[CC] cpu load regelmatig RUIM boven 200

Pagina: 1
Acties:

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:15
goeiemiddag, ik zit denk ik met n klein probleempje, mijn Clarkconnect router doos is zo druk dat de load regelmatig oploopt tot ruim boven de 200 (wat volgens de webmin zelf al investigated moet worden) met soms zelf uitschieters tot boven de 1000. Ik reboot dan de machine en dan is het weg, draait ie mooi met n load van 1-10, mijn internet is dan rete snel en draait allemaal soepel. Maar op willekeurige momenten, soms na een kwartier, soms pas dagen later, stijgt mijn load binnen 5 minuten weer gigantisch en begint het feest weer van vooraf aan.

Nou staat er als eerdergenoemd al dat sustained loads of over 200 onderzocht moeten worden, maar hoe kom ik erachter wat er voor processen draaien in een shell?? Moet ik vrezen dat er iemand toegang heeft weten te krijgen tot mijn root en dingen geinstalleerd heeft??

Afbeeldingslocatie: http://www.mtolsma2.demon.nl/cc-load-thumb.PNG

[ Voor 11% gewijzigd door Miglow op 09-10-2004 17:26 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

1000!? Weet je het zeker? Machines met loads >200 zijn over het algemeen tijdens die conditie redelijk unresponsive.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:01

Sjonny

Fratser

ik denk dat de getallen *100 zijn .. anders lijkt het me nogal stug

op de shell kan je makkelijk top starten, en kijken welke processen er draaien. processen die de cpu gebruiken staan standaard bovenaan.

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Een load van 200 is niet normaal, een load bij het opstarten van 1-10 is al niet normaal.
Mijn load komt zelden boven de 1.
Zelfs met clarcconnect op een 486 zou je niet boven de 1 moeten komen :p

Processen kun je zien met het ps commando.

En ja, het is mogelijk dat je bak geroot is.
Het beste kun je even een check kitje downloaden en draaien,
bijv. chkrootkit

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Miglow
Ik heb dus even top gedaan en daar staat snort met vlag en wimpel bovenaan, met 70% geheugen gebruik. (het was mij nog opgevallen dat de harde schijf veel ratelt :s) Verder 50 processen, waarvan 45 sleeping, in top zie ik er iets van 25

Afbeeldingslocatie: http://www.mtolsma2.demon.nl/cc-processen-thumb.PNG

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat grafiekje van jou ziet er aan alle kanten uit als mrtg. Mrtg kan alleen met integers werken, waarom ze dus waarschijnlijk de load*100 hebben gedaan in die grafiek, omdat de load 2 decimalen heeft. Dan zou je load dus 200/100 is ongeveer 2 zijn, en als je load rond de "10" is, dus ergens bij de 0. Wat laten andere tools voor load zien (uptime bijvoorbeeld, of top, de regel met load valt net weg op je screenshot, kun je trouwens geen text-only output plaatsen, plaatjes zijn niet echt handig namelijk).

[ Voor 12% gewijzigd door blaataaps op 09-10-2004 17:54 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Een load van 200? Hehe, de load geeft aan hoe lang het gemiddeld duurt voordat een proces actief kan worden gemaakt (toch?) dus dat zou betekenen dat het gemiddeld minstens 3 minuten duurt voordat een proces tot leven kan worden gebracht.

Het MOET wel bijna * 100 zijn. Die processenlijst van top is verder prima trouwens.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:45
Je bak staat druk te stampen in zn swap. Je kunt 2 dingen doen om dat ding sneller te krijgen:
- geheugen ophogen naar 128MB
- snort afschieten

Ik zou persoonlijk voor de 2e kiezen :P

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Bergen schreef op 09 oktober 2004 @ 17:44:
Een load van 200? Hehe, de load geeft aan hoe lang het gemiddeld duurt voordat een proces actief kan worden gemaakt (toch?) dus dat zou betekenen dat het gemiddeld minstens 3 minuten duurt voordat een proces tot leven kan worden gebracht.
Nee, dat klopt niet.
Load geeft het aantal processen in de run queue aan, dus het aantal procs dat staat te wachten
op uitvoering.

Aangezien de TS aangeeft dat z'n HD nogal staat te rammelen, is het aannemelijk dat heel
veel processen staan te wachten op disk I/O.

Misschien staat snort een beetje te aggressief ingesteld, zodat snort meer werk staat
te proberen te doen dan dat ie aankan ?

Of toch een ongewenste gast op het systeem. Hoewel met snort aan, niet very likely...

@ _JGC_ :
He ja, dat had ik in die top screenshot ff gemist.
Het ding staat te swappen als een gek.

[ Voor 8% gewijzigd door u_nix_we_all op 09-10-2004 17:55 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Miglow
OK, Snort gaat eruit, alleen is het wel heel typisch dat in de anderhalf jaar dat ik deze bak heb draaien, eerst met chello, nu met ADSL, hij dit nooit gedaan heeft. Het is iets van de laatste maand :s

hier nog even plaatje met loads van top erbij

Afbeeldingslocatie: http://www.mtolsma2.demon.nl/cc-top-load-thumb.PNG

offtopic:
Wel leuk dat prutsen, maar moet nog wel eten vh weekend, ff snel naar de winkel. Albert anyone?? ;(

[ Voor 15% gewijzigd door Miglow op 09-10-2004 18:16 ]

• Robert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:54

Robert

You have your answer..

Miglow schreef op 09 oktober 2004 @ 18:14:
OK, Snort gaat eruit, alleen is het wel heel typisch dat in de anderhalf jaar dat ik deze bak heb draaien, eerst met chello, nu met ADSL, hij dit nooit gedaan heeft. Het is iets van de laatste maand :s

hier nog even plaatje met loads van top erbij

[afbeelding]

offtopic:
Wel leuk dat prutsen, maar moet nog wel eten vh weekend, ff snel naar de winkel. Albert anyone?? ;(
wellicht dat het handig is om even je snort-logs door te bladeren?

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

Pagina: 1