architecture fotografie: lijnen rechttrekken

Pagina: 1
Acties:
  • 310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Topicstarter
Mijn vraag gaat specifiek fotograferen van hoogbouwen (in NL is ca 12 verdiepingen).

Stel je heb en (D)SLR of gewone digicam en neem een foto van een 12 verdiepingen gebouw van een afstand van ca. 30-50 meter (staand opnemend, niet zittend of met andere hulpmiddel). Je krijg dan ongetijfeld gevel-lijnen die schuin naar boven gaan/ piramyde vorming. Je kan met special prof toestel, maar die kan aleen een pro veroorloven.

Dus mijn vraag is: hoe kan ik de schuine lijnen rechttrekken? Is er special prog hiervoor? Had met photoshop geprobeerd maar vindt resultaat niet goed. (misschien ben ik niet goed genoeg voor photoshop)

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nou, je kunt ze wel recht trekken, maar dat ziet er bijna altijd heel vreemd uit. Je hele perspectief is weg en dat is heel onnatuurlijk. Er zijn geloof ik wel tools voor, zal 's zoeken, wat lastig is als je de naam kwijt bent :X

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• GrittyKitty

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Topicstarter
Het perspectief blijft, het hoizontale dan. De verticale wil ik dan echt vertical hebben.

Als je ooit in bouwkundig schtes-lessen volgen, die effect wil ik nou hebben.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-01 14:39

Beaves

Usque ad Finem

GrittyKitty schreef op 08 oktober 2004 @ 23:21:
Het perspectief blijft, het hoizontale dan. De verticale wil ik dan echt vertical hebben.

Als je ooit in bouwkundig schtes-lessen volgen, die effect wil ik nou hebben.
Je kan een (d)SLR pakken met dit soort lenzen :)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Je kunt het gewoon rechttrekken met een "Perspective Crop" in Photoshop 8. Ik weet niet of Photoshop 7 dit soort crop ook al had. Met alle Photoshop versies (zeker vanaf 5, wellicht ervoor ook al) kun je het rechttrekken met de "Transform Tool". Meer werk, lastiger, maar ook meer controle dan de "Perspective Crop".

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 08:11

Acid_Burn

uhuh

Perspective crop zit ook in 7 :)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 08:38
in PS, edit->Transform->perspective, werkt prima!! En als je geld hebt kan je eens kijken naar een tilt&shift lens, die kunnen die vertekeningen corrigeren.

tja...

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 17:42

KnOeFz

no comment...

Ik trek foto's met gebouwen er op ook altijd recht in ps.
Was voor mij in het begin ff wennen omdat je ineens heel anders naar je eigen foto kijkt. Je kunt ze anders eens een keer bewerkent en onbewerkt opslaan en er na een paar dagen nog eens naar kijken. Mijn conclusie was dat ik op de onthoekte foto's (zo heet dat toch?) het gebouw beter over vond komen.

[ Voor 10% gewijzigd door KnOeFz op 09-10-2004 16:27 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• GrittyKitty

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Topicstarter
iederen bedankt...ga maandag of zo proberen

reactie @KnOeFz: het is inderdaad beter als je die plaatjes gaan publiceren of gebruiken voor marktdoeleinden.

[ Voor 58% gewijzigd door GrittyKitty op 09-10-2004 19:41 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Hoewel dit een erg oud topic is en ik na lang zoeken op GoT niks gevonden heb behalve PS wil ik toch even een freeware tooltje posten dat prima werkt:
ShiftN

Voorbeeldje van de website van de maker:
Afbeeldingslocatie: http://www.shift-objektiv.de/foto/bild2.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.shift-objektiv.de/foto/bild2_ShiftN.jpg

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-09-2025
hm ik zie die voorbeeldjes, maar is dat nou echt veel mooier?

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ja vind die 2e wel lekkerder weg kijken.
Maar die lijkt net zoveel te maken te hebben met barrel distortion als met perspectief....

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• YellowCube
  • Laatst online: 30-01 11:54

YellowCube

Wait...what?

ik vind het er wel fraaier uit zien om eerlijk te zijn. Net wat natuurlijker.
Echter, als ik de foto's zou gebruiken voor publicatie dan zou ik denk toch investeren in een Tilt&Shift lens. Je kunt dan ook in één keer je compositie goed bepalen. Met een achteraf tool raak je hoe dan ook een hoop van je foto kwijt (je trekt de foto zelf eigenlijk scheef en dus zul je moeten croppen) en daar zul je tijdens het maken van de foto rekening mee moeten houden. Is je compositie te krap, dan kun je bij de nabewerking de foto als onbruikbaar beschouwen.
Het is niet onoverkomelijk, maar toch.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
op de onderste foto lijkt het mij toch wel dat het geval met de zwarte gevel nu achterover staat, dus de correctie met dat programma is niet helemaal perfect..

voor fotos met gebouwen is het denk ik het mooist als het perspectief blijft, maar dan met rechte lijnen, ipv gebogen lijnen ( dus zoals je met een lineaal perspectief zou tekenen.

met gebogen lijnen lijkt het alsof gebouwen krom staan, en dat is natuurlijk niet de bedoeling in een foto van een gebouw.

of je moet juist de foto maken om dat effect te krijgen, maar dat is natuurlijk iets anders.

Verwijderd

Ik vind het ook natuurlijker over komen. Zelf gebruik ik ook wel eens de lenscorrectie van PS CS2. Voor serieuze dingen is een TS lens natuurlijk beter, maar dan is best nog een dure grap imho, en dit trucje is natuurlijk met iedere lens (lang of kort) toe te passen. :)

Het mooie van een TS lens is natuurlijk ook dat je het scherptevlak kan kantellen. Ik moet daarbij wel eerlijk zeggen dat ik er zelf nooit mee gewerkt heb en ook niemand ken die zo'n ding heeft.
Pagina: 1