Toon posts:

prim. scherm op iBook met screenspanning patch?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben in het bezit van een 12" iBook (laatst nieuwe serie). Ik maak graag gebruik van de screenspanning patch waardoor ik om mijn aangesloten monitor geen mirror hoef te draaien. Dit werkt geweldig op 1 ding na.
ik snap niet hoe OS X bepaald welke scherm (de aangesloten of het laptop scherm) de primaire is en welke dus het dock krijgt. Sluit ik mijn iBook aan op mn 21" Iiyama CRT dan is het interne scherm altijd de primaire. Sluit ik mn iBook aan op een 20" HP tft scherm dan wisselt het. Sluit ik hem aan op een 15" Philips dan is de Philips de primaire. Dit zijn maar een paar voorbeelden. De strekking hiervan is dat ik er gewoon geen regelmaat in kan herkennen.

Weten jullie hier meer over?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zeker. Bij de System preferences onder Display vind je, als je meer dan een monitor aangesloten hebt, een 'arrangement' tab. Daarin kun je aangeven waar de monitoren zich t.o.v. elkaar bevinden. Da's bekend, lijkt me. Weet iedereen. Wat minder mensen weten is dat je ook de menubalk in een van die kleine schermpjes kunt verslepen van de ene monitor naar de andere. Daarmee geef je aan welk scherm primair is.

edit:

Hah! :D :D

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 09-10-2004 01:47 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 22:06

wouterve

Swinger of States

Ja, het definiëren van je primaire monitor is eigenlijk heel simpel en voor de hand liggend, maar je moet er maar even op komen :). Als je je tweede monitor hebt aangesloten is er in de Beeldschermvoorkeuren een extra tabblad bijgekomen waarmee je de monitoren kunt rangschikken - naar links en rechts verschuiven en zo meer. Maar, en nu komt het, in één van de vierkantjes die je monitoren moeten voorstellen zit aan de bovenkant een witte balk (dat moet de menubalk voorstellen). Als je die witte balk naar het andere monitor-representerend vierkant sleept, is dat de primaire monitor en wordt het dock en de menubalk voortaan op die monitor weergegeven als je hem aansluit. Als je de boel afkoppelt gaat alles meteen weer terug naar je ingebouwde scherm.

edit:
CyBeR is me net te vlug af :P

[ Voor 3% gewijzigd door wouterve op 09-10-2004 01:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pluim voor jullie voor jullie hulp. Pluim voor Apple omdat het A) kan en B) eigenlijk gewoon simpel is. Geen pluim voor mij omdat het gewoon staat uitgelegd in dat tabblad. "To relocate the menu bar, drag it to a different display."

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

Schaam je niet, dat komt gewoon omdat je gewend bent in Windows naar onvindbare vinkjes te zoeken om hetzelfde effect te krijgen. Het is eigenlijk zo simpel dat je het gewoon over het hoofd ziet.

Althans, dat houd ik mezelf maar voor, omdat ik er ook een week naar heb gezocht :D.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:36

Maximus

There is no substitute

FL!PNEUS schreef op 09 oktober 2004 @ 12:20:
Schaam je niet, dat komt gewoon omdat je gewend bent in Windows naar onvindbare vinkjes te zoeken om hetzelfde effect te krijgen. Het is eigenlijk zo simpel dat je het gewoon over het hoofd ziet.

Althans, dat houd ik mezelf maar voor, omdat ik er ook een week naar heb gezocht :D.
als je idd overstapt is het soms even zoeken naar een makkelijke oplossing. Zo had ik gister een probleem met iChat dat ik geen audioconversations kon doen met iemand in Spanje. En 1 knop was voldoende om het te laten werken. En ja als je dan van windows komt dan is het even wennen.

Maar mijn powerbook met geleende iSight doet het echt perfect. Heerlijk zon eigen macje :D

[/lichtelijk offtopic]

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

Verwijderd

Topicstarter
FL!PNEUS schreef op 09 oktober 2004 @ 12:20:
Schaam je niet, dat komt gewoon omdat je gewend bent in Windows naar onvindbare vinkjes te zoeken om hetzelfde effect te krijgen.D.
Windows? /me vindt Windows verschrikkelijk en mijdt het zo veel mogelijk. Ik heb een Linux achtergrond en ben dan ook meer geneigd de /etc dir door te gaan zoeken op zoek naar zo'n instelling ;)
OS X verrast me echt qua gebruikersvriendelijkheid, al blijft dat natuurlijk een vrij relatief begrip. Mijn iBook zie ik als mijn beste computer aankoop ik al die jaren dat ik computers heb gebruikt en gekocht.

Back on-topic. De oplossing werkt goed. Maar ik snap nog niet wat OS X als criterium gebruikt om te beslissen of het aangesloten scherm de primaire moet worden.
Mijn vader heeft een 15" Phillips tft scherm dat de iBook niet goed herkend. Of hij zet de reso te hoog of de refresh rate. Hoe dan ook is het scherm onleesbaar. De iBook wil deze wel als primair scherm gebruiken, dus zit ik met een vrij onbruikbare dual screen setup.
is er een manier om het Display properties schermpje te verhuizen naar mn iBook scherm. Op die manier kan ik de instellingen van de aangesloten Philips veranderen.
Of weten jullie een andere manier?
Mirroring uitzetten, scherm aansluiten en mirroring aan zetten werkt ook niet omdat hij dan meteen weer de verkeerde instellingen voor de Philips gebruikt :(

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 22:06

wouterve

Swinger of States

Verwijderd schreef op 09 oktober 2004 @ 13:05:
is er een manier om het Display properties schermpje te verhuizen naar mn iBook scherm. Op die manier kan ik de instellingen van de aangesloten Philips veranderen.
Of weten jullie een andere manier?
Ik weet wel een andere manier :). Als je in Display Properties het vinkje aanzet om het display-icoon in de menubalk weer te laten geven, en je stelt het scherm van je iBook in als primaire beeldscherm, dan zie je in de menubalk op je iBook dat beeldschermicoontje staan. Als je daarop klikt kun je voor beide aangesloten beeldschermen andere weergavemodi kiezen; misschien dat je er zo ook een kunt kiezen die je Philips wèl aankan :). Ik geef meteen toe dat dit een iets minder logische manier is om het probleem op te lossen dan je zou verwachten :P .

