Geforce FX5200 PCI hapert

Pagina: 1
Acties:

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
ik heb van de week een PCI grafische kaart gekocht om mijn onboard vga chip te vervangen. nu valt mij op dat hij hapert tijdens bijvoorbeeld NFSU en GTA VC.
ook tijdens media player fullscreen geeft hij wel s een moment een "stil beeld"

wat ik al heb gedaan:
- de nieuwste driver van de nvidia site(de driver-disk die meegeleverd werd draait gewoon niet in mijn XP home SP2, terwijl de kaart wel xp ondersteund"bevat oudere driver")
- de haperingen zijn vooral wanneer ik de instellingen hoger zet... maar ik mag toch wel WAT kracht verwachten van een DDR128MB-kaart??
- van overclock-stand naar standaard instellingen in de bios
- grafische eigenschappen lager gezet, dit verhelpt het probleem wel een beetje maar zelfs bij de laagst stand(lager dan de onboard instellingen) zijn er toch kuren te merken :(

SP2 mischien de oorzaak :X

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Volgens mij is het heel simpel, een FX5200 is gewoon absoluut geen krachtpatser, en daar komt bij dat de PCI bus niet heel erg snel is.

Wat zijn de rest van je specs trouwens?

Verwijderd

een FX 5200 AGP 8X 128BIT is niet slecht maar wel de FX5200 PCI 64BIT , dus het ligt zowiezo aan de slechte graka.

En staan je chipset drivers er op?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2004 18:55 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-07 15:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Een FX5200 is niet veel meer dan een opgevoerde GX4MX met DirectX 9 support. Met een beetje pech heb je zelfs nog een gestripte FX5200 (64bits) en die zijn helemaal niet vooruit te krijgen.

Launching containers into space

Verwijderd

als die bak in je sig je systeem is dan moet je inderdaad eens achter je oren krabben of het geen tijd wordt na te denken over je upgrades voor je ze koopt.
het geheugen in je systeem zal eerder de bottleneck zijn dan de videochip, en een videoplank op PCI is sowieso bedoeld voor ultra-no-budget systemen en servers die om welke reden dan ook geen integrated vga hebben.

kort gezegd verbaast het me dat je dit een upgrade noemt. de onboard gpu van de meeste moederborden is al woester dan dit plankje. Als je hem nog geen 8 dagen hebt als de sodemieter terug naar de winkel met dat ding.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zoals hierboven al gezegd is de FX 5200 helemaal geen krachtpatser.

Het feit dat hij 128MB videogeheugen heeft wil helemaal niets zeggen, de GPU is gewoon sloom en de PCI versie wordt gelimiteerd door de traagheid van de PCI bus.

En ik geloof dat de weg naar het geheugen van de PCI versie altijd maar 64bit breed is...

• Zotn_Dré174
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 19:18
Koop een betere videokaart als je die spellen vlotjes wil spelen,
want de Geforce FX 5200 PCI is écht wel übertraag,
dus er is nix mis met je systeem maar je videokaart is gewoon te traag :).

btw: in pricewatch vind je bv. Sapphire Radeon 9600 Pro 128MB (AGP) voor 95 €, die zou zeker geschikt zijn om die games in high detail te draaien ;)

Verwijderd

Zotn_Dré schreef op 10 oktober 2004 @ 19:04:
Koop een betere videokaart als je die spellen vlotjes wil spelen,
want de Geforce FX 5200 PCI is écht wel übertraag,
dus er is nix mis met je systeem maar je videokaart is gewoon te traag :).

btw: in pricewatch vind je bv. Sapphire Radeon 9600 Pro 128MB (AGP) voor 95 €, die zou zeker geschikt zijn om die games in high detail te draaien ;)
de TS zegt dat hij die kaart heeft gekocht om zijn onboard vga te vervangen... ik denk dat hij een pci heeft gekocht omdat hij geen agp slot in zijn moederbord heeft... en een pci videokaart is nou eenmaal niet zo goed :'(

wat voor mobo heb je eigelijk?

• willy1986
  • Niet online
OK, goed dat jullie zo snel reageren, ik ga die "grafische kaart" :r terug brengen!

(>>jaa, dat systeem in mijn sig. dat is het systeem... anders had ik er wel extra info zoals de specs neergezet.

