Harddisk defragmenteerd niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-03 15:29
Me harddisk (maxtor 120 GB) wil niet echt meer defragmenteren.

Het probleem is dat ik een lange tijd erg ruimte gebrek had, harddisks zaten allemaal bijna helemaal vol (1x 40Gb 3 partities & 1x120gb voor allemaal film en serie crap)

Nu heb ik alles op dvds gezet en inmiddels meer dan 40% van de 120 gb hd vrijgekregen dat was tot nu toe vaak niet meer dan 5% vrij. Het valt mij alleen op dat dat alles wat ik vanaf die hd op een dvd brand , gebrand wordt met een readbuffer die schommelt tussen de 1 en 100% (dankje bufferprotectie!!!), van de andere hd is het geen probleem. Nu levert dit toch soms fouten op, plus dat dit volgens mij wijst op een slecht presterende harddisk.

En dan komt het, die andere hd (die van 40GB) is perfect gedefragmenteerd (omdat het windows bevat en alle programma's), de hd van 120 gb defragmenteerde ik weinig, en toen die vol zat helemaal bijna niet.

Diskeeper geeft een bijna totaal rood veld aan voor de 120GB hd (op enkele kleine streepjes na, geen lege dele in iedergeval). Defragmenteren (inmiddels wel 5 keer gedaan) helpt niet en duurt erg lang. Het resultaat is dat precies hetzelfde presteerd en nog steeds die rode velden.

(effe tussen door, Sisoft Sandra wil geen benchemark uitvoeren op deze schrijf omdat hij zo erg is gedefragmenteerd, dus ik kan niet echt het verschil in preformance zien)

Ik heb norton diskdoctor gerunt/d (weet niet of dat nut had, maarja beter wel dan niet), en dat gaf geen resultaat.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?

Ohja, harddisk is zeker leeg, geen norton protectedrecycler die vol zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Erik070 op 09-10-2004 04:39 ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-03 16:10

mr_petit

opperprutser

zet je virusscanner eens uit (als je die hebt) en kijk naar zoveel mogelijk andere processen die je kan uitschakenlen.

probeer eens een andere tool dan diskeeper, zoals voptXP: http://www.vopt.com/VoptXP.htm

kan je ook een log van diskeeper plaatsen?

"man is not truly one, but truly two,"

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:54

TheBorg

Resistance is futile.

Als je Norton Disk Doctor hebt, heb je ook Norton Speeddisk. Probeer die eens :)

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-03 16:16
Disk defragmentatie programma's hebben vrije harde schijfruimte nodig om te defragmenteren (ja ik weet dat je genoeg HDD ruimte zou moeten hebben). Voor bijvoorbeeld de standaard Windows defrag is dat 10 of 15% van het totaal. Waarom probeer je die niet?

[ Voor 14% gewijzigd door oheng op 09-10-2004 05:32 ]

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Ik kan me ook een test herinneren van ehrm... weet niet meer... dat windows defragmenter gemiddeld genomen de beste prestatiewinst wist af te leveren van alle defrag progs. Getest waren ook speeddisk en diskkeerper...

ZUcht... artikel.. ff zoeken.

edit:

Lees net dat windows defragmenter een 'lite' versie is van diskkeeper (win xp btw :x).

[ Voor 17% gewijzigd door UltimateB op 09-10-2004 05:37 ]

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

• GrrRon
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Gebruik je soms ook Norton Recycle Bin?????
Gooi deze dan ook ff helemaal leeg en probeer dan eens te defragmenteren.

"Soylent Green is people!"

• Erik070
mr_petit, norton virusscanner staat aan, maar daar wordt em hd toch niet vol van? Nog nooit prestatite verlies (merkbaar) gehad door anitvirus.

Norton Speeddisk gebruikte ik tot 4 dagen geleden, tot ik er achter kwam dat hij die 120GB hd niet meer defragmenteerde (ook speeddisk geeft en vol veld aan zonder lege clusters), toen maar diskkeeper gaan gebruiken.

Oheng-> ik heb inmiddels 50 van de 120GB vrij, dat genoeg moeten zijn dacht ik.

GrrRon-> zoals de laatste zin zegt van mijn startpost, ik norton recycle bin is leeg en staat uitgeschakeld.

Ik probeer die voptXP: uit, en post dan wel of er een verschil was.
(hoe vind ik trouwens een log van diskeeper? of hoe maak ik die?)

Verwijderd

Heb je misschien een groot wisselbestand (onverplaatsbaar en ondefragmenteerbaar) op deze schijf staan? Zet de opties in verkenner om verborgen en systeembestanden te zien eens aan als je dat niet al gedaan hebt. Anders zou ik het ook niet weten.

• Erik070
ik heb alle bestanden zichbaar, maar nogmaals, zowel diskeeper als explorer geven dezelfde vrije ruimte aan (50GB), maar bij de analyse ziet hij geen vrij cluster.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-03 16:10

mr_petit

opperprutser

Erik070 schreef op 09 oktober 2004 @ 12:55:
mr_petit, norton virusscanner staat aan, maar daar wordt em hd toch niet vol van? Nog nooit prestatite verlies (merkbaar) gehad door anitvirus.
een virusscanner scant elk bestand wat gelezen wordt. misschien irriteert dat je defragmentatieproces.

Overigens heeft voptXP geen vrije schijfruimte nodig om te kunnen defragmenteren en kan het ook een wisselbestand defragmenteren.

probeer ook zo veel mogelijk bestanden naar je 40GB schijf te verplaatsen.

"man is not truly one, but truly two,"

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-03 16:16
Ik wist dat je genoeg HDD ruimte had, maar het was meer ter info. Nog een tip: kan het zijn dat je hele grote bestanden hebt of had? Verder zou ik eens een diskcontole doen om eventuele fouten te herstellen. Die staat ook in "explorer" zeg maar.

Oh, enneu... ik heb weleens meegemaakt dat Norton 2002 een diskdefragmentatie verhinderde (Norton is the usual suspect bij problemen). Zet die virusscanner uit, en tevens alle andere Norton rotzooi.

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:03
http://www.powerdefrag.com/download/powerdefrag.exe

is echt een marakel programma, automatisch je pc opnieuw op en defragmenteerd zonder enig programma behalve windows defragmentator, werkt bij mij altijd en is snel.
info: www.powerdefrag.com

edit: ps. tis wel een trial van 30 dagen, maar dat lijkt mij genoeg om te defragmenteren :P

[ Voor 17% gewijzigd door LinuZZ op 10-10-2004 08:38 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Erik070
VoptXp heeft een hoop geholpen!

Ik zag dat bijna alle clusters maar voor een deel gevult waren. na een aantal keer runnen hoop clusters vrij gekregen.

Ik ga powerdefrag ook proberen, klinkt goed.

bedankt voor de hulp :)
Pagina: 1