Vraagje over deadpixel

Pagina: 1
Acties:

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Topicstarter
Hey

Gelukkig had ik nog nooit hoeven mee te maken maar vandaag heb ik een Ixus 40 gekocht. In de winkel nog gevraagd of ie wel deadpixel vrij was en verkoopster zei als je er eentje had dan kon je het meteen via LCD scherm het zien..wat ik niet echt geloofde. Want ik maak altijd aantal shot met lange sluitertijd met hoge iso en doekje voor lens dus dat heb ik niet in de winkel gedaan.

Thuis gekomen aantal fotos gemaakt en ook om die deadpixel mee te testen. Omdat USB verbinding probleem gaf, heb ik net plaatjes naar mijn computer kunnen uploaden en ja hoor ik zie een witte punt op elke foto (donkere fotos zie je heel duidelijk en lichte fotos ook als je goed op let).

Echter heb ik een software van internet gedownload (deadpixel test) en als ik mijn fotos daarmee test dan geef ie maar 4 hotpixels ofzo maar geen deadpixel.

Dus daarom ben ik nog gaan twijfelen of het hot of deadpixel is... maar ik zie die witte punt op elke fotos die ik in het donker neem.

Mijn vragen zijn

Kan het een hotpixel zijn of deadpixel?
Zo ja kun je meteen voor nieuwe omruilen?

Effe info over winkel. Ik heb Ixus 40 met Duitse handleiding genomen en volgens hun site krijg je gewoon garantie in Nederland maar dan heb ik geen zin om dat ding na 1 dag naar fabriek te sturen. Ik wil hem gewoon ruilen voor nieuwe. Kan ik dit claimen?

Want verkoopster zijn als het niet meer in voorraad is dan moet het gewoon opgestuurd worden ofzo... en ik heb echt geen zin 1 maand te wachten als ik camera maar pas 1 dag heb.

Alvast bedankt voor reacties!

Lucky Goldstar

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik weet niet hoe dat wettelijk geregeld is, maar bij de winkel waar ik werk heeft de regel dat je het binnen 2 weken terug mag brengen zonder opgaaf van reden, dat kun je natuurlijk altijd doen als ze je geen nieuwe willen/kunnen geven. Hot pixels kun je amper aan ontkomen met zulke kleine CCD's en lange sluitertijden, het is een eigenschap van CCD's dat ze meer ruis gaan produceren als de sluitertijden langer zijn. De iets gevoeligere pixels gaan dan extreem fel oplichten en het is dus maar de vraag of het beter gaat worden met een andere cam. Heb je een voorbeeldje voor ons? :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• DJkim

DJkim

Topicstarter
Check rechtsonder

Afbeeldingslocatie: http://img80.exs.cx/img80/5379/Afbeelding24.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img80.exs.cx/img80/1382/Afbeelding022.jpg

Lucky Goldstar

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Overduidelijk een hotpixel.

In Nederland heb je als consument RECHT om het volledige aankoopbedrag terug te eisen binnen 8 dagen na een aankoop via internet. Uit je verhaal maak ik wel op dat het in een winkel gekocht is, maar bijna alle winkels hebben ook die 8 dagen garantie. Dus teruggaan, hotpixel claimen en nieuwe camera eisen. Anders inruilen en ergens anders halen :/

Ik heb 4 hotpixels gehad met mijn nieuwe camera, meteen over opgebeld (wel internet aankoop) en excuses met "dat kan gebeuren" en als ik em terug zou sturen zouden ze gelijk een nieuwe terugsturen :)

En als ie niet op voorraad is dan heb je pech, maar dat wil niet zeggen dat de camera gelijk opgestuurd dient te worden. Als zij een nieuwe bestellen is die er veel sneller. En dat is waar je recht op hebt :)
En anders geld terug.. Want je hebt als recht een correct toestel, en pas vervanging als het niet gerepareerd kan worden.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Is het wel en deadpixel? zit er niet een stofdeeltje op je lens?

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

deadpixels zijn zwart, hotpixels zijn wit (of rood, blauw of groen :+)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• DJkim

DJkim

Topicstarter
Ik heb op internet effe gezocht en witte puntjes worden Stuck pixel genoemd en groen/rood/blauw punten worden hotpixels genoemd. :D

Maar goed alweer 20 min rijden voor niets. Kan ik mijn benzine geld nog claimen? : :(

Ga morgen vroeg bellen en als ze zeggen dat ze hem op stuurt ofzo dan vraag ik meteen geld terug.

