Apple Experience PC gebruiker

Pagina: 1
Acties:

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 12:17
Bij Anandtech is een artikel verschenen over de ervaringen van een die-hard PC gebruiker die een maand lang een Apple heeft gebruikt:

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2232

het artikel is erg lang, maar wel leuk om te lezen hoe een PC gebruiker tegen een Apple aankijkt. Wat dat betreft kan ik dit bijna beter in WOS plaatsen :P.
Conclusie was:

[...]In the end, Apple has developed a very strong platform. OS X is quite possibly one of the best operating systems of its time and in many ways, is the best for what it does, and Apple's hardware leaves very little to be desired. But as always, the Apple platform is a tough sell to the mainstream for the reasons that I've already outlined. I took a chance and ended up pleasantly surprised. Maybe more PC users would be pleasantly surprised too - the problem is that even as a second machine, a Mac is an expensive proposition. Maybe instead of switch commercials, Apple should have poured that money into arranging 30-day trials of G5s for PC users. They would've probably gotten more converts that way.

[ Voor 4% gewijzigd door Jack Flushell op 10-10-2004 14:17 ]

Verwijderd

Interessant, ga het zeker eens lezen als ik tijd heb. Op zich ben ik wel overtuigd van de kwaliteiten van OS X/Apple, maar ik blijf het te duur vinden... Misschien als ik later nog eens een goede baan heb :P

Verwijderd

wow dat is een enorm artikel!
ik print het ff uit en ga eens lekker zitten lezen :)

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Ik heb al de tussen conclussie's gelezen van hem. Hij had geloof ik ook een wekelijkse collumn hierover. Vond het altijd wel zeer interresant, ben wel zeer benieuwd naar de eind uitslag eigenlijk, ook al is het een beejte verklapt al hier. ;)

kleurbleur.nl

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:33

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik kan mij erg vinden in de positieve en negatieve punten die hij opnoemt en die ik als voormalig pc-only gebruiker ook heb gemerkt, behalve dan het word verhaal, word werkt prima wat mij betreft.

Prijs/performance is een van die mindere punten, wat ook hij benadrukt: je hebt gewoon een snellere PC voor de helft van het geld. Ik heb persoonlijk die andere helft er voor over om eens een keertje een G5 aan mijn 22" IIyama crt te hangen, maar echt rationeel te verantwoorden is het niet helemaal.

Misschien had deze persoon nog even mogen promoten dat het hele veiligheidsverhaal een stuk minder speeld voor de mac (geen virussen / spyware en geen virusscanners nodig). Maar blijkbaar was dat voor deze persoon niet zo van belang.

[ Voor 27% gewijzigd door Q op 10-10-2004 19:12 ]

• daniëlpunt
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Ik zal de link even naar m'n pa mailen. Misschien overtuigd dit hem om een G5 te kopen :P

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Leuk (lang) stuk idd, maar toch blijf ik er bij niet al teveel mensen over te halen naar de Mac te stappen. Hoe meer pc-zielen hoe meer meuk en ongein er op het OS X platform verschijnt.
Daarom vind ik het goed dat hij zijn conclusie een beetje in het midden laat liggen en niet met zo'n persuassief stuk komt :)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Hoe meer pc-zielen hoe meer meuk en ongein er op het OS X platform verschijnt.
Hoe langer die mentaliteit blijft hangen, hoe meer mensen afgestoten worden door de Mac community, hoe moeilijker Apple het krijgt in de toekomst.

Het artikel komt mij heel bekend voor. Begin dit jaar kon ik zelf voor het eerst iedere dag gebruik maken van een Mac. Wat was dat wennen, alles was anders, alles stond op een andere plek.

Geef het even tijd, leer de unieke features (Exposé :9) kennen en leert de shortcuts/hotkeys zoals deze, dan is echt een geweldig OS. Dat in combinatie met goede software, prima oplossing.

Misschien dat dat inderdaad iets zou zijn. Huur-Macs of Mac-introductie-dagen, het laatste gebeurd al binnen de Linux community. Misschien dat dat een hoop vooroordelen weg zou nemen.

Verwijderd

Hydraulik-Phunk schreef op 10 oktober 2004 @ 20:05:
Leuk (lang) stuk idd, maar toch blijf ik er bij niet al teveel mensen over te halen naar de Mac te stappen. Hoe meer pc-zielen hoe meer meuk en ongein er op het OS X platform verschijnt.
Daarom vind ik het goed dat hij zijn conclusie een beetje in het midden laat liggen en niet met zo'n persuassief stuk komt :)
Hmm, ik zou het wel fijn vinden als het over een tijd(je) Apple 40% van de markt zou hebben.
Ik gun het ze gewoon, hun verzinnen alles en MS heeft het allemaal slecht gestolen. ze hebben het wel verdient.

