Verbruik computer in rust

Pagina: 1
Acties:
  • 393 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ikj wil nou een server systeempje dag en nacht aan laten staan om te downloaden.
voor de rest helemaal niks. hoeveel verbruikt dit dan gemiddeld?

het gaat om een Mobile AMD duron (Morgan) of een pcchips moederbord
met een snelheid van 850Mhz. of een fsb van 100mhz
256mb pc3200 geheugen
onboard video geluid
gigabit netwerkkaart(sitecom)
40gb 7200rpm hd (seageate)
cd brander.
1 zalman fan in de voeding
en 1 zalman fan voor de cpu cooler.
en een lite-on cd-rw 52x36x52 (ongebruikt)
300watt noname voeding
energie instellingen om minimaal verbruik
voor de rest zit er helemaal niks in.
is het verbruik onder de 50 watt? met monitor uit

[ Voor 8% gewijzigd door Avvd op 10-10-2004 21:38 ]

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

50 wattuur per uur denk ik dan dat je wilt weten, maar zou meer richting de 100-150 gaan, ondanks dat dit niet zo'n belachelijk zwaar systeem is. Lees net wel van de Mobile processor, dus laat t wel rond de 100Wh. Voor n hele dag zal dus wel ong. 2,5kWh zijn. Dat is 42,75 cent per dag , doe je dit elke dag, dan ben je 156 euro en 4 cent meer kwijt op je stroomrekening.
Die 100Wh is wel gebaseert op wat gokwerk heur, dus t kan ietsje hoger of lager uitvallen. Als je geluk hebt ligt t rond de 80. Vergeet niet dat het verbruik van die processor alleen al rond de 25-30W ligt...

[ Voor 65% gewijzigd door RSpliet op 10-10-2004 21:44 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Avvd
  • Niet online
ook als ie alleen maar zit de downloaden?
mmm valt me toch tegen wat zo'n ding verbruikt
is toch 110 euro per jaar

[ Voor 54% gewijzigd door Avvd op 10-10-2004 21:39 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hang er anders een kwh meter tussen om het te weten, dan weet je het precies.

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-02 08:23

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

ff een retourtje kringloop.. daar haal je een oude energie meter... en bloazen moar

Bedankt alvast

• Avvd
  • Niet online
ik heb hier thuis ook een multimeter liggen. weet iemand hoe je dan moet meten hoeveel ampere die gebruikt

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 18:42
spacejam schreef op 10 oktober 2004 @ 22:28:
ik heb hier thuis ook een multimeter liggen. weet iemand hoe je dan moet meten hoeveel ampere die gebruikt
Kan niet, tenzij je er een amperetang bij heb zitten...

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
spacejam schreef op 10 oktober 2004 @ 22:28:
je pakt je powerkabel
, je knipt 1 v/d 2 kabels door (+ of -), hier hang je je multimeter tussen, zet hem op Ampere wisselspanning,. en je zou het aantal amperes kunnen meten--->>

p = ui
watt = 230*amperes

• Avvd
  • Niet online
ga geen 220 doorknippen
er zit wel een ampere tang bij
(is een goede meter geen kruitvat ding :))

Verwijderd

SHuisman schreef op 10 oktober 2004 @ 22:43:
[...]

je pakt je powerkabel
, je knipt 1 v/d 2 kabels door (+ of -), hier hang je je multimeter tussen, zet hem op Ampere wisselspanning,. en je zou het aantal amperes kunnen meten--->>

p = ui
watt = 230*amperes
Klopt helemaal niet.

Indien je een gewoon amperemetertje hebt zal dat zeker niet juist zijn. Daar het stroomverbruik niet ohms is en daar er veel storing opzit zal je meting compleet fout zitten. Het kan zelfs 30 watt schelen.

Je kan het enkel meten met een TRUE RMS meter. Waarbij je de stroom meet = draadje doorknippen een tussensteken (gevaarlijk !!!) ofwel een amperetang gebruiken.
Een andere mogelijkheid is een verbruiktester kopen. Die kosten niet veel en het is gewoon een stekker die je tussen je stekker en je stekkerdoos stopt en dan komt het verbruik er direct op.
Groeten

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 22:52:
[...]

Klopt helemaal niet.

Indien je een gewoon amperemetertje hebt zal dat zeker niet juist zijn. Daar het stroomverbruik niet ohms is en daar er veel storing opzit zal je meting compleet fout zitten. Het kan zelfs 30 watt schelen.

Je kan het enkel meten met een TRUE RMS meter. Waarbij je de stroom meet = draadje doorknippen een tussensteken (gevaarlijk !!!) ofwel een amperetang gebruiken.
Een andere mogelijkheid is een verbruiktester kopen. Die kosten niet veel en het is gewoon een stekker die je tussen je stekker en je stekkerdoos stopt en dan komt het verbruik er direct op.
Groeten
draadje doorknippen een tussensteken (gevaarlijk !!!)

wat zeg ik dan ?!?

je knipt 1 v/d 2 kabels door

bovendien is het niet gevaarlijk als je eerst de stekker eruit haalt, alles netjes aansluit, en dan de stekker er weer in doet

Het kan 30 watt schelen, ja 1 bij de fietsenmaker weg wel ja |:(

[ Voor 12% gewijzigd door Shuisman op 10-10-2004 23:08 ]

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-02 12:55
Heb zelf een AMD2K servertje volgepropt met disks die 365/7/24 aan staan en meet een (met een Conrad kWh meter) effectief gemiddelde opname van ca. 125 watt per uur. Dit is dus ca 1 Mw/H (ca. 1000 kWh) per jaar.

