waarom starten downloads zo snel?

Pagina: 1
Acties:

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
wist niet of dit nou beter in NT of hier kon, heb IT maar gekozen ;)

wat ik me al een tijdje afvraag, is waarom een download altijd(meestal :P) erg snel start. als ik iets download van iets wat aan een erg snelle verbinding hangt, bv. dit, start deze download bijv rond de 300KByte/sec terwijl ik maar een 90KByte/sec lijntje heb. de snelheid zakt dan langzaam af, maar hij download wel ook echt zo snel, volgens mij. volgens mij is het niet een berekeningsfout van windows oid.

naar aanleiding van dit topic heb ik wat zitten kloten met die instellingen, maar merkte geen verschil qua download snelheid. toen heb ik voor de grap die instelling op 100% gezet om te kijken of die instelling wel echt wat deed, en wat bleek: de downloads starten nog weer sneller! als ik een 1000MB binary van nxs.nl neerhaal, begint ie rond de 8MByte/sec :o. dmv deze aanpassing gaat de snelheid ook veel langzamer naar beneden. op een gegeven moment kom ie weer bij de 90KByte/sec aan, maar het lijkt mij dat je hiermee toch wat tijd spaart :).

Het klint nogal naïef denk ik, maar ik snap er niks van. heb de search al uitgebreid benut, en ook google, maar kon hier nul over vinden. is het gewoon een berekeningsfout van windows? of zit er misschien toch een kern van waarheid in?

Verwijderd

zodra jij op dat linkje klikt begint de download. je krijgt eerst nog een leuke save-as box en als je die hebt ingevuld kom je bij het metertje. die doet alsof hij dan pas begint, maar in feite is hij al een tijdje bezig.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wees gerust, het ligt aan de software die het geheel berekend. Je kunt na mijn weten echt niet met 8 MB/s starten (écht 8 MB/s dus), terwijl je maar 90 kB/s kunt..

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
forward caching inderdaad. Niet al te spannend, maar kan nogal vaag overkomen 'wat gaat ie snel!!' Daarnaast een te kleine hoeveelheid tijd om door te delen om een duidelijke weging van de snelheid te geven.

[ Voor 40% gewijzigd door HunterPro op 09-10-2004 00:15 ]

• struul
Dus je wordt gewoon voor de gek gehouden door de software begrijp ik?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

-Austin Powers- schreef op 09 oktober 2004 @ 00:19:
Dus je wordt gewoon voor de gek gehouden door de software begrijp ik?
ehh, ja, beetje wel.
Maak het hier regelmatig mee (met firefox, IE gebruik ik nit meer) dat als ik een link aanklik en dan de locatie selecteer om hem neer te gooien ik hem er vervolgens direct op heb staan, terwijl het toch een paar MB is wat je download, maar dat gaat gewoon op de achtergrond van start terwijl je denkt dat hij dat pas later doet als je een locatie aangegeven hebt.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-02 12:53

bonzz.netninja

Niente baffi

bij mij is het juist andersom eigenlijk. Ik begin altijd langzamer....en loop dan op

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

die snelheid is een benadering van de geschatte snelheid per seconde

met papier mache kun je alles maken!!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 17:26
Verwijderd schreef op 09 oktober 2004 @ 00:13:
zodra jij op dat linkje klikt begint de download. je krijgt eerst nog een leuke save-as box en als je die hebt ingevuld kom je bij het metertje. die doet alsof hij dan pas begint, maar in feite is hij al een tijdje bezig.
Volgens de lampjes op mijn switch hier voor mij niet hoor, het knipperen begint pas nadat ik gekozen heb waar en onder welke naam er gesaved moet worden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En het opvullen van de tcp/ip buffer zorgt daarvoor,

Verwijderd

Ik heb die Qos pakket planner gewoon verwijderd bij mijn internet verbinding! :)

• struul
Terw_Dan schreef op 09 oktober 2004 @ 00:22:
[...]

