Welke macro lens? Sigma/Tamron/Nikon?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.082 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jicho
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-08 10:11
Hai luitjes,

'k Heb sinds kort een Nikon D70, bevalt prima! Nu ik toch oneindig veel foto's kan schieten zonder gigantische rekeningen te veroorzaken voor het ontwikkelen van m'n foto's wordt het tijd voor iets nieuws, macro fotografie :)

Nu is alleen de hamvraag, welke lens moet je hebben...?

Uit het forum heb ik begrepen dat de Tamron AF SP 90 wel een goeie prijs/kwaliteit verhouding heeft. Helaas kan ik nergens iets vinden over de Sigma AF 105/2.8 APO EX MAKRO DG... Weet iemand de verschillen tussen de Sigma en de Tamron? Of anders, welke raden jullie aan? De prijzen liggen erg dicht bij elkaar, dus da's een mooi voordeel :)

Of moet ik wat dieper in de buidel tasten en toch voor de Nikkor AF-Micro 105/2.8d?!

Wie-o-wie wil/kan een beetje licht in de duisternis werpen? 'k Kom er niet echt uit...

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door jicho op 09-10-2004 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier vind je de brekingsindice van verschillende objectieven. De Tamron komt er het beste uit. Ik denk dat het echter erg weinig uitmaakt. Zoek eens een zaak op en probeer ze eens uit!

Denk trouwens wel goed na over de brandpuntsafstand die je zoekt. Ik weet niet wat je precies wilt gaan fotograferen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Check de test van macrolenzen in "Foto en Beeld", editie 7/8, op een Canon EOS 10D en een Nikon D70:
[list]
• Tamron AF 70 - 300mm / 4 - 5.6 LD Macro
• Tamron SP AF 24 - 135mm F/3.5 - 5.6 AD Aspherical (IF) Macro
• Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jicho
Tnx, 'k ga er eens een kijkje nemen. Voor zover ik op dit moment kan overzien/bedacht heb ga ik voornamelijk beestjes en bloemetjes schieten... 'k Begreep dat dit soort lenzen ook geschikt zijn voor portretfotografie, dus misschien dat ik dat ook wel ga uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jicho
PcDealer schreef op 09 oktober 2004 @ 20:09:
Check de test van macrolenzen in "Foto en Beeld", editie 7/8, op een Canon EOS 10D en een Nikon D70:
Staat die test ook online? En zo ja waar? Kan namelijk op Google niet veel vinden als 'k zoek naar "Foto en Beeld" :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Kon hem ook niet vinden.
http://www.fotobeeld.com

Kan wel inscannen, mag dat btw? Kan hem ook opsturen :)

[ Voor 39% gewijzigd door PcDealer op 11-10-2004 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

PcDealer schreef op 09 oktober 2004 @ 20:09:
[list]
• Tamron AF 70 - 300mm / 4 - 5.6 LD Macro
• Tamron SP AF 24 - 135mm F/3.5 - 5.6 AD Aspherical (IF) Macro
• Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1
Die twee zoomlenzen zijn geen echte macro's. Wellicht hebben ze een kortere scherpstelafstand, maar dat is dan ook alles.

TS: Ik zou eens kijken naar de Tamron SP 90/2.8 Di (nieuwe versie), of de Sigma 105/2.8 macro. Misschien ook nog de Micro-Nikkor 60/2.8. De Nikkor heb ik zelf. Haarscherp, maar dan ook echt haarscherp. Alleen is 60mm wat kort als je insecten e.d. wilt gaan fotograferen. Dan kun je beter voor de Tamron gaan.

Ik denk dat je met de Tamron gewoon de beste keus maakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jicho
PcDealer schreef op 11 oktober 2004 @ 07:08:
Kon hem ook niet vinden.
http://www.fotobeeld.com

Kan wel inscannen, mag dat btw? Kan hem ook opsturen :)
Als je hem zou kunnen scannen en mailen zou dat helemaal geweldig zijn!

Geen idee eigenlijk of het mag... Bedrijven betalen tegenwoordig kopieerrechten om te mogen kopieren... Scannen valt daar, lijkt mij ook wel onder. Maar goed, 't gaat hier om particulieren ;)

Scannen of opsturen... Volgens mij is het voor de rechtsgang in Nederland zo ongeveer hetzelfde. De eerste is alleen iets makkelijker, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 22:18
Wat voor lenzen heb je trouwens? Als je al een goede korte tele hebt, zou je met tussenringen aan de slag kunnen gaan.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jicho
'k Heb nu een 28-200mm van Sigma. 'k Heb al wel wat getest met een Cokin voorzetlens van +3, op zich leuk, maar vind het niet helemaal geweldig werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

dawg schreef op 11 oktober 2004 @ 08:29:
[...]

Die twee zoomlenzen zijn geen echte macro's. Wellicht hebben ze een kortere scherpstelafstand, maar dat is dan ook alles.
Ze hebben wel een Macro stand, vandaar dat ze als Macro getest zijn.

Ik scan hem en mail 'm. =>

[ Voor 100% gewijzigd door PcDealer op 12-12-2004 09:37 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Afbeeldingslocatie: http://pcdealer.acsp.nl/plaatjes/Tamron_Macro_test_p1-thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://pcdealer.acsp.nl/plaatjes/Tamron_Macro_test_p2-thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pcdealer.acsp.nl/plaatjes/Tamron_Macro_test_p3-thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://pcdealer.acsp.nl/plaatjes/Tamron_Macro_test_p4-thumb.jpg

Uit het blad Foto@Beeld (maand 7/8) van FOTO media publishing b.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jicho
Helemaal geweldig, bedankt voor het plaatsen _/-\o_ Morgen ffies printen en dan het artikeltje ffies doorspitten :D
Pagina: 1