Driade 22 informatie

Pagina: 1
Acties:
  • 2.583 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sergej
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De Driade model: 22 luidsprekers kan ik voor een mooi prijsje kopen, ik ken het merk wel wat naam betreft, maar heb het nog nooit gehoord.

Ik vraag me af of iemand deze model (driade 22) kent, mocht je thuis Driade luidsprekers hebben, kijk dan even of het om de model 22 gaat.

Wat ik wel weet is dat het vloerstaande speakers zijn en dat ze en zwart pianolak afwerking hebben. Ik heb veel gezocht maar geen info gevonden.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

twee dingen die ik vreemd vind:

1. Als je niet weet of het wat is, hoe weet je dan dat het een mooi prijsje is?
2. Kun je ze niet gewoon beluisteren?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Sergej
  • Niet online
Ze gaan me 100euro per paar kosten, dat is erg goedkoop voor elk model Driade vloerstaand speakers. Ik mag ze bij mij thuis met mijn eigen versterker beluisteren.

Dit is me eerste topic en heb wat fouten in de start post, het is niet zo dat ik twijfel of ik ze ga kopen. Indien ze onbeschadigd zijn dan ga ik ze kopen, in de hifi wereld heb ik alleen positieve dingen gehoord over Driade vandaar.

Ik ben alleen benieuwd naar de uiterlijk, de huidige eigenaar kan mij helaas geen foto's geven. Volgend week zondag koop ik ze als alles goed gaat. Ik zoek nu dus wat informatie en plaatjes (omdat ik zo ongeduldig ben om 1week te wachten :9~ )

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

ik zou zegggen gebruik ik dat geval de google image search,als die niks oplevert dan is de kans ook erg klein dat iemand hier ze wel heeft.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Ik kan me hier een Post herinneren van een Gozer die ook zo'n mooie aanbieding had gehad, een vaag merk uit een Dumpzaak, bleek later dat ie Sattelietspeakrs gekocht had!

Dus, zoals eerder (hierboven gezegd) kijk goed uit! Laat je niet op een dwaalspoor brengen door een Lokkertje, voor je t weet halen ze je hele huis leeg...(je mag ze thuis teste...komen ze ze zeker zelf brengen... even je woning inpecteren.... jij 4 speakers gekocht... Volgende n8 halen ze je kamer leeg...)

Ja, het klinkt een beetje paranoide, maar laat je geen oor aannaaien! :*)

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Sergej schreef op 10 oktober 2004 @ 23:17:
in de hifi wereld heb ik alleen positieve dingen gehoord over Driade vandaar.
Heb je dat van anderen gehoort, of van de verkoper zelf? Als ie dat zelf zegt, dan zou ik er maar niet al te veel van geloven... Als er idd weinig info te vinden is, dan vind ik dat op zich al verdacht...

Maar kijk ff bij stassen op de website, daar verkopen ze ook Driade speakers. Misschien is het idd toch wel wat! Check ook ff driade.nl , want volgens mij is het een Nederlands merk. Misschien hebben ze daar wel meer info?

• STi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-08-2024

STi

Mijn oom en tante hebben een paar driade speakers staan, welk type weet ik niet precies, maar het in ieder geval twee slanke vloerstaande speakers van ca 1m hoog (misschien iets minder). Ze zijn in witte lak uitgevoerd.

Wat mij altijd opviel aan die speakers is het gebrek aan bas dat ze produceerden. Nou heb ik ze nog nooit echt opengedraait daar (dat staat zo vreemd op een verjaardag :)), maar behalve het begrek aan lage tonen klonken ze in mijn ogen behoorlijk goed. (mij oom en tante hebben dit dan ook opgelost door het plaatsen van een subwoofer)

En het is inderdaad een nederlands merk, de importeur is Look&Listen.
http://www.lookenlisten.nl/

Verwijderd

Driade is opzich een leuke luidspreker alleen ik vind zelf dat ze in het laag niet echt Super uitblinken in het hoog daarentegen vind ik ze heel goed.
Zeker in combinatie met Nordost Flatline (shotgunned!)...

Ik zou ze kopen , ... Kan je ze ook voor mij regelen!?

• Sergej
  • Niet online
Bedankt voor de sites driadel.nl en lookenlisten.nl , ik was vergeten om te vermelden dat ik beide sites al kende, daarop staat helaas alleen informatie over de huidige modellen.