Wie het laatst lacht, lacht het best. dit gaat waarschijnlijk voor Apple ook op :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 20:40:
[...]

Hmm, ik zou het wel fijn vinden als het over een tijd(je) Apple 40% van de markt zou hebben.
Ik gun het ze gewoon, hun verzinnen alles en MS heeft het allemaal slecht gestolen. ze hebben het wel verdient.

Wie het laatst lacht, lacht het best. dit gaat waarschijnlijk voor Apple ook op :)
laten we het hopen >:)

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 20:40:
[...]

Dan is het natuurlijk beetje fout he, die laatste zin. Apple lachte als eerste, en niet zo'n klein beetje ook. Microsoft was maar een developer voor de Mac in het begin.

Denk wel dat Apple het verdient hoor daar niet van. ;)

kleurbleur.nl

• Q

Q

Hydraulik-Phunk schreef op 10 oktober 2004 @ 20:05:
Pfff, onzin: meer mensen -> meer productie -> vollume voordeel door massaproductie-> prijzen naar beneden.

Ik vraag mij heel erg af waarom we ondanks de niet geringe gebruikersgroep nog steeds geen mac-worm mac-spyware of een mac-virus hebben. Als je ergens wel de krant mee kan halen is het dat wel: je bent de eerste. Volgens mij is linux nog meer verspreid en ook Linux kent geen spy-ware en virusmeuk. Kortom: ik voorzie geen problemen vanwege de security architectuur van dit platform en verwelkom iedere overstapper met gespreide armen uit puur eigenbelang: lagere kosten, meer software (bijv een port van tag&rename) etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 10-10-2004 21:51 ]

Verwijderd

ik denk dat er gewoon geen 1 maccer is die zijn mede macces een virus aan wil doen :D

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Tuurlijk, een groter marktaandeel zal erg veel voordelen hebben, maar die zijn voor mij niet relevant.
De prijs is voor mij niet echt een probleem, en ik ga juist (deels) voor het unicum dat Apple biedt. Iets anders dan de rest (98% dus).

Gaat Apple echt een aandeel van 40% vertegenwoordigen ben ik er zeker van dat er een overvloed aan rommel op 't podium verschijnt. Een Bonzibuddy, spyware etc. Daar kan je niet omheen. Waar mensen zijn is commercie, en commercie = irritant voor een groot deel op computergebied. (In de zin van ad's e.d. dus).

Apple heeft inderdaad een boel noviteiten, maar kan zelf ook aardig ordinair uit de hoek komen.
Neem Konfabulator en Dashboard, nuff said.
Het MS concern is ook behoorlijk goed in dingen verzinnen hoor, zij het op een wat andere wijze dan Apple en is de uitvoering jammer genoeg wat minder soms.

Ik gun ze dus wel een groter marktaandeel, maar is het nodig ? Steve rijdt al in een dikke auto en de Mac community is als een stel geile honden in een fokkennel. Er zou inderdaad wat meer specifieke software beschikbaar mogen zijn, maar die komt met de tijd wel.
De software die verschijnt is vaak wel erg uitgekient en vaak vrij zwaar onderhevig aan doorontwikkeling. (Toegeven aan eisen/ideeen van gebruikers.)

Ik zie het zo; Apple is een ambachtelijk bedrijf in zekere zin, neem je een bedrijf als Sony is dat een stuk minder. Kwaliteit en design gaat achteruit in mijn ogen. Omdat het voor een breed publiek toegankelijk moet zijn. Maar ik heb niet de smaak van Anita en Tjeerd met een grenenhouten interieur waar een glimmende Sjoonie moet blinken.
Ik ben dus bang dat met de komst van hogere productieaantallen kwaliteit achteruit gaat en service daarin meegaat.

Laat ze maar lekker klein blijven. Een Ferrari voor €20.000 is ook niks meer dan een Opel Astra.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Ik zit al daaagen te zoeken naar zo'n artikel, dus heel erg veel dank @ TS!!!
_/-\o_

[edit] Elders op t.net te vinden:
http://www.stonecold128.com/mfac.wmv
Dit is gewoon meesterlijk hilarisch!

