[Suse]Installeren op disk met NTFS partities

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
Vol goede moed ben ik laatst begonnen met het installeren van Suse 9.1 PE. ISO'tje gedowned en gebrand en vervolgens er van geboot.

De configuratie van m'n pc is zo :

Asus P4C800-E met ICH5R
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
SATA 1&2   : 2 x Raptors in RAID0 -  68 GB NTFS partitie (dynamic, Windows 2000)
Pri Master : WD 80 GB             -  37 GB FAT32 partitie (multiboot WinXP en DOS)
                                  -  37 GB FAT32 partitie (DOS opslag)
Pri Slave  : Maxtor 200 GB        -  20 GB -leeg- (gereserveerd voor Suse)
                                  - 100 GB NTFS partitie (opslag)
                                  -  70 GB NTFS partitie (opslag)
Sec Master : Pioneer DVD
Sec Slave  : Iomega ZIP

Na de setup bleek dat de RAID0 partitie overschreven was met grub en dat alle data weg was. Ook was de data op de Maxtor 200 GB schijf "aangetast". Het meerendeel hiervan heb ik nog terug weten te krijgen met verschillende tooltjes.

Wat ik nu wil gaan doen is de 2 Raptors en de WD 80 GB schijf afkoppelen, zodat deze tijdens de setup niet overschreven kunnen worden. Alleen de Maxtor 200 GB schijf is zichtbaar voor Suse install.

Mijn vraag is de volgende :

-Is de data op de NTFS partities veilig als ik vtv de gereserveerde 20 GB vrijmaak met FDISK of de Disk manager in Windows 2000?
-Gaat de Suse setup goed om met schijven groter dan 128 GB (ivm 48 bit LBA) ?

Ik heb namelijk geen zin om weer alles te gaan recoveren, en backuppen is geen optie aangezien de 100 GB partitie erg vol staat met data die ik niet kwijt wil.

Ik wou de 20 GB lege ruimte als volgt indelen :

15 GB hoofdpartitie
4 GB temp
1 GB swap (ik heb 1 GB geheugen)

Is dit een goede indeling ?

Bij voorbaat dank voor jullie aanbevelingen !

[ Voor 3% gewijzigd door FreeRider op 09-10-2004 16:51 ]

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

FreeRider schreef op 09 oktober 2004 @ 16:37:
Na de setup bleek dat de RAID0 partitie overschreven was met grub en dat alle data weg was. Ook was de data op de Maxtor 200 GB schijf "aangetast". Het meerendeel hiervan heb ik nog terug weten te krijgen met verschillende tooltjes.
Waarschijnlijk had je zo je Windows-partitie aan 't Grub-bootmenu kunnen toevoegen.
Wat ik nu wil gaan doen is de 2 Raptors en de WD 80 GB schijf afkoppelen, zodat deze tijdens de setup niet overschreven kunnen worden. Alleen de Maxtor 200 GB schijf is zichtbaar voor Suse install.

Mijn vraag is de volgende :

-Is de data op de NTFS partities veilig als ik vtv de gereserveerde 20 GB vrijmaak met FDISK of de Disk manager in Windows 2000?
Tijdens de installer kun je zelf aangeven waar hij de nieuwe partities moet aanmaken. Je moet dus even een goed overzicht van je partitietabel maken, dan kan 't niet misgaan.
-Gaat de Suse setup goed om met schijven groter dan 128 GB (ivm 48 bit LBA) ?
Jawel... Hij doet 't hier met mijn 250 GB schijf ook prima.
Ik heb namelijk geen zin om weer alles te gaan recoveren, en backuppen is geen optie aangezien de 100 GB partitie erg vol staat met data die ik niet kwijt wil.

Ik wou de 20 GB lege ruimte als volgt indelen :

15 GB hoofdpartitie
4 GB temp
1 GB swap (ik heb 1 GB geheugen)

Is dit een goede indeling ?

Bij voorbaat dank voor jullie aanbevelingen !
De temp kun je beter toevoegen aan de 15 GB. Stel dat die 15 straks bijna vol zit, die 4 GB temp is toch veel te veel. Dan krijg je er spijt van dat je 't niet bijelkaar hebt gedaan.

Het advies over de swap laat ik maar aan iemand anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

ik zou een stuk minder swap gebruiken, meer dan zeg 256 is niet nodig in jouw geval. 4GB voor /tmp lijkt me niet zo verstandig idd, je zou wel 4GB (of zelfs iets meer, afhankelijk van wat je ermee gaat doen) voor /var kunnen gebruiken, en dan /tmp laten verwijzen naar /var/tmp.

probleem met de RAID-0 was denk ik dat SuSE de array niet herkend had, en dus niet de MBR van de array, maar de MBR van 1 van de schijven overschreven had, en daarmee je RAID-0 kapot heeft gemaakt. Dat probleem zul je niet hebben bij de NTFS-partities op je primary slave.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Bedankt, volgens mij moet de installatie nu wel lukken. Ik was bezorgd dat de partities niet veilig waren door een eventuele fout met 48 Bit LBA. Ik ga weer een poging wagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zolang je zelf je disc indeelt kan er bar weinig gebeuren. Denk er wel aan dat als je SUSE op die disc zet, hij waarschijnlijk ook GRUB op diens MBT wil installeren. Als je vervolgens de andere discs weer terug hangt, zal de MBR van de RAID / 80GB disc worden gelezen en zul je niet in SUSE kunnen starten. Dit is achteraf op te lossen door met de resue disc die iedereen maakt op te starten, en vervolgens handmatig grub op je bootpartitie te zetten (aannemend dat dat de 80GB schijf is, als je opstart vanaf de RAID-array zul je die eerst werkend moeten krijgen in linux).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Ik heb ondertussen Suse erop gezet. Handmatig heb ik aangegeven dat de eerste 20 Gb gebruikt moet worden, en de setup kwam met het voorstel om 1 GB swap en de rest hoofdpartitie te maken, wat ik heb gedaan. Het lijkt er echter op dat de NTFS partitie van 70 GB bij de eerste poging ook 'aangetast' is. De bestanden die erop staan zijn voor een groot gedeelte corrupted... Maargoed, Suse draait. thx !

Pagina: 1