Toon posts:

cpu fsb frequency hoger zetten dan bios aangeeft als max?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de faq door gelezen maar er stond niks in over mijn vraag.
Doordat mijn multiplier gelockt is en ik een Athlon 64 3200+ heb kan ik de multiplier niet veranderen (althans omhoog zetten) en moet ik het maar via de fsb frequency doen. Ik had de mogelijkheid in de bios van 200mhz toen 215mhz en heb het maximum nu aangevinkt. De clocksnelheid is nu van 2.2ghz naar 2.4ghz verandert en kan niet hoger doordat de maximum instellingen zijn aangevinkt in de bios. Heeft een bios flash zin voor hogere resultaten? Of moet ik het software matig overclocken?
Als het software matig moet, graag programma's of voorbeelden noemen aub.

Specs:
AMD Athlon 64bit 3200+
ASUS K8V SE Deluxe
ATI Radeon 9800pro
ASUS - tv kaart
Maxtor 40gb IDE 7200rpm
Ik heb verschillende modules intern geheugen die ik zo niet uit m'n hoofd weet.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:20

_Ernst_

Mark It Zero!

Een bios update zou ik idd wel proberen, het kan zijn dat je dan hogere fsb snelheden in kunt stellen, zowiezo kan een biosupdate meestel geen kwaad.

Als het niet lukt kun je het met programmas als softfsb of cpucool proberen.

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
_Ernst_ schreef op 10 oktober 2004 @ 20:46:
Een bios update zou ik idd wel proberen, het kan zijn dat je dan hogere fsb snelheden in kunt stellen, zowiezo kan een biosupdate meestel geen kwaad.

Als het niet lukt kun je het met programmas als softfsb of cpucool proberen.
Thanx, maar je zegt dat een biosupdate meestal geen kwaad kan, ik heb de laatste tijd juist vaak gehoord dat mensen de pc vaak naar de kloten hadden omdat ze verkeerd geflashed hadden? Hoe pak jij dat aan?

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 20:48:
[...]

Thanx, maar je zegt dat een biosupdate meestal geen kwaad kan, ik heb de laatste tijd juist vaak gehoord dat mensen de pc vaak naar de kloten hadden omdat ze verkeerd geflashed hadden? Hoe pak jij dat aan?
Als je het verkeerd flashed kan je hem wel verkloten ja.
Bij mijn asus mobos zat altijd een standaart flash functie op het mobo; floppy met bios erin en flashen maar. Is altijd goed gegaan :)
Moet je even nakijken in het boekje van je mobo hoe je moet flashen, aangezien je ook een asus hebt zit die functie er misschien ook op, dat weet ik niet uit me hoofd.

Last.fm

Verwijderd

Goed opletten of je de goede BIOS download door de de revisie op te zoeken van je moederbord en in combinatie met je type moederbord kun je dan de goede BIOS opzoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Oke is goed, ik heb nog 1 vraag, ik denk dat asus die nog hogere fsb frequency niet in de bios zou zetten want dan zouden mensen alleen maar slechter spul kopen en dan gaan overclocken waarna zij minder winst zouden maken, als jullie snappen wat ik bedoel.. Zijn er ook mensen die zelf een bios maken waar ze de keuze van de frequency veel groter maken? Of zou dat veel te onbetrouwbaar zijn?

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Er zijn uberbiossen ja die extra functies hebben en hogere instelling toelaten (hogere voltages en frequenties).
Het alleen de vraag of er voor jou mobo versie een uberbios is gemaakt.
En hoe het met de betrouwbaarheid zit weet ik niet, heb er geen ervaring mee.

Last.fm

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-01 22:28

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

asus heeft toch zo'n programma

waarmee je in windows kunt flashen? zit bij je mobo driver cd.

kweet niet hoe het heet maar iets van LIVEFLASH, zowiezo met FLASH in de naam
tjek je cd ff of dr een proggie op staat met BIOS of FLASH in de naam.

dat programma donwload de juiste en nieuwste bios en flasht die vanuit windows
werkte bij mijn vorige mobo heel goed!! (ASUS A7V8X-X)

[ Voor 23% gewijzigd door Welleweerd op 10-10-2004 21:12 ]

