Toon posts:

Stof weghouden...

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de loop van de week mijn Chieftec case ontvangen: BA-01B-B-B

Afbeeldingslocatie: http://www.chieftec.com/images/CA/1-BA-01B-B-B.jpg

Nu sta ik op het punt alles over te zetten. Mits m'n pc in mijn kamer staat, moet ik die regelmatig ontstoffen. Ik heb nu ook geen zin om mijn chieftec om de zoveel tijd open te draaien en daar voorzichtig het stof uit te halen.

Thuis ligt er nog een pak filters voor een afzuigkap. Is het een goed idee om die gaatjes af te dichten met die filter omdat er momenteel toch nog geen case fans zijn.

Als ik in de toekomst case fans toevoeg, kan ik dan die filter ervoor hangen?
Ik denk wel dat die voldoende lucht doorlaten om de airflow niet te verstoren. Wat denken jullie ervan ?

Verder... bij een laptop... hoe kan je daar stof weghalen ? Die neem ik dagelijks mee en komt dus overal terecht :p

• Egg
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-01 15:24

Egg

In der Schweiz jah!

er bestaat zelfs de mogelijkheid dat er al stof filters in zitten 8)7
kheb zelf ook een chieftec, Met stof filters, dus zelf gemaakte kan geen kwaad. let er alleen wel op dat het een stuk meer lawaai maakt met een stoffilter ervoor :/

en voor de rest, stof blijft een probleem, ik haal zelf om de zoveel weken een stofzuigertje door me pc ;)

offtopic:
mist moet doordat zijn, tenzij je je pc de hele tijd verplaatst O-)

[ Voor 12% gewijzigd door Egg op 09-10-2004 10:33 ]

MSI GX660R for the win!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:04
Ja dat kan gewoon, maar wat uberotto2086 zegt: In veel Chieftech's zit al een stoffilter..
En van dat "extra lawaai" heb ik nooit iets gemerkt :)

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
Stoffilters plaatsen gaat natuurlijk WEL ten koste van je airflow en dus van je koeling. En verder houden ze nooit al het stof tegen dus moet je nog van tijd tot tijd cleanen.

Dat dan weer wel......

Verwijderd

Topicstarter
Mja ... qua airflow zal het toch wel beter zijn met die filters dan mijn huidige case :9
Als ik daarna een snellere CPU erin ga steken zal ik wel even moeten nadenken.

Verwijderd

Bij mn Antec-case zat ook een stoffilter, maar die heb ik er gelijk uit gesloopt, want het maakte een pokkeherrie en de airflow was nagenoeg weg.... Stof? Wasda? :9

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Bij stoffilters heb je inderdaad het probleem dat de fans harder moeten werken om eenzelfde hoeveelheid airflow te genereren als zonder stoffilters (dus ook meer lawaai). Zorg dus dat je ze regelmatig schoonmaakt, anders word dit alleen maar erger.

Je moet het een beetje laten afhangen van de omgeving waarin je computer staat ;)

Verwijderd

tis bij mij altyd superstoffig.. dus ik heb nu een thermaltake met fan controller en stof filters.. stof waar :P

• Santford
  • Laatst online: 12-02 12:45

Santford

FP PowerMod
Mss zou je ook zoiets kunnen maken, houd weinig lucht tegen en door het filter gaan de fans niet meer lawaai maken als ervoor :D

Chieftec stoffilter HowTo

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~movie-zone/Stoffiltergot/0014.jpg

Verwijderd

Als je die grilletjes voor de fans er even uit dremelt/knipt, heb je nog meer airflow en minder geluid. Scheelt vooral bij die vierkante grils en wat zwaardere fans aanzienlijk in geluid.
Zelf heb ik wat filtermateriaal voor lasaparaten gebruikt, en dat met een tapeje vastgezet achter de fan. Ongeveer het zelfde materiaal als in bijvoorbeeld afzuigkappen wordt gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die grilletjes afgezet met 2 zijdige tape en afzuigkap filtermateriaal.
De pc eens gewoon laten draaien.

Qua temperatuur zit ik een paar graden lager dan in m'n oude case. Prolly omdat er nu meer plaats is en geen flat kabels die voor / achter de fans hangen. Het geluid valt reuze mee :p want het is minder dan m'n oude case.

Eens zien wat het binnen een weekje geeft.
Toch maar I2C compilen, anders kan ik geen temp monitoren in Linux :>

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Wat erg goed werkt en wat de luchtstroom niet significant verminderd is een aan stukken geknipte panty.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• Santford
  • Laatst online: 12-02 12:45

Santford

FP PowerMod
Mja dat heb ik idd ook gebruikt, zie m'n post hierboven

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Heb hier een paar katten rondhangen en moet m´n pc´s regelmatig ontharen.
Een afzuigkapfilter in stukken geknipt werkt goed maar stoffilters uit een stofzuiger werken nog beter. Je moet je fans wat harder laten werken en dat maakt herrie maar het helpt wel.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-02 16:50

SiGNe

Ook hoi!

Een panty om de fan doen werkt ook prima.

