Thuis-administratie digitaliseren.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.831 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben bezig met een plan om mijn administratie en andere zaken te digitaliseren, dus in te scannen. Het plan is nu om elk binnengekomen document, en alle reeds binnengekomen documenten te scannen en op de pc op te slaan in een bepaald formaat. Hierbij denk ik ook aan facturen, polisbladen, contracten, loonstrookjes.

Ik ben al bezig geweest met Office 2003 document scanning. Daarbij wordt het document gescand, ge-OCR'd en opgeslagen, in TIFF of in MDI (eigen formaat Microsoft). Ook heb ik geknoeid met Omnipage pro 14, die kan scannen en OCR'en in PDF formaat. Feit is dat ik de teksten van de documenten

Het punt is nu dat ik de bestanden:

zo klein mogelijk wil hebben (tbv opslag op CD / DVD, of opslag on-line), maar toch een goede kwaliteit (evt printen!)
Het TIFF formaat heeft verschillende compressiemethoden; ongecomprimeerd zijn het erg grote en logge bestanden, sterk gecomprimeerd zijn de bestanden niet altijd meer compatible met bepaalde viewers. MDI is veel kleiner, maar

ook over 10 jaar nog wil kunnen bekijken (nadruk op bestandsformaat)
Van TIFF weet ik dat het al vrij lang bestaat, en waarschijnlijk ook wel even mee zal gaan. MDI ken ik nog maar net, en aangezien het alleen door Microsoft gebruikt wordt, ben ik hier een beetje huiverig voor. Stel dat ze volgend jaar een ander formaat gebruiken? Dan kun je hier weinig meer mee, en kun je je bestanden allemaal opnieuw scannen / converteren.
PDF is hierbij volgens mij een stuk gestandaardiseerder, en zal vast nog een lang leven beschoren zijn.

wil kunnen doorzoeken met een eenvoudig programmaatje
MDI en TIFF bestanden kunnen, als ze geOCR'd zijn. Eenvoudig worden doorzocht met de standaard zoekfunctie van Windows (woorden binnen bestand). Werkt snel, eenvoudig, en betrouwbaar. PDF's doorzoeken kun je, zover ik weet, alleen met Adobe's eigen Acrobat. Daarvoor moet je het programma opstarten, en de zoekfunctie opzoeken. Duurt best lang (vooral programma opstarten), en niet heel handig.

wil kunnen versturen, zodat anderen ze ook kunnen openen met een eenvoudige viewer
Van MDI formaat weet ik dat lang niet iedereen ze kan openen. Voor de paar keer dat ik iets wil versturen, is dit wel nodig. PDF is veel algemener bekend, alleen vraag ik me af of iedereen Acrobat Reader op de pc heeft staan.

Verder nog wat dingen; de mappenstructuur van de bestanden is ook wel belangrijk voor het overzicht. Je kunt uiteindelijk wel zoeken, maar een handige structuur is ook wel handig. Iemand tips?

Ik vraag me af of hier mensen zijn die zich in deze materie hebben verdiept, en iets soortgelijks hebben gedaan. Ik ben dus eigenlijk niet op zoek naar een compleet document management systeem, maar ervaringen van mensen met bestandsformaten, compressiemethoden en de bijbehorende kwaliteit.

(ik weet niet of deze in het goede subforum staat, anders moet ie maar verplaatst naar W&G ofzo). Het draait dacht ik om software hoofdzakelijk...

Verwijderd

Je kunt wellicht ook nog tussen de verschillende formaten converteren?
Je kunt aardig wat type documenten naar PDF converteren en mocht iemand Acrobat Reader niet op zijn pc hebben staan, kun je ook een PDF weer converteren naar een afbeelding (JPG).

Verder heb ik hier zelf ook eens aan zitten denken, maar niet elke instantie accepteerd een uitgeprinte versie van een ingescande factuur, bijv. voor declaraties heb je vaak de originele factuur nodig, ok die heb je dan al in je eigen administratie zitten, maar bij garantie van 't een of ander vragen ze ook vaak de originele factuur en als je die dan niet meer hebt ben je de l*l.