Bedankt alvast

Verwijderd

ik heb de zelfde spec's (alleen ipv een newcastle heb ik een clawhammer, wel het zelfde mobo) maar ik kan gewoon de fsb in stappen van 1 mhz verhogen en ik heb geen max instellingen. wel raar.....
ik heb trouwens ook dat progje gebruikt dat welleweerd net noemde maar voor die bios flash kon ik ook al de fsb in stappen verhoge

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2004 21:22 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:00

Epsilon

clockgen is je redding :)

http://www.cpuid.com/clockgen.php

dan die voor NF150 :)

Verwijderd

leuk progje hoor maar me multiplier blijft nog steeds gelocked, omlaag kan wel trouwens

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 21:59:
leuk progje hoor maar me multiplier blijft nog steeds gelocked, omlaag kan wel trouwens
Das vrij normaal bij A64 ;) Misschien ff wat meer lezen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 21:16:
ik heb de zelfde spec's (alleen ipv een newcastle heb ik een clawhammer, wel het zelfde mobo) maar ik kan gewoon de fsb in stappen van 1 mhz verhogen en ik heb geen max instellingen. wel raar.....
ik heb trouwens ook dat progje gebruikt dat welleweerd net noemde maar voor die bios flash kon ik ook al de fsb in stappen verhoge
Da's raar, ik heb Newcastle maar misschien komt het doordat jij een Clawhammer hebt? Ik kon het ook in stappen van 1mhz verhogen, maar niet verder dan 215mhz (min. 200mhz).. Maar ik vraag me af of het met de bios flash wel lukt.

Verwijderd

Ik had wel dat nadat ik die flash deed met dat progje dat ik een bios reset moest doen( met zon jumpertje) want hij starte niet door maar nu doet hij het wel op een nieuwere bios versie. Mijn max fsb is trouwens 300

Verwijderd

Topicstarter
Niet de k8v?

Verwijderd

ja je moet de k8v hebbe, die had ik ook gedownload

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 20:41:
Doordat mijn multiplier gelockt is en ik een Athlon 64 3200+ heb kan ik de multiplier niet veranderen (althans omhoog zetten) en moet ik het maar via de fsb frequency doen. Ik had de mogelijkheid in de bios van 200mhz toen 215mhz en heb het maximum nu aangevinkt. De clocksnelheid is nu van 2.2ghz naar 2.4ghz verandert en kan niet hoger doordat de maximum instellingen zijn aangevinkt in de bios. Heeft een bios flash zin voor hogere resultaten? Of moet ik het software matig overclocken?
Als het software matig moet, graag programma's of voorbeelden noemen aub.

Specs:
AMD Athlon 64bit 3200+
ASUS K8V SE Deluxe
ATI Radeon 9800pro
ASUS - tv kaart
Maxtor 40gb IDE 7200rpm
Hier maak ik uit op dat het hoogste wat je in kan stellen 215 mhz is... Dat is vreemd want ik dacht dat alle plankjes tot 250,300,of 350 gingen.
Kan je nergens iets instellen zodat je ook tot 300mhz kan?

Ik ga er ff vanuit dat je windows draait: met Clockgen kan je de frequency ook aanpassen, wel ff opletten dat je de goeie versie download (er is een andere voor iedere chipset)

Verder een paar dingen om op te letten bij overclocken van een Athlon64:

1. De HT multiplier, deze staat waarschijnlijk op 4, als je hem op 3,5 of 3 zet kan je waarschijnlijk een hogere core frequeny instellen.
2. De MP kan wel omlaag, als je dus nog ruimte hebt in je geheugen/HT frequency kan je deze omlaag gooien om zo een hogere bandbreedte te halen.

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik heb 1 probleempje, ik kan de button "Clocks" niet aanvinken.. :| En ze hebben geen FAQ oid. , weet jij of dit probleem aan mijn pc ligt of is het een bug van de software zelf, of moet ik iets instellen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 oktober 2004 @ 21:09:
[...]

Hier maak ik uit op dat het hoogste wat je in kan stellen 215 mhz is... Dat is vreemd want ik dacht dat alle plankjes tot 250,300,of 350 gingen.
Kan je nergens iets instellen zodat je ook tot 300mhz kan?