Ik heb me geen flauw grappen laten vertellen door de verkoper, Driade is een wel bekend Nederlands merk net als bijv. Audiolab.

Dat af en toe de laagweergave niet zo naar voren komt bij veel luidsprekers komt door plaatsing, als je beetje goed plaatst en gebruik maakt van geluidsinterferentie dan heb je meer dan genoeg bass. Het bass dat eruit komt is tenminste wel erg strak en niet vermoeiend. Ik wacht dan wel af tot komend zondag, dan mag ik ze bij mij beluisteren.

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-12 12:11
STi schreef op 11 oktober 2004 @ 13:39:
En het is inderdaad een nederlands merk, de importeur is Look&Listen.
http://www.lookenlisten.nl/
Als het een Nederlands merk is valt er niks te importeren toch? Distributeur is wat jij bedoeld.

Als je op de site kijkt staan er erg veel dealers van driade, kijk op die site's of bel ze op.

Verwijderd

Ik heb zelf jarenlang driade 22-2 speakers gehad. (de 22-2 is de opvolger van de 22) Het zijn erg fijne speakers ze zijn alleen wat oud aan het worden (hoeft natuurlijk geen probleem te zijn) De hier al genoemde laagweergave is meer afhankelijk van de kwaliteit van de versterker. Met een goede versterker en juiste plaatsing klinken de driades gewoon erg goed. Je hoort wat er opgenomen is en zoals vaak bij goede laagweergave valt het laag niet echt op ( lees nadrukkelijk aanwezig wat vaak het geval is bij goedkope "boem" boxen) ze zijn dus helemaal niet vermoeiend om naar te luisteren . Voor de genoemde prijs in ieder geval een absolute aanrader . Ik heb er 12 jaar geleden ongeveer 3000 gulden voor betaald en de geleverde kwaliteit was echt in orde ;) (de mijne zijn ingeruild en ik kreeg er een jaar geleden nog 400 euro voor terug ,zij het wel met de aankoop van de nodige nieuwe apparatuur. )

• Sergej
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 oktober 2004 @ 16:28:
Ik heb zelf jarenlang driade 22-2 speakers gehad. (de 22-2 is de opvolger van de 22) Het zijn erg fijne speakers ze zijn alleen wat oud aan het worden (hoeft natuurlijk geen probleem te zijn) De hier al genoemde laagweergave is meer afhankelijk van de kwaliteit van de versterker. Met een goede versterker en juiste plaatsing klinken de driades gewoon erg goed. Je hoort wat er opgenomen is en zoals vaak bij goede laagweergave valt het laag niet echt op ( lees nadrukkelijk aanwezig wat vaak het geval is bij goedkope "boem" boxen) ze zijn dus helemaal niet vermoeiend om naar te luisteren . Voor de genoemde prijs in ieder geval een absolute aanrader . Ik heb er 12 jaar geleden ongeveer 3000 gulden voor betaald en de geleverde kwaliteit was echt in orde ;) (de mijne zijn ingeruild en ik kreeg er een jaar geleden nog 400 euro voor terug ,zij het wel met de aankoop van de nodige nieuwe apparatuur. )
Dank u _/-\o_
Ik neem aan dat de model 22 ook een 2weg systeem is? En weet je ook of het een gesloten systeem was of bass-reflex, en eventueel de luidsprekers die erin gebruikt worden. Dus de merken van de losse units (woofer/mid&tweeter)

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-12 13:10
heb zelf de driade 7 gehoord, op een redelijke amp (oudje van JVC, kan even niet op het model komen) en daar miste ik op live platen (ja nog oude elpee's :) )van Prince, best wel veel laag, het was niet zo erg aanwezig, heb ook op diverse plaatsen van de kamer rondgelopen, maar dat wilde niet echt helpen.

mjahh, je weet maar nooit he....Citronic PoWaHhHh :Y) :P

• Sergej
  • Niet online
@acornatom

kan je me nog wat meer vertellen over de driade 22 of 22-2?

