En dan kijken wat er gebeurt... Heb alleen wel mijn bios en processor geupgrade. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem veroorzaakt? Zijn allemaal officiele drivers, geen beta of zo.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:52

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Ik denk dat je voeding aan de lage kant is, mogelijk is er onlangs intern iets kapot gegaan zodat je nu minder vermogen krijgt.

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Topicstarter
Het is net een nieuwe PC... Maar waarom doet hij dit dan niet in Unreal Tournament 2004?

Ik weet er niet zo veel van, maar hoe kan ik trouwens die voedingsgegevens nakijken, of ze goed zijn?

• Nitroglycerine
  • Laatst online: 21:52

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Gebruik het moederbord-monitoringprogramma wat bij je pc is geleverd.

Je hebt aardig wat in je kast hangen, mogelijk is de 350 Watt voeding niet voldoende om je gehele systeem van stroom te voorzien bij het spelen van high end games.

Raar idd dat hij het bij UT2004 niet doet

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van MSI het zogeheten Core Center geinstalleerd.

Maar ik weet niet welke waardes qua voltages goed zijn?

Qua temperatuur:
De CPU wordt in ieder geval niet warmer dan 49 graden. Da's tijdens het spelen van een spel. En de systeemtemperatuur blijft ook aardig gelijk. Hooguit misschien 45 graden of zo.

EDIT: Is het trouwens niet zo, dat als het aan de voeding ligt, dat hij dan in 1 keer uit valt? Zonder voeding kan hij toch ook geen blauw scherm geven met/zonder foutmeldingen?

EDIT: Nu het formatteren reboot hij nog steeds. Het ging even goed, maar halverwege een missie knalde hij er uit.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2004 20:28 ]

Verwijderd

Ik heb een jaar geleden ook dit soort problemen gehad. Ik had het identieke moederbord met een GF ti4200, 3 schijven en een 400 watt Q-tek voeding. Na een 30 minuten gamen rebootte het systeem spontaan. Wat bleek de 400 Watt Q-tek voeding was te laag. Heb er een Antec True Power 430 in gezet en alle problemen waren opgelost.

Overigens zal het Core-cell je bord Dynamisch gaan overclocken bij zware belasting. Dus de fsb verhogen. Daardoor wordt het systeem ook warmer (meer stroom vreten) en misschien ook wel instabiel. Ik zou proberen eerst het core-cell maar eens te verwijderen, in je bios ALLE automatidche overclock instellingen uitzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu aan het testen wat er gebeurt als ik 1 HDD en de DVdrom er af koppel.

Maar zo'n voeding is nog best prijzig... ik dacht dat AOpen op zich wel een goed merk voor een voeding is? En Q-tec toch ook wel?

Met mijn systeem zou ik trouwens toch wel genoeg aan 350watt moeten hebben? In mijn oude Pc (P4 1,5ghz) had ik ook deze grafische kaart, 1 HDD (niet S-ATA) en deze DVDrom speler. En daar ging het allemaal wel goed. Althans, in Doom 3. Dawn of War heb ik daar nooit op gespeeld.

EDIT:
PC geformatteerd. Alleen belangrijke drivers er op gezet, en daarna 2de HDD en DVDrom losgekoppeld.
Ik heb nu 2 uur lang Dawn of War gespeeld, en hij heeft nog niet gereboot. Ben nog niet volledig overtuigd (ga dus nog niets verder installeren op MSN na), maar dit lijkt er al een stuk meer op. Zou dus betekenen dat het inderdaad de voeding is. Als dat zo is ben ik ontiegelijk blij dat het probleem gevonden is!
Alvast bij voorbaat bedankt mensen!

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2004 23:16 ]

Verwijderd

Ik hoop (eigenlijk ook weer niet natuurlijk) voor je dat het ook werkelijk aan de voeding ligt. Dan weet je nu tenminste waar je aan toe bent. Sluit de rest van de componenten ook maar weer eens aan en ga dan verder met gamen. Als je pc dan weer vastloopt, weet je het zeker.

De antec voeding is inderdaad wel prijzig, maar ja, als je zoveel geld uitgeeft voor een compleet systeem en dan gaat bezuinigen op de voeding (zonder stroom geen werkend systeem). Althans, dat was mijn redenatie om die dure antec toch maar aan te schaffen.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:36

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Zoals FlipperDolfijn zegt: geef er wat meer geld aan uit.
De q-tec voedingen zijn echt van beroerde kwaliteit, koop dan liever een wat zwaarder model van idd antec of een ander 'voedingen' merk. Welke dat zijn, kom je vanzelf achter als je aan het zoeken bent naar een voeding. Of je zoekt hier even op het forum rond:
Welke voeding heb ik nodig? Deel 6

ping 127.212.23.124

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Hij heeft een Aopen 350W voeding.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Q-Tec is echtwel een low-budget merk. Als ik me niet vergis is Q-Tec gewoon een andere naam voor Trust.

