Bloody Prescott 3,2 Ghz unlocked niet op P4C800-E mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 17:06
Heb ik vandaag met veel pijn en moeite mijn Northwood processor met €40 bijbetaling omgeruild voor een Prescott op dezelfde snelheid (3,2 Ghz), is het $"_%""#$ding niet te unlocken op mijn Asusje P4C800-E Deluxe.

F :( K !

Naar mijn beste weten voldoet deze processor toch aan de kwalificaties en bezit ie het Platform Requirement Bit waarmee de multiplier unlocked wordt.

Weet iemand waar ik de aanwezigheid van deze feature kan checken mbv tooltje of website?
Volgens deze berichten http://forums.extremeover...m/showthread.php?t=130493 zou het gewoon moeten kunnen met S478 proc van 3,2 en 3,4 Ghz.

Extraatje, een dump van Intel´s Processor Frequency ID Utility

Version: 7.1.20040716
Time Stamp: 2004/10/10 08:29:25
Number of processors in system: 1
Current processor: #1
Processor Name: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.20E GHz
Type: 0
Family: F
Model: 3
Stepping: 4
Revision: 13
L1 Trace Cache: 12 Kµops
L1 Data Cache: 16 KB
L2 Cache: 1 MB
Packaging: FC-PGA2
Platform Compatibility Guide: 04A
MMX(TM): Yes
SIMD: Yes
SIMD2: Yes
SIMD3: Yes
NetBurst(TM) Microarchitecture: Yes
Expected Processor Frequency: 3.20 GHz
Reported Processor Frequency: 3.74 GHz
Expected System Bus Frequency: 800 MHz
Reported System Bus Frequency: 936 MHz

(nu maar OC´d naar 3,74 Ghz met FSB)

[ Voor 40% gewijzigd door DaCootMeister op 10-10-2004 10:30 ]

Check da Specz

Verwijderd

Ik neem aan dat het bios inmiddels bestaat, en je die in je mb hebt geflashed ?

P4C800-E Deluxe / Coming soon
BTW, dat je moest bijbetalen 8)7 in principe is de Northwood toch klok per klok een stukje sneller, maar goed je ging voor die geunlockte multpiier natuurlijk.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2004 00:31 ]

• DaCootMeister
Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 00:29:
Ik neem aan dat het bios inmiddels bestaat, en je die in je mb hebt geflashed ?

P4C800-E Deluxe / Coming soon
BTW, dat je moest bijbetalen 8)7 in principe is de Northwood toch klok per klok een stukje sneller, maar goed je ging voor die geunlockte multpiier natuurlijk.
Ja ik heb m´n bordje geflashed met de op 5 oktober uitgekomen versie 1018, hiervoor gebruikte ik 1018 beta4.
En wederom ja, ik ging voor de unlockte multiplier...

Check da Specz

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

En welke stepping heb je dan precies ?

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• pleasure
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Leg eens uit :P wat kun je unlocken?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

pleasure schreef op 10 oktober 2004 @ 08:33:
Leg eens uit :P wat kun je unlocken?
:X Klik eens op het linkje dat de topicstarter in de topicstart opnoemde B)

• DaCootMeister
Rick2001 schreef op 10 oktober 2004 @ 00:54:
En welke stepping heb je dan precies ?
Ik heb een SL7E5.
Family/Model/Stepping: F/3/4

Check da Specz

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:13
Volgens mij heb je daar een verkeerde 3.2. Een vereiste is dat je een P4 met PRB=1 (platform Requirement Bit) hebt en deze herken je aan een Thermal Guideline van 103W. Jouw SL7E5 heeft een TG van 89W en dus PRB=0. Probeer dus een 3.2 met Sspec SL7B8 te krijgen zou ik zeggen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Abbadon
Overigens heb ik er geen ervaring mee maar trek bovenstaande conclusie op basis van Intels P4 Socket 478 datasheet en dan specifiek deze tabel:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/pbr_s478.gif

Check je vervolgens de Sspec gegevens op de Intel site van de diverse 3.2GHz uitvoeringen dan zie je dat er maar één S478 90nm 3.2 P4 voldoet aan de Thermal Guideline van 103W (heeft ook een andere CPUID String). Vandaar :)

• DaCootMeister
Abbadon schreef op 10 oktober 2004 @ 11:06:
Volgens mij heb je daar een verkeerde 3.2. Een vereiste is dat je een P4 met PRB=1 (platform Requirement Bit) hebt en deze herken je aan een Thermal Guideline van 103W. Jouw SL7E5 heeft een TG van 89W en dus PRB=0. Probeer dus een 3.2 met Sspec SL7B8 te krijgen zou ik zeggen :)
:'( ARGH :X just my luck...
Mnja, er is niemand met zo´n processor die deze voor de mijne wilt ruilen natuurlijk. En om nu weer te investeren in een mogelijke luchtballon :/
Wel leuk om te weten is dat deze Pressie beter OC´d dan z´n Northwood broertje. Zit nu op 3,8 Ghz met aircooling. :9