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op 11 oktober 2004 @ 00:55:
Ik kan me hier een Post herinneren van een Gozer die ook zo'n mooie aanbieding had gehad, een vaag merk uit een Dumpzaak, bleek later dat ie Sattelietspeakrs gekocht had!
Alweer doorverkocht :z . Ik heb nu een stel B&W's (zie sig)! O+

[ Voor 4% gewijzigd door Barry|IA op 12-10-2004 17:27 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-12 18:57

Gwannoes

Solderen moet je leren

Hmm, zelf ben ik niet zo weg van Driade. Ik heb ze een keertje in de winkel gehad bij een bedrijf waar ik stage liep. 'k weet niet welk model, maar het waren zwarte slanke vloerstaanders, driehoekig. Ik vond het dof en weinig ruimtelijk klinken, maar dat kan ook alleen dat model zijn?
We hebben ze ook open gehad. de onderdelen van het filter zaten gewoon op een stukje MDF gespijkerd... 8)7

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Gwannoes schreef op 12 oktober 2004 @ 18:09:
de onderdelen van het filter zaten gewoon op een stukje MDF gespijkerd... 8)7
Wat is daar mis mee?

Verwijderd

Ik heb hier al een paar jaar een tweetal Driade D-70's staan en ben er bijzonder tevreden mee. Ontzettend helder en een uniek design. Door de prismavorm (van boven gezien driehoekig) is de kast zeer solide en dat komt de geluidskwaliteit ten goede. De meeste speakers van Driade zijn 'maar' tweeweg en gaan niet ontzettend diep, maar daar zijn ze ook niet voor. Ik heb het hier gecompenseerd met een Mirage (minstens zo 'onbekend', maar zeer goed) active stereo subwoofer.
Gezien het prijsje zal ik het zeker overwegen. Ik heb mijne ook 2e hands (1,5 jaar oud) gekocht voor €175 per stuk, terwijl ze nieuw het dubbele doen. Het enige wat ik voor lief moet nemen, zijn een paar krasjes.
kortom: go for it!

edit: overzichtje van Driademodellen met wat specs

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2004 18:50 ]

• Sergej
  • Niet online
Over dat laagweergave heb ik juist andere dingen gehoord :/ . Dat het namelijk wel aanwezig is maar niet zo luid, maar dat maakt voor mij niet uit. Zolang het maar klein beetje aanwezig is (35-45Hz) klinkt het al veel mooier, maar wat nog leuker is is dat het laagweergave "volgens kenners" erg strak klinkt.

Heeft iemand nog informatie over model 22? Ik wil vooral weten sinds wanneer ze ongeveer bestaan.

@Barry_Loef : heb je je Solid sattelieten doorverkocht :? . Zo ja waarom dan? Waren ze niet helemaal goed?(alleen bass was wat minder maar de rest wel oke toch?)

• Barry|IA
@Serge:

Ze waren wel goed, heel goed zelfs. Maar ik kon ze (inc. DIY speakerstands) verkopen voor €100 :) . Ik heb de koper duidelijk het verschil laten horen tussen de Solid's en de B&W's. Hij vond zelf ook alleen het laag wat matig. Maar omdat hij een kleine kamer heeft is dit de perfecte oplossing. En als ik een kleine kamer zou hebben zou ik dat ook zeggen! :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Sergej
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 18:48:
De meeste speakers van Driade zijn 'maar' tweeweg en gaan niet ontzettend diep, maar daar zijn ze ook niet voor. Ik heb het hier gecompenseerd met een Mirage (minstens zo 'onbekend', maar zeer goed) active stereo subwoofer.
Mag ik weten hoe je de actieve sub hebt aangesloten, heb je je sub op de versterker uitgangen (high-input) aangesloten of heb je de onverterkte signaal vanaf een voorversterker gesplitst?

