Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nut van zuigende ventilatoren in een computerbehuizing

Pagina: 1
Acties:

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:39

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Topicstarter
Ik vraag me af wat het nut van zuigende ventilatoren in een computerbehuizing is. Ik wil een computerkast maken waar ik 3 systemen (zonder de behuizing) wil plaatsen, en op de planning heb ik rekening gehouden met 2 zuigende ventilatoren (bovenin de kast om de luchtstroom naar buiten te begeleiden).
Maar nu vraag ik me af of dit wel nut heeft, of een eenvoudige gleuf in de kast niet voldoende zal zijn om de warme lucht naar buiten te geleiden.

Voor de beeldvorming: ik wil een kast maken in de vorm van een kubus van 80 bij 80 bij 80 centimeter. In 1 zijde wil ik onderin 4 12 cm ventilatoren plaatsen die ingaande lucht verzorgen. In de planning had ik bovenop op de tegenovergestelde hoek 2 12 cm zuigende ventilatoren geplaatst.

Hier kon uw advertentie staan

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het nut ervan is om ervoor te zorgen dat er airflow gecreeerd wordt zodat de lucht niet blijft hangen.
De lucht zal anders nagenoeg stil staan, wat betekend dat de warmte niet wegkan, zodra er wat airflow komt zal de warme lucht afgevoerd worden en zal er koelere lucht worden aangevoerd.

Verwijderd

Neem de CME Faq: airflow eens door :)
Geen flow = hittecumulatie ;(

Als je onderin 4x120x120 fans hebt, is er minstens 57600mm2 aan luchtopening nodig (liever meer).

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2004 13:15 ]

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 10 oktober 2004 @ 12:55:
Het nut ervan is om ervoor te zorgen dat er airflow gecreeerd wordt zodat de lucht niet blijft hangen.
De lucht zal anders nagenoeg stil staan, wat betekend dat de warmte niet wegkan, zodra er wat airflow komt zal de warme lucht afgevoerd worden en zal er koelere lucht worden aangevoerd.
ook met 4 12 cm ventilatoren die onderin de kast lucht erin persen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nitroglycerine schreef op 10 oktober 2004 @ 12:56:
[...]

ook met 4 12 cm ventilatoren die onderin de kast lucht erin persen?
Dan zal er natuurlijk wel de nodige airflow zijn, maar warme lucht blijft over het algemeen gewoon bovenin ergens hangen. Een stel extra fans om de lucht eruit te blazen zul je zeker merken.

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 10 oktober 2004 @ 12:58:
[...]

Dan zal er natuurlijk wel de nodige airflow zijn, maar warme lucht blijft over het algemeen gewoon bovenin ergens hangen. Een stel extra fans om de lucht eruit te blazen zul je zeker merken.
Ok, bedankt!

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:28
Als de kracht van de intake fans groot genoeg is heb je genoeg aan een rooster boven achter om de warme lucht te laten ontsnappen. Scheelt gelijk in dB's en mA's.
('zuigen' is ook maar relatief: van binnen of van buiten gezien)

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Pagina: 1