Bij ca. €0,13 per kWh is dat dus € 130,-- per jaar. Niet echt iets om je in vergelijking met een beetje ADSL of TV abbonnement, je errug druk te maken. Zuigen dus met die handel.

Vergelijk dit met een (zuinige Liebherr A+) koelkast die bij mij gemiddeld 35 W/h neemt (306 kWh).

M'n electriciteits rekening(en) over de jaren tonen dat meer verbruik, sinds de 7/24 openstelling, ook duidelijk aan.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-02 17:11
Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 22:52:
[...]

Klopt helemaal niet.

Groeten
Euh, is true RMS niet alleen van toepassing bij het meten van wisselSPANNING, en niet bij stroom.

Maargoed, als je de stroom meet, en de wet van ohm eroplos laat zal je wel aardig in de richting komen. De belasting zal nooit zo erg inductief zijn dat het megaveel scheelt.

niet dat dit nog echt relevant is aangezien de topicstarter al aangeeft dat hij een ampere-tang heeft.

Post trouwens nog wel even het gemeten vermogen, ben nu wel een beetje benieuwd eigenlijk hoeveel je pc'tje nu trekt.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Wie weet wat die tussen prik KwH meterskosten en hoe nauwkeurig die zijn, ik heb trouwens wel eens zo`n losse KwH meter (kringloop ding) ergens tussen geknoopt maar die gaf 2 keer zoveel aan als de KwH meter in de meterkast, en ik heb toch echt alles achter de KwH meter staan.

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
+/- 1,10 A per computer (incl. monitor)

Gemeten met een stroom meter van conrad.

Rest kan je hopelijk zelf uitrekenen met een natuurkunde boek ;)

Als lanparty organisatoren hebben we het een keer moeten meten.

Verwijderd

Ik heb hier thuis een PeakTech (r) 9024 liggen, deze meet redelijk nauwkerig de KWh, W, Wmax, Woverload, V, A... Geen ID wat dat ding gekost heeft (van Mams gekrege).

Verdere gegevens:

Fabrikant: W.H. Manolyn International Ltd.
Model No. PM-300
CE-keurmerk, S, en GS ITS <--jaja, Deutsche Punktlichkeit! :P

I/O Voltage: 230V~50Hz
Current Rating:~ 16A, 230V
CATII

Zo! genoeg Googlevoer dacht ik zo.... B)

(neen, ik heb geen aandelen Mandolyn!)

@Pumbaa: Lanparty's roeleren! :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2004 00:45 . Reden: Pumbaa-react added ]

Verwijderd

raymonvdm schreef op 11 oktober 2004 @ 00:25:
Wie weet wat die tussen prik KwH meterskosten en hoe nauwkeurig die zijn, ik heb trouwens wel eens zo`n losse KwH meter (kringloop ding) ergens tussen geknoopt maar die gaf 2 keer zoveel aan als de KwH meter in de meterkast, en ik heb toch echt alles achter de KwH meter staan.
Ik heb er eentje bij conrad gekocht (www.conrad.nl) voor 25 euro. Hoe nauwkeurig ze zijn weet ik niet.
ikj wil nou een server systeempje dag en nacht aan laten staan om te downloaden.
voor de rest helemaal niks. hoeveel verbruikt dit dan gemiddeld?

het gaat om een Mobile AMD duron (Morgan) of een pcchips moederbord
met een snelheid van 850Mhz. of een fsb van 100mhz
256mb pc3200 geheugen
onboard video geluid
gigabit netwerkkaart(sitecom)
40gb 7200rpm hd (seageate)
cd brander.
1 zalman fan in de voeding
en 1 zalman fan voor de cpu cooler.
en een lite-on cd-rw 52x36x52 (ongebruikt)
300watt noname voeding
energie instellingen om minimaal verbruik
voor de rest zit er helemaal niks in.
is het verbruik onder de 50 watt? met monitor uit
Ik gok erop dat het verbruik inderdaad onder de 50 watt zal zijn: ik heb hier een server draaien met een via C3, 40 GB harddisk, lan&video&audio onboard, 256 MB DDR en die gebruikt idle 30 watt en stressed 50 watt. De kosten van stroom zijn geloof ik 0.16 tot 0.17 eurocent per kilowattuur.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2004 01:03 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:45

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In Maasluip in "Hoeveel stroom verbruikt een pc wanneer ..." merk ik op dat mijn PC 120-130W verbruikt als hij aan staat. Dat is alleen de PC en gemeten met een kWh meter.
Als ik zie dat een XP1800+ 66W trekt en een Duron 900 42,7W (volgens BalusC bestaat er geen 850MHz Morgan).
Als het stroomverbuik van de processor altijd 100% is haal je dus 95-105W. Ik weet niet hoeveel je er nog afhaalt met de powersettings, maar als je ziet dat er bij mij toch al 55-65W op gaat aan mobo+HD, dan denk ik dat 50W een beetje optimistisch is.

Signatures zijn voor boomers.

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56
voor intel p3 procs ftp://download.intel.com/...iii/datashts/24445209.pdf (zie 4.1)
zo'n linkje is er vast ook wel te vinden bij amd

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Avvd
  • Niet online
De amd duron mobile morgan 850mhz bestaat wel degelijk:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp?FotoAlbumID=42867&format=full&ext=.jpg
ik denk dat ik dan maar van 100 watt uitga. had eigenlijk minder verwacht maja ik betaal de stroomrekening toch niet :)

Verwijderd

True rms is wisselspanning en wisselstroom. 8)7 de spanning is normaal constant hé uit het net, daar hoef je geen rekening mee te houden. Je stroomverbruik van je pc varieert echter wel en daardoor moet je een true rms gebruiken. Anders meet je verkeerd.
Pagina: 1