Daarnaast heb ik wel eens gehoord van Xerox Docuware (niet gratis), dat in bedrijven word gebruikt om facturen e.d. in te scannen en op te slaan in een database.

• koelkast
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 11:40:
Je kunt wellicht ook nog tussen de verschillende formaten converteren?
Je kunt aardig wat type documenten naar PDF converteren en mocht iemand Acrobat Reader niet op zijn pc hebben staan, kun je ook een PDF weer converteren naar een afbeelding (JPG).
Dat vind ik behoorlijk lastig, want dan moet je alsnog weer converteren. En vooraf weet je niet of iemand Acrobat Reader op z'n pc heeft staan. Ik vraag me trouwens af wel % van de normale consument AR op z'n pc heeft staan?
Verder heb ik hier zelf ook eens aan zitten denken, maar niet elke instantie accepteerd een uitgeprinte versie van een ingescande factuur, bijv. voor declaraties heb je vaak de originele factuur nodig, ok die heb je dan al in je eigen administratie zitten, maar bij garantie van 't een of ander vragen ze ook vaak de originele factuur en als je die dan niet meer hebt ben je de l*l.
Ik zal ze wel bewaren hoor, maar dan niet in een map op de boekenplank, maar op zolder of in een grote inbouwkast ofzo. Dat hij nog wel vindbaar is, maar niet in de weg staat....
Daarnaast heb ik wel eens gehoord van Xerox Docuware (niet gratis), dat in bedrijven word gebruikt om facturen e.d. in te scannen en op te slaan in een database.
Juist, en dat soort oplossingen zijn erg duur, en een beetje overdone voor mij. Heb je ook weer een server voor nodig etc..

• cablerichy935
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05-2022

cablerichy935

there is more 2 come

Ik ben van mening dat AR goed werkt, en die kun je gewoon gratis downloaden http://www.adobe.nl/products/acrobat/readstep2.html dus dat moet geen probleem zijn , die kun je oog gewoon op een cd/dvd zetten (de downloaded bestand)
koelkast schreef op 10 oktober 2004 @ 11:56:
Ik zal ze wel bewaren hoor, maar dan niet in een map op de boekenplank, maar op zolder of in een grote inbouwkast ofzo. Dat hij nog wel vindbaar is, maar niet in de weg staat....
dat zou ik dus wel doen, goed opbergen, maar wel dat je het zo terug kan vinden 8)7
Ik heb het ook gedaan met mijn papieren, en foto's, denk aan negatieven, die zijn echt onvervangbaar (die staan ook bij mij in een kluis).

wie als laatste lacht,......snapt de grap niet!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:47

Boss

+1 Overgewaardeerd

Als je maar geen officiele documenen alleen maar digitaal gaat bewaren! Voor de belastingdienst moet je alles nl gewoon analoog houden, ook van je prive administratie!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 11:23

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Vergeet 1 ding niet: dit gaat je heel wat tijd kosten. Uiteraard het initiële opzetten maar ook vanaf dat moment alle binnenkomende post. Onderschat dit niet.
PDF vind ik de methode om het op te slaan (zie ook reactie van cablerichy).
Verder: leg die cd/dvd/removable hdd NIET thuis neer. Wij hebben onze (belangrijkste) documenten gekopieerd (had ook digitaal gekund) en juist buitenshuis opgeslagen. Het feit dat er thuis iets kan gebeuren (brand, diefstal, etc) heeft ons doen besluiten om het elders op te slaan... heb je altijd een kopie 'bij de hand'.

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:34

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Ik moet zeggen dat ik exact hetzelfde doe.
Alle binnenkomende documenten sla ik op, op mijn pc.
Ik scan ze in en sla ze op via eDoc printer Pro in PDF formaat.
PDF is gewoon algemeen in gebruik en iedereen heeft Acrobat Reader wel op de pc staan, dus als je snel een document wilt doorsturen is PDF het meest gemakkelijke formaat.

