Ik moet voor mijn werk er vaak foto's bijsnijden die zijn geupload met een witte rand ergens... Kan dit ook automatisch door bv een PHP script icm GD bv?
En je geeft het antwoord eigenlijk zelf al.. GD is een erg mooie tool met PHP om foto's te bewerken en bij te snijden. Met een witte rand zal vanaf de buitenranden pixels moeten gaan bekijken..
Zijn ze echt 255, 255, 255... dan kun je makkelijk de overgang vinden en de foto bijsnijden.. als ze gescand zijn (dus hoge waarden, maar geen helder wit) dan zou je lager moeten gaat zitten met 250, 250, 250 ofso.
Schuin gescande foto's worden dan wel weer ff wat lastiger.
Zijn ze echt 255, 255, 255... dan kun je makkelijk de overgang vinden en de foto bijsnijden.. als ze gescand zijn (dus hoge waarden, maar geen helder wit) dan zou je lager moeten gaat zitten met 250, 250, 250 ofso.
Schuin gescande foto's worden dan wel weer ff wat lastiger.
Je zou ook in Photoshop een batch kunnen aanmaken die de foto trimmed op witte pixels? Of is dat geen optie? Die kun je ook uitvoeren op een complete directory, ben je zo klaar.
Tuurlijk kan dit ook, maar het vereist het downloaden van de bestanden, het bijwerken in photoshop en het weer uploaden.Michali schreef op 11 oktober 2004 @ 12:35:
Je zou ook in Photoshop een batch kunnen aanmaken die de foto trimmed op witte pixels? Of is dat geen optie? Die kun je ook uitvoeren op een complete directory, ben je zo klaar.
IMHO is het minder werk om een PHP scriptje een upload folder te laten door lopen.
"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005
Ik weet niet of je mogrify kunt gebruiken
Werkt prima
PHP:
1
| exec('/usr/bin/mogrify -crop 0x0 pad/'.$bestand); |
Werkt prima
[ Voor 8% gewijzigd door InZane op 11-10-2004 17:11 ]
Als ik zo ff de manual erbij pak dan is dit een crop vana positie 0x0. Hoe herkent die de witte pixels dan?InZane schreef op 11 oktober 2004 @ 17:11:
Ik weet niet of je mogrify kunt gebruiken
PHP:
1 exec('/usr/bin/mogrify -crop 0x0 pad/'.$bestand);
Werkt prima
Is de witte rand overal even breed? Dan kun je namelijk iets met imagecopy() proberen te doen in GD.
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
hitchhacker schreef op 11 oktober 2004 @ 17:13:
[...]
Als ik zo ff de manual erbij pak dan is dit een crop vana positie 0x0. Hoe herkent die de witte pixels dan?
Use -crop 0x0 to remove edges that are the background color. Omit the x and y offset to generate one or more subimages of a uniform size.
Ok...dat werkt idd tot op zekere hoogte...Soms laat hij een randje zitten.
Dan nog een vraagje: op sommige foto's staat een datum (van het toestel). Is dit ook automatisch te verwijderen?
Is het een layered bestandsformaat? Staat het in de marge, op het witte stuk? Als je op beide vragen met "nee" beantwoord, dan kan het wel, maar dat gaat je aan kwaliteit kosten. Ik heb eens een topic hierover gelezen, maar heb er zelf niet in gepost, dus die vind ik nooit meer terug.hitchhacker schreef op 11 oktober 2004 @ 18:50:
Ok...dat werkt idd tot op zekere hoogte...Soms laat hij een randje zitten.
Dan nog een vraagje: op sommige foto's staat een datum (van het toestel). Is dit ook automatisch te verwijderen?
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Hmm..dat is jammerNMe84 schreef op 11 oktober 2004 @ 19:00:
[...]
Is het een layered bestandsformaat? Staat het in de marge, op het witte stuk? Als je op beide vragen met "nee" beantwoord, dan kan het wel, maar dat gaat je aan kwaliteit kosten. Ik heb eens een topic hierover gelezen, maar heb er zelf niet in gepost, dus die vind ik nooit meer terug.
Als het in het beeld staat kun je proberen het weg te halen met een blur op die plek.. maar dan krijg je hetzelfde effect als op sommige televisiebeelden waar een logo is weggewerkt.
Meestal is het dan minder lelijk om de datum maar gewoon te laten staan.
je kan de datum toch ook wegcroppen?mullah schreef op 12 oktober 2004 @ 01:24:
Als het in het beeld staat kun je proberen het weg te halen met een blur op die plek.. maar dan krijg je hetzelfde effect als op sommige televisiebeelden waar een logo is weggewerkt.
Is ook een soort van kwaliteitsverlies he
In sommige gevallen is dat helemaal een ramp, omdat je dan misschien ook net een detail wat wel belangrijk is op de foto wegknipt.
MAar het kan natuurlijk wel
Maar weet niemand meer hoe dat automatisch kan? Welk topic dat was? En of dat scriptmatig kan? (bv in shell onder linux?)mullah schreef op 12 oktober 2004 @ 13:08:
[...]
Is ook een soort van kwaliteitsverlies he
In sommige gevallen is dat helemaal een ramp, omdat je dan misschien ook net een detail wat wel belangrijk is op de foto wegknipt.
MAar het kan natuurlijk wel
Pagina: 1