Lucky Goldstar

Verwijderd

idd typisch een geval van een hot pixeltje, ze zijn wettelijk verplicht je een andere te geven OF het volledige aankopbedrag terug! Gewoon bellen idd, laat hen maar vertellen hoe ze hiermee omgaan, enne.. wat benzinekosten bedreft, dat kun je schudden :7

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Sja, lekker boeie... als je ze niet hebt dan kunnen ze altijd nog later ontstaan :)
Gewoon lekker foto's gaan maken en als je 'm op een foto duidelijk ziet dan is 5 seconden genoeg om 'm weg te werken. Camera's zijn nu zo goedkoop dat je geen 100% foutvrije sensoren kunt verwachten. Als je 'm laat fixen dan doen ze wat jij met Photoshop doet: ze remappen de pixel naar een werkende sensorpixel via de firmware.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• DJkim

DJkim

Topicstarter
Exirion schreef op 09 oktober 2004 @ 01:47:
Sja, lekker boeie... als je ze niet hebt dan kunnen ze altijd nog later ontstaan :)
Gewoon lekker foto's gaan maken en als je 'm op een foto duidelijk ziet dan is 5 seconden genoeg om 'm weg te werken. Camera's zijn nu zo goedkoop dat je geen 100% foutvrije sensoren kunt verwachten. Als je 'm laat fixen dan doen ze wat jij met Photoshop doet: ze remappen de pixel naar een werkende sensorpixel via de firmware.
Hieraan heb ik nog aangedacht alleen ik vind geen enkele software voor Ixus 40 op de site van Canon. Misschien aangezien het maar net uit is. En ik heb geen zien om straks 1000 fotos te gaan photosoepen.

Lucky Goldstar

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

DJkim schreef op 09 oktober 2004 @ 01:52:
[...]

Hieraan heb ik nog aangedacht alleen ik vind geen enkele software voor Ixus 40 op de site van Canon. Misschien aangezien het maar net uit is. En ik heb geen zien om straks 1000 fotos te gaan photosoepen.
Ik neem aan dat er wel software voor bestaat die je kan configgen op een bepaalde pixel, en waar je zo je foto's op het icoontje kan slepen en dat die ze dan meteen fixt?

Anders mag iemand dat weleens gaan maken :P

• DarkWingDuck
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
waar kan ik zo'n progje vinden?

Laten we lekker link gaan doen!!!

• DarkWingDuck
Afbeeldingslocatie: http://www.madebymade.nl/canon/1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.madebymade.nl/canon/2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.madebymade.nl/canon/3.jpg

kun je hiervoor ook terug?

Hij is miniscuul, maar hij is er....

• Grrrrrene
  • Niet online
Probeer 's 20 van die pics achter elkaar te maken met de lensdop erop. Mijn oude Fuji s602 was na zo'n serie ineens een stuck pixel kwijt, blijkbaar deed z'n software dat ofzo, nooit iets over gelezen, maar het was wel ineens opgelost. Inleveren is bij de meeste winkels je recht, dus da's altijd nog mogelijk.

• DJkim

DJkim

Topicstarter
Ik belde winkel net. Ze ging beetje dreigen als er een kras op zat dan kon het niet omgeruild worden. lol en ik zei meteen dat wettelijk verplicht was als er wat mankeert dat je dan ook binnen 8 dagen gewoon om kan ruilen...... dus heel vriendelijk begonnen ze. Ik ga nu even langs straks zeggen ze nog dat het niet meer in voorraad is.

Lucky Goldstar

• DJkim

DJkim

Topicstarter
DarkWingDuck schreef op 09 oktober 2004 @ 08:52:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

kun je hiervoor ook terug?

Hij is miniscuul, maar hij is er....
Ik heb ook vroeger veel last van hotpixels gehad op mijn ouwe Coolpix 5000 en er was een software die hele ccd ging remappen en daarna waren meeste hotpixels weg bij mijn Coolpix dus zoek effe op google naar remapping software.

Lucky Goldstar

• DJkim

DJkim

Topicstarter
Ja ik ben net terug van winkel en ja die werd wel meteen omgeruild voor een ander. Ik wilde perse fotos effe laten checken op hun computer en die eigenaar heeft hem gewoon laten ontwikkelen in zn machine (van 90.000 euro volgens hem) en ja er waren geen hotpixels meer in nieuwe camera.