Tja mappen structuur.... nooit echt over nagedacht. Gewoon 1 keer een logische structuur gekozen. en tot nu toe kan ik alles terug vinden. ;)

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• sikko.info
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-03 13:57
hmm, dat probleem met het terugvinden lijkt me zo op te lossen, je geeft hem ook een nummer, net zoals in docuware, en gooit dan klappers met codes als "2003-001 tot 500" op zolder. verder is het dan ook niet meer belangrijk meer wat het is, je gooit gewoon alle papieren op een hoop, en de software sorteert ze dan wel op soort.

Ik ben overigens wel heel erg geinteresseerd in de oplossing die je vindt, ik probeer zo namelijk een generiek (persoonlijk document-management) systeem op te zetten dat ik klik-klaar kan aanbieden aan anderen (GPL). Meer mensen die er interesse in hebben om hieraan mee te werken?

Reprap: Maak je eigen spullen met je eigen printer! kijk op http://ikmaak.nl voor meer info.

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-12-2025

Scharnout

Meuk

Boss schreef op 10 oktober 2004 @ 13:21:
Als je maar geen officiele documenen alleen maar digitaal gaat bewaren! Voor de belastingdienst moet je alles nl gewoon analoog houden, ook van je prive administratie!
U gaat niet door voor de koelkast :+

Vanaf 1 januari maakt het de belastingdienst niet meer uit in welk formaat je (in ieder geval voor facturen) je het document aanbiedt of bewaard. Als je het bij controle maar kan overleggen. Dus als je een systeem bedenkt waarbij zelfs een belastinginspecteur alles kan vinden zit je wat dat betreft safe hoor.

Officiele aktes over overeenkomsten zou ik wel origineel blijven bewaren

And Bob's your uncle ...

Verwijderd

Is opslaan als RTF niet een optie. Dit formaat is door veel systemen te lezen.

• OkselFris

OkselFris

Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 20:54:
Is opslaan als RTF niet een optie. Dit formaat is door veel systemen te lezen.
Volgens mij moet je dan via scannen met OCR functie.
Waarom al die moeite en kans op fouten?

Stel je hebt een PDF printer.
Je scant hem dan gewoon in als Document met text en plaatjes als een image.
en output op de PDF printer.
Je hebt dan altijd een exacte copy van het document en je ontwijkt het OCR, want een document gescand mbv OCR moet je altijd weer controleren.

• Dennis
  • Laatst online: 09:05
Het meest geschikt hiervoor is een PDF writer. HP heeft een soort scanner die direct kan opslaan in PDF formaat. Nadeel is wel de prijs, die ligt rond de 2000 euro bij mijn weten.

Overigens vind ik PDF het beste formaat hiervoor. Het is een standaard, iedereen kan het lezen en het is gemakkelijk vanuit elk programma om te zetten.

• OkselFris

OkselFris

Dennis schreef op 11 oktober 2004 @ 00:30:
Het meest geschikt hiervoor is een PDF writer. HP heeft een soort scanner die direct kan opslaan in PDF formaat. Nadeel is wel de prijs, die ligt rond de 2000 euro bij mijn weten.
Nja voor een paar tientjes heb je een PDF printer. als eDoc printer Pro of het iets duurdere Adobe Elements.
PDF95 is zelfs gratis, maar mist heel wat functies.

Zo'n hardware matige scanner met PDF ondersteuning onboard is natuurlijk wat overbodig voor thuis gebruik. ;) Maar een HP Digital Sender etc is wel mooi spul.... als je geld over hebt.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 15:12

Tomatoman

Fulltime prutser

Op mijn werk hebben we overal Océ kopieerapparaten annex printers annex scanners staan. Die kunnen documenten net zo snel scannen als kopiëren, met zo'n 100 pagina's per minuut. De gescande documenten worden als TIFF-bestanden (in grijstinten) op je netwerkschijf gezet. We zijn een bedrijf met alleen al in Nederland meer dan 3000 werknemers en Océ is ook geen klein clubje op het gebied van document management. Ik denk dat je daaruit wel mag concluderen dat TIFF als bestandsformaat voor gescande documenten een veilige en toekomstzekere keuze is. De bestanden zijn trouwens ook nog redelijk van omvang.

