Stereo kortsluiting??

Pagina: 1
Acties:

• joskuiper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-02 15:21

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
Ik heb een Sony MHC-BX5 Stereotoren al sinds een jaar of 3. Nu draaide ik vanmiddag behoorlijk hard muziek via mijn pc en sloeg de radio uit met de melding (PROTECT) (TURN OFF).
Ik uitzetten en weer aan, maar meteen krijg ik die error weer. Nu heb ik alle
kabels er verder al uitgetrokken (dus alleen de stroomkabel zit er nog aan).
Nog steeds krijg ik die fout.
Heb ik boekje opgezocht waar staat dan het kan komen door kortsluiting of
door een te krachtig geluidssignaal (wat waarschijnlijk het geval is) en dan
moet ik hem uit zetten en na een tijdje weer aan. Heb ik gedaan en werkt niet.
Ook heb ik het systeem een keer helemaal gereset en nog werkt het niet.

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

Verwijderd

Bij overbelasting gaat je versterker clippen en komt er DC spanning op je luidspreker te staan, waarmee je de speakers en eindtrap kunt beschadigen. De beveiliging op versterkers/speakers dient dit te voorkomen.

Zit er niet ergens een knopje die je kan indrukken om de beveiliging te resetten? Is die onderbreker nog wel in orde?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2004 19:21 ]

• joskuiper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-02 15:21

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
Het enige wat er valt te resetten is het complete systeem en dat heb ik gedaan. De speakers zijn volgens mij niet beschadigt, maar ik heb ze er nu helemaal niet aanhangen dus daar kan het niet aan liggen. Als ik de stereo aanzet doet hij het 2 seconden en dan begint normaal het geluid. Zo gauw dat geluid hoort te komen slaat hij af...
Wat voor onderbreker ofzo bedoel je? (ik heb niet veel verstand van stereo's idd)

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

haal de speakers er eens af en zet dan de versterker aan, gaat hij danook in de beveiliging? Zo ja dan heb je een probleem met je versterker, zo nee dan heb je een probleem met je speakers.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:23

Jag

Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 19:20:
Bij overbelasting gaat je versterker clippen en komt er DC spanning op je luidspreker te staan, waarmee je de speakers en eindtrap kunt beschadigen.
Dat clippen resulteert in DC is een misvatting :).

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-02 22:47
bij clippen krijg je blokvormige uitgangs signalen en deze zijn vooral desastreus voor je tweeters de versterker gaat er niet direct van stuk hooguit van de hogere uitgangs stromen als je langdurig volhoud.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Verwijderd

Jag schreef op 11 oktober 2004 @ 01:22:
[...]
Dat clippen resulteert in DC is een misvatting :).
Ik heb het dus niet over DC-offset maar over een DC-pattern signaal. Of doelde je niet op dat verschil?

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Rage_667 schreef op 10 oktober 2004 @ 19:18:
Ik uitzetten en weer aan, maar meteen krijg ik die error weer. Nu heb ik alle
kabels er verder al uitgetrokken (dus alleen de stroomkabel zit er nog aan).
probeer m eens grondig te resetten.
dwz stekker eruit, aanzetten zodat hij helemaal leegloopt (ivm opgeladen elco's) en een minuutje oid zo laten staan. Uitzetten, stekker erin e opnieuw proberen of ie t nu doet.

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 09:03:
[...]
Ik heb het dus niet over DC-offset maar over een DC-pattern signaal. Of doelde je niet op dat verschil?
DC is een spanning die altijd positief of altijd negatief is. Een versterker geeft ook als ie clipt een wisselspanning af.

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-02 08:28

Gwannoes

Solderen moet je leren

Jag schreef op 12 oktober 2004 @ 17:32:
[...]
DC is een spanning die altijd positief of altijd negatief is. Een versterker geeft ook als ie clipt een wisselspanning af.
Inderdaad. We hebben allemaal wel eens gehoord dat een blokgolf (of eigenlijk ieder willekeurig signaal...) is opgebouwd(, of is op te bouwen,) uit meerdere sinus-golven? :)

Neem je een blokgolf van 1 KHz, dan zitten daar nooit signaalcomponenten lager dan die frequentie in. Wel hogere harmonischen: 3KHz, 5KHz, 7KHz, etc... En dat is dus juist wat je tweeters voor de kiezen krijgen!!! :(

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Als hij na een paar seconden pas die melding geeft, duidt dat in ieder geval op een probleem in de eindtrap. Die wordt waarschijnlijk pas na een paar seconden ingeschakeld zodat de elco's helemaal vol zijn.
Je zegt dat de speakers eraf zijn, probeer eens te meten of de speakeruitgangen zelf (de connectors of misschien zelfs intern) geen kortsluiting maken. Misschien een los adertje van je speakersnoer o.i.d.?
Hiervoor kun je het beste even het achterpaneel losschroeven (dit alles met de stekker eruit en pas na een paar minuten), zodat je goed de speakerterminals van binnen kunt zien.

• Jag

Jag

Gwannoes schreef op 12 oktober 2004 @ 18:01:
[...]

Inderdaad. We hebben allemaal wel eens gehoord dat een blokgolf (of eigenlijk ieder willekeurig signaal...) is opgebouwd(, of is op te bouwen,) uit meerdere sinus-golven? :)

Neem je een blokgolf van 1 KHz, dan zitten daar nooit signaalcomponenten lager dan die frequentie in. Wel hogere harmonischen: 3KHz, 5KHz, 7KHz, etc... En dat is dus juist wat je tweeters voor de kiezen krijgen!!! :(
Dat is idd waar, maar volgens een analyse die meneer Eliot heeft gedaan, hebben die harmonischen maar een klein aandeel in het mollen van de tweeters. Het is meer dat door clippen de totale output van de amp flink stijgt en dat in combinatie met een zoiezo vaak lage power handling van een tweeter maakt dat die gefrituurd wordt.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Klopt, je kan het ook makkelijk zien door de signaal-grafiek te integreren. In een blokgolf met dezelfde amplitude en frequentie zit veel meer vermogen (oppervlakte v/h gebied tussen de lijnen) dan in een sinus, meer dan in een blokgolf kan niet.

[ Voor 13% gewijzigd door TheLemon op 13-10-2004 10:01 ]

Pagina: 1