Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Stappenmotor draait niet goed

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben naar aanleiding van de verschillende threads over het aansturen van stappenmotoren (o.a. deze) zelf ook aan de slag gegaan...

Ik heb dit motortje:
Afbeeldingslocatie: http://www.kemo-electronic.com/bilder/p5340/p5340_320x240.jpg
De AEG S21/24A (van Kemo). Unipolair, met 6 draadjes... Twee rode, twee zwarte en twee bruine...

Ik heb naar aanleiding van alles wat ik heb gelezen het geheel op een breadbord aangesloten op de ULN 2004 volgens het volgende schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.ribom.nl/hothat/aansluitschema2.gif

Aangezien mijn motortje 6 draden heeft, en het schema een motortje heeft met 5 draden, heb ik de twee rode draden van de motor samen genomen. Ik heb de 4 overgebleven draden van de motor op alle mogelijke manieren (4x3x2x1= 24 mogelijkheden) aangesloten op de uitgangen van de ULN2004.

Ik heb een VB programma gemaakt met de code die in de Stappenmotor FAQ staat. Het motortje doet in ieder geval IETS: Hij gaat links, rechts, links, rechts. Terwijl hij OF stappen linksom OF stappen rechtsom moet maken.

Meerdere verschillende programmaatjes geprobeerd: allemaal met hetzelfde foute resultaat. Ik heb de draden op alle mogelijke manieren aangesloten. Iemand enig idee waar de fout zit?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:07
Ik gok dat je de twee zwarte moet samen pakken ipv de 2 rode, de commons zijn meestal zwart.

Maar daar ben je met een ohm meter snel achter, de common heeft naar beide draden ongeveer de zelfde weerstand, de weerstand tussen de overgebleven draden moet ongeveer het dubbele zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door Sine op 10-10-2004 21:05 ]

Repareren doe je zo.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
De volgorde is niet goed, pak een programma als lptpushbutton om de goede volgorde uit te zoeken.

Of je timer staat te snel.

[ Voor 9% gewijzigd door bobo1on1 op 10-10-2004 21:06 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
Sine schreef op 10 oktober 2004 @ 21:04:
Ik gok dat je de twee zwarte moet samen pakken ipv de 2 rode, de commons zijn meestal zwart.

Maar daar ben je met een ohm meter snel achter, de common heeft naar beide draden ongeveer de zelfde weerstand, de weerstand tussen de overgebleven draden moet ongeveer het dubbele zijn.
Hai, bedankt voor jullie reacties alvast!

Ik heb inderdaad begrepen dat iedere spoel halverwege is afgetakt. Dus dat tussen een paar draden de weerstand dus de helft moet zijn van de weerstand tussen een ander paar draden zeg maar :P
Er komen twee paren van drie draadjes uit de motor. Die heb ik genummerd en gemeten zoals hieronder te zien is.

Ik heb de draden allemaal een nummertje gegeven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
spoel 1
=======
1 Bruin
2 Zwart
3 Rood

spoel 2
=======
4 Bruin
5 Zwart
6 Rood

En toen gemeten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
2 - 3       0.05
5 - 6       0.05

4 - 5       0.05
1 - 2       0.05

3 - 1       0.11
6 - 4       0.11

Dit betekent dus: "draadjes 2 en drie verbonden... Weerstand van 0.05 Ohm..." Het verhaal dat er twee spoelen zijn en deze in het midden zijn afgetakt klopt dus als een bus!!

Ik zal nu eens kijken of ik het met die zwarte draden samen eens kan aansluiten. Ik houd jullie op de hoogte!

Het ligt trouwens niet aan de delay value, want die heb ik heel erg zitten varieëren en dit maakt niks uit.

Verwijderd

zoals al gezegd op circuitsonline: zorg er wel voor dat je die inpout32.dll hebt hé!!!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb het natuurlijk gelijk even geprobeerd... En met mijn zelfgemaakte testprogrammaatje doet hij het al ietsje beter.

