Toon posts:

iBook als ontwikkelpc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag begon ik te beseffen dat de Apple iBook G4 eventueel de ideale laptop voor mij zou kunnen zijn. Enerzijds wil ik hem gaan gebruiken voor multimediatoepassingen (internet&DVD op de trein, vermits ik hele lange reizen maak), maar anderzijds eventueel ook als server of C++ ontwikkelingsplatform.

Ik wil het hier niet over de features, de grootte van het scherm of eender welk ander hardware-related stuff hebben, enkel over de functionaliteiten van het toestel ivm ontwikkeling van software of web applicaties.

In verband met webserver mogelijkheden zit het blijkbaar wel goed volgens mij. Google vond Apache met PHP support voor de Mac. Verbeter me als ik fout ben.

Maar ivm ontwikkelen (C/C++) heb ik bitterweinig kunnen vinden. Op de site van Apple zelf vond ik XCode, maar graag zou ik weten of dit vlot werkt?
Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld het beheer van projecten, het invoegen van 3rd party libraries (bvb OpenGL, maar dat zit al standaard meegeleverd?), etc.
Is het mogelijk om Mingw aan de praat te krijgen voor Mac OS X? Zijn er nog andere ontwikkeltools (C/C++) voor Mac OS en wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Bijna vergeten vragen: compileert het toestel snel?

Wat me ook heel handig lijkt is de feature om je vensters even allemaal opzij te schuiven, opdat je een overzicht krijgt van alle actieve programma's. Dat is echt superhandig tijdens het programmeren denk ik?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2004 01:35 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Waarom draai je er geen Linux naast? En bovendien heeft OSX als basis FreeBSD, dus ook zonder Linux kun je prima uit de voeten lijkt me.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op 09 oktober 2004 @ 01:36:
Waarom draai je er geen Linux naast? En bovendien heeft OSX als basis FreeBSD, dus ook zonder Linux kun je prima uit de voeten lijkt me.
Die optie houd ik open, maar ik vind de look'n'feel heel goed bij Mac OS, vooral dan door de mogelijkheid van het openschuiven van die vensters bijvoorbeeld.

Het ding heeft ook standaard slechts 30GB HDD, wat ik (om budgettaire redenen) niet zal uitbreiden. Vandaar dat er ofwel linux ofwel Mac OS op zal komen te staan. Ik vermoed dat het toch Mac OS zal worden. Ivm Linux en ontwikkeltools heb ik reeds voldoende info, maar van Mac ontwikkeltools ken ik noppes/niks.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2004 01:40 . Reden: dt fout ]

• XKB
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-04-2021

XKB

Anonymous functional

Op Mac OS X heb je natuurlijk de beschikking over veel, misschien wel alle, unix ontwikkel tools. Make, gcc, gdb, automake etc. Qua GUI's voor programmeren heb je inderdaad XCode. XCode is echter wel voornamelijk gericht op Objective-C, de taal waarin veel Cocoa-apps geschreven zijn.

Als je met windows ogen naar een mac kijkt en je bent gewend om C-builder of Visual Studio oid te gebruiken dan zul je behoorlijk moeten wennen. Gebruik je normaal emacs of vim en een goed build proces dan zul je je als een vis in het water voelen.

Overige talen zoals python, ruby etc. zijn allemaal beschikbaar. OpenGL is by default installed, het maakt zelfs deel uit van het OS.

Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon

Verwijderd

Topicstarter
XKB schreef op 09 oktober 2004 @ 09:42:
Op Mac OS X heb je natuurlijk de beschikking over veel, misschien wel alle, unix ontwikkel tools. Make, gcc, gdb, automake etc. Qua GUI's voor programmeren heb je inderdaad XCode. XCode is echter wel voornamelijk gericht op Objective-C, de taal waarin veel Cocoa-apps geschreven zijn.
Dat verklaart waarom ze op de Apple site een screenshot met een C programma lieten zien ipv C++.
Als je met windows ogen naar een mac kijkt en je bent gewend om C-builder of Visual Studio oid te gebruiken dan zul je behoorlijk moeten wennen. Gebruik je normaal emacs of vim en een goed build proces dan zul je je als een vis in het water voelen.
Ik ben inderdaad gewend om met een een Visual Studio-achtige interface te werken, met name Bloodshed Dev-C++(www.bloodshed.net), maar anderzijds heb ik jaren geleden nog met quickbasic gewerkt en dat ging ook prima. Hoe is project management in XCode? Heb je een mooie (tree)list met eventueel subcategoriën waarin je de broncode kan plaatsen, maar wel als een geheel kan compileren?
In het project waarin ik werk zijn reeds een honderdtal sourcefiles, die ik moet organiseren in mapjes in het project, dit zal nog uitbreiden, dus vandaar dat ik ze bvb zet in mappen en submappen zoals:
- Device
--- Log system
--- Gui system
------- Gui controls
------- Gui manager
--- etc
Overige talen zoals python, ruby etc. zijn allemaal beschikbaar. OpenGL is by default installed, het maakt zelfs deel uit van het OS.
Dat vind ik ook heel positief, dat het IDE voor verschillende compilers aanbiedt én dat OpenGL enerzijds in het systeem zit en de GUI er gebruik van maakt.

Ik ontwikkel een grafische engine die op SDL en OpenGL gebaseerd is(iig als standaard API, maar is wel uitbreidbaar), vandaar dat hij sowieso op pc en mac zal compilen. Vermits ik reeds een desktop pc heb, kan ik evengoed ook devven op een Mac. Zo kan ik er ineens voor zorgen dat de code portable is van in het begin.

Verwijderd

PHP is geen enkel probleem. doe ik zelf ook :) mysql ook niet enz.

volgens mij heb je in xCode mappen en submappen die hij tegelijk complimeerd.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 oktober 2004 @ 19:09:
PHP is geen enkel probleem. doe ik zelf ook :) mysql ook niet enz.

volgens mij heb je in xCode mappen en submappen die hij tegelijk complimeerd.
Thanks :) sowieso ga ik in zo'n Mac verkooppunt vragen dat ze me der eentje kunnen laten zien, opdat ik even de look'n'feel van Mac OS X zelf kan ervaren.

Ik kan écht waar gewoon niet wachten :X
Pagina: 1