De beste voedingen zijn volgens mij die van Enermax.
Het probleem bij veel "low-budget" voedingen is dat zij niet constant het aangegeven vermogen kunnen brengen. Dus 400W is geen stabiele 400W terwijl dit bij bvb een Enermax wel zo het geval is.

Verwijderd

Topicstarter
Yep, ik heb een AOpen 350watt voeding. Maar ik kan van een collega een (gebruikte, maar wel goede) 400watt Antec voeding kopen. Misschien is dat wat? Als mijn probleem daadwerkelijk de voeding is natuurlijk...

Want ik heb nog iets anders gedaan bij mijn Windows herinstall: ik heb de S-ATA schijven omgewisseld. Eerst stond (had ik overigens niet eens door) mijn boot-zooi op de 160gb en windows zelf op de 120gb schijf. Leek me niet logisch, dus ik heb ze opgewisseld (Master0 en master1). Nu staat boot en windows dus beide op de 120gb.
Volgens mijn collega kan dat ook wel eens het probleem veroorzaakt hebben. Sterker nog, hij dacht dat dat eerder het probleem kon zijn dan de voeding.

Maar goed, ik heb de 160gb en DVD weer aangesloten. Zal vanavond nog eens Dawn of War spelen en kijken wat er gebeurt!

EDIT:
1 missie gespeeld (missie 7). Tijdens het einde-van-missie filmpje knalde hij er weer uit. Ik had de HDD en DVD weer aangesloten. Dus die nu weer losgekoppeld. Savegame van vlak voor het einde geladen: en hij knalt er nog steeds uit. :(

EDIT:
Heb nog even op internet gezocht. Lees op een THQ forum (http://forums.relicnews.com/archive/index.php/f-125) dat het spel bij installatie je HDD enorm fragmenteert. Mijn HDD is voor de installatie ongeveer 1% gefragmenteerd, na install 10% file fragmentation en 20% folder fragmentation. Dus ik gedefragmenteerd, en tevens het spel gepatched (denk niet dat dat uit maakt, maar goed). Morgenavond even kijken of dit mogelijk werkt.
Ze hebben het er tevens over dat er problemen met AMD cpu's en VIa chipsets kunnen zijn. Dat zou wel erg... balen zijn. En niet bepaald acceptabel natuurlijk...

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2004 00:44 ]

Verwijderd

Hmmz aan je voeding kan het echt niet liggen; ik heb een Thermaltake 360 W en ik heb ong. dezelfde specs als jij (ook 2 harde schijven, een 2000+ maar wel 5 casefans :z ). Check je voltages eens even, ze mogen elk niet verder uitwijken dan 5%-10%.

Anders ligt het echt aan dat spel, want als UT 2004 wel gewoon goed speelt is dat het denk is :)

Verwijderd

Kijk eens of je de voeding van je college mag testen.

Aan het defragmenteren mag kan het volgens mij niet liggen. Anders zou de pc toch ook in windows moeten crashen. Er zijn altijd wel gedefragmenteerde files en zou iedereen daar toch last van moeten hebben.

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb nu een monitoring proggie geinstalleerd (Motherboard Monitor 5). Net heel even in het spel geweest en wat savegames geladen, waarna hij voorheen regelmatig crashtte.

EDIT: log weggehaald.

Daarnet weer een crash in mid-game. Was aan het multiplayeren over LAN. Dus na de reboot direct in het log van Motherboard Monitor gekeken, maar de voltages blijven gewoon goed. Dus voeding is niet defect.

Kan het alleen nog zijn dat ik inderdaad een te weinig watt heb. Toch maar eens die voeding van mijn collega proberen.

En, kan het mogelijk aan mijn videokaart liggen???

EDIT:
Wat me op dit moment het waarschijnlijkst lijkt is dat het een probleem is met de AGP drivers van ATi:
http://forums.relicnews.com/showthread.php?t=38921

Ik heb nu dus de ATi AGP driver geinstalleerd die bij XP zelf geleverd werdt, is een eerdere versie dan die van de ATi driverset. De "Generic AGP driver" krijg ik er niet op. En mijn AGP Apeture heb ik omhoog gegooit in de bios. Stond op 128. Heb er nu 256 van gemaakt. Hoger kan hij niet.

En nog een EDIT:
Gisteravond 3 potje gespeeld van een half uur, zonder dat de boel reboot. Nu vanavond direct na het laden van een multiplayer missie, nog voor het laden van de map voorbij is: reboot! Daarna nog gewoon een half uur gespeeld, en zonder reboot.

Ik ga morgen die andere voeding (van collega) installeren. Kijken of dat helpt. Als dat niet werkt kan het de videokaart nog zijn. Maar die ga ik niet vervangen.

EDIT nummero 4:
Heb vanmiddag de voeding van mijn collega aangesloten. Was overigens een 380w Antec. En de fan-snoertjes waren los. Dus eerst met draadjes en zo in de weer geweest. Maar goed, op het feit dat hij stiller is maakt het voor het rebooten niets uit.

[ Voor 153% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2004 17:11 ]

Pagina: 1