[XP] Wat doet 'compress old files' in disk cleanup precies?*

Pagina: 1
Acties:

• Stefanic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 18:34
Ik vraag me al een hele tijd af hoe het zit met een onderdeel van de Disk Cleanup in Windows XP.
Je kunt namelijk ook 'Compress Old Files' aanvinken om te verwijderen, maar wat voor bestanden zijn dit?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:08

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Misschien files die je een tijd niet gebruikt hebt :? Zomaar en wilde gok :|

En je verwijderd ze niet, je Compressed ze, oftwel je maakt ze kleiner om ruimte te krijgen ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Notna op 08-10-2004 21:14 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-04 10:18
heb je er zelf al over wat gezocht op bijv: microsoft en misschien effe googelen want ik heb wel een paar hits?!!! :?

• schnitzelcore
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-08-2021
Mijn xp-installaties gebruiken ntfs, ik heb daar deze tweak toegepast (vanuit commandline met adm rechten):
-fsutil behavior set disablelastaccess 1
Dit zorgt ervoor dat het bestandssysteem niet meer bijhoudt wanneer voor het laatst toegang is genomen (dus niet wanneer er is gewijzigd) tot ieder bestand.
Mijn ervaring leert dat als je dan op een gegeven moment 'compress old files' z'n gang laat gaan zo'n beetje je hele disk blauw (compressed) wordt.
Blijkbaar wordt dus bij ntfs-schijven die lastacces info gebruikt om te bepalen of een bestand recentelijk gebruikt is en dus niet geprakt moet worden...

Windows is exiting. Is this OK?

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Tsja, aangezien ik ab-so-luut geen eigen initiatief zie uit de topicstart, wil ik vragen aan de TS voortaan iets meer voorwerk te doen. Ook een betere titel verzinnen, want dit dekt niet echt :)

[WinXP] Disk Cleanup ==> [XP] Wat doet 'compress old files' in disk cleanup precies?

• Stefanic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 18:34
Ik heb eerst rondgezocht maar kan niks vinden :'(
En die titel is idd een beetje lam, sorry...

Maar ik begrijp dat niemand echt weet wat het nou is.

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Windows past gewoon compressie toe op bestanden die je een tijdje niet hebt gebruikt. Dat staat er gewoon bij als je het aanvinkt :?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wognum/compress.png

Wat begrijp je niet van die omschrijving?
Je kan zelfs onder opties nog instellen hoe lang een bestand niet gebruikt moet zijn om ingepakt te worden. Het lijkt me dus heel duidelijk wat windows nou precies doet en om welke bestanden het gaat :?

[ Voor 60% gewijzigd door Wouter op 09-10-2004 09:46 ]

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 11:42

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

TS, lees eerst eens de reacties. Een samenvatting:

Als je Compress Old Files aan zet, zal windows alle bestanden met een 'last access time' die ergens in het verleden ligt gaan compressen, dus zeg maar zippen zonder de naam te veranderen. Voordeel hiervan is dat een groot tekstbestand minder diskruimte inneemt, nadeel hiervan is dat het langer duurt om het bestand weer te openen.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Pagina: 1