Ik ga er ff vanuit dat je windows draait: met Clockgen kan je de frequency ook aanpassen, wel ff opletten dat je de goeie versie download (er is een andere voor iedere chipset)

Verder een paar dingen om op te letten bij overclocken van een Athlon64:

1. De HT multiplier, deze staat waarschijnlijk op 4, als je hem op 3,5 of 3 zet kan je waarschijnlijk een hogere core frequeny instellen.
2. De MP kan wel omlaag, als je dus nog ruimte hebt in je geheugen/HT frequency kan je deze omlaag gooien om zo een hogere bandbreedte te halen.
Nee ik heb al software geprobeerd en de bios wil echt niet hoger, ik kan hem niet verder clocken dan 215mhz, ik heb een paar punten:
1. Waar kan ik de HT multiplier instellen, die staat voor zover ik weet niet in mijn bios..
2. Zou een bios flash veel effect hebben? want ik denk dat de opties er niet echt groter op zullen worden. (als het niet zo is zeggen!)

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02 23:16
Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 20:41:

Specs:
AMD Athlon 64bit 3200+
ASUS K8V SE Deluxe
ATI Radeon 9800pro
ASUS - tv kaart
Maxtor 40gb IDE 7200rpm
Of er een tv kaart in je computer zit maakt echt niets uit voor overclocken hoor. :?Belangrijker is altijd nog wat voor geheugen je in je computer hebt zitten.

Ik zie dat je nog redelijk nieuw op GOT bent. Kijk ook een beetje uit dat je temperatuur niet te hoog wordt. Is niet leuk als je straks een uitgebrand :P mobo'tje hebt.

_@/'

Verwijderd

Topicstarter
BMRS schreef op 12 oktober 2004 @ 09:35:
[...]

Of er een tv kaart in je computer zit maakt echt niets uit voor overclocken hoor. :?Belangrijker is altijd nog wat voor geheugen je in je computer hebt zitten.

Ik zie dat je nog redelijk nieuw op GOT bent. Kijk ook een beetje uit dat je temperatuur niet te hoog wordt. Is niet leuk als je straks een uitgebrand :P mobo'tje hebt.
Tv kaart maakt op sommige gebieden wel uit met overclocken (bij pci latency timer) bijv.
Ik kijk wel uit met voltages etc. dat is het probleem niet ;) , alleen de fsb frequency waar ik nog geen oplossing voor heb..

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02 23:16
Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 15:27:
[...]

Tv kaart maakt op sommige gebieden wel uit met overclocken (bij pci latency timer) bijv.
Ik kijk wel uit met voltages etc. dat is het probleem niet ;) , alleen de fsb frequency waar ik nog geen oplossing voor heb..
Maar dat is niet alleen bij een tvkaart. Hier is het niet echt van belang. Als je je auto gaat opvoeren en je vraagt er iets over op een auto forum dan zeg je er toch ook niet bij dat je er een autoradio in hebt zitten, dat heeft er niets mee te maken.

_@/'

Verwijderd

Topicstarter
True, maar weet jij misschien nog goede software? :P
(de meeste waren wel redelijk oke, maar werkten net niet :'( )

• iMuchacho
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:38
Probeer CPUFSB
http://www.majorgeeks.com...1fad4ef6ef937fa4287228a95
Je moet alleen eerst kijken welke PLL je hebt (http://mitglied.lycos.de/podien/ voor de walktrough) :)
Werkte voor mij wel i.i.g P3 van 450 naar 540 Kunnen tillen!

[ Voor 15% gewijzigd door iMuchacho op 12-10-2004 16:53 ]

Journey to the city unscathed

Verwijderd

Topicstarter
Thanx!

Ik heb de oplossing al gevonden..
Ik schaam me dood :|
De bios gaf geen scroll balk aan en ik kon gewoon tot de 300mhz verder :X

Nu heb ik nog 1 vraag, mijn pc valt uit zodra die over de 50 graden gaat :( Gewoon een overheating protectie denk ik?
Maar toen ik hem op de 2.4ghz had staan viel hij nooit uit en ging er ook overheen... waar kan dit aan liggen en hoe kan ik het oplossen?

Verwijderd

kan ook je pci/agp snelheid zijn.. jou mobo heeft ggeen pci lock d8 ik en anders voltage verhogen

Verwijderd

Topicstarter
Het voltage verhogen lukt wel, maar nu wordt m'n systeem nog warmer maar valt nog steeds uit :( Een andere cpu-koeler dan maar?
Pagina: 1