Thnx voor jullie hulp.

Lucky Goldstar

• Grrrrrene
  • Niet online
DJkim schreef op 09 oktober 2004 @ 09:40:
Ik belde winkel net. Ze ging beetje dreigen als er een kras op zat dan kon het niet omgeruild worden. lol en ik zei meteen dat wettelijk verplicht was als er wat mankeert dat je dan ook binnen 8 dagen gewoon om kan ruilen...... dus heel vriendelijk begonnen ze. Ik ga nu even langs straks zeggen ze nog dat het niet meer in voorraad is.
Mjah, maar ze hebben wel gelijk. Dit is (ben zelf verkoper) een van de grootste problemen in winkels: mensen brengen soms de raarste zwaar beschadigde produkten terug, daar sta ik soms echt verbaasd van te kijken. Jij kunt het dreigen noemen, maar het is toch gewoon waar? Als jij in de eerste 2 weken niet voorzichtig bezig bent, kunnen zij dat ding amper doorverkopen omdat hij onder de krassen zit. Geen wonder dat ze hem dan niet terug nemen.

• DarkWingDuck
DJkim schreef op 09 oktober 2004 @ 09:42:
[...]

Ik heb ook vroeger veel last van hotpixels gehad op mijn ouwe Coolpix 5000 en er was een software die hele ccd ging remappen en daarna waren meeste hotpixels weg bij mijn Coolpix dus zoek effe op google naar remapping software.
ehm, hoe werkt dat dan? is het een soort van firmware? Ik heb een Canon A80 ik heb 'm nog geen 8 dagen... Maar zou 1 hotpixel al aanleiding kunnen/mogen zijn voor inruilen?

• DJkim

DJkim

Topicstarter
Als je nog niet eens 8 dagen hem hebt, zou ik meteen met die winkel contact op nemen en gewoon vragen voor nieuwe. Want bij die winkel deden ze ook niet moeilijk over maar ik hoop dat je krasvrij hem hebt gebruikt want als er krassen op zitten dan doen ze wel moeilijk en sturen ze gewoon op (duurt ontiegelijk lang).

Remapping software had ik via Dpreview gevonden dus misschien effe checken forum daar.

Lucky Goldstar

• DarkWingDuck
zojuist gebeld, ze vonden 't vreemd (anders ik wel :P) maar kon gewoon ff terug komen, dan zouden ze kijken wat ze voor me konden betekenen.

't is misschien wel maar 1px en 't valt maybe niet eens zo op, maar ik weet van mezelf dat ik me er aan ga irriteren na 'n tijdje 8)7 :X

morgen ga ik er ff langs

Verwijderd

Heb sinds vorige week ook ineens zo'n dead pixel. Hij is op een zwarte achtergrond rood. Op een wit vlak zie de pixel niet echt. Ik heb enige tijd geleden een paar foto's in het donker genomen en dat zag er echt niet uit. Je zou denken dat het daar druk is in de lucht met al die sterren. Maar het was op alles te zien. Maar dat is dan weer wat anders neem ik aan! Want met volledig bedekte lens, had ik er maar een. De camera is een Nikon Coolpix 885. Zal ik wel niet meer om kunnen ruilen 8)

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat is een stuck pixel, je rode pixel is dus vast blijven zitten in rood, als je wit fotografeert combineert hij die rode met een groene en een blauwe pixel, dus dan zie je hem niet, fotografeer je iets zwarts dan zit je met een rode pixel die zonder dat er licht op valt toch al rood afgeeft, terwijl z'n buren (groen en blauw) niks doorgeven.

• DJkim

DJkim

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 oktober 2004 @ 14:33:
Heb sinds vorige week ook ineens zo'n dead pixel. Hij is op een zwarte achtergrond rood. Op een wit vlak zie de pixel niet echt. Ik heb enige tijd geleden een paar foto's in het donker genomen en dat zag er echt niet uit. Je zou denken dat het daar druk is in de lucht met al die sterren. Maar het was op alles te zien. Maar dat is dan weer wat anders neem ik aan! Want met volledig bedekte lens, had ik er maar een. De camera is een Nikon Coolpix 885. Zal ik wel niet meer om kunnen ruilen 8)
Hey mail me effe naar mijn Gmail adres dan stuur ik jou effe die remap software.... alleen ik weet niet of het ook op jouw model werkt.

sirasoni@gmail.com

Lucky Goldstar

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Hm, kun je een URL plaatsen van de site van die remapping software, en heb je een lijst met camera's bij wie de software kan werken?