(>>jaa, Everest Home edition bevestigd jullie gedachten...64 bit

(>>de gedachten achter deze aankoop was om mijn pc aan mijn TV te koppelen met de video out. ik kon voor 60 euro een 32 mb krijgen, dus ik dacht 32?? no way! doe maar 128! dan maar 70 euro betalen! (mijn onboard is 64, en dus toch nog blijkbaar beter ook dan die pci kaartjes!) en ik wilde over een maandje of 2 een xtra TFT kopen voor de multimonitor.

(>>precies, ik heb geen AGP slot, en ik wilde dus mijn TV aansluiten... dus leek mij dit te beste oplossing. het werd dus een PCI kaartje....

ik heb wel eens nagedacht om zelf een agp-slot op het mobo te solderen , maar bedacht mij dat dat mischien niet kon werken... maarjaa waarom hebben ze dan van die soldeergaatjes zitten? :7

MOBO: staat in sign ... maar goed dan nog maar een keer ASUS P4BGL-VM
plaatje is niet het orgineel, maar hij lijkt hier heel veel op!

Afbeeldingslocatie: http://uk.asus.com/products/mb/socket478/p4bgl-mx-533/p4bgl-mx-533_l.jpg

(>>wat mij betreft mag dit topic dicht!

offtopic:
ik zat er eerst ook aan te twijfelen om een nieuwe systeem te kopen maar ik vind het nogal moeilijk.
GOED SPUL, KOST GELD! 8) en ik wil dan een voeding waarmee ik wel kan overclocken, memory dat dat ook aanvaardbaar is voor games(1Gb+ ). en de cpu minstens boven de 3,4Ghz :9~ , onboard 5.1 geluid, lpt en 1 com poort. Een TV kaart, een dual layer dvd brander... :9
en dit alles het liefst in zo'n "small case", dus niet zo'n toren.

helaas laat het mijn studenten inkomen dat niet toe :Y)

[ Voor 25% gewijzigd door willy1986 op 10-10-2004 20:16 ]

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:54
Je kunt Doom 3 spelen op een GeForce4 FX 5200... Als je 512MB aan RAM hebt en een CPU van tegen de 2Ghz. Echter, dat is met de AGP Versie. Een PCI kaart kan maar maximaal 133MByte per seconde doen, en dat is gedeeld met alle andere apparaten die op de PCI bus zitten aangesloten. Een PCI kaart presteert al gauw meer dan 25% slechter dan dezelfde AGP versie.

Vergeet niet dat je onboard video waarschijnlijk wel een AGP interface heeft. Normaal gesproken is iedere beetje recente AGP videokaart sneller dan vrijwel alle onboard video. Maar ik denk dat het niet al te veel zin heeft een onboard AGP kaart te vervangen door een PCI videokaart.

• willy1986
  • Niet online
jaa en ik heb dus geen 512 mb ram geheugen.

mijn plan, morgen meteen dat geval terug brengen en het geld in mijn zak houden voor een nieuwe en hip systeem :9

(>> klopt, mijn onboard video is agp 4x met 64 mb geheugen. ik heb verder geen andere pci kaarten erin zitten.

maarjaa ik heb eigelijk mijn processor al verneukt :X rijtje pinnetjes krom door een val van de tafel tijdens een "schoonmaakbeurtje". en die heb k weer rechtgebogen en weer in de socket gedaan. en ik wil dat ding dus echt niet gaan hergebruiken (* processor uit de socket halen!) Ik ben blij dat hij het uberhaupt nog doet.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Ach, kheb zo vaak zitten buigen.
Die intel CPU's zijn eigenlijk niet kapot te krijgen ;)

(Daarmee doel ik dus op de bescherming die bij de XP niet aanwezig is en je met een sateprikker de core kan slopen :x)

[ Voor 43% gewijzigd door SH4D3H op 10-10-2004 23:22 ]

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:54
Hier nog even een test met AGPe (AGP op de PCI bus op een PCI-Express moederbord), misschien dat iemand anders er nog eens wat aan heeft:
nieuws: Prestatietest AGPe-slot voor videokaarten

Hangt ervanaf welke kaart je hebt, maar het prestatieverlies varieert van -25% tot wel -80%.
Pagina: 1