Toon posts:

Wat kan ik met deze PC en Linux of BSD?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
-133MHz
-32MB-RAM
-3 HDD's van 200Mb
-VideoCard
-DiskDrive

Ik zou 3 netwerk kaarten kopen en de PC als router/firewall gebruiken. (FREESCO of dergelijke)

Toch zou ik liever er FTP/mail bij doen aangezien ik 600Mb HDD heb. Welk OS? Programma's?

Ik begin pas met linux en BSD. Weet niet welk OS te nemen voor deze toepassing.

Verwijderd

OS/2

Verwijderd

Topicstarter
Kort maar krachtig antwoord. OS2?! Ik weet dat OS2 heel weinig Security bugs heeft maar... nah geen OS2.

Verwijderd

Stabiel tot op het bot, en je wilt er toch een server van maken?

Verwijderd

Als je dit systeem alleen als firewall/router gaat gebruiken zou ik die disk eruit laten en een floppy micro linux distributie nemen.
Dan kan er minder stuk gaan en het scheelt een hoop herrie.
Zoek op "router" bij www.freshmeat.net en je vindt er vast een zooitje.

Die 32meg is dan RUIM voldoende, met 8 zal het waarschijnlijk al draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had ook aan een micro linux gedacht zoals Freesco maar aangezien ik in totaal 600Mb had en er een HDD Power down functie in de bios zat dacht ik deze te gebruiken.

Zo'n micro linux is wel handig, ik moet toegeven. Het is zelfs makkelijker dan plug en play :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 23:16
Zelf heb ik FreeBSD geinstalleerd op een 486 50 MHz met 8 MB geheugen, 340 MB harrdisk en 2 netwerkkaarten.

Functioneert als router/firewall voor een kabelmodem hier in huis.

Werkt perfect, heb nu 60 dagen uptime en nog geen enkel probleem ermee gehad.

Linux zou je ook kunnen gebruiken, echter: de meeste distro's installeren standaard erg veel zooi. Dus probeer bv. Slackware of misschien Debian, die geven nog aardig de mogelijkheid veel (overbodige) zooi uit te zetten, of probeer FreeBSD en geef dan aan dat je alleen noodzakelijke+netwerk-onderdelen wilt installeren. Dat lukt in <200MB, zie hier mijn fs-tabel:

Filesystem 1K-blocks Used Avail Capacity Mounted on
/dev/ad0s1a 247607 168938 58861 74% /
/dev/ad0s2e 49303 12 45347 0% /home
/dev/ad0s3e 49303 694 44665 2% /var

In ieder geval raad ik je af om een 'standaard' (makkelijke, maar met veel 'overbodige' shit voor een router) distro zoals Redhat, SuSE, Mandrake of Corel ofzo te gebruiken.

FreeBSD heeft (betwistbaar maar volgens mij waar) in het algemeen betere netwerk-functionaliteit, stabliteit en beveiliging. Voor een router op zo'n (relatief) kleine diskruimte zou ik zelf voor FreeBSD gaan, omdat het nog vrij lastig is de huidige Linux-distro's in zo weinig ruimte te installeren. En FreeBSD is ook niet erg moeilijk hoor :-)

N.B. ik gebruik ook Linux, niet flamen omdat ik denk dat FreeBSD hiervoor beter geschikt is a.u.b. Ik gebruik beide voor verschillende doeleinden dus weet wel een klein beetje waar ik het over heb :-)

• Paulum
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-06 12:25
Je kunt gewoon een Software-matig RAID array maken met die 3 hd's, samen 600 meg, en er dan FreeBSD op zetten.

Verwijderd

Zet voor het os Free of Open Bsd FreeBSD is zeer makkelijk en compact te instaleren compileer de ipfilter in de kernel write de rules is zeer simpel http://www.ipfilter.org
Dan configureer je sendmail voor mail als je niet weet hoe dat moet kun je icq'en!
Je kan een compleet intern mail center op zetten en die 600MB is voor een firewall/gateway/router/mail voldoende zolang je de var dir groot genoeg houd om groote mail te kunnen versturen voor het automatish binnen halen van mail en te routeren naar gebruikers gebruik ik Fetchmail zit in de ports van FREEBSD. Voor de complete howto icq maar!
Pagina: 1