Juiste geluidsconfiguratie voor Skype onder Suse 9.1 schrijv

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

is het niet een idee om een handleiding te schrijven voor de juiste configuratie van het geluid onder Suse. En dan wel speciaal om Skype te gebruiken.

Mijn suggestie voor Suse is omdat veel beginners hiermee beginnen en alleen omdat veel mensen bijvoorbeeld het geluid en speciaal skype niet goed aan de gang krijgen toch weer terug gaan naar XP. Ik denk dat we op deze manier steeds meer mensen warm krijgen voor een prachtig product als Suse. Voor de hardcore Lunux user is het niet HET programma, maar voor starters wel natuurlijk.

Kortom, ik zou mij graag inzetten hiervoor, waare het niet dat het mij aan deze kennis ontbreekt :'( . Op de Skype forum wordt het ook veel behandeld, maar echt duidelijk is het allemaal niet. Het is verschrikkelijk ongestructureerd.

U zou niet alleen mij kunnen helpen met het perfectioneren van mijn skypegeluid, maar vooral ook veel anderen die dmv de plaatjes het op een mooie manier kunnen configureren.

Tweakers team, wat vinden jullie ervan? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 17:25

woutur

Klauwtjes uit!

Hmm ik begrijp wat je bedoeld. Ik heb ook eeuwen problemen gehad om mijn geluid goed te krijgen voor TeamSpeak en gebruik ALSA i.c.m. een SB Live!. De mixer die je dan krijgt heeft ongeveer 50 schuiven. Niet makkelijk. Wat natuurlijk wel kan is alsa.conf files verspreiden voor verschillende geluidskaarten. Zo hoeven newbies slechts `alsactl filenaam` uit te voeren en hopla: het werkt.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-08-2024
Skype opstarten onder Suse doe je op de volgende manier:

artsdsp -m skype

Powershot S30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:31

Zym0tiC

^_^

woutur schreef op zaterdag 09 oktober 2004 @ 10:38:
Hmm ik begrijp wat je bedoeld. Ik heb ook eeuwen problemen gehad om mijn geluid goed te krijgen voor TeamSpeak en gebruik ALSA i.c.m. een SB Live!. De mixer die je dan krijgt heeft ongeveer 50 schuiven. Niet makkelijk. Wat natuurlijk wel kan is alsa.conf files verspreiden voor verschillende geluidskaarten. Zo hoeven newbies slechts `alsactl filenaam` uit te voeren en hopla: het werkt.
Dit vind ik op zich niet eens een slecht idee. Ik heb ook weet ik niet hoelang zitten proberen om het geluid optimaal te krijgen en voor mijn gevoel is het dat nog steeds niet :(
Alleen wie heeft nu de juiste config? iedereen zal er zijn eigen mening over hebben lijkt me waardoor je waarschijnlijk tientallen config files krijgt van bv de sblive!

Maar we dwalen van het topic af zie ik :o

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben niet bekend met Suse maar met audio in linux genoeg om Skype aan de praat te krijgen:

Er zijn 2 dingen waar je rekening mee moet houden: full duplex en met mixen. Full duplex will zeggen dat geluid in (een microfoontje bijv) en geluid uit (luidspreker bijv) mogelijk is en mixen zorgt ervoor dat verschillende geluiden tegelijkertijd te horen zijn (bijv systeem notificaties en een mp3-tje).

Er zijn 2 soorten mixers: software (oa arts, esd en dmix) en hardware mixers (de geluids chip doet al het werk)

Nu Skype: omdat Skype met oss werkt en niet met alsa kan het niet direct gebruik maken van dmix (de alsa mixer) maar moet het via aoss (een klein scriptje waarvoor vast een suse rpm bestaat). Daarna moet alsa verteld worden hoe er met het geluid omgegaan moet worden. In alsa 1.0.9 zijn de default instellingen goed genoeg (Mandriva Linux heeft alsa 1.0.8 gepatched dus bij deze distro hoef je verder niets te doen). Voor oudere versies van alsa moet je de .asoundrc aanpassen. Kijk op de alsa website voor meer informatie (bijv voor de via8237 oa op de asus a8v deluxe te vinden, kijk hier.)

Als het via dmix niet kan/lukt dan zijn er nog andere mixers zoals arts (de mixer die komt met kde) en esd (de gnome mixer). Zorg ervoor dat je geluid hebt op je computer en dan kijk, bijv. voor KDE in het kde control center, geluid, geluidsysteem en zorg ervoor dat full duplex aangevinkt staat. Daarna start je Skype met: artsdsp skype. Hetzelfde geld voor Gnome (esddsp skype).

Succes.