Verwijderd

Een wat late reactie , maar beter laat dan nooit :*) De 22 is een tweeweg systeem met een basreflex poort aan de voorkant. Ik weet niet wat voor units erin gebruikt zijn maar als ik moet gokken denk ik visaton of seas. Ze zijn volgens mij voor het eerst begin 90 er jaren op de markt verschenen en kregen toenertijd zeer goed recensies (ook op diverse luistershows waren ze vaak de verrassing van de show,zo ben ik er zelf ook aan gekomen.) De ook genoemde nieuwe series zijn echt beduidend minder dan de oude , de originele ontwerper heeft hier volgens mij ook niets meer mee te maken . In ieder geval worden er kwalitatief veel mindere units gebruikt. Wederom de opmerkingen ten opzichte van het laag , vergeleken met welke speakers dan ? (laat me eens gokken , de bij een midiset of stereoset geleverde speakers van spaanplaat? beuken doet dat wel |:( ik vond vroeger Jamo power luidsprekers ook geweldig 8) ) Ik vrees dat velen nog steeds goede laagweergave verwarren met de "Mid' georienteerde laagweergave van goedkope/lage kwaliteit luidsprekers. Is toch jammer . Ik zou hoe dan ook liever defenitie en andere laaginformatie goed kunnen volgen dan alleen wat bruut gedreun , luistermoeheid anyone ? 8)7 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 16:56:
Een wat late reactie , maar beter laat dan nooit :*) De 22 is een tweeweg systeem met een basreflex poort aan de voorkant. Ik weet niet wat voor units erin gebruikt zijn maar als ik moet gokken denk ik visaton of seas. Ze zijn volgens mij voor het eerst begin 90 er jaren op de markt verschenen en kregen toenertijd zeer goed recensies (ook op diverse luistershows waren ze vaak de verrassing van de show,zo ben ik er zelf ook aan gekomen.) De ook genoemde nieuwe series zijn echt beduidend minder dan de oude , de originele ontwerper heeft hier volgens mij ook niets meer mee te maken . In ieder geval worden er kwalitatief veel mindere units gebruikt. Wederom de opmerkingen ten opzichte van het laag , vergeleken met welke speakers dan ? (laat me eens gokken , de bij een midiset of stereoset geleverde speakers van spaanplaat? beuken doet dat wel |:( ik vond vroeger Jamo power luidsprekers ook geweldig 8) ) Ik vrees dat velen nog steeds goede laagweergave verwarren met de "Mid' georienteerde laagweergave van goedkope/lage kwaliteit luidsprekers. Is toch jammer . Ik zou hoe dan ook liever defenitie en andere laaginformatie goed kunnen volgen dan alleen wat bruut gedreun , luistermoeheid anyone ? 8)7 8)7
I agree, veel speakers die ik gehoord heb (ook zogenaamde Hifi) zetten laag redelijk dik aan.

• Sergej
  • Niet online
Dat bedoel ik juist met de laag van de driade's :)

Namelijk dat het absoluut niet boemerig klinkt en erg neutraal is, maar het geeft mij wel voldoening...zolang het maar aanwezig is _/-\o_

Ik heb nu Wharfedale diamond 7.3 zuiltjes die een erg nette laag hebben als je ze goed plaatst(met goede versterker), maar de hoge tonen klinken wel scherp en niet rustig en gedetaileerd(heb verschillende versterkers geprobeerd). Maar zolang je het niet te luid draait zijn de diamond 7.3's erg plezierige speakers, ik ben btw niet van plan om de driade's keihard te draaien ofzo...wil gewoon een class hoger gaan.

Nu weet ik iig dat het niet om een erg oude model gaat, bedankt! :)

• Barry|IA
Helelmaal mee eens! Het laag zit er écht wel in overgins, het is alleen niet op zo'n belabberd hoog volume aamwezig dan bij al die andere meuk! (die overgins wel enorm beuqen! Maar ze vallen meestal af rond de 60Hz :P ).

Verwijderd

Sergej schreef op 13 oktober 2004 @ 12:07:
[...]

Mag ik weten hoe je de actieve sub hebt aangesloten, heb je je sub op de versterker uitgangen (high-input) aangesloten of heb je de onverterkte signaal vanaf een voorversterker gesplitst?
Eigenlijk heel simpel en het lijkt wel n00bisch; Sub op de 'A' (stereo, dus L+R) en me Driades op 'B' van me receiver (Yamaha RX-496RDS). Nu zou je zeggen dat het flink staat te stampen hier. Dat kan ook :P, maar de versterker van me receiver staat gewoon niet helemaal open. Om niet te veel laag naar me Driades te laten gaan (niet nodig en bovendien zit daar niet de kwaliteit van deze speakers) heb ik de bass iets terug gedraaid. Voor me receiver geen probleem, die doet niets met de (inmiddels sterkere) midden en hoog en versterkt de laag toch zelf weer op een aangenaam niveau.
Dit is een opstelling waar misschien de meeste audiofielen van walgen, maar ik sta iedere keer weer te kijken van het geluidje wat er uit komt. En daar gaat het toch om?

• Sergej
  • Niet online
Ik vind het wel redelijk, walgelijk is het niet :P

Misschien komt het door plaatsing dat er wat minder laag uit je driade's komt als je het zonder sub gebruikt?

