Wine/FreeBSD: Geen enkele configuratie lijkt te werken

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben nu al uren bezig met Wine onder FreeBSD. Elke configuratie levert nieuwe problemen op.

Wat wil ik? Wine met Internet Explorer 6 + FLASH en MS Office (97 of 2000).

Ik heb allerlei configuraties geprobeerd. Zowel een lege Windows-directory als een Windows-directory gevuld met een originele Windows 98 installatie.

Ik ben begonnen met Internet Explorer 6. DCOM98 installeren gaat prima. Vervolgens blijft de installatie van IE6 bij elke configuratie die ik heb geprobeerd bij 100% hangen. Ik heb de defualt configuratie van Wine geprobeerd en van verschillende howto's, waaronder deze: http://www.frankscorner.org/index.php?p=ie6

Elke howto is weer anders qua configuratie, maar niks werkt.

Wine doet ook bij eenvoudige experimenten al vreemd. Neem nou winver.exe, simpeler kun je het niet hebben.

Met "wine winver" wordt de buildin versie gedraaid. Ik rip winver.exe uit m'n win98 install, en ik draai het opnieuw. Wat gebeurt er "winevdm: can't exec 'C:\windows\winver.exe': error=21". Zelfde geldt voor winhelp.exe, maar notepad.exe gaat goed.

Ik rename winver.exe w.exe en het werkt!! Zou het iets te maken hebben met die build-ins? Ja, als ik winver.exe.so uit /usr/local/lib/wine haal dan werkt winver.exe ineens. Maar Wine blijft wel hangen als ik winver.exe heb afgesloten |:(
Wine hangt ook bij SOL.EXE na afsluiten. SOL.EXE heeft geen buildin-versie, die van Windows '98 draait uitstekend, maar Wine blijft er op hangen.

Zelfs met dit soort simpele dingetjes krijg ik al rariteiten. En dat in elke mogelijke config.

Wat is hier aan de hand?
Welke ervaringen hebben andere FreeBSD-gebruikers? Dit soort klachten kom ik nergens op internet tegen.
Ik ben het wat zat aan het worden na uren klooien :r En waarom gebruikt wine buildins van notepad.exe, regedit, winver, etc.. terwijl iedereen wel een Windows CD heeft? Maakt het alleen maar lastig.. :r :r :r

Wat mij ook niet duidelijk wordt is welke Windows versie ik het beste kan gebruiken. Overal kom ik 98 tegen, maar wordt 95 niet veel beter ondersteund?

Wat kan ik nu nog doen?

[ Voor 9% gewijzigd door SvMp op 10-10-2004 14:33 ]

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Welke versie van Wine gebruik je?

Zorg er iig eerst altijd voor dat je de nieuwste versie gebruikt.

Dat Wine builtins gebruikt, komt omdat de doelstelling van Wine is het draaien van Windows applicaties op andere OS'en zoals FreeBSD en Linux, zonder dat je per se een Windows installatie nodig hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Lethalis op 10-10-2004 17:13 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Lethalis schreef op 10 oktober 2004 @ 17:12:
Welke versie van Wine gebruik je?

Zorg er iig eerst altijd voor dat je de nieuwste versie gebruikt.

Dat Wine builtins gebruikt, komt omdat de doelstelling van Wine is het draaien van Windows applicaties op andere OS'en zoals FreeBSD en Linux, zonder dat je per se een Windows installatie nodig hebt.
Wine20040505. De meest recente voor FreeBSD, alles daarna zal niet werken, wat ook wordt gezegd door het ontwikkel-team.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
svdmeer schreef op 10 oktober 2004 @ 18:03:
[...]

Wine20040505. De meest recente voor FreeBSD, alles daarna zal niet werken, wat ook wordt gezegd door het ontwikkel-team.
Mja, dat is altijd een probleem als je FreeBSD gebruikt :/

Voor de rest schijnt het zo te zijn dat IE6 een oudere versie van Wine (20031212) nodig heeft:

http://bylands.dur.ac.uk/~mh/wine-ie/

Het script is alleen voor Linux, maar misschien kun je in de source kijken wat het allemaal doet en het op basis daarvan nog eens proberen.

Suc6.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.