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 18:47

PowerFlower

être diable et jouer fleur

LOL, I love Macs, maarre... in Windows is het ook gewoon zo simpel als het verslepen van de menubalk zelf hoor ;)

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-02 17:32

HJR

Mooi voorbeeld over even simpel denken bij Mac. Toen ik voor het eerst achter een Powerbook zat van een collega, wist ik dus niet hoe ik kon zien wat voor een hardware er in het systeem zat. Dus ik via System Preferences zoeken, zoals bij inderdaad Windows. Dus ik vraag na 5 minuten zoeken aan die collega, hoe kan ik die gegevens zien?

Hij: heel simpel! Zie je die Apple linksbovenin de hoek? Klik daar eens op en dan op About this Mac.... Ik dacht shit dat is nog veel logischer ook. :)

Kortom je moet inderdaad het moeilijk denken vaak vergeten en even terug en jezelf af en toe afvragen, hoe zou mijn moeder zoiets proberen te vinden :P Dan kom je er dus wel uit!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 23:52

Digistorm

ex-demo scener

Nouja, wat een onzin!
Soory hoor, maar wat je zegt klopt gewoon niet. Bij een PC kom je ook in de systeen eigenschappen door de eigenschappen van "Deze computer" (of My Computer) op te vragen. Wat is dan het verschil en hoezo is het dan moeilijk denken? Ik vind eigenschappen logischer dan "about", dan verwacht ik meer een filosofisch verhaal ofzo ;)

Hier stond achterhaalde informatie…

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
offtopic:
@DiGiStORM_
Inderdaad zo logisch is het niet.
Ik ben sinds 1990 besmet met het Mac-virus, maar niet alles is altijd even duidlelijk bij de Mac:
de gegevens over de computer zat bij MacOS X eerst diep verborgen in de map "Applications/Utillity's" en daarin stond iets wat heel cryptisch "System Profiler" heette.

Dat programma wordt nog steeds gebruikt, alleen is het nu iets dichterbij via het Apple menu.

Verwijderd

PowerFlower schreef op 13 oktober 2004 @ 23:31:
LOL, I love Macs, maarre... in Windows is het ook gewoon zo simpel als het verslepen van de menubalk zelf hoor ;)
Dat ben ik niet met je eens, als je een applicatie opent in windows opent het scherm zich vrijwel altijd in de primaire monitor, zeer irretant trekje :(

Beetje ontopic:
Ik heb een powerbookje 12" besteld en ik heb een 21" monitor. Nu wil ik dat ik als ik die aansluit niet in dual screen opstelling hebben maar meer in mirror mode of het liefst met alleen externe monitor en interne scherm uitschakelen. Nu weet ik zeker dat de iBook kan mirroren maar kan de powerbook dat ook en bijv intern scherm uitschakelen?

ps het wordt mn eerste mac :P

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Je kan gewoon mirroring aanzetten hoor. Is geen probleem. En volgens Qorne kan je ook gewoon doorwerken op een extern scherm als de PowerBook dichtgeklapt is. Veel plezier met een zeer fijn laptopje! :)

kleurbleur.nl

Verwijderd

Zoals Sage al zei, met een PowerBook is dat geen probleem :)
het werkt zo:

prikt er een muisje en een toetsebordje aan + natuurlijk je monitor en dan doe je je PB dicht :) klaar!

(BTW dit kan niet met een iBook met een hack kan het wel, maar de iBook wordt dan TE warm dus doe dit NIET met een iBook, Apple ondersteunt het ook alleen op de PBs! )

Verwijderd

Topicstarter
wouterve schreef op 09 oktober 2004 @ 13:40:
[...]

Ik weet wel een andere manier :). Als je in Display Properties het vinkje aanzet om het display-icoon in de menubalk weer te laten geven, en je stelt het scherm van je iBook in als primaire beeldscherm, dan zie je in de menubalk op je iBook dat beeldschermicoontje staan. Als je daarop klikt kun je voor beide aangesloten beeldschermen andere weergavemodi kiezen; misschien dat je er zo ook een kunt kiezen die je Philips wèl aankan :). Ik geef meteen toe dat dit een iets minder logische manier is om het probleem op te lossen dan je zou verwachten :P .
Klinkt leuk, maar ik kan dus de menubalk niet zien omdat die op die philips tft wordt weergezet. Die philips wordt weer fout aangestuurd waardoor alles op dat scherm onleesbaar is.
Zodra ik dus mn iBook aan die specifieke monitor koppel is het enige dat ik zie een zwart philips scherm en de achtergrond van het tweede scherm op mn iBook. Nu kan ik wel wat lukraak gaan klikken op het zwarte philips scherm maar daat schiet ik niks mee op. Ik moet gewoon de instellingen kunnen resetten voor deze specifieke monitor zeg maar.
Pagina: 1