Toon posts:

pentax optio X?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nu in het bezit van een pentax optio S4i...
alleen jammer genoeg is na een incidentje gisteren de lens veranderd in de toren van pisa met een flinke scheur erin :(

ik was zeer te spreken over het ding (op het feit na dat je sluiterstijd en diafragma niet handmatig in kunt stellen) en begon er al aardig mee overweg te kunnen

maar nu krijg ik geld van de verzekering en kan dus een ander toestel gaan halen.
aangezien ik geen slechte ervaringen heb met pentax wil ik wel weer voor zo een gaan.

nu is er de opvolger de S5i, met wat verbeterde functies (sport modus met korte sluiterstijd) maar nu zie ik ook dat de nieuwe optio x uit is/komt...

optio x
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/news/0408/pentax_optiox-001.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/news/0408/pentax_optioxfb-001.jpg
dpreview

specificaties zien er goed uit moet ik zeggen en mooi design naar mijn mening.
maar mijn vraag is of iemand weet of je bij deze wel sluiterstijd en dergelijke in kunt stellen?? dit staat namelijk niet op dpreview en op de pentax website ook niet...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2004 14:02 ]

• Daklem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-02 10:26

Daklem

Audio Nerd

Ik heb sinds enkele dagen de optio s5i in bezit en ik moet zeggen dat het een fantastisch apparaatje is. Het dockingstation wat bij de s5i zit is verbeterd, je kunt nu ook een losse batterij ermee opladen, en tegelijkertijd het toestel met een batterij. Het lcd scherm heeft ook 85.000 kleuren wat iets meer is dan de s5i waardoor je beeld nog net iets scherper wordt.

Als je de s4i fijn vond, zou ik eens gaan kijken naar de s5i. Ik ben hier zeer tevreden over, en de kwaliteit van de fotos zijn perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Daklem schreef op 09 oktober 2004 @ 15:13:
Ik heb sinds enkele dagen de optio s5i in bezit en ik moet zeggen dat het een fantastisch apparaatje is. Het dockingstation wat bij de s5i zit is verbeterd, je kunt nu ook een losse batterij ermee opladen, en tegelijkertijd het toestel met een batterij. Het lcd scherm heeft ook 85.000 kleuren wat iets meer is dan de s5i waardoor je beeld nog net iets scherper wordt.

Als je de s4i fijn vond, zou ik eens gaan kijken naar de s5i. Ik ben hier zeer tevreden over, en de kwaliteit van de fotos zijn perfect.
over hoe de batterijen opgeladen worden maakt me niet uit, dit was bij de s4i ook al geen probleem, en de S4i had ook al een display met 85000 pixels hoor....
dat t een fijn toestel is weet ik, maar ik wil er meer uit kunnen halen omdat ik vooral foto's van lichteffecten moet maken. dit gaat met de s4i en de s5i moeilijk omdat je geen sluiterstijd en diafragma kunt instellen.... dit wist ik van tevoren niet!

je kunt wel de nachtmodus gebruiken, maar om in het donker een beetje fatsoenlijke sluiterstijd te krijgen van 0,5 ofzo moet je de iso waarde op 400 zetten met als gevolg dat je pixels krijgt.
wat ik wel eens deed was de iso waarde op 50 zetten, focussen op een felle lichtbron (bij wijze van spreke licht van gsm) zodat je een kortere sluittijd krijgt, maar wel net lang genoeg om de voorgrond scherp te krijgen en het effect van de lichten op de achtergrond meepakt op de foto zoals op onderstaande foto die op Q-base is gemaakt met mijn camera met deze methode....
Afbeeldingslocatie: http://partyaddict.xszone.net/partypictures/q-base/18-09-2004/images/IMGP1726.jpg

nu was mijn vraag, zijn de instellingen van de optio X beter in te stellen als de S4 of 5i??

en wat denken jullie van het design?? zou dat een beetje robuust zijn ondanks de draaibare helften?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2004 16:29 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

S4i en S5i is zowaar identiek, alleen qua megapixels is er verschil....

Aannemend trouwens welke markt Pentax bedient vrees ik dat de Optio X ook niet zulke veelzijdige instellingen aankan. De chip zal ongetwijfeld dezelfde software krijgen.

Het design ziet er gelikt uit en ook wel robuust, net als de OptioS4i BTW, maar ik zie daar geen klepje zitten bij de SD-kaart. Die kan je dus zo naar buiten wippen ......

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Volgens dpreview heeft de optio X geen diafragma en sluitertijd voorkeuze programma's.
Als je dit graag wilt (en volgens mij bedoel je dat) dan zou ik kijken naar de Optio SV, die heeft dat wel, evenals de MX4 (beetje raar geval) en de 750Z (flink duurder).
Buiten Pentax: Canon A95(dcresource, dpreview), Canon S60 (dcresource,dpreview, megapixel.net), Olympus C60Z(dcresource, megapixel.net), Casio Exilim Pro P600 (dcresource, megapixel.net), Sony V1 (uitlopend model, dcresource, dpreview, megapixel.net)

Alles ff bekeken te hebben komt volgens mij de Optio SV het dichtst in de buurt van wat je wilt; controle over diafragma en sluitertijd, maar wel in een kleine camera.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
ik kom op dpreview nerges tegen dat je met de optio sv sluiterstijd handmatig in kunt stellen....

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2004 17:49 ]

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 17:49:
ik kom op dpreview nerges tegen dat je met de optio sv sluiterstijd handmatig in kunt stellen....
zie: http://www.dpreview.com/r...Pentax/pentax_optiosv.asp

In de tabel staat bij zowel aperture priority als shutter priority een 'yes'.

zie ook: http://www.pentax.nl/1foto/index.htm

ook hier staat in de tabel bij exposure control vermeld dat er zowel een aperture als shutter priority op zit.

Camera is natuurlijk erg nieuw, dus nog even zien wat de reviews gaan zeggen.
Pagina: 1