2 netwerken 1 en toch gescheiden

Pagina: 1
Acties:

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem:

hier in de buurt 'ligt' een wirelessnetwerk met internet (4,5 MBit ADSL)
ik wil daar ook in, maar ik wil wel mijn eigen verbinding en netwerk behouden...

het is de bedoeling dat het wirelessnetwerk binnen komt op mijn server (win2k server), en het gewone internet komt binnen met een sweex adsl routertje en dat ik op beiden verbindingen kan internetten, en dat de mensen in het wirelessnetwerk mijn netwerk kunnen zien...

ik dacht er zelf aan om beide verbindingen binnen te laten komen op mijn server en dan met routing en remote access die dingen te delen naar mijn netwerk

volgens mij maak ik dan gebruik van beide verbindingen..

maar zie de mensen in het wirelessnetwerken mijn computers dan ook??

of werkt dat niet..

en hoe zou ik het anders moeten doen??

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je er een router tussen hangt (of in jouw geval je server), dan heb je 2 netwerken die los van elkaar staan. Dus kunnen mensen van buitenaf niet (direct) op je netwerk komen. Als je voor een goede beveiliging zorgt hoef je je nergens druk over te maken.

• Romke

Romke

Dieselhead

Topicstarter
mja..

maar het is de bedoeling dat de internetverbinding en het wirelessnetwerk binnekomen op mijn server

het is dan zeg maar zo:

code:
1
2
3
4
5
6
Wireless   Internet
       |_      _|
           |   |       
           server
             |
         netwerk

mijn server moet de 2 verbindingen delen over mijn netwerk..
dat houdt dus in dat mijn netwerk dan gebruikt maakt van een (4.5 + 1.1) 5.6 mbit verbinding, en dat de mensen op dat wireless netwerk mijn netwerk ook kunnen zien..

dat mijn server zeg maar de 3 netwerken routert..

mijn server moet van het wirelessnetwerk een ip ontvangen en van de adsl verbinding..

dan is het de bedoeling dat de server de ip's uitdeelt op mijn netwerk, zodat ik van beide verbindingen tegelijk gebruik kan maken..

gebeurt dat bij routing en remote access en dan lan router??

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• jelvank
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-03-2025
Ik neem aan dat het wireless netwerk private IP-adressen uitdeelt dus dan zou je in principe binnen je netwerk adressen uit diezelfde range kunnen gebruiken (moet je wel zorgen dat ze niet hetzelfde worden als die van iemand anders op het wifinetwerk dus dhcp van wifi gebruiken).

Dan is je hele netwerk als geheel onderdeel van het wifinetwerk en kan iedereen op het wifi netwerk jouw computers zien. (Het lijkt mij nogal de vraag of je dat wel wil)

Maar dat gaat dus niet helemaal samen met tegelijk je eigen adsl gebruiken. Volgens mij zijn al je eisen bij elkaar een beetje onmogelijk. Wat wel kan is:

Wifi netwerk
\
Router-achtige computer (kan volgens mij niet met win 2000 wel met linux) - jouw netwerk
/
ADSL

Maar daarvoor heb je nog heel wat stapjes te gaan...

Vraag je bijvoorbeeld af:
- welk verkeer moet over het wifi netwerk en wel over adsl (en hoe moet je router (server) dat weten)
- voor hoeveel % wifi hoeveel & router
...
Allemaal dingen waar je rekening mee moet houden.
(ik heb zelf een netwerk waar ik via een linux router 2 adsl verbindingen tegelijk op gebruik, maar dat was toch ingewikkelder dan het op het eerste gezicht leek)

• Romke

Romke

Dieselhead

Topicstarter
mwah..

dan moet ik mijn eisen dus veranderen...

dan maar wifi verbinding op de server en dat doorverdinden naar mijn pc..

want het is iig. de bedoeling dat de mensen op dat wifi netwerk mijn pc en de server kunnen zien....

die internet verbinding is in principe niet nodig, maar het is altijd leuk als ik ook 4,5 mbit kan gebruiken

maar zou ik niet met windows 2000 server (want dat draait op die serv) een lan router in kunnen stellen en dan het wifi netwerk een ip laten geven aan mijn server, het adsl ding een ip aan mijn server en dan de server die zooi laten delen??
maak ik dan geen gebruik van 2 adsl tegelijk??

nou is dat internet op dat wifi ding niet zo heel belangrijk, want het gaat me er vooral om dat ik bestanden kan delen en kan leechen van de mensen op dat netwerk...

internet heb ik zelf wel dus dat is niet zo heel belangrijk..