Officiële documenten moet je trouwens als origineel bewaren. Dan heb ik het niet alleen over facturen, maar vooral over dingen waar handtekeningen op staan. Het kan een hoop problemen voorkomen als je ooit je gelijk wilt halen. Veel winkels accepteren als je iets ruilt alleen de originele factuur en geen gescand document. En documenten zoals je hypotheekakte bewaar je natuurlijk helemaal veilig, bijvoorbeeld in een kluisje bij de bank.

[ Voor 7% gewijzigd door Tomatoman op 11-10-2004 01:13 . Reden: linkje toegevoegd ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Welke scanners gebruiken jullie eigenlijk? Het is nog best lastig om een scanner te vinden die qua KOSTEN en SNELHEID voor thuisgebruik haalbaar is.

De HP digital sender had ik op mijn werk destijds en was lekker snel maar duur. Thuis heb ik al een tijd een scanner die zo lang bezig is met opwarmen en scannen dat ik mijn plannen voor digitalisering van mijn administratie destijds heb laten varen.

Daarbij: gebruikersgemak! Ik wil geen 30 toetsen indrukken om een dokument mijn PC in te krijgen. Altijd die dialoog: waar wil je het bestand neerzetten, hoe moet ie heten, welke resolutie, welke comprimering, etc... Het was nog best lastig om een scanner te vinden met software die dit alles slim doet.

Scanner naar OCR... Ik heb hier geen recente ervaring mee maar ik zou het niet zo maar vertrouwen bij belangrijke gegevens.

En in het algemeen: het inscannen blijft een extra stap in het proces van je administratie. En het verdubbelt je administratie want je moet de dokumenten op 2 plekken bewaren (je papieren archief en je PC). Het is dan wel te hopen dat de tijdwinst bij het opzoeken van dokumenten dit alles compenseert. Voordeel is ook natuurlijk het eenvoudig kunnen backuppen van je administratie.

Dit is geen signature...

• OkselFris

OkselFris

BraveWorld schreef op 11 oktober 2004 @ 03:00:
Welke scanners gebruiken jullie eigenlijk? Het is nog best lastig om een scanner te vinden die qua KOSTEN en SNELHEID voor thuisgebruik haalbaar is.
Joh je hebt thuis toch niet een complete archief ruimte, dat je een speciale scanner nodig hebt?
Ik gebruik gewoon een simpele maar prima HP PSC2110.
De HP digital sender had ik op mijn werk destijds en was lekker snel maar duur.
hehe ongeveer een €3800,-. maar volgens mij was dat de bedoeling niet van de topic starter.
Daarbij: gebruikersgemak! Ik wil geen 30 toetsen indrukken om een dokument mijn PC in te krijgen. Altijd die dialoog: waar wil je het bestand neerzetten, hoe moet ie heten, welke resolutie, welke comprimering, etc... Het was nog best lastig om een scanner te vinden met software die dit alles slim doet.

Scanner naar OCR... Ik heb hier geen recente ervaring mee maar ik zou het niet zo maar vertrouwen bij belangrijke gegevens.
De meeste scanners zijn wat dat betreft heel vriendelijk.
Ik heb er weinig werk aan... ik scan gewoon naar printer (dat is standaard mijn softwarematige PDF printer), naampje eraan hangen en klaar.
En je moet het wel even in het juiste perspectief zien....ik neem aan dat je thuis niet elke dag een vrachtlading aan documenten krijgt.

