[J2EE] View tier alternatieven ipv HTML/JavaScript

Pagina: 1
Acties:

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 22:50
Het meest vervelende van ontwikkelen van J2EE applicaties blijft m.i. altijd de view tier. Zeker voor veeleisende klanten die veel custom schermen willen en zich niks aantrekken van limitaties, is HTML/JavaScript in combinatie met browser ondersteuning niet het meest ideale systeem. Als ik dit nou niet meer wil, wat hou ik dan over? Ik ken verder niet heel veel andere systemen, op twee na:

Ik heb laatst wat gelezen en gezien over Macromedia Flex, dat ziet er wel zeer fraai uit, maar dat is nog vrij nieuw. Daarnaast zit je natuurlijk met een Flash player die voorhanden moet zijn (hoewel die naar eigen zeggen een dekking > 95% heeft, wat nog veel meer als IE6 om een zijstraat te noemen). Maar voor intranet netwerken is dat net weer iets lastiger. Ander nadeel is licencering die - naar wat ik hoorde - voor kleine klanten/bedrijven wel eens wat prijzig kan zijn ($12.000,- voor een 2 CPU server licentie).

Ander alternatief is wellicht Eclipse RCP, ongeveer even nieuw en ik ken er nog geen echte voorbeelden van, maar voor applicaties met veel interactie is dat natuurlijk wel erg fraai.

Zijn hier mensen die voor J2EE applicatie dit soort alternatieven gebruiken in plaats van HTML/JavaScript als view?

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik heb net een project gedaan met flash remoting en java. Ik vind het er erg strak uitzien. Alleen flash (actionscript) is imho wel een erg matige taal doordat het systeem niet duidelijk doorgeeft wat er mislukt. Zeker als java developer ga je je er aan ergeren.

En je kunt toch ook een Swing interface in elkaar zetten? Je kan met Swing erg strakke gui`s maken en sommige soorten applicaties laten zich erg makkelijk distribueren mbv java webstart (dus geen gezeik met setups ed en updates),

[ Voor 32% gewijzigd door Alarmnummer op 10-10-2004 22:17 ]

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Het principe achter Flex is heel leuk natuurlijk, maar idd ook leuk prijzig :+

Er is sinds kort een alternatief op de markt. Eigenlijk is dit niet goed geformuleerd, dit alternatief is er reeds een hele tijd (en volgens mij heeft macromedia bij deze producent dan ook zijn inspiratie voor Flex gehaald), maar sinds kort zijn ze opensource gegaan.
Het product waar ik het over heb is OpenLaszlo :7 , die het mogelijk maakt om aan de hand van XMLfiles een flash interface te genereren.

Dit product heeft echt alles in huis om je webapplicatie van een rich-gui te voorzien gepresenteerd door een flash-interface.

Het enige minpuntje dat ik zie bij een dergelijk product is het feit dat er nog redelijk weinig documentatie en gebruikservaringen mee zijn.. maar laat dat je zeker niet tegenhouden om het te gebruiken! :Y)

Vergeet ook zeker niet even de demos te bekijken ;)

Edit
Dan heb je ook nog Bindows... what's in a name :P
Maar dat is meer een xml/javascript variant voor rich-gui-applications

[ Voor 9% gewijzigd door -FoX- op 11-10-2004 10:02 ]

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Alarmnummer schreef op 10 oktober 2004 @ 22:15:
Ik heb net een project gedaan met flash remoting en java. Ik vind het er erg strak uitzien. Alleen flash (actionscript) is imho wel een erg matige taal doordat het systeem niet duidelijk doorgeeft wat er mislukt. Zeker als java developer ga je je er aan ergeren.
Er is sinds kort ook een versie 2.0 van Flash Remoting uitgebracht, die Actionscript 2 ondersteunt ( class based, typing en exception handling ). Zie voor meer informatie:

- http://www.richinternetapps.com/archives/000057.html
- http://www.waldosmeets.com/downloads/flashtival
- http://www.macromedia.com...ing/downloads/components/

HTH :)

"You're only as good, as what you did last week."