Toon posts:

Abit NF7 + XP-M, dynamisch FSB/Multpl/Volt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals in de titel staat ben ik in het bezit van een Abit NF7 met een Athlon XP-Mobile 2600+ (45W). Dit gebeuren is onderdeel van een compleet weggewerkte HTPC in een leuk compact audio meubel.

Voor de XP-M heb ik gekozen om een zolaag mogelijk warmte productie te krijgen maar toch, wanneer noodzakelijk, de noodzakelijke CPU-power aanwezig is. Hiervoor zoek ik utility dat on-the-fly op basis van de cpu-load de multiplier/FSB/voltage kan aanpassen, en continue op de achtergrond draait. Een voorbeeld hiervan is CrystalCPUID, maar hier kan de NF7 niet tegen (of ik doe iets fout).

Weten jullie of er andere utilities zijn die bovengenoemde kunnen? Het voordeel hiervan is dat ik de CPU kan terugschroeven naar <10W bij geen gebruik en dus altijd minimale warmte productie heb bij de desgewenste CPU-kracht. Ik denk aan een soort 'drie-traps' raket: minimal - medium - high FSB/Multipl/Volt met elk hun CPU-load drempel voor aanpassing.

Verwijderd

Wat is er mis met CPUIdlePro/MBM+CPUMSR, S2K bus disconnect en MP-ontthefly?

[rml][ OC] athlon xp mp change on the fly[/rml]
S2K disconnect voor Nforce 2 en VIA; lagere cpu temps
MBM Plugin icm CPUMSR = PowerNow! (unlockte procs)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2004 07:39 ]

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Ik kan je niet echt met zekerheid zeggen of er wel een proggie is die dat daadwerkelijk altijd stabiel doet. Het is nogal moeilijk om snelheden de heletijd aan te blijven passen zonder dat er op een bepaald moment iets fout gaat.
Ik denk dat dit alleen met hardwarematige implementatie stabiel verloopt.

Leuk om met zulke proggie je overclockgrenzen te verleggen, maar echt een stabiel systeem krijg je er niet mee.

Maar vooralsnog weet ik het niet zeker, misschien is er iemand die de ultieme oplossing heeft :)

[ Voor 13% gewijzigd door BruT@LysT op 10-10-2004 19:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor reacties.
S2K disconnect heeft alles te maken met het verkrijgen van een wat lagere (idle) temperatuur. Wel mooi meegenomen, maar niet waar ik om vroeg.
Blijkbaar is mijn keuze voor nForce2 ietwat verkeerd geweest mbt continue on-the-fly aanpassen van FSB/Multipl/Volts.

Ik hou mij inmiddels aanbevolen voor andere suggesties voor mijn Abit NF7.

Verwijderd

Dit is wat ik gebruik:

http://www.hasw.net/8rdavcore/index.html

Kun je zowel cpu voltage, fsb als fan snelheid mee instellen.
Zelfs de voltages van de chipset en het geheugen kun je aanpassen, alleen bij mij geeft dit problemen.
Ik heb 2 standen ingesteld:
1. high (als CPU load > 15% voor 5 sec.) 1,75V / 187 (fsb) / fans op 100%
2. low (als CPU load < 15% voor 15 sec.) 1,575V / 150 (fsb) / fans heel langzaam

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2004 18:57 ]

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
het kan wel enigsins
"MBM Plugin icm CPUMSR = PowerNow! (unloc..."
alleen geen cpu voltage

[ Voor 11% gewijzigd door erikdeperik op 11-10-2004 18:53 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Verwijderd

Topicstarter
Kijk...waarom vond ik deze nu niet tijdens mijn zoekacties op oa GOT. Bedankt voor de tip want dit komt erg dicht in de buurt van wat ik wil!

Muchas Gracias Erik!

Samenvatting van wat spul wat ik tijdens mijn zoektochten ben tegengekomen: PSTCheck (van AMD voor OEM -> niet aan te komen maar ik hou me aanbevolen...), SpeedFan, CPUMSR, ClockGen, CPUIdle, CPUCool, S2CTL, SetFSB, CPUHeat. CrystalCPUID, 8rdavcore, Central Brain Identifier (CBID), CPUClock.

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-08 12:32

JustDutch

was ambtenaar :)

Had je deze ook gevonden?
nForce2 C1/C2/C3 Cooling Patch

Forza Mucca

Verwijderd

Topicstarter
In elk geval kan ik melden dat ik tot nu toe nog geen -1- werkende Software matige Multiplier(/Vcore voltage) manipulatie tool heb gevonden. De nForce is juist een drama op dit gebied, terwijl voor ViA en SiS chipset dit wel ondersteunt wordt. Vanuit de BIOS is het totaal geen probleem (voor Abit NF7), maar ik wil het runtime...

Efin...
Dan ga ik maar voor het aanpassen van FSB en fan snelheden, alhoewel dat niet het meest efficient is... Ook de nForce C1-C3 cooling patches doen mee.

Moraal: voor alle under/over-clockers die de belangrijke zaken als Vcore en vooral de *multiplier* on-the-fly willen aanpassen dienen zich VER uit de buurt te houden van de nForce modellen. Alle ViA's vanaf 266 ondersteunen het (getest gezien tot KT600), de SiS doen het ook en voor de AMD chipset is het niet echt nagetest. Reden hiervoor is dat de ViA's en SiS ook direct gebruikt worden in laptops en de nForce varianten uit de Destops niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2004 10:12 ]

Verwijderd

Het effect van de cpu freq. op de temperatuur is nihil. Je moet toch echt de Vcore verlagen en dat kan volgens mij alleen met 8rdavcore.
Pagina: 1