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2004 22:14 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mwaha.. vet filmpje :) Wel dikke onzin, maar toch stoer :)

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Eerlijkheidshalve moet ik wel een link geven van eenzelfde figuur die ruim een jaar een Power Mac G4 heeft gebruikt: http://www.mikeshardware.com/apple/switch.html

Hij vond het inderdaad ook prima en prettig en gewoon goed in elkaar zetten, maar het beperkte hem toch in bepaalde taken van zijn werk. Laatste bericht: 04-16-03 ( towel toss )

Dat is natuurlijk jammer, maar ik denk dat ook dat voorkomt en ook zeker gemeld moet worden in een topic als dit.

Ik zelf gebruik nu zo'n anderhalve maand een Mac, naar tevredenheid over de hardware mag ik wel zeggen. Iets minder ben ik gecharmeerd van de software die je allemaal apart mag gaan kopen... Ik ben te verwend met Free Software.
Binnenkort gaat er Linux op. De Mac heb ik dan ook niet gekocht vanwege het OS, maar vanwege de hardware die (Microsoft-) DRM-vrij is en naar mijn mening beter in elkaar zit dan op het PC platform.

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

• Q

Q

AntiChris schreef op 12 oktober 2004 @ 12:32:
Eerlijkheidshalve moet ik wel een link geven van eenzelfde figuur die ruim een jaar een Power Mac G4 heeft gebruikt: http://www.mikeshardware.com/apple/switch.html

Hij vond het inderdaad ook prima en prettig en gewoon goed in elkaar zetten, maar het beperkte hem toch in bepaalde taken van zijn werk. Laatste bericht: 04-16-03 ( towel toss )

Dat is natuurlijk jammer, maar ik denk dat ook dat voorkomt en ook zeker gemeld moet worden in een topic als dit.

Ik zelf gebruik nu zo'n anderhalve maand een Mac, naar tevredenheid over de hardware mag ik wel zeggen. Iets minder ben ik gecharmeerd van de software die je allemaal apart mag gaan kopen... Ik ben te verwend met Free Software.
Binnenkort gaat er Linux op. De Mac heb ik dan ook niet gekocht vanwege het OS, maar vanwege de hardware die (Microsoft-) DRM-vrij is en naar mijn mening beter in elkaar zit dan op het PC platform.
Het heeft betrekking op een oude versie van OS X en het lijkt op een hardware probleem waarom hij er mee is gestopt. Ik vind het weinig waarde hebben.

Verwijderd

Over enkele weken zal ik mijn bevindingen hier plaatsen :)

Ik sta op het punt om mijn eerste Mac te krijgen, werk al een jaar of 10 met x86 PC's, dus mij benieuwen hoe ik Mac OS zal ervaren :)

Hier een goede site die de verschillen tussen Windows XP en Mac OS X zo objectief mogelijk probeert te vergelijken en met een score systeem aan geeft welk OS waar beter in is volgens zijn eigen bevindingen: http://www.xvsxp.com

(Bij elke score kan je ook een lap tekst vinden met de uitleg hoe hij op die score gekomen is)

Verwijderd

AntiChris schreef op 12 oktober 2004 @ 12:32:
...
Iets minder ben ik gecharmeerd van de software die je allemaal apart mag gaan kopen...
Dat hangt ervanaf. Bij de iBook bvb zit toch ook standaard Mac OS X?! Bij een gewone desktop pc ook. 't Is pas als je zelf dingen gaat tweaken en samenstellen dat je een apart OS moet kopen (of een gratis *nix versie downen). Wees blij dat je de kans krijgt het apart te kopen, want anders werd je verplicht het bij de aankoop van je pc erbij te kopen, je betaald dan gewoon meer, of je er dan een gratis linux versie op zet of niet.

Tenzij je het hebt over de software in het OS? Daar gaat het zelfde verhaal bij op. Hoe meer software er inbegrepen zit, hoe meer je betaalt (bij een commercieel pakket).

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 16:09:
[...]

Dat hangt ervanaf. Bij de iBook bvb zit toch ook standaard Mac OS X?! Bij een gewone desktop pc ook. 't Is pas als je zelf dingen gaat tweaken en samenstellen dat je een apart OS moet kopen (of een gratis *nix versie downen). Wees blij dat je de kans krijgt het apart te kopen, want anders werd je verplicht het bij de aankoop van je pc erbij te kopen, je betaald dan gewoon meer, of je er dan een gratis linux versie op zet of niet.

