[debian sid] Missende devices in /dev/

Pagina: 1
Acties:

• FoxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Ik draai al een tijdje debian sid (unstable). Ik zit nu alleen met een probleem, ik heb laatst een aantal keren een nieuwe kernel gecompileerd (kernel 2.6.8). Deze kernel heb ik gewoon van de een debian mirror en ik heb het netjes op de debian manier gecompileerd.

Opzich werkten deze kernels goed en al mijn hardware werkt, ik heb alleen een aantal dingetjes uitgeprobeerd, vandaar dat ik een aantal kernels had. Een van de dingen die ik een keer had geprobeerd was het (obsolete) devfs, dit zit niet meer in de kernel die ik nu gebruik. Maar nu zit ik met een probleempje, ik mis een aantal devices in /dev/. Ik mis onderandere /dev/hdc* /dev/hdd* /dev/sdb*. Ik dacht dit op te kunnen lossen door in /dev/ "MAKEDEV hdc" aan te roepen, maar er komt geen enkel apparaat bij. Dit is vrij lastig omdat ik mijn dvd-drive op mijn hdc heb aangesloten. Ook kan ik mijn usb mass storage apparaten niet mounten, want ik heb dus geen /dev/sdb. Aangezien de SATA drivers voor de NFORCE3 chipset vanaf kernel 2.6.8 de SATA apparaten zien als SCSI drives heb ik voor mijn mass storage apparaten dus /dev/sdb* nodig..

LinuxFox, because penguins aren't even furry

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

je gebruikt nu dus een statische /dev/? je kunt wellicht proberen udev aan de gang te krijgen, dat is de vervanger voor devfs in principe, en werkt ook best aardig.

je kunt ook zelf de nodes aanmaken door te kijken wat voor devices het zijn (block of char) en hun major/minor nummer op te zoeken, en dan mknod te gebruiken (man mknod).

voor de major nummers, en block/char: cat /proc/devices

in principe beginnen de minor nummers altijd bij 0 geloof ik. mmm, zie wel dat het moeilijk gokken is wat sdb zal worden, hangt namelijk af van hoeveel nummers er voor sda gereserveerd worden...

nou ja, ik hoop dat ik je toch geholpen heb met zoeken...

[ Voor 26% gewijzigd door smokalot op 09-10-2004 22:04 ]

It sounds like it could be either bad hardware or software

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Debian gebruikt udev, maar om /dev/hda* etc terug te krijgen, zul je in /etc/udev in de configfiles moeten gaan kijken, daar staat het e.e.a. uitgecomment.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• FoxMan
Bedankt voor de snelle replies. Ik had udev niet geinstalleerd, maar ik had al wel /etc/udev, deze heb ik eerst weggehaald, maar dit had ik beter niet kunnen doen, want nu heb ik udev ge-apt-get, maar ik heb nu dus een bijna lege /etc/udev. Hebben jullie misschien enig idee waar ik de benodigde bestanden vandaan kan halen?

• FoxMan
Ik heb het al gevonden. Ik had trouwens ook meteen mijn hotplug pakketje maar even weggehaald en opnieuw geinstalleerd.

De bestanden voor beide pakketten (udev en hotplug) die in /etc/ moeten komen te staan, zitten dus gewoon in de pakketten zelf, maar apt-get wilde ze niet installeren. Ik heb de pakketjes dus maar gewoon gedownload en uitgepakt en de bestanden die in /etc/ moeten staan heb ik handmatig gekopieerd naar hun goede plek en nu werkt alles weer naar behoren :)