Wat ik dus nu heb gedaan:
De twee zwarte draden samengenomen en aangesloten op de plus van de voeding en de plus van de ULN2004. Dus ik heb nu op de uitgangen staan (van boven naar beneden):
Bruin
Bruin
Rood
Rood

Beetje vreemd vind ik dat de motor bij linksom redelijk netjes rondjes gaat draaien (af en toe maakt hij nog wel een tikje naar rechts :? ) Bij rechtsom gaat hij nog steeds heen-en-weer.

Hij doet het al beter dan hiervoor, maar hoe kan ik het helemaal goed laten werken?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 21:39:
zoals al gezegd op circuitsonline: zorg er wel voor dat je die inpout32.dll hebt hé!!!
Zoals ook gereageerd op circuitsonline: die inpout32.dll heb ik indd :7

• JTW
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11 10:18

JTW

misschien is het handig als je je programma even post..
ik heb het pas ook gemaakt, en dat was een kwestie van pinvolgorde..

Verwijderd

Dat verschijnsel heb ik ook wel eens gehad toen ik veel met dat soort motortjes
aan het klooien was.

Misschien als je de voedingsspanning verhoogt met een paar volt is het opgelost.
Maar kijk uit! Als het motortje zo warm wordt dat je 'm eigenlijk niet meer kunt aanraken dan is de spanning (stroom) te hoog!

mazzz en suc6

H>

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 oktober 2004 @ 12:18:
Dat verschijnsel heb ik ook wel eens gehad toen ik veel met dat soort motortjes
aan het klooien was.

Misschien als je de voedingsspanning verhoogt met een paar volt is het opgelost.
Maar kijk uit! Als het motortje zo warm wordt dat je 'm eigenlijk niet meer kunt aanraken dan is de spanning (stroom) te hoog!

mazzz en suc6

H>
EDIT: de IC die je gebruikt is geen 'stappenmotorIC' of wel? ik bedoel een IC die automatisch begint te 'lopen'.
Dan is idd misschien de stap-sequence niet goed

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ben je niet de zenerdiode vergeten?

Verwijderd

Topicstarter
Tomcat schreef op 11 oktober 2004 @ 23:35:
Ben je niet de zenerdiode vergeten?
The schematic shows a zener diode between the motor and the chip. It is recommended to use one to prevent the back EMF from the motor from blowing the chip, however, I've gotten away without using one.
Het is aanbevolen, maar niet per se nodig om het te laten functioneren. Ik ben in dit geval dus even eigenwijs en doe het zo lang zonder :D
Verwijderd schreef op 11 oktober 2004 @ 12:22:
[...]

EDIT: de IC die je gebruikt is geen 'stappenmotorIC' of wel? ik bedoel een IC die automatisch begint te 'lopen'.
Dan is idd misschien de stap-sequence niet goed
In bijna alle how-to's en tutorials wordt geschreven over de ULN2003/ULN2004. Dit is een zevenvoudig darlington array waarmee gemakkelijk stappenmotoren zijn aan te sturen via de parallelle poort.
JTW schreef op 10 oktober 2004 @ 23:19:
misschien is het handig als je je programma even post..
ik heb het pas ook gemaakt, en dat was een kwestie van pinvolgorde..
Ik ben inmiddels heel aardig op weg :P Als er vraag naar is (ik zie dat hier dan vanzelf wel verschijnen :+ ) dan post ik de source wel!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 09:06:
[...]

[...]

Het is aanbevolen, maar niet per se nodig om het te laten functioneren. Ik ben in dit geval dus even eigenwijs en doe het zo lang zonder :D
[...]
Nou, ik heb 1 van de pootjes van mijn chippie opgeblazen en ik had dezelfde verschijnselen. Ik weet niet of het aan de zener ligt maar ik vermoed dat die de veroorzaker is bij mijn problemen.

Verwijderd

Heeft het ooit deftig gewerkt? want in dat geval zou het wel eens aan je programma kunnen liggen, post het anders eens, mss is er iets met een for l oop die blijft lopen en doet ie daarom zo raar??
Pagina: 1