OCR moet je inderdaad niet doen, dan ben je inderdaad wel evenbezig en je moet elke document controleren. gewoon een exacte copy make is naar mijn ervaring de beste oplossing.
En in het algemeen: het inscannen blijft een extra stap in het proces van je administratie. En het verdubbelt je administratie want je moet de dokumenten op 2 plekken bewaren (je papieren archief en je PC). Het is dan wel te hopen dat de tijdwinst bij het opzoeken van dokumenten dit alles compenseert. Voordeel is ook natuurlijk het eenvoudig kunnen backuppen van je administratie.
Inderdaad van sommige documenten moet je het orgineel bewaren, maar toch van veel documenten is het ideaal om het digitaal op te slaan.
Decleraties, rekening overzichten etc. Dat voorkomt je weer een hoop papier in de kast. en met Acrobat Reader kan je snel zoeken naar een woord, binnen PDF files. Wat dat betreft is het ideaal.
Backup is wel van belang. (maar de backup strategie die ik gebruik is volgens mij strenger dan die vele bedrijven gebruiken :) )

• koelkast
  • Niet online
Okay, hoe ik het nu doe is als volgt:

- binnengekomen documenten scan ik in met Omnipage Pro 14
- ze worden automatisch geOCR'd (ik doe er niets handmatigs aan) en opgeslagen in PDF formaat
- vervolgens kan ik met de zoekfunctie van Acrobat Reader en eventueel met dtsearch (erg goed zoekprogramma) de bestanden doorzoeken.

Enne; Okselfris, jij hebt ook een bepaalde mappenstructuur? Als je bijv. alle KPN telefoonrekeningen op een rijtje wilt hebben, dan moet je dat toch ook wel hebben?

• OkselFris

OkselFris

koelkast schreef op 11 oktober 2004 @ 20:45:
Okay, hoe ik het nu doe is als volgt:

- binnengekomen documenten scan ik in met Omnipage Pro 14
- ze worden automatisch geOCR'd (ik doe er niets handmatigs aan) en opgeslagen in PDF formaat
- vervolgens kan ik met de zoekfunctie van Acrobat Reader en eventueel met dtsearch (erg goed zoekprogramma) de bestanden doorzoeken.

Enne; Okselfris, jij hebt ook een bepaalde mappenstructuur? Als je bijv. alle KPN telefoonrekeningen op een rijtje wilt hebben, dan moet je dat toch ook wel hebben?
Ik heb geen KPN. ;)
even hoe ik het dus doe.
- Ik scan ze in als zijnde een plaatje met de HP Software (dus geen OCR), zo heb ik een exacte copy.

- De output stuur ik door naar een software matige PDF printer (eDocprinter Pro)
een 2de document hang ik er eventueel direct aanvast.

- met het opslaan ben ik ooit verkeerd begonnen, maar ben er inmiddels achter dat je het beste kan beginnen met het jaartal.
Voorbeeld een factuur voor mijn auto sla ik op als
\My documents\Personal\Rekening Overzichten\Auto\20041011-Peugeot.pdf
In deze rekening overzichten map heb ik bijv ook een map Visa of voor de Energie etc etc.
Voor uitgaande brieven heb ik weer een aparte map etc.
Het is maar net wat je zelf wilt opslaan en wat je makkelijk vind.
Het belangrijkste is dat je een juiste bestandsnaam geeft en dus snel kan zoeken en sorteren op bijv een jaar. Binnen PDF files zoek ik met Acrobat Reader.

• Rusty
  • Laatst online: 25-03 16:14
Ik zit ook al een poosje te denken om dit te gaan doen. Het is er nog niet van gekomen om het te gaan doen maar door je topic ga ik er toch weer mee aan de gang.

Wat ik in mijn hoofd had om te gaan doen is het volgende:
1. Alle document scannen en naar PDF omzetten.
2. In een logische folder structuur zetten
3. Alles inlezen in een MYSQL database zodat ik makkelijk en snel de juiste document kan vinden.

Het MYSQL gedeelte wilde ik op mijn "server" laten draaien en deze door middel van PHP aansturen en vullen.

