crashende videokaart

Pagina: 1
Acties:

• HydroDiOxide
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-08-2025
Beste mensen,

Een naar probleem. Sinds enige tijd heb ik nare problemen in 3D applicaties. Ik weet niet precies waar ik moet beginnen, dus een chronologisch overzicht van de problemen en ondernomen stappen.

-Ik constateer een knisperend (electrisch) geluid wanneer ik scroll.

- Wanneer ik een 3D spel speel intensiveert het geluid en crashed de rig naar een willekeurige tijdsspanne, maar altijd. En wel met fraaie verticale, gekleurde balken over mijn scherm. Andere zaken die ik opmerk bij het crashen:
*soms speelt de muziek nog even door om vevolgens ook te gaan crashen (in een loop)
*soms hoor ik de naald van mij HD schieten (met een luide "TIK!") en vervolgens weer op spinnen (het geluid bij het opstarten van de peecee.. "VWIEEEW!")
*soms stokt het spel even om vervolgens weer verder te gaan en dit stokken gaat gepaard met een onderbreking van het knetterende geluid.
* Vandaag merkte ik stotterend geluid op in FarCry tijdens het spelen (en voordat ie crashte met strepen)

-in 2D crashed het beestje nooit en hoor ik het geluid niet (behalve wanneer ik scroll)

- ik heb een aantal cpu en geheugen tests gedaan (hot spu tester en memtest) welke geen errors retourneerden.

- één keer een andere voeding geprobeerd (230Watt) FarCry crashte zodra het level was geladen, maar in 2d ook geen problemen. Met deze voeding was er geen knetterend geluid waar te nemen

- het geluid lijkt uit de PSU te komen (maar dit weet ik niet zeker 100% zeker).

Ik vermoed dat het mijn voeding is en niet zozeer mijn videokaart of iets anders, maar ik weet dit zeker niet zeker. Ik denk dat ik ook redelijk richting de voeding redeneer, maar prik daar doorheen. Misschien is het de AGP poort oid. Ik tast in het duister.

Iemand ideeen, suggesties of herkenning?

specs

Asus a7v8x-x
2x 512 ddr (goedkoopie)
Athlon xp 2200+
hercules 8500 LE fdx 64 mb
2x maxtor hd (resp 40gig en 80gig beide 7200rpm)
voeding 300Watt (Norrod standaard behuizing voor hen die het wat zegt)
geen PCI kaarten

[ Voor 8% gewijzigd door HydroDiOxide op 09-10-2004 14:49 ]

"Overspecialize and you breed in weakness..." Major Motoko Kusanagi

Verwijderd

Dat die 230 W voeding eruit klapt als je Far Cry speelt is wel logisch, dat trekt die voeding niet, en aangezien je met die voeding geen rare geluiden hoorde denk ik dat je het idd daar moet zoeken :)

Kan je niet ergens een andere 300 W voeding ofzo halen om te testen?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2004 14:32 ]

• HydroDiOxide
Ik zal kijken of er wat te regelen is op dat gebied. Is het logisch dat het aan de voeding ligt als de verschijnselen van het crashen (de verticale balken) bij beide voedingen gelijk is?

Met andere woorden, zou het kunnen zijn dat mijn huidige 300Watt voeding een defect heeft dat er voor zorgt dat ie gaat onderpresteren en gaat lijken op een 230Watt voeding?

• HydroDiOxide
Right,

Na een boel geprobeer ben ik er zeker van dat mijn voeding de veroorzaker van het probleem is. Weg met het ding en een kwaliteitsvoeding erin!

Mensen met kleurrijk crashende videokaarten, check je voeding ook eens. Nooit problemen gehad? Ik ook niet, maar toch is het ding naar z'n grootje gegaan om de een of andere duistere reden. Ik ben weer klaar om te 3D'en in ieder geval.

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-07 10:41
Zeker de voeding idd :) Mijn broertje had hetzelfde met zijn 300watt noname voeding. Die begon ook te knetteren en de pc viel constant uit onder het spelen terwijl hij zeker een jaar probleemloos heeft gegaan. Nu met een nieuwe voeding loopt alles weer zoals het hoort.