ehh, ja, beetje wel.
Maak het hier regelmatig mee (met firefox, IE gebruik ik nit meer) dat als ik een link aanklik en dan de locatie selecteer om hem neer te gooien ik hem er vervolgens direct op heb staan, terwijl het toch een paar MB is wat je download, maar dat gaat gewoon op de achtergrond van start terwijl je denkt dat hij dat pas later doet als je een locatie aangegeven hebt.
maar hoe kan ie het dan downloaden als ie nog niet weet waar het heen moet :? temp map ofzo?
ik bedoel, als jij ergens heen wil met je auto maar je weet nog niet waarnaartoe, ga je ook niet alvast weg :P

edit:
Vorkie schreef op 09 oktober 2004 @ 00:28:
En het opvullen van de tcp/ip buffer zorgt daarvoor,
dat is t dus :)

[ Voor 12% gewijzigd door struul op 09-10-2004 00:29 ]

• HunterPro
  • Niet online
-Austin Powers- schreef op 09 oktober 2004 @ 00:28:
[...]

maar hoe kan ie het dan downloaden als ie nog niet weet waar het heen moet :? temp map ofzo?
ik bedoel, als jij ergens heen wil met je auto maar je weet nog niet waarnaartoe, ga je ook niet alvast weg :P

edit:
[...]

dat is t dus :)
als jij met IE iets groots downloadt zie je zodra ie klaar is dat ie nog die meuk moet copyen naar waar het werkelijk heen moet. Oftewel: hij downloadt 't altijd naar z'n temp internetfiles en daarna plaatst ie het pas op de 'destinacion finàl' :)

• Dxue
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-02 21:31

Dxue

PSN:EvilDrunk

te vergelijken met de auto rijklaar maken in de garage zodat je direkt weg kan gaan als je hebt betaald :7

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

• StickyPoundeZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-12-2023
Met IE had ik hier idd ook wel is "last" van, maar sinds ik mozilla gebruik niet meer. Die gaat idd al van start met downloaden, maar laat dat ook duidelijk dien. Als de downloadmanager geopend wordt, zie je dat ie al een stuk gedownload heeft, en geen abnormale snelheden... Het komt bij mij ook vaak voor dat een bestand voor dat ik de locatie heb opgegeven al gedownload is :o :)

Everything is possible, until it's not.

• Brent
  • Laatst online: 23:14
Terw_Dan schreef op 09 oktober 2004 @ 00:22:
[...]

ehh, ja, beetje wel.
Precies. Eens had ik een demo van 300+MB aangeklikt, alleen helemaal vergeten op save as te klikken (ben gewoon verder gaan surfen). Toen ik daar na een uurtje of wat achter kwam, koos ik een plaats om op te slaan en had ik al bijna 200MB gedownload en mijn snelheid lag ook rond de 80MB per seconde. Gewoon forward caching dus en niet al te slimme software.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

-Austin Powers- schreef op 09 oktober 2004 @ 00:28:
[...]

Alle downloads (zowel van IE als van Firefox) gaan altijd eerst naar een temp dir. Hij downloadt nooit direct naar het target.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 17:26
Breepee schreef op 09 oktober 2004 @ 09:08:
[...]

Precies. Eens had ik een demo van 300+MB aangeklikt, alleen helemaal vergeten op save as te klikken (ben gewoon verder gaan surfen). Toen ik daar na een uurtje of wat achter kwam, koos ik een plaats om op te slaan en had ik al bijna 200MB gedownload en mijn snelheid lag ook rond de 80MB per seconde. Gewoon forward caching dus en niet al te slimme software.
Ik heb het toch eens goed bekeken, maar zolang ik niet op save heb geklikt, komt er echt geen bitje binnen hoor!
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~mistral/Pictures/test.jpg
[clickable]
zoals je ziet is de netwerkverbinding niet actief, want anders warendie schermpjes blauw geweest.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Verwijderd

net even getest, en hier gebeurt het wel. naja misschien is het een instelling ofzo? ik heb wel ooit zo'n .reg gedraaid die de MTU aanpaste enzo, misschien dat die wat meer gedaan heeft?

/me is wel nieuwsgierig eigenlijk

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2004 15:04 ]

• MrC4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 19:20
Volgens mij start de download op de achtergrond wanneer het venster te voorschijn komt waar de download opgeslagen moet worden.