Check da Specz

• DaCootMeister
Hehgehe, toch iemand zo gek gekregen die zijn Prescott met PRB1 (SL7B8) wilde ruilen tegen de mijne :)
Ziehier de eerste resultaten (sorry voor de bump van dit topic, maar wilde toch even laten weten dat het gelukt is >:) )

Afbeeldingslocatie: http://rombout.myadsl.nl/cpu_bus.jpg
Afbeeldingslocatie: http://rombout.myadsl.nl/memboost.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door DaCootMeister op 23-10-2004 16:56 ]

Check da Specz

• Abbadon
Cool :P En dat was vast geen tweaker die je zover kreeg :+

Verwijderd

kewl idd :) ik heb dezelfde proc en dezelfde stepping (had btw liever een D0 gehad), echter geen Asus bord :( en volgens mij gaat ABIT geen bios uitbrengen die hetzelfde kan ?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2004 02:12 ]

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Verwijderd schreef op 24 oktober 2004 @ 02:11:
kewl idd :) ik heb dezelfde proc en dezelfde stepping (had btw liever een D0 gehad), echter geen Asus bord :( en volgens mij gaat ABIT geen bios uitbrengen die hetzelfde kan ?
Ik weet niet welk bordje je hebt maar als je de link volgt in de startpost en even naar beneden scrolt dan lees je het volgende:
Abit AA8 Duramax got this nice feature too - (14-17)

No signature found

• Epitome
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 10:53
Met alleen de FSB kwam je op 3,8GHz en nu met multiplier op 3,7GHz... :/

Waar zit het voordeel nu precies van overklokken met multiplier? :?

Hoe heet wordt de Prescott nu eigenlijk als je zover overklokt, want normaal is deze processor al behoorlijk heet te noemen. En welke aircooling gebruik je daarbij?

Verwijderd

het overklokken met de multiplier is met het voordeel dat je niet de rest van je systeem meer belast. Als je de FSB omhoog gooit OC je heel je systeem wat makkelijker kan leiden tot een maximale OC wat dan niet je proc als max heeft maar bijvoorbeeld je PCI poorten of het AGP slot als je geen lock functie op je mobo hebt. Een ander voordeel is nog dat je altijd nog je multiplier omlaag kan doen als je proc de bottelnek blijkt te zijn en niet je verdere systeem want een hogere FSB geeft een hogere rekenkracht met dezelfde MHz van je CPU.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:31

Thandor

SilverStreak

Anders gezegt:

Ervan uitgaande --> Een AMD Athlon XP met unlockte multiplier

20 x 100MHz = 2GHz
10 x 200Mhz = 2GHz

Die laatste heeft een lagere MP en is daardoor sneller aangezien het moederbord veel meer data kan doorvoeren. Ondanks de snelheid verhoging blijft de klokfrequentie op 2GHz.

Indien je een Athlon XP met een 13x MP hebt, en je moederbord heeft de instelling voor 133/166/200 FSB. Kun je de FSB op 166 zetten en heb je een Athlon XP 2700+. Zet je de FSB op 200MHz krijg je een Athlon XP op 2600MHz, aardig wat +jes ;). Echter heb je grote kans dat de CPU dat niet gaat trekken. Met een vrije multiplier zou je de MP lager kunnen zetten. Op bv. 11,5. Dan draait de CPU op 2300MHz.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Verwijderd schreef op 24 oktober 2004 @ 02:11:
Heb je de nieuwste bios al in je IC7-G geflashed? De nieuwste is nl 2.6..Daar staat: Enhanced CPU compatibility. Dus misschien zit het wel in de nieuwste bios.

Wil later misschien ook wel zo'n 3.2 Prescott halen om te oc'en >:) Want later komt intel geloof ik met cpu's die een FSB hebben van 266MHz, dus als je dan hetzelfde doet met die 3.2 Prescott, dan ben je mooi bij de tijd :P

Trouwens DaCootMeister, is hij nu ook prime stable? en ben je ook nog verder gekomen met oc'en?

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:39

Nemesizz

Untouchable

Ik lees dit nu pas (sorry for that).

Maar bovenaan las ik dat je €40,- hebt bijbetaald?!
Prescott's zijn goedkoper dan Northwoods! Diegene waarmee je hebt geruild had jou eerder €40 moeten doen.

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-06 08:34
Nemesizz schreef op 24 oktober 2004 @ 17:52:
Ik lees dit nu pas (sorry for that).

Maar bovenaan las ik dat je €40,- hebt bijbetaald?!
Prescott's zijn goedkoper dan Northwoods! Diegene waarmee je hebt geruild had jou eerder €40 moeten doen.
Hij ging voor de unlockte multiplier... :)

Verwijderd

BvK P4 schreef op 24 oktober 2004 @ 14:12:
[...]

Heb je de nieuwste bios al in je IC7-G geflashed? De nieuwste is nl 2.6..Daar staat: Enhanced CPU compatibility. Dus misschien zit het wel in de nieuwste bios.