3 x Marstek Venus 5.12KW V151. CT003 V114 en HW P1

• koelkast
  • Niet online
Okay, ik ben er weer eens mee bezig geweest, en heb daarmee een tip van Okselfris gebruikt. Mijn Canoscan scanner is uitgerust met een drietal knoppen, waarvan één een printknop is. Met behulp van een actie kan ik een gescand document naar een softwarematige PDF printer sturen (Adobe Acrobat). Dit document sla ik dan op in een directorystructuur op een partitie (G: digitaal archief). Vervolgens zoek ik met het programma Copernic Desktop Search op woorden en andere kenmerken van het document. Werkt voor mij perfect! Alleen de beeldkwaliteit van de PDF'jes laat wat te wensen over, maar ik moet daarvoor nog even in de instellingen van Acrobat rommelen :)

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:44
Is het niet veel makkelijker om gewoon elke factuur een nummer te geven en die nummers in een mysql-database te zetten met verschillende keywords, het bedrag, de datum enz.??

Want zoveel ruimte neemt het echt niet in hoor en hoe bepaal je welke facturen belangrijk zijn/bewaard moeten worden?

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-04 17:48
Op je vraag welke scanner... Ik gebruik hier een Canon LIDE. Die werkt met LEDs en heeft 0,0 sec opwarmtijd. Is USB2 dus lekker snel, en ook nog eens aardig goedkoop.

Ik heb zelf een php applicatie geschreven, en sla alles op in jpg, in mappen, die ik vervolgens link in een mysql db. Werkt voortreffelijk... En jpg lijkt me ook ok voor wat compatability betreft.

Tis wel verdomd veel werk! Verkijk je daar niet op. En dan scan ik nog niet eens alle post, maar alleen correspondentie mbt de bouw van onze nieuwe woning. Ook foto's met de vorderingen van de bouw gaan in dezelfde db.

Hoe heb je trouwens backup bedacht? Naar mijn mening MOET je dat automatiseren. Doe je dat niet, loop je geheid een keer tegen het probleem aan dat je door een of andere crash een gat in je database creeert. En leg een kopie extern!

• koelkast
  • Niet online
Ik ben me nu aan het afvragen welke resolutie voldoende is; 150, 200, of zelfs 300? Met 300 duurt het scannen wel erg lang, 150 is lekker vlot, op beeld goed te lezen...

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-04 17:48
Ik doe alles op 200.... je weet maar nooit ;)

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-03 16:49
OkselFris schreef op 11 oktober 2004 @ 22:55:
[...]

Voorbeeld een factuur voor mijn auto sla ik op als
\My documents\Personal\Rekening Overzichten\Auto\20041011-Peugeot.pdf
offtopic:
Aan de mappenstructuur te zien gebruik je een PocketPC?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:37

Exirion

Gadgetfetisjist

koelkast schreef op 24 oktober 2004 @ 20:45:
Met 300 duurt het scannen wel erg lang, 150 is lekker vlot, op beeld goed te lezen...
300 dpi op Grayscale mode gaat op m'n Canon scannertje lekker rap hoor :) In kleur gaat het idd wel wat aan de trage kant.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• OkselFris

OkselFris

MisterData schreef op 24 oktober 2004 @ 21:22:
[...]

offtopic:
Aan de mappenstructuur te zien gebruik je een PocketPC?
Nee joh... en vooral zulke privé gevoelige documenten wil ik niet op een pockerPC

• koelkast
  • Niet online
Ik heb m'n strategie weer wat veranderd:

- scannen met Omnipage Pro 14
- opslaan als PDF
- doorzoeken met Copernic Desktop Search

En dit alles in kleur, op 200 dpi. Genoeg voor mij. Nu nog een fatsoenlijke mappenstructuur en wat mappen aanschaffen :)

Verwijderd

Ik doe dit al een jaar of 2 en gebruik ScanSoft Paperport hiervoor (kost 99$). Scant documenten rechtstreeks in naar PDF, je bouwt zelf een folder structuur op en klaar is kees.

http://www.scansoft.com/paperport/deluxe/features.asp

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2004 11:13 ]

• koelkast
  • Niet online
Na een tijdje ben ik het toch weer gaan oppakken. Ik wil dus niet alles in mappen hoeven archiveren, maar eigenlijk trefwoorden toekennen, die al vaststaan.

