DDR 400 CAS2 vs DDR2 667 CAS4?

Pagina: 1
Acties:

• snek_one
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-05-2025
Beste mensen, ik ben sinds dit weekend bezitter van een leuke nieuw Asus bordje.
De P5GDC-V met support voor Dual-DDR en Dual-DDR2, socket 775 met P4 3GHz [530]

Nou ken ik al wat mensen met extreme systemen, die draaien allemaal CAS2 400MHz maar omdat ik nu de kans krijg om gebruik te maken van DDR2 ben ik erg benieuwd wat beter presteert...

Het kost allebij goud geld, dus daar moeten we maar ff niet aan denken..
Laat dat geheel buiten beschouwing dus..

Kan iemand mij vertellen of er hier veel verschil in zit?
Dat CAS4 van DDR2-667 vind ik persoonlijk een beetje eng...
Is het anders misschien beter om CAS3 DDR2-553 te kiezen?
Uiteindelijk wil ik ook gaan OC-en want dit bord heeft zo veel oc opties.. heerlijk!

Hopelijk is er hier iemand met een zelfde soort bord die het zou kunnen testen?
Het voornaamste voor mij is dat programma's snel starten en dat ik veel tegelijk kan draaien... Spellen komen als laatste, toch nog geen videokaart op dit moment..
(Wordt er later eentje van de x700 serie denk ik..)

..::[ Bass for Breakfast ]::..

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier wordt ook getest met DDRII 533MHz, waarbij de prestaties een beetje tegenvallen.
De hogere kloksnelheid maakt de performancepenalty veroorzaakt door de hogere latencies echter slechts gedeeltelijk goed. Het echte voordeel van DDR2 boven DDR1 zal waarschijnlijk pas blijken bij nog hogere snelheden. Op het moment is DDR1 qua performance minstens gelijkwaardig.
De algemene performancewinst door wat extra geheugenbandbreedte valt ook helaas wel mee. In deze review testen ze dit, en geven ze aan dat wat extra snelheid weinig effect heeft in de praktijk. Hetzeflde geldt voor de CAS latencies; in theorie kan het voor ~ 12% performancewinst zorgen, maar in de praktijk is er weinig van te merken. Het verschil qua prestaties is dan ook niet enorm groot in de benchamrks.
As you can see, DDR2 is still in its infancy and isn’t too exciting at this point. None of the manufacturers have had the time or experience necessary to tweak their designs for lower latency operation or faster clock speeds out of the gate, but no one is doubting that these features will come to market over time. Right now, it appears that these manufacturers are just trying to get sufficient quantities out the door and to make sure they are stable, which is a noble goal to have for a first generation technology.
Gewoon de CAS3 reepjes met DDR2 533MHz lijkt me dan wel voldoende, als je al beslist hebt niet voor DDR1 te gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Laurent op 10-10-2004 13:18 ]

• snek_one
Ah, bedankt voor de link, die had ik nog niet gevonden..
Wat wel zo is, is dat de 667MHz chips er niet tussen staan en degenen die op 600MHz draaien in deze test op CAS5 staan....

Want 667MHz @ CAS4 bestaat wel al van o.a. Corsair:
TWIN2X1024-5400C4 / XMS2-5400 / 1024MB / 4-4-4-12 / 2x240 DIMM / Black XMS2

Een echt goede vergelijking is het dus niet met betrekking tot mijn vraag..

En die tweakers test vind ik helemaal een rare vergelijking..
Een AMD64 3.8+ DDR-466 (3-4-4-8) tegen een P4 3.6 DDR2-553 waarvan de CAS latencies niet worden aangeven...

En dan als conclusie dat de amd64 hoger scoort hehehe, zo kan ik het ook ja..
Hadden ze beter twee van 3.0 kunnen nemen, want die bestaan allebij en zijn niet te duur..

-----------------------------
Even een extra opmerking, ik zit nu te kijken naar de 2x512MB TwinMos setjes, die zijn maar 160 euro! Voor die prijs is het misschien mogelijk om gebruik te maken van mijn 2xDual controller... dus 4x512MB TwinMos @ CAS2 zou ook een goede optie zijn denk ik...

review over de dimmetjes vond ik HIER @ tweakers

Want ik denk dan dat ik meer profijt zou hebben van 4x512 DDR 400 in 2xDual Channel modus als 2x512 DDR2 553 / 667 in Dual Channel DDR2.. voor dezelfde prijs.

Alleen moet ik dan weer overwegen hoever ze te oc-en vallen die TwinMos, zo te zien aan de review en opmerkingen zijn het erg goede dimms voor de prijs..

[ Voor 85% gewijzigd door snek_one op 10-10-2004 14:20 ]

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
@snek one

Heb jij je systeem kunnen booten zonder videokaart? heb namelijk nog geen pci-xpress kaart (duurt nog tot 2-11) maar wilde alvast testen? Mijn systeem boot niet zonder kaart...ook niet met een normale pci-videokaart. Jij de jouwe al wel aan de praat gekregen?

• snek_one
ja hoor geen probleem..

er zit een ingebouwde videokaart in, als je dat misschien niet had gezien..
hier heb ik voor gekozen omdat ik idd ook nog geen PCI-Express kaart heb en wil wachten op de nieuwe x700 serie van ati..

ik heb een optie in mijn bios zitten om aan te geven hoe hij als eerste naar de vga kaart(en) zoekt... als eerste probeert hij standaard volgens mij PCI-Express, als hij die niet vindt gaat hij verder met de onboard...

als je met pci wil werken dan moet je deze instelling dus veranderen, maar hoe doe je dat als je niets ziet?? ;)

heb je precies hetzelfde mobo?
anders kan ik misschien wel de stappen opschrijven zodat je het blind kan doen?
voor mijn part met foto's erbij lol...

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-05 07:53
Ik kan wat advies van jullie gebruiken, want weet nog niet zeker of ik het geheugen gedoe allemaal begrijp. Heb net een Shuttle SD11G5 bestelt samen met een Pentium M 760 2,0 GHz cpu. Snel en stil en ik heb uiteraard ook geheugen besteld.

Nog niet alles is in voorraad en kan dus mijn bestelling veranderen. De pentium M heeft zijn voordelen en nadelen. 1 Nadeel is de geheugenbandbreedte tov de AMDtjes en de Pentium 775 sockets, die is aanzienlijk lager.

Ik heb momenteel een setje Crucial Ballistix DDR2 PC2-4200 met 3-3-3-10 bestelt. Nu heb ik hier een paar vragen over:
- Is dit zinvol, aangezien de pentium M minder presteert in geheugen bandbreedte tests die ik zo op internet lees? (voorbeeld) Of kan ik net zo goed iets goedkopers bestellen, zoals 'standaard' crucial geheugen?
- Mocht het wel zinvol zijn, is het dan niet beter om bijv DDR2-533 of DDr-667 te nemen met een hogere CAS Latency zoals 4 of 5?

Alvast bedankt
Pagina: 1