..: De 3 H's van Microsoft: Herhalen, Herstarten en Herinstalleren :..

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Het is best mogelijk dan windows (sp2?) het alleen doet met 'veilige' bestandtypes, dat cachen dus :x

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:14
Een andere mogelijkheid is simpelweg de snelheidsbegrenzing.

Hoe wordt de maximale snelheid beperkt? Door als de snelheid te hoog wordt, af en toe een paar packets te laten "vallen", die komen dus nooit aan. De pc/server(s) aan beide kanten denken dan "Hee, wat een slechte verbinding. Ik ga minder snel sturen !". Dat gebeurd net zo lang, tot hij op de juiste snelheid zit.

Anyway, bij het starten van een download, begint hij dus snel. Totdat de snelheidsbegrenzer in de gaten krijgt "hee, die gaat te snel, daar moet ik af en toe wat packets laten vallen!'. En pas op dat moment zal de snelheid gaan zakken.

Dat _kan_ dus een reden zijn waarom een transfer de eerste paar sec sneller gaat dat de gelimiteerde snelheid. Maar uiteraard is dat alleen zo, als de gebruikte techniek verder WEL sneller kan. Dus bijvoorbeeld met kabelinternet is bovenstaande mogelijk. Met DSL niet, aangezien de snelheid dan hardwarematig is vastgezet dmv een ATM tunnel.

• PommeFritz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11-2025

PommeFritz

...geen friet

Terw_Dan schreef op 09 oktober 2004 @ 10:24:Alle downloads (zowel van IE als van Firefox) gaan altijd eerst naar een temp dir. Hij downloadt nooit direct naar het target.
Firefox wel! Zodra je een target directory hebt gekozen komt daar je download in te staan met een ".part" extensie die eraf gehaald wordt zodra de download compleet is.

Dit is fijn, want je wilt niet dat je eerst een 200Mb file in je temp dir hebt staan die hij dan daarna nog eens moet gaan zitten kopieren naar de lokatie waar je hem wilt hebben. Als je schijf bijna vol is zou dat soms nog wel eens kunnen mislukken dan ook, omdat je in feite 2x de schijfruimte nodig zou hebben.

FireFox - neem het web in eigen hand

• struul
Xandrios schreef op 09 oktober 2004 @ 15:50:
Een andere mogelijkheid is simpelweg de snelheidsbegrenzing.
Dat _kan_ dus een reden zijn waarom een transfer de eerste paar sec sneller gaat dat de gelimiteerde snelheid. Maar uiteraard is dat alleen zo, als de gebruikte techniek verder WEL sneller kan. Dus bijvoorbeeld met kabelinternet is bovenstaande mogelijk. Met DSL niet, aangezien de snelheid dan hardwarematig is vastgezet dmv een ATM tunnel.
Daar heb ik ook aan zitten denken, maar vond het wat naïef :) en ik heb kabel, dus het zou misschien kunnen.
PommeFritz schreef op 09 oktober 2004 @ 15:54:

Firefox wel! Zodra je een target directory hebt gekozen komt daar je download in te staan met een ".part" extensie die eraf gehaald wordt zodra de download compleet is.
Ik gebruik FF ook, en zie idd ook steeds een file met een .part ext erachter :)

EDIT:
Ik heb het net ff geprobeerd, iets downloaden en dan een kwartiertje wachten en dan pas op "save as" klikken, en dat werkt idd! mn download was al halverwege, en hij gaf rond de 20MByte/sec aan :D dat zal t dus wel zijn :)

[ Voor 12% gewijzigd door struul op 09-10-2004 17:55 ]

• Brent
  • Laatst online: 23:14
MisTraller schreef op 09 oktober 2004 @ 13:43:
[...]

Ik heb het toch eens goed bekeken, maar zolang ik niet op save heb geklikt, komt er echt geen bitje binnen hoor!
[afbeelding]
[clickable]
zoals je ziet is de netwerkverbinding niet actief, want anders warendie schermpjes blauw geweest.
Ik gebruik natuurlijk geen zooi als IE, maar een echte browser, Firefox.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• struul
:D
Pagina: 1