Tenzij je het hebt over de software in het OS? Daar gaat het zelfde verhaal bij op. Hoe meer software er inbegrepen zit, hoe meer je betaalt (bij een commercieel pakket).
Volgens mij bedoelt hij dat hij nieuwe licenties voor z'n Windows-software moet kopen. Dat is natuurlijk een non-argument, want daar kan Apple niks aan doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 13:54:
Over enkele weken zal ik mijn bevindingen hier plaatsen :)

Ik sta op het punt om mijn eerste Mac te krijgen, werk al een jaar of 10 met x86 PC's, dus mij benieuwen hoe ik Mac OS zal ervaren :)

Hier een goede site die de verschillen tussen Windows XP en Mac OS X zo objectief mogelijk probeert te vergelijken en met een score systeem aan geeft welk OS waar beter in is volgens zijn eigen bevindingen: http://www.xvsxp.com

(Bij elke score kan je ook een lap tekst vinden met de uitleg hoe hij op die score gekomen is)
Me too, overmogen koop ik m'n iBook :)

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Bigs schreef op 12 oktober 2004 @ 17:15:
[...]

Volgens mij bedoelt hij dat hij nieuwe licenties voor z'n Windows-software moet kopen. Dat is natuurlijk een non-argument, want daar kan Apple niks aan doen.
Nee, dat bedoel ik helemaal niet. Ik bedoel dat ik verwend ben met Free Software, maar dat is nou eenmaal niet mooi integreerbaar met OS X (X11 en Gtk/Qt blijft behelpen). Windows heb ik al jaren niet meer gebruikt en licenties heb ik dan verder ook niet.

Daar kan Apple ook inderdaad niets aan doen, maar dat was ook het punt niet van de discussie.

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 12:17
Verwijderd schreef op 11 oktober 2004 @ 22:13:
Ik zit al daaagen te zoeken naar zo'n artikel, dus heel erg veel dank @ TS!!!
_/-\o_

[edit] Elders op t.net te vinden:
http://www.stonecold128.com/mfac.wmv
Dit is gewoon meesterlijk hilarisch!
No thanx :)

-x-x-x-x-x-

Ik heb het nu _helemaal_ gelezen en ik heb het gevoel dat Anand toch tevredener is over zijn x86@Windows dan over OSX. het kan natuurlijk liggen aan het feit dat hij een PC-gebruiker was, mar hij komt toch wel met goeie argumenten. Bijvoorbeeld dat de standaard browser in OSX veeeel langzamer rendert dan in Windows en dar FireFox dat op dit platform maar ten dele oplost. Ik zou dat zelf nogal vervelend vinden als ik vanaf Windows kwam. Hij geeft ook wel wat dingen in het voordeel van OSX, maar mijn gevoel zegt toch meer Windows (zelfs qua stabiliteit maakt het niet veel uit tegenwoordig).

Verwijderd

Jack Flushell:

Qua stabiliteit maakt het meestal inderdaad geen verschil als je een pc neemt met harmonieuze hardware tov een Apple. Apple heeft altijd het voordeel dat de hardware goed samenwerkt, omdat het zo uitgekozen en geassembleerd is. Bij de pc heb je vaak conflicten met OS/driver/hardware (alle combinaties daarmee), omdat hardware in Chinatown is gemaakt (of gewoon niet goed samenwerkt).
Dus als je een goed stabiel pc systeem vergelijkt met een Apple systeem gaat de vergelijking op, maar spijtig genoeg is er nog een relatief groot deel vd pc system dat niet compatibel is ivm onderliggende hardware.

Even wat anders:
Het is trouwens bij de pc slechts sinds kort dat het aankopen van een totaalsysteem goedkoper uit kan komen dan wanneer je losse onderdelen koopt. Nu kan je al snel voor 600€ een voorgebouwd systeem krijgen, terwijl je 7 a 800€ kwijt bent als je het zelf samenstelt.
Bij de Mac zijn er sowieso enkel totaalsystemen. Hierdoor zou de prijs dan lager moeten liggen (omdat er meer gebruikers het kopen), maar spijtig genoeg is de Apple markt niet groot genoeg om de prijzen te kunnen laten dalen.

/me wordt ongeduldig (morgen naar de winkel voor m'n iBook :D)

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
ben nu bijna op de helft van de apple experience review en ik moet zeggen dat die gozer (Anand Lal Shimpi) best openminded overkomt. Hij is tot nu toe heel erg positief over OSX. Ietjes minder tevreden over de hardware maar dat vind ik wel begrijpelijk. radeon 9600 in een top of the line system vind ik ook een beetje magertjes.

Ik moet nu weg maar ben erg benieuwd naar de rest van zijn bevindingen. Leuke review

Assume there are no rules and it's one big free for all

Pagina: 1