Ik ben benieuwd naar andere tweakers die aan het digitaliseren zijn met hun administratie.

• koelkast
  • Niet online
Niemand meer info? Jammer!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-03 23:01
Ik denk dat je dan toch naar een pakket gebaseerd op een database toe moet... SQL, Mysql etc etc..

• mabarto
  • Laatst online: 24-03 22:52
http://www.versatilestora...emy_lite/alchemy_lite.htm

Een klant van me gebruikt de grote variant. Erg goed product.
Wellicht dat er dit soort alternatieven te vinden zijn.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:46

TheVMaster

Moderator WOS
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een oplossing voor het digitaal archiveren van mijn administratie.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 15:09

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Op m'n werk verkopen we dit soort oplossingen aan klanten:

- je scant je document vanaf het kopieer apparaat
- het kopieer apparaat zet de scan via FTP in een bepaalde map
- een pakket pikt deze scan (TIF) op en zet deze om via OCR naar Searchable PDF
- de PDF wordt naar een vooraf gedefinieerde plek (of mail) verplaatst

Denk alleen niet dat dit voor thuisgebruik handig is ;)

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CAP-Team schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 12:40:
Op m'n werk verkopen we dit soort oplossingen aan klanten:

- je scant je document vanaf het kopieer apparaat
- het kopieer apparaat zet de scan via FTP in een bepaalde map
- een pakket pikt deze scan (TIF) op en zet deze om via OCR naar Searchable PDF
- de PDF wordt naar een vooraf gedefinieerde plek (of mail) verplaatst

Denk alleen niet dat dit voor thuisgebruik handig is ;)
Welk pakket zet die tiffs precies om naar searchable pdf?

Ben er zelf ook mee bezig, en heb ondertussen wel door dat PDF het mooiste bestandsformaat is... Het gaat in mijn situatie om artikelen en publicaties uit een specialistisch blad... Met allerhande plaatjes en tabellen... Als ik OCR naar word wordt dat een zooitje...

Gebruik er nu zelf een Brother 7820 voor, omdat die een ADF heeft voor de wat grotere artikelen... Moet nu alleen nog bekijken hoe ik het softwarematig aan ga pakken...

Heb Abbyy geprobeerd, en dat ziet er veelbelovend uit... Ga ook de door jullie geopperde programma's nog bekijken... Vooral de snelheid zou namelijk wat beter kunnen...

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Verwijderd schreef op maandag 25 oktober 2004 @ 11:11:
Ik doe dit al een jaar of 2 en gebruik ScanSoft Paperport hiervoor (kost 99$). Scant documenten rechtstreeks in naar PDF, je bouwt zelf een folder structuur op en klaar is kees.

http://www.scansoft.com/paperport/deluxe/features.asp
Ik gebruik ook Paperport. Erg fijn, omdat je in een windows mappenstructuur werkt, en je ziet meteen thumbnails van al je PDF's.. En je kunt ze zo op elkaar slepen, unstacken, volgorden veranderen, etc. Je kunt ook meteen doormailen, openen in een ander pakket, etc.

Heb alle PDF's op m'n fileserver staan, dus zijn ze ook benaderbaar vanaf mijn werkstation en
Mac, en door Offline Files (Windows XP feature), kan ik ze ook altijd meenemen op m'n laptop, en wordt bij thuiskomst alles gesynchroniseerd.

Nu zoek ik alleen nog een paperport-achtig programma, maar dan voor m'n Mac OS X. Paperport is alleen voor windows.

Gebruik trouwens de Canon Canoscan Lide 30, omdat die licht en klein is, en power over USB krijgt. Maar 1 kabeltje dus, en ik kan hem dus ook zo aan elke PC hangen. Als mijn vriendin wil scannen, pakt ze hem gewoon, en prikt ze hem in de huiskamer of waar dan ook aan in haar laptopje.

[ Voor 15% gewijzigd door axis op 28-01-2006 14:52 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Pagina: 1