[ Voor 46% gewijzigd door Romke op 09-10-2004 17:57 ]

• jelvank
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-03-2025
Ok, daar houd mijn kennis een beetje op dan. Het lijkt me sowiezo noodzakelijk dat jou pc (en als er meerdere pc's zijn en die moeten de jouwe kunnen blijven zien die andere ook) een ip-adres krijgen van het wifi-netwerk. Maar hoe je die dhcp-request door je win2000 bak heen moet sturen weet ik ook niet.

En daar komt nog bij dat die dhcp request dan een gateway mee gaat geven op het wifinetwerk waardoor je dus gedwongen wordt om te internetten via wifi. Een oplossing daarvoor zou weer zijn dat je 2 ip adressen instelt: 1 van je interne netwerk en 1 van het wifi netwerk.

Ik weet niet precies wat de mensen van het wifi netwerk op jouw pc moeten, maar als het om bestandsdeling gaat kun je ook gewoon een share maken op je pc en die dan mappen op je server. Voor het verkeer van je pc naar het wifinetwerk zou je wel een route moeten kunnen instellen.

Succes!

• Romke

Romke

Dieselhead

Topicstarter
ok...

dat routeren over alle pc's wordt dus nix///

ik ga denk ik een aantal netwerkkaartjes in de server gooien en dan dat routeren

dan gaat de wifi naar de server en mijn pc via de wifi internetten en filesharen.,..

en volgens mij komen de ip's op het wifi netwerk van een speedtouch..

dat is dus dezelfde range als die ik op mijn netwerk gebruik...

dus dat mag het probleem niet vormen,..

wordt dus niet wat ik gehoopt had,...

Verwijderd

dat is dus dezelfde range als die ik op mijn netwerk gebruik
Als dat het geval is dan zal je "zeer waarschijnlijk" een ipconflict krijgen.

1) De server heeft 2 netwerkkaarten en een WIFI-kaart nodig.
Het vervangen van de wifi kaart door een netwerkkaart kan ook, er veranderd eigenlijk niets dan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Nic 1 - WAN (Dus jou ADSL):
  IP via DHCP

Nic 2 - LAN (Jou eigen netwerk):
  IP: 10.13.37.1
  Subnet: 255.255.255.0

WIFI - LAN (Wireless netwerk):
  IP via DHCP

Ik ga er van uit dat 10.13.37.0/24 niet in gebruik is door het wifi netwerk ;)

2) DHCP Instellingen vanaf de server (Windows 2000 Server DHCP bijvoorbeeld):
  • Alleen IP adressen uitdelen over Nic 2
  • code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6

IP Reeks: 10.13.37.x
    Subnet: 255.255.255.0
    IP Start: 50
    IP End: 100
    DNS Servers: 10.13.37.1, je ADSL provier DNS 1, ADSL DNS 2
    Default gateway 10.13.37.1
Dit zorgt er voor dat je toegang hebt tot je wifi (met wat routering), en dat je eigen lan standaard connect naar jou server (als zijnde een router). Ook je eigen ADSL is beschikbaar met wat routering.

3) Enable in Routing and Remote access de service (dan zal de setupwizzart openen).
Je krijgt op een gegeven moment de vraag watvoor type je wil zijn. Je kan kiezen voor "Internet connection server". Later zal je de vraag krijgen over welke interface (netwerkkaart) hij moet connecten naar het internet. Daar kies je Nic 2.

4) Nou voeg je "waarschijnlijk" een static route toe aan de Routing and Remote access, met de netwerkinstellingen die je krijgt vanaf je WIFI netwerk. Dit verkrijg je door ipconfig/all te runnen (vanuit start->uitvoeren->cmd), en even te kijken welke de goeie (dus de wifi) verbinding is. Hoe dit exact ging weet ik niet meer.

Je moet het iig in die richting zoeken. Door deze setup maak je gebruik van je eigen internetverbinding en kan je wel op het wifi netwerk komen.

Als anderen een verbinding met jou pc moetten maken dan kan je bijvoorbeeld op je eigen pc een share aanmaken en dan op de server je share distibuteren met DFS (Distributed File System). Ik ben echter niet een voorstander om vanaf je eigen pc te sharen met SMB, dit doe ik liever alleen vanaf de server (meer schijfruimte in server nodig, maar daar staat je eigen materiaal ook dan).
dat laatste stukje is dus mijn eigen manier van denken, niets van aantrekken als je dat niet wil ;)

offtopic:
Mocht je er niet uit komen met stap 4 dan wil ik best even in mijn "handleiding" (Windows 2000 Server van Academic service (meen ik). In ieder geval voor een MCSE examen.) op mijn werk snuffelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2004 01:37 ]

Pagina: 1