Asus Q-Fan: pc start pas na x keer resetten.

Pagina: 1
Acties:

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben in het bezit van een Asus A7N8X-E Deluxe moederbord. Nu heb ik laatst een andere CPU koeler geplaatst, een tweepolige SilenX fan. Lekker rustig, maar....

bij het opstarten geeft de Speech Reporter de melding "CPU fan failed", en start hij pas dóór na zo'n 5-6 keer resetten. Ik krijg anders geen beeld, en de harddisk led blijft branden. Ook bij wat langer wachten start hij wel goed.

Ik heb Asus' Q-Fan al disabled gezet, ook het uitzetten van de Speech Reporter helpt niet. Hij start uiteindelijk dus wel, maar na talloze keren resetten. De CPU cooler speed staat op 0 rpm (omdat ie geen sensor heeft), maar hij draait wel goed en koelt ook goed. Laatste BIOS update helpt niets...

Wie weet hoe ik dit probleem aan moet pakken? Ik vind het ondertussen wel erg vervelend worden... :|

Verwijderd

Schakel "CPU Fan protectie"/"PCHealth" uit in de Bios.

Of sluit de RPM draad van een andere Fan aan op de CPU connector.

Of fake een RPM signaal:
Afbeeldingslocatie: http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/clock1.gif
IC = 4093
R1 = 10K - 10M, C1 = 100pF to 47µF.
Fo is ±1Kz bij R1=100K en C1=10nF

Of wissel de fan om voor een model welke wél 3 draadjes heeft > http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/55/top (ik raad je Papst aan, let wel op de minimale flow, dus als je nu deze hebt moet je dus een fan hebben met minimaal 28CFM) :)

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2004 11:39 ]

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 11:26:
Sluit de RPM draad van een andere Fan aan op de CPU connector. :)
Helaas, die hebben geen RPM draad, alleen een molex connector. :|

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:13
Das logisch dat je die foutmelding krijgt. Als je Q-fan gebruikt moet er een fan opzitten die ook de rpm doorgeeft. Zit die er niet op dan zit er volgens q-fan geen fan op. Oplossing is om de fan te vervangen voor een stille fan die wel rpm doorgeeft.

Verwijderd

Ik ben bang dat je probleem ergens anders in zit. Heb hier ook een A7N8X-E. Ik heb een fan met RMP-uitlezing, maar die maakt te weinig toeren. Ik krijg, net als jij, de melding of de CPU-fan. Echter, mijn systeem start normaal op, zonder resets.

Verwijderd

Hebben jullie wel dezelfde BIOS-versies? Of ligt het aan het feit dat de Fans de stroom 'rot' maken? (en dan hebben we het hier niet over Airflow)

Altijd gelazer, dat ASUS! Ik ben er echt geen Fan meer van sinds de A7-V sersies.... Mijn ASUS -AGP V7700 schopte daarentegen wel weer kont, destijds....ach tijden veranderen!
Pagina: 1