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-12 13:10
@ acornatom

ik had het niet over een cheap-ass midi setje, maar over de Celestion Ditton 15-XR O-)

• Sergej
  • Niet online
;(

De verkoper was vanochtend bij mij met zijn Driade 22 speakers. Even geholpen naar 3de verdieping te dragen en thuis goed bekeken. Frontdoek eraf gehaald en flink gehuild :'( In 1 van de speakers zat een gat/scheur in de rubberen ophangring, de eigenaar zei dat ie een kat in huis had en de frontdoekjes niet had gebruikt. Op de andere speaker een gat/scheur in de textiel dome tweeter |:( .

Volgens mij deed de eigenaar (waren 2personen) alsof ze dit niet wist. Daarna heb ik ze aangesloten, de beschadiging van de tweeter kon je niet zo merken...van de woofer wel :'( . Nou kon ik ze wel naar audiolab.nl sturen voor een nieuwe rand, maar ik had hier geen zin in...vooral omdat er dan extra kosten bij komen. Ik zat wat twijfelend naar te kijken..tegelijkertijd hopend dat de verkoper een voorstel zou doen om wat in de prijs te zakken (ondanks dat het al goedkoop was .. een stel voor 100euro), maar ze lieten niks los dus gingen er weer mee weg. Ik sta wel even stil bij de details die uit de tweeter kwamen :o

De basreflex poort was erg ondiep, leek wel of het alleen een gat was in de front baffle..en dat ie dus een heel dikke baffle had..speaker was ook redelijk aan de zware kant. Maar er kwam wel een zeer diepe bass uit, geloof me ik ben geen n00b en heb al veel gehoord. Ze dreunde niet maar was wel duidelijk laag afgestemd en 30Hz was wel aanwezig, waren echt prachtspeakers.

Ik weet niet wat ik allemaal moet zeggen maar ben nu in triste bui, ik kon ze natuurlijk wel kopen en dan nieuwe ophanging op laten doen...maar van binnen was ik erg boos dat ze me van te voren niks hadden verteld dat ie op zo een manier beschadigd was. Nu ga ik gewoon op zoek naar driade's (ja ik weet dat er heel veel goeie speakers zijn in de high end wereld en heb er ook veel gehoord, maar deze driade's waren gewoon zeer prettig/goed). Helaas zijn ze 2de hands moeilijk/niet te vinden.

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Sergej schreef op 17 oktober 2004 @ 14:51:
De basreflex poort was erg ondiep, leek wel of het alleen een gat was in de front baffle..en dat ie dus een heel dikke baffle had..speaker was ook redelijk aan de zware kant. Maar er kwam wel een zeer diepe bass uit, geloof me ik ben geen n00b en heb al veel gehoord. Ze dreunde niet maar was wel duidelijk laag afgestemd en 30Hz was wel aanwezig, waren echt prachtspeakers.
Met zo'n kort poortje 30 Hz halen lijkt me wel bijna onmogelijk. De poort moet dan wel extreem klein zijn geweest (diameter)!

Maarja, het is goed dat je ze niet gekocht hebt! Onze arwaan in het begin was dus niet helemaal onzin (al had dat dan misschien weinig met de theoretische kwaliteit van de speakers te maken ;) ). Ben maar gewoon blij dat je ze niet gekocht hebt zonder ze te bekijken/beluisteren!

Blijf maar gewoon je ogen openhouden zou ik zeggen. Er is wel meer mooi spul te vinden, zowel 2e hands als nieuw! Je kunt je er beter de tijd voor memen, i.p.v zomaar hals over kop iets te kopen waar je later spijt van hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 17-10-2004 15:13 ]

• Sergej
  • Niet online
De kastvolume was redelijk groot vandaar de lage bass denk ik...poort had doorsneede van 2-2.5cm en was ca. 3cm diep. Was gewoon perfect afgestemd en klonk heel erg plezierig, geen scherpe hoge tonen of middentonen die gingen vervormen als er teveel laag aanwezig was. Leek op een kevlar woofer, niet echt kevlar maar ik weet niet hoe ik het moet beschrijven. Zag er donkergeel uit met honinggraatstructuur, zeer soepele ophanging en blijkbaar zeer lichte&stijve conus.
Pagina: 1