Alors.

• DJkim

DJkim

Topicstarter
Ik weet niet meer waar ik hem had gedownload. Ik vond hem ook toevallig via Dpreview forum. Maar maar bij mij Coolpix 5000 heeft goed gewerkt dus ik denk dat voor wat oudere Coolpix modellen ook werkt.

Het is maar 59kb ofzo

P.S

Ik heb extensie naar jpg veranderd en geupload bij ImageShack
http://img43.exs.cx/img43/7392/cpixmap_v014zip.jpg
Gebruik wel download programma zoals Flashget ofzo.

haal die jpg weg als je hem hebt gedownload.

[ Voor 7% gewijzigd door DJkim op 11-10-2004 16:22 ]

Lucky Goldstar

Verwijderd

Bedoel je dat tooltje op http://e2500.narod.ru/ccd_defect_e.htm ?

• Dunbar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:12
Hoe werkt het eigenlijk met TFT monitoren? Ik heb laatst een 17" TFT gekocht en daar zit een rode hotpixel in. In de garantievoorwaarden van de fabrikant staat dat er maximaal 8 in mogen zitten voordat ik aanspraak kan maken op de garantie? :?

Of kan ik bij de winkel gaan klagen en krijg ik dan een nieuwe?

Tomorrow is often the busiest day of the week

Verwijderd

Heb het programatje gedownload en laten controleren op pixels. Herkende trouwens mijn camera en firmware. Maar vond geen dead pixels. Toch heb ik een storende dead pixels. Bij het bekijken van een zwarte foto -die ik net gemaakt had- onder Psp, zag ik er al meer!

Zwarte foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.bs-voorhoute.kruiningen.kennisnet.nl/zwart.jpg

Witte foto (naja deur dan):
Afbeeldingslocatie: http://www.bs-voorhoute.kruiningen.kennisnet.nl/wit.jpg

Ben trouwens wel een beetje huiverig om dat programma mijn ccd te laten remappen :? Wat als het fout gaat 8)7 :o

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2004 22:39 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik zei dus al: het is een stuck pixel. Ik zie er welgeteld 1 terwijl jij 4 cirkels trekt waarbinnen ik echt geen verkeerd werkende pixel zie :?

• DJkim

DJkim

Topicstarter
Ja omdat het foto te klein is :) ik geloof best dat er 4 hotpixels zitten.

Het beste manier is effe echt duidelijk te controleren is. Leg een doek op tafel en zet ISO op AUTO/Shutterspeed 8 sec/Diafragram 2.8 ofzo dan weer een foto met ISO 200 of 400 en lange shutterspeed. Dan zie je pas heel erg duidelijk hoeveel hotpixels je hebt. Het is dus geen deadpixel maar hot/stuckpixels die je hebt en die software helpt met weghalen(remappen van ccd)

Lucky Goldstar

Verwijderd

Ze zitten er inderdaad wel. Dit zag ik alleen op ware grote van de foto. De tweede van onderen is dan ook de storende factor. Ik zal de testen eens proberen en me dan toch maar aan het programma wagen.

Ik ben maar gelijk begonnen met het remappen van de ccd en jawel. De stuckpixels zijn weg.
Maar als ik dus een foto met lange sluitertijd neem (8sec), dan ziet het er niet uit. De sterrenhemel is er niets bij!

Zie foto (let niet op kwaliteit e.d):
Afbeeldingslocatie: http://www.bs-voorhoute.kruiningen.kennisnet.nl/donker.jpg

Gespikkelde foto dus :?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2004 21:45 ]

Verwijderd

Zag in een ander topic een link die iemand had geplaatst over een programma om je camera te testen. Een ander programma dus.
Hier nog een keer die link: http://www.starzen.com/imaging/deadpixeltest.htm

Misschien dat deze wel met alle camera's werkt.

• DJkim

DJkim

Topicstarter
die deadpixeltest is alleen om te zien hoeveel dead/hotpixels jouw ccd heeft dus het doet alleen maar checken en ja als je zoveel hotpixels hebt en je hebt nog garantie dan is het beste om het op te sturen.

Lucky Goldstar

Verwijderd

Ik heb mijn camera alweer een paar jaar dus garantie niet meer dus. Als ik dan foto's met lange sluitertijd wil maken, dan gebruik ik de Canon a75 van mijn zoon wel. :) O-)
Pagina: 1