Wil later misschien ook wel zo'n 3.2 Prescott halen om te oc'en >:) Want later komt intel geloof ik met cpu's die een FSB hebben van 266MHz, dus als je dan hetzelfde doet met die 3.2 Prescott, dan ben je mooi bij de tijd :P

Trouwens DaCootMeister, is hij nu ook prime stable? en ben je ook nog verder gekomen met oc'en?
Ik heb deze bios, maar hiermee kan je niet unlocken, kan ook nergens uberhaupt iets vinden dat de ic7-g het gaat supporten, wel tegevallend voor ABIT eerlijk gezegd.

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-07 00:36

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Verwijderd schreef op 24 oktober 2004 @ 04:54:
het overklokken met de multiplier is met het voordeel dat je niet de rest van je systeem meer belast. Als je de FSB omhoog gooit OC je heel je systeem wat makkelijker kan leiden tot een maximale OC wat dan niet je proc als max heeft maar bijvoorbeeld je PCI poorten of het AGP slot als je geen lock functie op je mobo hebt. Een ander voordeel is nog dat je altijd nog je multiplier omlaag kan doen als je proc de bottelnek blijkt te zijn en niet je verdere systeem want een hogere FSB geeft een hogere rekenkracht met dezelfde MHz van je CPU.
Even voor de duidelijkheid multipliers van Intel CPU's konden toch alleen naar beneden worden gezet, correct me if I'm wrong.

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

Verwijderd

Is dat dan niet de bedoeling? :)
lagere MP, hogere FSB

Verwijderd

ja eigenlijk wel altans bij amd is dat het wel geval hoe hoger je FSB is des te sneller je cpu is als je lage MP gebruikt. Volgens mij is dat bij intel misschien tegenovergestelde weet niet zeker.

bij intel kunnen ze niet zo hele hoge FSB gebruiken omdat er geen AGP\PCI lock erop zit want die dient ervoor dat je clock frequentie niet veranderd.Daarom gebruiken ze ook hogere MP's ;) . als je naar Nforce chipset kijkt van (amd) dan je gewoon overclocken wat je maar wilt.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2004 21:49 ]

• DaCootMeister
Epitome schreef op 24 oktober 2004 @ 02:35:
Met alleen de FSB kwam je op 3,8GHz en nu met multiplier op 3,7GHz... :/
Klopt, maar ik moet toegeven dat dit niet stabiel was. M´n systeem knalde eruit bij disk-intensieve I/O bv. diskeeper. Dat is nu wel anders, rockstable :)
Waar zit het voordeel nu precies van overklokken met multiplier? :?
Voordeel is dat je de subsystemen op hogere snelheid communiceren (zie mem screenshot), maar dat de fysieke grens van je CPU minder snel wordt overschreden.
Hoe heet wordt de Prescott nu eigenlijk als je zover overklokt, want normaal is deze processor al behoorlijk heet te noemen. En welke aircooling gebruik je daarbij?
Daar heb je gelijk in, ik bemerkte een temp verhoging van minimaal 10 graden tov mijn oude Northwood . Nu draait mijn proc tussen de 40 en 50 graden, wat acceptabel is te noemen met aircooling. Gebruik hiervoor een Thermalright SP-94 + 92mm Pabst Fan.

Check da Specz

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-07 00:36

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Verwijderd schreef op 24 oktober 2004 @ 21:26:
Is dat dan niet de bedoeling? :)
lagere MP, hogere FSB
Ja maar als je naar het eerste deel van dat gequote stukje kijkt lijkt het net of het de bedoeling is dat het andersom moet.
Verwijderd schreef op 24 oktober 2004 @ 21:46:
ja eigenlijk wel altans bij amd is dat het wel geval hoe hoger je FSB is des te sneller je cpu is als je lage MP gebruikt. Volgens mij is dat bij intel misschien tegenovergestelde weet niet zeker.

bij intel kunnen ze niet zo hele hoge FSB gebruiken omdat er geen AGP\PCI lock erop zit want die dient ervoor dat je clock frequentie niet veranderd.Daarom gebruiken ze ook hogere MP's ;) . als je naar Nforce chipset kijkt van (amd) dan je gewoon overclocken wat je maar wilt.
Ehhmm ik weet niet hoe je daar bij komt volgens mij was het nl. Intel die deze feature introduceerde op hun I845 chipset, ieg zit dit nu haast op alle bordjes :P

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• DaCootMeister
BvK P4 schreef op 24 oktober 2004 @ 14:12:
[...]
Prime is stable :> en ik heb er nog 1 Mhz´je bij weten te smokkelen. FSB is nu 267 Mhz... kick ass :7
Ga ik hoger dan knalt mijn diskaansturing eruit bij het initialiseren van Windhoos.

[ Voor 17% gewijzigd door DaCootMeister op 25-10-2004 10:33 ]

Check da Specz

Pagina: 1