Toon posts:

Koele P-ATA harddisk < 100G?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Welke IDE harddisks functioneren met minimale warmteproduktie?
Voor inbouw in een mini-ITX systeempje zoek ik een normale 3.5" IDE harddisk die stil en koel zijn werk doet. Tegenwoordig begint het bij circa 40G maar de grootte is niet kritisch: 40G is al voldoende maar tot 80G is het wel goed.
En van die koele disks: welke zijn ook nog snel en betrouwbaar?

Wie o wie heeft de tip?

• Kijoki
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-11-2016
Aight, dat moet ik ook ff weten. Ik wil namelijk een HDD in me XboX bouwen en wou dus weten welke zo min mogelijk warmte produceert zodat ik me geen zorgen hoef te maken over een knallende HDD in me XboX (ps heb ook geen zin in xtra koeling ivm lawaai)

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:06
ik geloof dat de Samsung Spinpoints zeer koel zijn en dat de spinpoints met de laatste firmware ook zeer stil zouden zijn ofzo.

Verwijderd

www. ome tome geeft het antwoordt wel.com]

oftewel slotje.

doe zelf ook eens wat moeite.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2004 18:16 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 18:15:
www. ome tome geeft het antwoordt wel.com]

oftewel slotje.

doe zelf ook eens wat moeite.
Zullen we dat oordeel even aan de moderators overlaten? :)

Eigenlijk is de StorageReview performance database hier enorm handig voor. Door de performance db te laten zoeken op temperatuur, kan je gemakkelijk zien welke disk koeler is dan de ander. Zie deze pagina. De Maxtor DiamondMax 16 (160 GB ATA-133) komt er op dit moment als koelst uit, met 13 graden Celcius als idle temperatuur.

De Samsung SpinPoint, waar al eerder een woord over is gerapt in dit topic, zit niet ver van de MaXtor vandaan. De Samsung SpinPoint V30 staat dan ook op de tweede plaats. Die valt ook onder de 100GB grens. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Laurent op 10-10-2004 19:39 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kan ook naar de energieconsumptie v/d schijf kijken, dat bepaald hoeveel hitte er in je kast komt uiteindelijk.

Sowieso is snel en koelte wat tegenstrijdig. Best ga je voor een 5400rpm schijf, koeler en stiller en ik gok dat je dat ding voor divx oid gaat gebruiken dus dan boeit snelheid toch niet.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
neem dan idd een 5400 toeren schijf, volgens mij zijn er niet echt koele schijven te krijgen

heb je wel plek om er een 80mm fan op 7 volt er tegen aan te zetten ?

• Kijoki
5400 rpm schijven zijn op het moment pittig duur.. Ik denk dat dat dus oa komt omdat ze minder warm worden en je ze als storage kan gebruiken? of mss omdat er niet veel meer worden gemaakt ofzo... :S

• Kijoki
Aikeleer schreef op 10 oktober 2004 @ 18:22:

Eigenlijk is de StorageReview performance database hier enorm handig voor. Door de performance db te laten zoeken op temperatuur, kan je gemakkelijk zien welke disk koeler is dan de ander. Zie deze pagina. De Maxtor DiamondMax 16 (160 GB ATA-133) komt er op dit moment als koelst uit, met 13 graden Celcius als idle temperatuur.
Hey tnx voor die link man.. Kende die site nog niet.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De Seagate Barracuda IV is 1 van de stilste en koelste 7200rpm schijven, met name de 40GB versie. Enige punt is dat ze al een tijdje niet meer nieuw zijn te krijgen...

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 18:02:
Hoi,

Welke IDE harddisks functioneren met minimale warmteproduktie?
Voor inbouw in een mini-ITX systeempje zoek ik een normale 3.5" IDE harddisk die stil en koel zijn werk doet. Tegenwoordig begint het bij circa 40G maar de grootte is niet kritisch: 40G is al voldoende maar tot 80G is het wel goed.
En van die koele disks: welke zijn ook nog snel en betrouwbaar?

Wie o wie heeft de tip?
Als de omvang en mogelijk de snelheid niet zo een punt zijn, waarom gebruik je dan geen normaal laptop schijfje ?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 20-10-2013 17:09 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Maxtor 7200 rpm (dm8+ en dm9+ bijvoorbeeld) worden heel heet naar mijn ervaring dus die zowieos niet.

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
heb hier zo'n maxtor 120GB SATA schijf..en die wordt 50graden zonder front case fan erop..met casefan erop hoogstens 40graden. Veel te heet dus..
Maat van mij heeft een Samsung 120GB PATA schijf..net zo snel/sneller als de mijne, maar hoogstens 35graden ZONDER extra koeling! Had ik nu een nieuwe schijf moeten kopen, dan was het 1 van Samsung geweest.

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Verwijderd

awaarle schreef op 10 oktober 2004 @ 21:06:
[...]

Prijs!

Ik heb ooit gemeten (idle) dat een:
seagate 80 gB 5400 rpm 2 mB cache 5 watt
maxtor 120 GB 7200 rpm 2 mB cache 8 watt (diamondmax plus 9 oid)

Ik heb nog meer resultaten van wat oude schijven (paar 100 mb schijf+3 GB+20 GB) maar die ben ik kwijt :/
Mja je kan niet alles hebben he :)
Pagina: 1