Niet?
[Specs]

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Filters dervoor maakt zeker wat meer herrie en airflow word minder, vooral bij een fan die hard blaast. Ik heb dan zelf gemaakt fanguards wat bijna helemaal open is, stuk minder herrie, maar wel stof, Na lekker boeiend, vind et nooit zo erg om ff men comp te ontstoffen. Op de fan bladen moet ik om de paar dagen ontstoffen (nu woon ik wel in een heeel oud huis dan) En dat kan je derzo vanaf plukken

Blaad

Verwijderd

Ik heb een Lian Li kast met een stoffilter... en ik moet inderdaad ook concluderen dat het ongelovelijk is wat zo'n ding toch naar binnen zuigt aan stof!

(Zet je ook een beetje aan het denken over je eigen longen :X ;) )

Wat dat betreft blijft het mooiste altijd nog, net als in een fatsoenlijk datacentrum, een ruimte met een beetje overdruk. Misschien moet ik later nog maar eens gaan prutsen met een watergekoelde computer met intern een klein beetje overdruk of zo :P

Verwijderd

Ik heb hetzelfde gedaan met mijn chieftec.

Het probleem zit imo bij het plaatsen van case fans. Dat afzuigkapmateriaal zit voor dat rooster. En fan zal daar wel niet echt blij op zijn denk ik. Dat zit je dus weer met het stofprobleem als die 5-6mm dikke 'mat' eruit moet.

Of zo'n kous ervoor hangen ? Maar ja... die fans gaan prolly zoemen dat het niet meer leuk is om in de omgeving van je pc te komen.

Even tussendoor. Verkoopt men m'n deuren met zo'n plexi venster in voor de Chieftec BA-01B-B-B ? Ik heb die doorgaan gekocht in het verleden voor de ruimte, maar niet nagedacht over een beetje modding.

't Lijkt me wel leuk om zo'n zwarte tl erin te stoppen, zodat het wit goed uitkomt in de case :9 Dan nog van die round IDE kabels, een beetje fosforescerend en je hebt toch al een leuk geheel niet ?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Hou er wel rekening mee dat je de filters regelmatig moet schoonmaken, anders hou je helemaal weinig flow over. (ervaring: blaas ze niet binnen schoon :X)

Maar ik heb nog liever stof in de intake, dan stof in de cpu/gpu/whatever fan zitten, dus stoffilters helpen wel.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 15:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik heb nu mijn servertje al jaren draaien met een (panty)kousje voor de intake filter. Een kousje beinvloed nauwelijks de airflow (ga er maar eens doorheen ademen) en veel lawaai komt er dus ook niet vanaf. Zorg wel voor een overdruk in de kast. Door de overdruk zorg je ervoor dat er alleen lucht binnenkomt op de plek van je intake en waar dus je stoffilter zit. Eerder had ik een onderdruk waardoor bij elke kier op een gegeven moment een berg stof zat. Enige nadeel tot nu toe is dat ik een ladder in mijn computer heb :D.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 22:34

cdoens

Peugeot-gek

Beetje nagellak doet wonderen :9

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

RoamoR schreef op 09 oktober 2004 @ 12:27:
Bij stoffilters heb je inderdaad het probleem dat de fans harder moeten werken om eenzelfde hoeveelheid airflow te genereren als zonder stoffilters (dus ook meer lawaai).
Heb je toevallig getallen over hoeveel dB er extra gegenereerd wordt? Of met hoeveel je het toerental over het algemeen dient te verhogen?

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:49
cdoens schreef op 14 oktober 2004 @ 12:37:
Beetje nagellak doet wonderen :9
offtopic:
veel ervaring ermee dan? :P

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:10
Ik gebruik al lange tijd Afzuigkapfiler. Ik knip een stuk uit en klem deze tussen het front en het aluminium van de kast. Werkt perfect. Qua airflow scheelt het niet heel veel. Wel regelmatig het filter verschonen.

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07-2025

sniek

Got root?

Waterkoeling mijne toeschouwers, stof beperken to een absoluut minumum met waterkoeling en een passieve PSU koeler. 1 fannetje (ultra silent) met filter om je casetemperatuur niet te drastisch op te laten lopen. En alle andere case openingen dicht maken,....

KLaar is kees.

Irrelevant by default - rm -rf /

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Ga je dan niet een beetje voorbij aan andere criteria, zoals prijs?

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07-2025

sniek

Got root?

OpifexMaximus schreef op 15 oktober 2004 @ 19:08:
[...]

Ga je dan niet een beetje voorbij aan andere criteria, zoals prijs?
Thermaltake Bigwater voor 100 euri. Als ik zie wat je daarmee wint aan stofzuigen, geluid en uiteindelijke uithoudingsvermogen van je pc is dat een welbestede 100 euro.

Ik ben het wel met je eens dat het niet goedkoop is. Maar voor een ieder die over stof en vuil plus geluid valt kan je er niet meer omheen. :)

Irrelevant by default - rm -rf /

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
uberotto2086 schreef op 09 oktober 2004 @ 10:31:

offtopic:
mist moet doordat zijn, tenzij je je pc de hele tijd verplaatst O-)
Geen probleem zitten wieltjes onder :P
Pagina: 1